Welcome to the MMA & UFC Snack på MMAForum.se.
Results 1 to 4 of 4
    Contender
    Blog Entries
    17

Insatser för svensk MMA?

Vad tycker ni behövs för svensk MMA? Vad behöver göras i sverige för att sporten ska explodera som den gjort i många andra länder?

Jag har insett att jag är för gammal för att bli en fighter som väl hade varit drömmen, men jag skulle trots det vilja göra något för sporten...funderat på att försöka bli domare. Vet inte om det finns några domarkurser, hittade ingen info alls på SMMAF's hemsida. Anmälde mig iaf som volontär på The Zone i mars så kanske man kan få in en fot den vägen.

Det absolut bästa hade varit att bli sveriges svar på Dana White Jag är faktiskt redan flintis så den delen är säkrad!

ZEUS
    Hangaround
    Quote Originally Posted by Quest View Post
    Vad tycker ni behövs för svensk MMA? Vad behöver göras i sverige för att sporten ska explodera som den gjort i många andra länder?

Jag har insett att jag är för gammal för att bli en fighter som väl hade varit drömmen, men jag skulle trots det vilja göra något för sporten...funderat på att försöka bli domare. Vet inte om det finns några domarkurser, hittade ingen info alls på SMMAF's hemsida. Anmälde mig iaf som volontär på The Zone i mars så kanske man kan få in en fot den vägen.

Det absolut bästa hade varit att bli sveriges svar på Dana White Jag är faktiskt redan flintis så den delen är säkrad!
    att bli domare vore inte helt fel, säg gärna till om du fått svar från SMMAF ifall du kontaktar dem, eller om SMMAF som jag tror redan finns representerade här genom JesperG främst kan svara på denna tråd? de borde ha koll här

Annars är det många som försöker bli nästa svenska Dana White, men ganska svårt just nu och The Zone är väl det mest framgångsrika exemplet. Där får du nog en mer inside bild på hur allt fungerar. Obs, Snart får jag ta mig i kragen och regga mig här!

Sedan gör sajter som tex denna och de andra nyhetssajterna mycket för mma faktiskt. Tror det är en tidsfråga innan det är stort i sverige också (som hockey)

Champ
    Jag som hängt med i några år tycker ändå att det har exploderat rejält. På mitt jobb t.ex. så vet alla vad det är och så var det absolut inte för några års sedan. Mainstream media har ju fått det att bli redigt stort. Aftonbladet, tv4sporten och SVT har ju visat en massa om mma och det kan jag säga att jag aldrig trodde det skulle hända. Tror nog att den vanliga median är det som behövs isåfall för att få mer folk att känna till mma då det enligt mig fått mest vanligt folk att fatta medans det känns som internet har redan gjort allt det kan.

Angående domare så vet jag att det är från och med 2011 obligatoriskt för varje klubb som vill tävla i shootfighting att ha med sig minst en poängdomare. Det finns en lista med folk som är domare och gemensamt för alla är att de är aktiva i en mma-klubb. Det verkar som man endast "rekryterar" utövare vilket i mina ögon är en bra grej.

Contender
    Blog Entries
    17
    Håller med dig DizordA att det är rätt att man ser till att domarna är utövare, jag har börjat träna nu på ett gym som jag trivs på och förhoppningsvis får jag stanna där länge. Med träningen kommer ju en kännedom om sporten och kontakter. Vem vet, om tio år kanske ni ser mig på Svensk TV skrikande åt fighters: "VISA MIG VEM SOM VILL SLÅSS" följt av minst 18 svordomar.