Welcome to the MMA & UFC Snack på MMAForum.se.
Page 1 of 5 12345 LastLast
Results 1 to 26 of 108
    Champ

Alla Svenska MMA nyhetssajter, diskussion

Tycker själv att man ser exakt samma material på alla nyhetssajter och den enda som skiljer sig ur mängden och är bland de större sajterna är just mmaforum.se och det här är ingen nyhetssajt på samma sätt. De andra är lite TT varianter utan djupare journalistik mer eller mindre

Känns som om någon av de större mmanytt.se, mmabloggen.se, fightplay.tv, kimura.se, fightermag, mindre mmaviking etc är överflödiga / kommer att försvinna snart?

Allla snor nyheter från varandra & de som är först har snott det från de amerikanska sajterna
    Last edited by KanoBlack; 11-09-2011 at 02:02 AM. Reason: en onödig svordom

President
    Blog Entries
    30
    Kan hålla med dig om att nyheter känns trångt, men alla har väl valt sin egna lilla väg och därav sysslar vi själva inte med nyheter utan samarbetar med nyheter24 på den delen. Men tycker även att alla sajterna hittat sin egna personlighet och är kul att flera satsar på MMA i Sverige.

Vi på forumet kan inte leva på detta ännu, utan de pengar som dras in läggs ner på att utveckla sajten och ständigt göra den bättre och få oss att fortsätta växa. Har lite koll på hur nyheter24.se´s mmabloggen fungerar men utöver det så vet jag inte om de andra sajterna lyckas livnära sig på det men några känns ju som om att de borde göra det då man ser blinkande banners precis överallt

Men tror nog att om en sajt gör en bra stor satsning så kommer den glada balansen idag att rubbas och nån faller bort ( ej för oss vi kommer ständigt växa)
    Last edited by KanoBlack; 04-21-2011 at 09:19 PM.

Moderator
    Är det inte mest glada amatörer som bloggar? De enda riktiga nyhetssajterna jag har stött på är mmanytt och mmabloggen
    "Violence needs a victim. It needs to have someone who does not want to participate. Something thats being forced upon them"

President
    Blog Entries
    30
    kimura, fightplay är seriöst drivna verkar det som.
    Svenska MMA fans är lite bortskämda på nätet.
    Jag har även lite inside info om vad som är på G och det kommer hända spännande saker

Champ
    läste precis att mmanytt förlorat 2 av sina skribenter, Simon och Deniz varav Simon gick till sajten Kimura.se
    Hade vart mycket skitsnack kring kvaliten på hans arbete och kanske en anledning till att det hela tog slut.
    Här kan ni läsa Simon Kölles egna förklaring till varför han lämnade mmanytt. Nu är det bara Martin J kvar verkar det som och säkert han som äger sajten.

Antar att det inte är det här du menade Kanoblack men nog är det något som skakar om nyhetssajterna
    Kan nog känna direkt att MMAnytt kommer syssla med mycket copy paste lösningar och översättningar.
    Last edited by pellepersson; 04-24-2011 at 09:13 PM.

Champ
    mmanytt är den enda svenska sidan jag följer nuförtiden. Brukade hänga på de andra sidorna men jag tyckte för ett tag sedan att mmanytt hade precis samma stora nyheter + sina egna grejer(videos, fighters bloggar) så de kändes inte som att jag missade något genom att skita i de andra sidorna. Sparar mer tid när man slipper läsa samma nyhet ett flertal gånger missar kanske någon smågrej men det bryr jag mig inte så mycket om.

Däremot ser jag inte hur de svenska sidorna skulle försvinna. MMA växer ju utav bara helvete likaså sidorna. Det är ju knappast för många sidor som är på svenska och alla är ju drivna som en fritidssysselsättning så ingen förlorar ju något mer än tid på att driva sidorna. Hade det varit över 100 svenska sidor så hade nog många försvunnit men i nuläget kan jag inte ens komma på tio svenska sidor.

President
    Blog Entries
    30
    Håller med dig till en viss gräns, om vi har tex 5 sajter som publicerar mer eller mindre detsamma på svenska, sedan har vi de 5 st internationella kvalitetssajterna på engelska som publicerar det först, så har vi snabbt 10 st att välja på då engelska inte är ett hinder för de flesta av oss.

Och sålänge ingen av sajterna får en större andel av besökarna och kan få annonsörs pengar/finansiering så kommer nyheterna alltid vara lite mer copypaste stuket vilket är trist. Krävs att man har en ganska stor del av mma intresserade på sin sajt för att få pengar på riktigt.

Skulle hellre ha lite mer kvalitet i det hela från nyhetssajterna då jag ibland vill fördjupa mig.
    Lite mer DN.se än aftonbladet.se om man kan göra en liknelse. Men det kräver kunskap, tid, resurser, besökare och annonsörspengar.
    Men ju fler sajter desto mer spridd läsarkrets desto svårare för sajterna att leverera kvalitet , ett exempel är mmanytt som just nu mest lägger upp en youtubevideo och några meningar. Och jag är opartisk då mmaforum.se inte ska tävla mot nyhetssajter utan är ett komplement som fyller ett annat socialt behov
    Last edited by KanoBlack; 04-25-2011 at 12:32 PM.

Champ
    Quote Originally Posted by KanoBlack View Post
    Håller med dig till en viss gräns, om vi har tex 5 sajter som publicerar mer eller mindre detsamma på svenska, sedan har vi de 5 st internationella kvalitetssajterna på engelska som publicerar det först, så har vi snabbt 10 st att välja på då engelska inte är ett hinder för de flesta av oss.
    Även om 100% av all svenska mma fans talade engelska så kommer det fortfarande vara mer svenskar på de svenska sidorna än vad de kommer vara på de engelsktalande. Det är ju mycket lättare att läsa nyheterna på svenska än engelska. Då de svenska sidorna håller en tillräckligt hög nivå så har jag svårt att se de engelska sidorna konkurrera ut de svenska.

Sedan så är vad jag vet ingen av de svenska sidorna någons jobb. Alla sidor hittills är fritidsprojekt som finansieras av ett vanligt jobb. Det gå ju inte heller att konkurrera ut dom genom att ta alla läsare för enda sättet för en sådan sida att dö är att skribenterna väljer att lägga sin fritid på något annat. Visst så kan olika sidor påverka varandra om t.ex. ena sidan lyckas sno nästan alla läsare så kommer säkert skribenter på andra sidor att tröttna att lägga upp artiklar då knappt några läser dom men jag har svårt att se detta hända bland de stora svenska sidorna i nuläget.

Up and coming
    Utan att blanda mig i diskussionen djupare då jag är part i målet som man säger så finns det ju något som de engelska sajterna saknar. De bevakar inte svensk MMA. Som jag ser det är det där det viktigaste jobbet finns, med nyheter om internationell MMA är det betydligt svårare om inte omöjligt att vara först.
    Last edited by Borgudd; 04-25-2011 at 09:02 PM.

Contender
    Tycker att MMAnytt var bäst för ett litet tag sedan. Dock har Kimura gått om och håller överlag en högre kvalité. Att Kölle skulle ha hållit en låg standard håller jag absolut inte med om. Blev glad när han gick över till Kimura. Vet dock inte vad som ligger bakom bytet.
    Last edited by Brushi; 05-05-2011 at 01:11 PM.

Rookie
    Jag ser vissa skillnader i de olika sidorna.
    Är inne varje dag på bl.a fightermag då de rapporterar de största MMA nyheterna, erbjuder en bra pappertidning och även rapporterar viktiga saker inom andra kampsporter också.
    Vad gäller de övriga sidorna så är det väll mest personlig smak som avgöra? Jag läser alla, men det är ju mest samma nyheter på alla.
    Men alla har ju sina speciella grejer. kimura har ju kimuratalent som kanske lockar många läsare.

Tror som tidigare nämnt att de engelska sidorna inte kommer konkurera ut de svenska. Tror även att det tillslut bara kommer finnas en renodlad MMA nyhetssida, kanske två på sin höjd. Däremot kommer det nog finnas många stora bloggar.

President
    Blog Entries
    30
    Quote Originally Posted by Nak_Thai View Post
    Jag ser vissa skillnader i de olika sidorna
    Tror som tidigare nämnt att de engelska sidorna inte kommer konkurera ut de svenska. Tror även att det tillslut bara kommer finnas en renodlad MMA nyhetssida, kanske två på sin höjd. Däremot kommer det nog finnas många stora bloggar.
    Måste personligen även lägga till ett stort mma forum =)

Champ
    kimura känns mer äkta och de gör ett bra jobb
    simon kölle är engagerad det kommer man långt med och tror att kimura ligger ett steg före mmanytt
    mmaforum.se har sin egna plats och borde egentligen samarbeta med alla sajterna tycker jag, sen hur vet jag inte
    Last edited by pellepersson; 05-05-2011 at 07:37 PM.

President
    Blog Entries
    30
    Ska bli spännande att se vad som sker den närmsta tiden bland sajterna, men jag hoppas det bästa för alla då de bidrar till MMAs tillväxt
    pellepersson, vi borde det egentligen =)
    Last edited by KanoBlack; 05-05-2011 at 11:03 PM.

Rookie
    Haha, fast det är ju självklart! Finns väll bara ett renodlat MMA forum i Sverige?
    Så er plats är säkrad

Champ
    Kimura.se har bra material men fan varken jag eller en polare kan läsa sidan när man klicka vidare på en nyhet man vill läsa mer om. Sidan blir helt vit och man ser bara reklamen på ena sida. Är troligen på grund av den firefox versionen jag använder då det funkade med explorer. Mailade det till dom för ett kanske ett halvårs sedan men det har fortfarande inte hänt något.

Simon Kölle sitter ju inne med en massa intressant information nu när han gått över till kimura så lockar ju sidan rejält men jag är fan för lat för byta webbläsare för att läsa en sida.

Rookie
    Firefox 4 är väldigt värt att byta till! Bara att ladda ner en setupfil från fx's hemsida och installera. Alla dina bokmärken, sparade sidor, tillägg m.m. hänger med. =)

Champ
    kimura är numera en sämre kopia på mmanytt med videos som de förmodligen även hitta på mmaforum via oss medlemmar som postat de först i någon tråd.
    för att vi är ett socialt forum som styrs av besökarna, är vi utanför länkkredd regeln?

Moderator
    länkredd regeln?
    "Violence needs a victim. It needs to have someone who does not want to participate. Something thats being forced upon them"

Champ
    att man nämner via en länk tillbaka vart man hittade något när man postar det själv på internet, en oskriven lag bland sajter, bloggare & skribenter men då detta är ett forum bestående av random fans så plundrar de oss och vi plundrar de

Moderator
    Ja någon sådan regel har vi inte. Självklart är det trevligt om man hänvisar till källan men å andra sidan är ju inte mmabloggarna t.ex. själva källor utan oftast länkar dom också material från utländska sidor.. allt material är bra material

Rookie
    Simons MMA Blogg | Inge tjafs bara våld.

Där är även en schysst mma blogg ;9
    Last edited by KanoBlack; 05-21-2011 at 04:01 PM.

Rookie
    Quote Originally Posted by DizordA View Post
    Simon Kölle sitter ju inne med en massa intressant information nu när han gått över till kimura så lockar ju sidan rejält men jag är fan för lat för byta webbläsare för att läsa en sida.
    Vad är det för information han skulle sitta inne med? Det enda han gjorde på mmanytt var väl att copy/paste och sen skriva en och annan "artikel".

Champ
    Quote Originally Posted by Norre View Post
    Vad är det för information han skulle sitta inne med? Det enda han gjorde på mmanytt var väl att copy/paste och sen skriva en och annan "artikel".
    det är väl allt mmanytt gjort hela tiden även nu efteråt, nu är kimura inne på samma spår men det verkar ju locka läsare iaf så de når sitt mål

Champ
    Quote Originally Posted by Norre View Post
    Han gick även runt och intervjuade folk på en SGL tävling + en massa sådana grejer.

Resereportagen som denna var rätt så intressanta:
    http://mmanytt.se/mma/mmanytt-besoke...ad-intentions/

Sedan har vi lite krönikor:
    http://mmanytt.se/blandat/kronika-jo...elin-anderson/
    http://mmanytt.se/blandat/de-sanna-mastarna-inom-mma/
    http://mmanytt.se/blandat/pride-vs-u...g-av-dr-kolle/

Rookie
    Han har gjort litegrann, hans krönikor är förvisso inte top notch men "A for effort".
    Last edited by Norre; 06-03-2011 at 08:46 AM.

Page 1 of 5 12345 LastLast