Welcome to the MMA & UFC Snack på MMAForum.se.
Page 1 of 3 123 LastLast
Results 1 to 26 of 68
    Hall of famer

Vem arrangerar Shootfightingtävlingarna

I en sidotråd här så fanns en diskussion om vem som arrangerar shootfightingligan.

Jag tänkte starta en ny tråd om detta och förhoppningsvis reda ut begreppen. För att få bäst förståelse så kommer här lite bakgrund.

Från 1995 så var shootfighting som varumärke ägt av Shooters och August Wallén. I många år så var tävlingarna stängda för andra än Shootersansluta klubbar.

2001 bildades Svenska Shootfightingförbundet vars uppgift var att fungera som part mot Svenska Budo & Kampsportsförbundet (SB&K).

På SB&K:s årsstämma 2005 valdes shootfighting som idrott in i SB&K. Svenska Shootfightingförbundet upplöstes och några klubbar anslöt sig till SB&K som shootfightingföreingar.

2006 var aktiviten shootfighing relativt låg. En anledning var att det ändå arrangerades en mängd MMA tävlingar men också att Bosse Ringholm hotande med sin lag om förbud. Shootfighting låg därför ganska lågt med få tävlingar för att SB&K skulle få sina idrotter godkända enligt nya lagen. Detta skedde också och 2007 startades shootfightingligan (SSL)

2007 var också året då Shooters överlämnade varumärket shootfighting till SB&K och därmed var Shooters helt skiljt från shootfighting.

Till SSL-07 är alla klubbar (oavsett tillhörighet i SB&K eller inte) välkomna. Ett stort antal klubbar har deltagit på tävlingarna vilket är roligt.

Tävlingarna är sanktionerade av SB&K (innebär bland annat att försäkring gäller och all sker enligt tillståndslagen). Tävlingarna har arrangerats av klubbar som är medlemmar i SB&K (Gladius, Kaisho och Stockholm Shoot).

Tävlingarna har använt sig av Shooters hemsida för anmälan och resultat. Men sedan http://www.shootfighting.se blev klar i början av oktober så är det den sidan som gäller och på Shooters sida presenteras bara resultat för Shootersansluta klubbar.

En hemsida tar ett tag att fixa men nu är det gjort alltså.

I SSL-07 är det två tävlingar kvar, dels Umeå om ett par veckor samt titelgalan i Göteborg 1:a december. Sedan börjar vi om på ny kula med SSL-08.

Huvudpoängen i detta är alltså att det är SB&K och ansluta klubbar där som arrangerar tävlingarna - inte Shooters. Dessa klubbar är dock Shootersanslutna så det kan givetvis se ut så, Men över tid kommer även detta ändras.

Contender

Re: Vem arrangerar Shootfightingtävlingarna

Quote Originally Posted by jesperg
    En hemsida tar ett tag att fixa men nu är det gjort alltså.
    Hittade en bugg när jag kollade in sidan lite snabbt.

http://www.shootfighting.se/default.asp ... on&iDoit=2

Det som händer är att sektionen för innehållet förstoras. Problemet ligger troligen i nästling av tabeller i andra nivån av menyn då buggen inte inträffar på startsidan. Sen saknas det lite kod här och var, men det är inte något som gör att sidan renderas fel.

Edit: Felet uppstår i FF2 men IE7 renderar fortfarande sidan korrekt.

Hall of famer

Re: Vem arrangerar Shootfightingtävlingarna

Bra skrivet.
    1 fråga bara, detta gälle inte tittelmatchen i GbG om jag förstått det rätt eller har det ändrats?

"Till SSL-07 är alla klubbar (oavsett tillhörighet i SB&K eller inte) välkomna" gäller detta även titelmatchen?

Till SSL-07 är alla klubbar (oavsett tillhörighet i SB&K eller inte) välkomna. Ett stort antal klubbar har deltagit på tävlingarna vilket är roligt.

I SSL-07 är det två tävlingar kvar, dels Umeå om ett par veckor samt titelgalan i Göteborg 1:a december. Sedan börjar vi om på ny kula med SSL-08.

Hall of famer
    De är titelmatcher på sista galan i Göteborg (1/12). På den galan kommer det alltså vara dels titelmatcher och dels vanliga matcher.

De vanliga matcherna är öppna för alla medans titelmatcherna endast är öppna för medlemmar i klubbar ansluta till SB&K som shootfightingklubbar.

Hall of famer
    är klubbfavorisering endast ett knep att få klubbar att gå med i förbundet eller har det ngn riktig funktion? verkar va jävligt onödigt tycker jag nog

Hall of famer
    Konstiga undertoner på ditt inlägg eller missförstår jag?

Någon klubbfavorisering finns inte till att börja med.

Men du har rätt i att vi vill att klubbar skall gå med i förbundet. Jag är personligen vald som shootfightingansvarig i förbundet och en av uppgifterna är att hjälpa klubbar att ansluta sig.

Det är på intet sätt onödigt att gå med i förbundet. Det ger en klubb en mängd fördelar, här följer några.
    1. Försäkring på träning och tävling.
    2. Möjlighet att söka en mängd olika bidrag (aktivitet, lokal och utbildning mm)
    3. Möjlighet att vara med och påverka, dels förbundet i stort men förstås även shootfighting.
    4. Möjlighet att få hyra kommunala lokaler.

Att anse punkterna ovan som "jävligt onödigt" är huvudlöst. Snarare är det så att det är väldigt dumt och slött att INTE gå med. Hade jag tränar på en klubb utanför så hade jag undrat varför klubben inte går med.

Hall of famer
    Kanske syftar du på med favorisering att det är endast klubbar i förbundet som får delta i titelmatcher?

För att diskutera detta så måste man ha perspektiv, se hur det fungerar i andra idrotter med mera. Detta blir långt men är viktigt att läsa och förstå hur saker och ting ligger till.

Seriös idrott i Sverige administeras av Riksidrottsförbundet (RF). RF har en mängd specialidrottsförbundet under sig. Det är fotboll, handboll, ishockey med flera och dessutom Svensk Budo & Kampsportsförbundet (SB&K).

De idrotter som inte är med i RF via något specialidrottsförbund ses av makthavare, stat och kommun som något suspekt och mindre eller inte alls seriöst. Varje år gör Dart och Bodybuilding ansökan om att få vara med, men det har alltid fått nej.

Utanför står också många av de klubbar som forumbesökarna här på siten tillhör. Det är MMA, Thaiboxning och BJJ klubbar. De är utanför och också utanför det normala idrottssverige. I ett kort perspektiv är det OK men på längre sikt är det inte alls bra.

Nåväl, genom många möten och mycket pappersarbete och mer därtill lyckades vi få in shootfighting i RF via SB&K. Shootfighting är därmed inte något suspekt som står utanför idrottssverige i en subkultur.

Samtidigt innebär det att shootfighting måste spela enligt de regler som RF satt upp och det är en hel del. Bland annat kravet på att det är bara medlemmar från en shootfightingklubb som kan bli svenska mästare.

Jämför man med andra idrotter så är det en fullständig självklarhet. Några exepmel för att belysa detta.

Ett handbollsförening kan inte vinna Allsvenskan i fotboll
    En fäktare kan inte vinna SM i pistolskytte.
    En brottare kan inte vinna SM i simning.
    En volleybollspelare kan inte vinna SM i stöta kula

Varför? Jo, de får inte ställa upp! Fäktaren får snällt gå med i en pistolförening om han vill delta på SM. Eller så får hans fäktförening starta en pistolsektion som de ansluter till Pistolförbundet.

Det är till och med så att han inte kan vinna SM, han får inte ens delta i en enda tävling om han inte tilhör en Pistolförening. Lika lite får handbollsföreningen spela någon forbollsmatch.

Jämför du detta med shootfightingligan så ser man att alla får vara med och gå match. Det är öppnare än någon annan sport inom RF!

Med detta som bakgrund framstår ditt inlägg med "favorisering" och "jävligt onödigt" som ren nonsens. Ta inte illa upp men stor okunskap om hur idrottssverige fungerar lyser igenom.

Hall of famer
    ok bra svar måste jag säga även om dina liknelser är löjliga då klimatet som du själv tar upp, för shooto i sverige ser annorlunda ut än i många andra idrotter.

sätter ingen personlig prestige i att förså hur föreningsverksamheten i sverige är uppbyggd och det tror jag gäller för dem flesta, så det var väl lite onödigt att därvidlag försöka klämma åt mig med någon sorts personlig sving.

detsamma går väl att säga jämtmot mig, mognare sätt att uttrycka sig hade inte vart omöjligt..

däremot måste jag dock fortf hävda att det finns bättre sätt att få klubbar att gå med, t.ex. genom att upplysa dem som du nu gör istället föt att sätta kniven mot strupen genom att hindra deltagare på en personlig nivå från att att delta vilket sannolikt kan leda till att dem bästa missar sin chans att delta i vissa matcher (notera skillnaden mellan person och klubb)..

jag säger absolut inte att eran förening är dålig, tvärtom är jag själv beredd att hålla med om att det bästa är om alla kan vara med, detta kommer säkerligen ske om man bara ger det tid och lägger fram vettiga argument som du gör här, istället för ovan nämnd metod, även om jag förstår avsikten bakom och inser att det på kortare tid kan få en större mängd klubbar att gå med.

Hall of famer
    Som sagt, ta inte illa upp. Jag kanske gick väl hårt åt dig, ber om ursäkt för det.

Till saken hör att du inte är den första som uttryckt liknande meningar på forum eller i mail mm.

Denna gång tänkte jag ta upp dina funderingar mer i detalj och kanske är det så att jag massakrerar dem denna gång också. Men som sagt, ta inte illa upp. Jag gör detta för att förbättra kunskapen för alla (ok lite högtravande men men)

Quote Originally Posted by PR00H
    ok bra svar måste jag säga även om dina liknelser är löjliga då klimatet som du själv tar upp, för shooto i sverige ser annorlunda ut än i många andra idrotter.
    Först gäller det att skilja på shooto och shootfighting. Det är INTE samma sak. Många gånger blandar personer dessa begrepp som om de vore samma, men de är de alltså inte. Jag diskuterar shootfighting och inte shooto.

Shootfighting är med i RF och spelar då efter samma regler som fotboll eller handboll. Mina liknelser må vara lite tillspetsade men principen bakom är det jag vill åt.

sätter ingen personlig prestige i att förså hur föreningsverksamheten i sverige är uppbyggd och det tror jag gäller för dem flesta, så det var väl lite onödigt att därvidlag försöka klämma åt mig med någon sorts personlig sving.
    Som sagt, inte meningen att klämma åt dig. Nu diskuterar du dock hur föreningssverige fungerar utan att veta hur det ligger till. Det blir då min uppgift att belysa vad det är som gäller.

däremot måste jag dock fortf hävda att det finns bättre sätt att få klubbar att gå med, t.ex. genom att upplysa dem som du nu gör istället föt att sätta kniven mot strupen genom att hindra deltagare på en personlig nivå från att att delta vilket sannolikt kan leda till att dem bästa missar sin chans att delta i vissa matcher (notera skillnaden mellan person och klubb)..
    Arbetet pågår på flera nivåer att informera. Tyvärr upplever jag kunskapen ganska låg generellt sett hur det här med föreningar och förbund fungerar. Förvånansvärt många tror att vi hittar på dessa regler vilket inte är sant. De är reglersom är redan finns i den etablerade idrotten. För RF får vi helt enkelt inte dela ut någon SM titel till en person som inte är ansluten till en shootfightingklubb. Notera att är föreningar som är anslutna till ett förbund inte enskilda personer.

För shootfighitngligans räkning så kan vi nu i december bara välja tävlande från shootfightingklubbar för SM matcher. När ligan introducerades för 1 år sedan så informerades det om detta väldigt tydligt. Förvånandsvärt få klubbar har anslutit sig. Mina efterforskningar är inte att det beror på ovilja utan ofta en total avsaknad av att kunna hantera lite pappersarbete. Det är en ansökan som skall skickas in tillsammans med kopior på årsmötesprotokoll och stadgar.

jag säger absolut inte att eran förening är dålig, tvärtom är jag själv beredd att hålla med om att det bästa är om alla kan vara med, detta kommer säkerligen ske om man bara ger det tid och lägger fram vettiga argument som du gör här, istället för ovan nämnd metod, även om jag förstår avsikten bakom och inser att det på kortare tid kan få en större mängd klubbar att gå med.
    Tid har funnits, det är nu 1 år som gått sedan ligan introducerades. Det är dock ett flertal klubbar på väg in som jag legat på. Många är dock sega. Jag uppmanar därför alla som läser här och gå till er styrelse och fråga vilket beslut som är taget i frågan.

Just det, en förening måste alltså vara en ideell förening och ha årsmöten där en styrelse väljs. Detta är en förutsättning för att få vara med i RF. Det finns nog en hel del klubbar som inte fungerar så här och det kan finnas en ovilja att ändra det.

Hall of famer
    Jag tror det är bra om folk läser detta så jag klistrade den.
    och rensade lite offtopic poster och dyl.

Hall of famer
    ::Viktig information::

Så här ligger det till. Kampsportsdelegationen har ställt krav på Svenska Budo & Kampsportsförbundet (SB&K) att samtiliga tävlande i förbundets tävlingar skall ha en startbok.

Detta kommer att börja gälla från 2008-06-01. Detta påverkar alltså även shootfightingtävlingarna därför SB&K delar naturligtvis endast ut startböcker till medlemmar i förbundet.

Därför kan vi inte hålla tävlingarna öppna på samma sätt efter det datumet som nu. Klubben man tävlar för måste alltså vara medlem i SB&K. Sen kan det vara som kickboxningsklubb, karateklubb, jujustusklubb eller kanske naturligast som shootfighitngklubb.

Så alla klubbar som vill delta i tävlingarna efter sommaren bör göra en plan för att komma med i SB&K.

För shootfighitng kommer det att finnas en instruktörskurs i Göteborg under våren som man kan ta för den intresserade.

Slutligen vill jag att alla noterar att detta är ett krav från Kampsporsdelegationen.

Hall of famer
    Detta kommer ställa till beskymmer för många mindre klubbar skulle jag gissa på.
    Det är inte bara att "gå med" utan det är mkt pappersarbete mm arrangemang mm som krävs.
    Bästa vore väl om mindre klubbar kunde ansluta sig till större klubbar och bli ansluta genom dom eller något.

Detta blir väl slutet för mindre klubbar (mindre än 20 motionärer) dom får väl söka sig utomlands för att tävla i shootfighting.

Hall of famer
    Så mycket som det skrivs på forum så skall inte några papper vara så svårt att fylla i, eller

Nedbrutet behöver en klubb
    1. Ha en konstiturerande möte där de antar RF baserade stadgar
    2. Fixa en godkänd instruktör i någon av SB&K:s sporter
    3. Fylla i anslutningspapper
    4. Betala räkingen, 71 kr per medlem

Vill någon ha hjälp med detta som vill bli shootfightingklubb i förbundet så står jag till tjänst då jag är vald som shootfightingrepresentant.

Vad är det som tex hindrar MMA-Kalmar?

Hall of famer
    Det kommer inte bli några regelförändringar nästa år?
    Jag ser gärna ett benskydden skippas, lite smått klumpiga att grapplas med samt att sparkar får mer effekt utan benskydd.

Hall of famer
    Quote Originally Posted by xynd
    Jag ser gärna ett benskydden skippas, lite smått klumpiga att grapplas med samt att sparkar får mer effekt utan benskydd.
    I sverige är det inte bra med mer effekt.

Hoppas någon kan bevisa mig fel!

Hall of famer
    Det är ju trotts allt amatör fighting också.

Hall of famer
    Quote Originally Posted by Venom
    Amatörtävling?

Vet inte om namn som Joar Palm räknas som amatör direkt..
    finns säkert fler name.

dom matchar mot någon som kört "ungefär lika länge"
    Kan ju vara någon som kört 10år och då vill jag inte kallas hans match där amatör direkt.
    snarare blandade matcher.

Hall of famer
    Quote Originally Posted by Sprawler
    I sverige är det inte bra med mer effekt.

Hoppas någon kan bevisa mig fel!
    varför inte?
    om det endå är fullkontakt varför inte ta bort benskydden.
    eller ha alternativet "med eller utan benskydd"

det är ju trots allt shootfighting.

Hall of famer
    Quote Originally Posted by Venom
    Amatörtävling?

Vet inte om namn som Joar Palm räknas som amatör direkt..
    finns säkert fler name.

dom matchar mot någon som kört "ungefär lika länge"
    Kan ju vara någon som kört 10år och då vill jag inte kallas hans match där amatör direkt.
    snarare blandade matcher.
    Va de heter eller hur länge de har tränat har väl ingen betydelse? Om Mayweather skulle gå en amatörboxningsmatch skulle han få ha hjälm.

Hall of famer
    varför inte?

Skaderisken ökar markant utan benskydd, få ett vasst skenben över tänderna är ingen höjdare, men med Slayer skydden så ökar träffytan och stoppningen förhindrar "ben-mot-ben" träffar, som annars kan vara ganska nasty.

Så det finns nog en anledning till att de finns där.

Hall of famer
    Varje regelförändring måste godkännas av Kampsportsdelegationen. Att skippa benskydd kräver inte bara administration utan även en sänkning av säkerheten.

Det är inte aktuellt nästa år alls kan jag slå fast ganska hårt faktiskt.

MEN för att återknyta till frågan som du undvek.

Alla klubbar som är med i SB&K kan tycka till och även rösta (vid motion/proposition) om olika saker.

Står man utanför kan man svårligen påverka.

Hall of famer
    Quote Originally Posted by Sprawler
    varför inte?

Skaderisken ökar markant utan benskydd, få ett vasst skenben över tänderna är ingen höjdare, men med Slayer skydden så ökar träffytan och stoppningen förhindrar "ben-mot-ben" träffar, som annars kan vara ganska nasty.

Så det finns nog en anledning till att de finns där.
    skenben över tänderna, javisst..allt kan hända i MMA.
    är man rädd för fighting får man börja golfa =)
    Ben mot ben är väl inte så farligt, gör mest ont efter matchen.
    Sant att skaderisken ökar, men tror nog många vill köra utan skydd men som endå är amatörer..
    man borde kunna kompremissa med reglerna med tanke på mma är lagligt i Sverige igen, och the zone fått tillstånd för sina regler.
    Proffs javisst, men endån.

Hall of famer
    Varje regelförändring måste godkännas av Kampsportsdelegationen. Att skippa benskydd kräver inte bara administration utan även en sänkning av säkerheten.

Alla klubbar som är med i SB&K kan tycka till och även rösta (vid motion/proposition) om olika saker.

Om det vore så bra och lätt att gå med, ställer jag frågan, varför är huvudelen av alla mma klubbar inte med?

tycker det är så lätt att säga att det bara är att gå med osv, tror nog många klubbar hade gjort det om det bara vore att "gå med"

Hall of famer

skenben över tänderna, javisst..allt kan hända i MMA.
    är man rädd för fighting får man börja golfa =)
    Ben mot ben är väl inte så farligt, gör mest ont efter matchen.
    Sant att skaderisken ökar, men tror nog många vill köra utan skydd men som endå är amatörer..
    man borde kunna kompremissa med reglerna med tanke på mma är lagligt i Sverige igen, och the zone fått tillstånd för sina regler.
    Proffs javisst, men endån.
    Jo, men det är Amatör Shootfighting, det ska inte vara så jävla hårt.
    Man får helt enkelt hålla sig tills man är kvalificerad nog att börja med Amatör MMA/vale Tudo, eller åka till danmark/finland/tyskland och fightas!

Ben-mot-ben tänkte jag mer på Skelett-mot-skelett, inte Ben mot ben.
    Alltså typ oskyddat skenben + Kindben/underarm/revben, som kan orsaka skador.
    De som går Shootfighting matcher i sverige är ofta inte vana fighters, utan har bar gått SW/BJJ matcher innan, så att då knalla in i ringen och få skenben i ansiktet är alldeles för farligt.

Även om jag GÄRNA hade velat få bort skydden och införa tunnare handskar, så inser jag att det är orealistiskt, det kommer aldrig gå igenom just nu.

Hall of famer

Om det vore så bra och lätt att gå med, ställer jag frågan, varför är huvudelen av alla mma klubbar inte med?

tycker det är så lätt att säga att det bara är att gå med osv, tror nog många klubbar hade gjort det om det bara vore att "gå med"
    Min uppfattning är att det är lättja, dumhet eller ekonomiska intressen.

Kan blir ett långt och syrligt svar här men håll till godo.

1 Ekonomi
    Att gå med i MMA förbundet kostar 0 kr = nästan alla går med
    Att gå med i SB&K kostar 71 kr/medlem och år = oj kostar det pengar - det har vi inte råd med.

MEN de bidrag som går att söka iom medlemsskapet överstiger kanske anslutningspengarna med det 3 dubbla.

Så man tjänar pengar på att gå med. Klubbar som inte går med = dumhet.

2. Ha ett möte och fyll i papper
    Verkar vara väldigt svårt för klubbar. Mallar och blanketter som är busenkla att fylla i finns för nedladdning. Ha ett möte och bestäm vem som är ordförande, sekreterare och kassör mm. Skriv ett protokoll mm och skicka in.

Normalfuntade personer klarar detta på 1 timme. Ren lättja att inte göra det.

3. Vems är klubben?
    Någon har startat klubben och vart går medlemsavgiften? Stoppar grundaren pengar i egen ficka? Han/hon är kanske inte alls intresserad av att göra klubben till en ideell förening och bokföra intäkter och utgifter.

Skall jag vara ärlig så tror jag skon klämmer här på många håll. Någon tjänar pengar på medlemmarna och är inte intresserad av insyn.

Sedan genom att gå med så blir medlemmarna försäkrade på träning och tävling - bara det faktumet borde ju varje normalfuntad ledare och medlem inse att det är en bra och nödvändig sak. vill inte du vara försäkrad när du tränar eller tävlar?

Att sedan kunna vara med och ha rösträtt, ta in sporten i RF och göra den accepterad. Tror att de flesta brinner för sporten här på forumet. Varför skulle någon inte vilja få den mer socialt accepterad än nu?

Flera klubbar har gått med och fler är på G, men det är fortfande många som inte är med eller tagit action för att komma med.

Så min fråga kvarstår: Vad är det som hindrar MMA-Kalmar?

Hall of famer
    Ja tiden får utvisa om majoriteten av klubbarna går med..
    för det vore segt om det bara blev 5-6 klubbar i shootfighting-ligan, när det finns x antal klubbar i Sverige.

angående varför Kalmar inte är med, inte en aning, men börjar resten av klubbarna gå med tror jag många följer med då..

Page 1 of 3 123 LastLast