tja
jag undrade om nån vet om man kan få löne som MMA fighter i sverige eller så om man vinner och då för man pengar?;D
skulle vara jätte tacksam om nån skulle ge mig lite inf..
tja
jag undrade om nån vet om man kan få löne som MMA fighter i sverige eller så om man vinner och då för man pengar?;D
skulle vara jätte tacksam om nån skulle ge mig lite inf..
Det är enbart pro fighters som kan leva på sin träning. Men det finns väl endast en handfull såna i Sverige, om ens det. Men om du ställer upp i en stor gala så har man ett gage dvs de pengar man får för att man ställer upp.
Hur stort de gaget är vet jag inte men jag tror inte att det rör sig om speciellt stora summor. Några tusenlappar antar jag.
K låter bra iallfall
tack för svart men undrade om de finns nån specil link för hur mycke man för eller de som du säger att det är osäker ...
olika för varje gala och om du är publikmagnet(känd/bra) så får du mer pengar, i UFC får man tex pengar för att delta sen pengar om man vinner och diverse andra bonusar.
Rätt så tufft att Bielkheden satt hemma och peta näsan(inte bildligt talat) efter matchen mot Liaudin och så ploppar de ner en check på 70 000 i brevlådan(tror det var dollar dessutom).
tror det var $10 000 faktiskt.. om jag minns rätt
Helt rätt. Då var jag inte helt ute och cyklade iallafall.Originally Posted by saerbarnet
I just earned a free bag of Gainer![]()
Många på hög nivå jobbar kvällsjobb eller extraknäcker som PT, kör seminarier osv. Inte många som det trillar in cash hos varje månad från sponsorer.
men gregen jag har tjej ocha bran hemma läsar från tip 8 på moronen till 16:00 o sen ska dra hemma umgås ja med mina barn lite til sen min träning börjar ju kl 18:00 till 20:00 dra ja hem tils ja äter el nåt kl blire 21:00 o tittar man på nån film om man hinner sover vid 23:00(om man lyckas med de)vaknar kl 6:00 och furberder barn o tar dem till dagid o äter o e man i skulle vi 8:00... o på helger man måste typ förska o umgås med famjlejen så mycke man kan för typ man hinner knappas på vardager...hur fan ska man få in tid för att förska o jobba...
Men ja hade en fråga till om ni har nån anning typ August Wallén för han nån betalt från The zone elller hur funkar det(ja e inte i hans lig men han e ju nyficken)?
Jag känner inte till att någon fighter får lön i bemärkelsen månadslön från någon organisation. Fighter skriver kontrakt på en eller flera matcher med en organisation där ersättningsnivån står specat.
Ett UFC kontrakt är ofta på 3 eller 4 matcher för en nykomling. Ersättning är typ 6000, 8000 och 10000 dollar per fight som kan dubblas vid vinst, därtill finns chans på "fight of the night", "KO of the night", "Submission of the night". De bonusarna brukar vara rejält högre 4-60 000 dollar.
Tävlar man i Sverige så kan man ta bort en nolla ungefär på ersättningen jämfört med UFC och räkna om i kronor.
Har man fru, barn och heltidsjobb så kan man i princip glömma att bli mma proffs. Du måste kunna träna 2 ggr om dagen 5-6 dagar i veckan under tävlingsperioder. Därtill skall du ju ha tid att återhämta dig mellan träningarna.
Gällande din sista fråga så får August Wallén ersättning för sin match som alla andra som tävlar på The Zone. Det är ingen lön utan ett engångsarvode.
Fighters kan däremot vara sponsade av företag som föreklar livet för dem. Det handlar om gratis kosttillskott, kläder etc. Kanske får någon lön från sponsor men det vete i tusan om någon har i Sverige.
MMA måste bli en större sport för att kunna leva på. Dvs att det finns galor som säljer ut Globen eller Scandinavium regelbundet. Därtill skall ett antal sponsorer börja satsa på MMA. Därför behöver MMA bli än mer mainstream än vad det är nu.
Så gå på galorna som arrangeras i Sverige och kolla på dem på TV när de går (så de får höga ratings). Det suger till sig sponsorer och fler visningar etc.
fan så roligt o höra de då
men du får man se hur de går men tack för svart.
hej
jag undrade om hur funkar de i the zone.måste man ansök om man vill köra några fighet eller kontaktar man nån?
Lovar att Jesperg vet hur det funkar. Men det lär ju vara nåt i stil med att de vill veta på nåt sätt hur bra man är så någon form av dokumentation lär behövas. Skulle tippa att gå matcher i Svenska Shootfighting ligan lär vara ett bra steg i rätt riktning. Många (skulle tippa alla) som gör debut i The Zone har gått matcher tidigare och det är därmed inte deras debutmatch utan endast proffsdebut.
Skulle väl vara Eddy Bengtsson då som jag har för mig inte gick någon shootfightingmatch innan han gjorde premiär på The Zone. Å andra sidan var/är han en brottare av yppersta världsklass, så det säger väl en del i sig![]()
Vill man vara med så kontaktar man matchmakern. För The Zone är det Marko Gyllenland som gör det arbetet.
För att kvalificera sig måste man ha dokumenterad matcherfarenhet från tex shootfighting där det givetvis måste ha gått bra också.
k tack för svart![]()
Vet du hur många matcher man måste gå före The Zone?Originally Posted by jesperg
Och om det enbart gäller Grappling, MMA eller BJJ?
Jag skulle säga att matchen Wassberg vs Murén från senaste The Zone är ett bra exempel på vad som krävs.
Bägge hade liknande record, Wassberg hade gått 9 shootfightingmatcher och 1 amatör mma match innan samt en del grappling också. Murén hade något liknande samt att han varit landslagsman i judo.
Men det finns ingen exakt gräns. Dock tyckte jag detta var ett bra exempel.
Okej. Jag vet att det finns olika nivåer inom Muay Thai innan man vart Proffs.Originally Posted by jesperg
Tänkt om det finns nån inom de olika Tävlingarna?
Låt oss säja att jag har 30 matcher inom Thai på amatör nivå, skulle det räcka för en intressant match eller är grapplingen ett krav?
'Originally Posted by Dalarocker
Utan någon som helst grappling så tas du ner på mattan och blir utdragen ganska omedelbart är jag rädd d.v.s. om du inte kan försvara dig mot diverse subs o.s.v. grapplingen inom MMA är alldeles för stor och utgör för stor del för att skita i den så att säga![]()
Men visst ställ dig mot en som inte har någon grapplingkunskap också men då har vi inte längre MMA utan just stående Thai![]()
Jo, jag förstår att en viss grund i Grappling lär man ha, givetvis, men att man behöver ha 10-15 matcher inom just GnP, BJJ och andra grapplingbaserade kampsporter, det är det jag undrar.Originally Posted by Missanpassad
Anledningen är att jag har 2 matcher inom Finsk MMA, och har ganska så många matcher inom Stående fighting.
Originally Posted by Dalarocker
GnP ? Är det inte det ground and pound hehe.
Du behöver nog inte matcher men 5-10 träningar inom SW/BJJ kanske![]()
Missanpassad - du har nog förstått lite fel. Det han undrar är om han FÅR gå MMA-proffsfight utan grapplingbaserade matcher, inte huruvida han skulle klara sig bra med det eller inte. Eller har jag förstått fel Dalarocker?
Exakt.Originally Posted by drue
Undrar om man kan köra Proffsfighter inom MMA utan att ha gått massor av matcher inom grapplingbaserade kampsporter.
GnP; jo är grapplingbaserad Kampsport. Likaså Brawling, BJJ och Judo.Originally Posted by Missanpassad
Jo, träningar inom grappling har jag. Tränade Shootfighting i 3 år. Var även D-instruktör inom samma.
"brawling" = Grapplingbaserad kampsport ?
Nu hänger jag inte med
"Violence needs a victim. It needs to have someone who does not want to participate. Something thats being forced upon them"