en länk till aftonbladets artikel
David missar alltså helgens superior challenge. Jävligt synd att det blev så...
en länk till aftonbladets artikel
David missar alltså helgens superior challenge. Jävligt synd att det blev så...
Last edited by KanoBlack; 05-02-2011 at 03:37 PM.
Fan, en till som faller dit. MMA börjar likna elitcykling vad det gäller dopingskandaler.
korkat av david bielkheden att åka dit för doping, hoppas det här inte drar någon skam över mma i allmänhet och speciellt inte SC7 som gjort det så bra hittills
rktigt jävla trist, sen att aftonblaskan oftast rapporterar när något dåligt händer är inget nytt
får se vad han kommer med för ursäkt då det kan ha vart ofrivilligt men det kommer nog inte hjälpa sporten tyvärr, undrar vilka kosttillskott det är han tar ?
saxat från mmanytt där de snackade med nya smmaf ordföranden
” Självklart har den enskilde idrottaren ansvar för vilka ämnen som finns i kroppen vid träning och tävling.
Dock kan omständigheterna kring hur ämnena hamnat i kroppen vara olika och det är därför viktigt att granska varje dopningsfall enskilt. Faktum är att det förekommer sådant som är uppsåtligt fusk samtidigt som det även finns fall av misstagsdopning.
Under senare tid har flera idrottare avstängts för dopning på grund av preparat som återfunnits i kommersiellt tillgängliga kosttillskott. Trots att flera idrottsförbund gått ut med rekommendationer om att vissa kosttillskott ska undvikas har detta inte nått fram till alla idrottare. I dessa fall är avstängningarna naturligtvis särskilt olyckliga eftersom det inte funnits något ont uppsåt.
Många idrottsförbund samarbetar idag med kommersiella aktörer för att arrangera idrottsliga evenemang på högsta elitnivå.
Last edited by KanoBlack; 04-29-2011 at 08:42 PM.
haha och han som skulle vinna tillbaka sina fans typ. patetiskt.
lite ironiskt att han någon månad innan skrev den där bloggartikeln du syftar på
Läste precis mer kring det här i en bra krönika från vår medlem och skribent på mmabloggen Borgudd: Krönika: Dagens tråkiga nyheter | MMAbloggen | Nyheter24
Har inte helt satt skulden på Bielkheden än då vi inte hört något från honom & det kan ha vart omedvetet, men håller med Borgudd om att det mest upprörande var detta
han har gått bakom ryggen på superior challenge vd Babak Aghavali (om han inte redan var medveten vilket är jäkligt tveksamt) och skulle fått sin dom efter sin fight, men tänk om han hade vunnit, fått publicitet och sen åkt fast för doping? skulle vart ännu värre för sporten och för Superior Challenge gängetMen det som upprör mig mest är något han definitivt varit medveten om. Bielkheden visste att han hade testat positivt. Provet togs i höstas och han måste själv ha begärt att ett andra prov ska tas när det första var positivt. Han måste också ha fått uttala sig inför RF:s antidopinggrupp och har alltså under flera månader vetat om vad som skulle ske och att en avstängning var att vänta.
Inledningsvis ska också planen ha varit att beslutet skulle tillkännages först på måndag, det vill säga efter Bielkhedens match mot Yuya Shirai. Med andra ord tänkte han gå en match på hemmaplan fastän han visste att han några dagar senare skulle åka fast och stängas av samt att en eventuell vinst skulle strykas. Men efter påtryckningar ändrade RF på det och beskedet kom i dag.
sen verkar det som om madadi är misstänkt för våldsamt motstånd efter att ha blivit utslängd från en nattklubb och sedan blivit tagen av poliser, en trist nyhet det med men inte alls lika allvarligt som domen mot bielkheden
Last edited by KanoBlack; 04-29-2011 at 11:16 PM.
Dom skriver att det är methylhexanamine som även kallas: 1,3-Dimethylamylamine aka Geranamine aka DMAA.
Dom finns i några PWO's i mindre mängder, nog för att ge effekt eller inte så är det fortfarande otillåtet vid tävling.
Men o andra sidan så förbjuder dom allt som ger en liten "edge eller pump" nu för tiden. Ta Glycerol som kan köpas på apoteket tex.
Instämmer med KanoBlack helt o hållet.
Ar nog nagon PWD som ligger bakom detta..men han borde ha haft mer koll, star pa gymgrisens hemsida att den innehaller Geranamine! finns ju andra PWD utan det!
Geraniumextrakt i mängderna som finns i PWOs bör ju inte räknas till doping men står det på listan så står det på listan. Väldigt korkat av Bielkheden att åka dit på det, oavsett om tillskottet är lagligt eller inte så bör man ha koll på vad man stoppar i kroppen. Framförallt när man tävlar. Sedan lureriet kring testet och att han visste att han skulle bli avstängd.
Kan detta vara sista spiken i kistan på davids karriär?
"Violence needs a victim. It needs to have someone who does not want to participate. Something thats being forced upon them"
Väldigt klumpigt att åka dit. Ännu värre om han dolde det för Superier. Hade han hoppas på att få pengarna och dra eller?
Saxar från fightplay där David Bielkheden gav sin kommentar kring det hela
Man känner nog med honom en hel del, mer korkat än med ett ont sinne. Vad kan man säga?”Hej. Vill börja med att be om ursäkt till alla som detta har drabbat men jag kan garantera att ingen drabbats lika hårt som mig. Jag har blivit avstängd för att Dopingkommissionen har hittat ett ämne i min kropp som är otillåtet i tävlingsammanhang och det är ämnet Methylhexanamine. Detta är ingen Anabol Steroid som vissa skriver utan en otillåten substans men inte olaglig för gemene man utan endast i samband med tävling. Det gör inte saken bättre och är ingen bortförklaring men det är stor skillnad på Steroider och detta. Jag fick reda på detta ca 1 månad efter min match i förra Superior och gjorde direkt ett B-test som jag betalade ur min egna ficka för att vara säker på resultatet. Jag har gjort allt jag kunnat för att vara så tillmötesgående som möjligt inför detta och har gjort allt enligt boken, även haft en advokat inkopplad för att se till att allt blir rätt. Har hela tiden haft en dialog med alla inblandade förbund/instanser och visat att jag verkligen inte har gjort detta med avsikt utan att jag utan uppsåt fått i mig denna substans. Det står att ansvaret ska ligga hos utövaren men i detta fall så har ämnet 3 olika namn och blev klassat som otillåtet 2009 vilket gör det lite svårare för folk som inte är läkare eller kemister att ha koll på det. Jag vill återigen påpeka att detta är en förklaring och inte en bortföklaring.
Jag och klubben jag tävlar för, HILTI BJJ, är stora förespråkare för anti-doping och jag har både begärt tester på klubben och själv deltagit i tester utan att någonsin hamna i problem vilket gör det ännu jobbigare då jag tar stort avstånd från doping och fusk i allmänhet. Jag tycker det är väldigt tråkigt att min klubb ska hamna på tapeten när detta bara rör mig, HILTI är en förening med medlemmar och inte en fysisk person.
Angående min match i denna Superior Challenge så fick jag grönt ljus vid 3 olika tillfällen av Dopingnämnden där jag specifikt frågade om jag skulle kunna delta och det skulle inte vara några problem alls. Min advokat har detta skriftligt och vi kommer ta upp det med nämden först innan jag publicerar det här. Jag har därför inte känt att jag har behövt ta upp detta med Babak då det inte skulle ha påverkat mitt deltagande ikväll. Vi har inte på något sätt försökt lura åskådare som vissa påstår utan om det är är någon som blivit vilseledd så är det jag själv då jag inte blir stoppad förrän jag försöker väga in till match. De har haft 5 månader på sig att ta ett beslut men väljer att göra det då, vet inte vad man ska säga om det förutom att det är väldigt konstigt.
Jag har under hela min karriär försökt vara en förebild och förespråkare för all kampsport, inte bara MMA utan jag ser det som mitt ansvar att representera alla kampsporter som finns. Jag har i 10 år varit en pionjär inom sporten och alltid representerat Sverige så bra jag kunnat. Jag har under mina år fightats i alla stora organisationer som finns och vare sig folk vill erkänna det eller inte så är jag ett av de största namnen inom Svensk kampsport. Trots detta så har jag aldrig blivit kallad en ”Stjärna” förrän jag åker fast för en otillåten substans, då helt plötsligt kommer min stjärnstatus fram och det känns vidrigt. Jag har vunnit SM, NM, EM, slagits i PRIDE och UFC, tävlat på högsta nivå i grappling/BJJ och vunnit hur mycket som helst och även förlorat men aldrig någonsin har jag blivit kallad ”Stjärna”, är det såhär det ska se ut för Sveriges kampsportare i framtiden?!
Jag kan inte göra något annat än att acceptera en avstängning men det straffet jag har blivit tilldelad är på tok för långt och jag kommer lägga ner all min kraft, tid och pengar för att bestrida detta beslut och få strafftiden förkortad. Det känns som att det har lagts ner tid för att göra detta straff så kännbart för mig som möjligt och för att ha varit klassat som ett fall av ”misstagsdoping” har jag fått ett straff som är värre än vad folk som uppsåtligen intar olika olagliga preparat och inte bara otillåtna.
I skrivande stund förbereder min advokat en överklagan och därför får jag inte kommentera detta mer förrän den är inlämnad och behandlad, har ni fler frågor eller synpunkter så kan ni maila min pressansvarige Agim på agim@fightplay.tv så kommer han ta tag i era frågor.
Jag ber återigen om ursäkt till alla drabbade men ska göra mitt bästa för att reda ut denna situation!
Med vänliga hälsningar
David Bielkheden
30 April 2011″
Däremot är SC frågan jobbig då det innan sas att man hade tryckt på för att få ett svar innan SC galan så att det andra negativa resultatet inte kom direkt efter vilket jag fortfarande håller fast vid, skulle vart riktigt skadligt.
saxat från mmabloggen
vilka är det då som kände till detta (vem) som tryckt på i första hand för att få fram ett svar just innan SC7 som Bielkheden tycker är konstigt?Inledningsvis ska också planen ha varit att beslutet skulle tillkännages först på måndag, det vill säga efter Bielkhedens match mot Yuya Shirai. Med andra ord tänkte han gå en match på hemmaplan fastän han visste att han några dagar senare skulle åka fast och stängas av samt att en eventuell vinst skulle strykas. Men efter påtryckningar ändrade RF på det och beskedet kom i dag.
Det hela luktar lite skumt måste jag säga.
"Violence needs a victim. It needs to have someone who does not want to participate. Something thats being forced upon them"
Som jag förstår det togs beslutet om avstängningen av RF:s dopinggrupp på torsdagen. Då skulle det skickas ut med post och därför först bli officiellt på måndagen då avstängningen skulle träda i kraft. Alltså efter kvällen SC7. Det tycktes från vissa håll, jag väljer att inte nämna några namn då jag inte vet om de vill detta, helt orimligt då det alltså stod klart att Bielkheden skulle stängas av och matchresultatet strykas i efterhand. Något som skulle se riktigt illa ut för galan och kanske skada sporten ännu mer.
Därför såg man enligt uppgifter jag fått till att beslutet blev officiellt redan på fredagen. Men det var alltså ingen som har påverkat när själva beslutet togs utan det ska ha följt sin byråkratiska gång.
Nu säger Bielkheden i sitt pressmeddelande att han ska ha skriftliga godkännande från dopinggruppen om att han kunde gå matchen trots det positiva dopingprovet. Vad det är och om det stämmer får vi väl snart veta hoppas jag. Att han vetat vad provet visat råder det dock inga tvivel om.
Last edited by Borgudd; 04-30-2011 at 09:46 PM.
Intressant läsning!! konspirationsteorier och fakta![]()
Låter som om Bielkheden försökte sig på en fuling men man kan inte blama honom alls för det,
sen är straffet på 2år för grovt för den typen av "doping"
den kommer han nog få ner till hälften minst
Bra jobbat Borguddvälinformerad som alltid
ang domen, så är jag också säker på att dem sänker den. Känns lite väl hårt med 2 år för det.
Lite från SVT
Svenska tävlingsidrottare dopade av kosttillskott - Övrig sport | SVT Play
Det störda är att prestationshöjande medel som Crack, Jack3d, Black Burn, Hyperdrive 3.0+, Novedex XT säljs på gymgrossisten.com som inte säger ett skit om att dessa tillskott innehåller dopingklassa ämnen. (bal det som David har fått i sej) Skickade ett mail till dem där de sa att de visst fanns märkning och vips så fanns dem. Sen att de tar bort kommentarerna där folk säger att kosttillskotten är dopingklassade är stört.
Last edited by p41n; 05-06-2011 at 01:40 PM.
4/5 22:15 - Nordnytt | SVT Play
5.20 in i den videon där har ni ett scoop. Tydligen är proteinpulver en inkörsport till anabola steroider.
Det handlar väl om ämnen som bara är dopingklassade vid tävling? Jag tycker att man allt som oftast kan läsa "Bör ej brukas av testade atleter" eller "Innehåller ämnen som är dopingklassade vid tävling" eller liknande.
Vilket kosttillskott var det David använde?
Edit: Om proteinpulver är en inkörsport till AAS så borde jag börjat med sånt för länge sedan, gör jag något fel?![]()
Last edited by Rampage2010; 05-06-2011 at 04:33 PM.
Pinsamt när representanter för svensk mmapress på internet ringer till gymgrossisten och är väldigt konfrontativa och otrevliga i tonen och inte förstår att gymgrossisten inte har gjort något fel.
David får själv välja sina tillskott han vill använda och det finns innehållsförteckning på alla produkter. Självklart kan man inte som återförsäljare av andras märken sätta egna märkningar på deras produkter. lite perspektiv tack!
Hur tar man reda på om ett kosttillskott är icke tävlingsbart, måste man läsa innehållsförteckningen och sen leta i Vada-listan?
det verkar ju sjukt jobbigt, finns det inga bättre sätt/lista med förbjudna kosttillskott?
P41: Svenska tävlingsidrottare dopade av kosttillskott - Övrig sport | SVT Play din länk, WTF 78% hadde fel innehållsförteckning...
YouTube - David Bielkheden pratar om dopingfallet en bra video för er som inte har sett, davids tankar och svarar han på "det är idrottarens ansvar".
hörde att en snubbe från hilti blev avstängd i 2 år för samma substans via Shootfightingligan.
Det är hårt... Jag tog iof inte så mycket kosttillskott men jag undersökte inte om det fanns sånt shit i gymgrossistens grejer.
Shootfighting
Båda herrarna fick DQ
"Dopningsfall nr 1 gäller metylhexanamin, som är en förbjuden substans i samband med tävling och bland annat finns i en del kosttillskott.
Enligt kungörelse i tidningen Svensk Idrott är den avstängde idrottaren Erdem Erdal från föreningen Hilti Brazilian Jiu-Jitsu klubb. Erdal är avstängd i 2 år."
"Dopningsfall nr 2 gäller cannabis, som är en förbjuden substans i samband med bla tävling.
Enligt kungörelse i tidningen Svensk Idrott är den avstängde idrottaren Andreas Kartrud från föreningen Frontier MMA. Kartrud är avstängd i en månad."
kom igen...
David pratar om att han inte vet var det är och han har sökt efter information osv. Jag fick hur många träffar som helst genom att bara Googla "Methylhexanamine".
Tycker straffet känns onödigt hårt dock.
Känns ju på nåt satt konstigt att han får maxstraff för något som gemene man kan ha flera ton där hemma, som han själv nämner.
Men om det som N1clas säger stämmer gör det saken nästan parodisk (är det ett ord?).
Nu är ju jag ingen expert men kosttillskott är väl ändå lite ökänt för att inte visa allt som står på innehållsförteckningen? Man har ju hört rätt så många som torskat på det iallafall.
att få maxstraff känns väl hårt men saken i sig tycker jag inte är något konstig. Det finns innehållsförteckningar och det finns en WADA lista. Ska du tävla är det ditt ansvar att hålla koll på vad du stoppar i dig. Att ta prestationshöjare är inget som krävs för varken träning eller tävling utan är något som du själv väljer att göra och då ska du själv vara medveten om vad du stoppar i dig och konsekvenserna av det.
Dizorda innehållsförteckningarna ska alltid vara kompletta, däremot så finns det fall där helt nya kosttillskott importerats från USA och börjat säljas innan livsmedelsverket har kontrollerat dem. Den apparaten går inte alltid jättefort. Livsmedelsverket har i vissa fall funnit att kosttillskotten innehåller ämnen som är olagliga och dopingklassade i Sverige men inte i USA varför de kunde importeras från första början. I de fallen har det alltså hänt att det under en kortare period funnits en risk att köpa dopingpreparat av misstag. Men det hör inte till vanligheterna och så är inte heller fallet denna gång.
Svenska tävlingsidrottare dopade av kosttillskott - Övrig sport | SVT Play
shogun om 78% i stickprovet hadde fel innehållsförteckning är det ju inget man bara kan vifta bort.