Welcome to the MMA & UFC Snack på MMAForum.se.
Page 1 of 3 123 LastLast
Results 1 to 26 of 65
    Hall of famer

Recept med bild!

Nu är det dags att dela med sig av recept på allvar.

Reglerna för tråden:
    1.alla recept måste ha en bild på slutresultatet, självklart får man gärna lägga upp en bildserie i hur man går tillväga. rekommenderad upplösning på bilder 500px × 398px, de är den storleken som bilden nedan är.
    2. ni måste ha lagat maten själva. Alla recept är välkomna allt från nonames röror till lyxrätter.

Baconkyckling med pasta i tomatsås

Ingredienser
    Portioner: 4

4 kycklingfiléer
    1 paket bacon 140 g
    svartpeppar
    ca 15 broccolibuketter färska eller frysta
    500 g färsk tagliatelle
    1 burk pastasås ca 400 g
    1 dl riven parmesanost

Kycklingen:
    Sätt ugnen på 200°C.
    Linda baconskivor runt kycklingfiléerna. Krydda med peppar. Lägg dem i en form och sätt in den i ugnen ca 30 minuter.
    Alternativt kan man steka kycklingen hårt i en djupstekpanna. När kycklingen har fått färg så häll i vatten så att kycklingen kokar. Koka tills kycklingen är klar.

Pastan:
    Koka broccolin i pastavattnet några minuter, lägg i pastan och koka så lång tid som det ska. Häll av vattnet från pastan och broccolin och tillsätt pastasåsen i kastrullen och värm det.

Garnering:
    Strö över paremsanost och servera med en grönsallad.

Den färdiga rätten:

Jag rekommendera verkligen den här rätten, den är riktig god och jävligt lätt att göra. Va inte blyga nu, dela med er av era måltider, hur avancerade de är spelar ingen roll. Alla på forumet måste ju äta någon gång och har man en digitalkamera så har man ingen ursäkt att inte bidra med recept!

Hall of famer

Re: Recept med bild!

Jag hade tänkt bidra, men nu satte du standarden skyhögt ju! :O

Hall of famer

Quote Originally Posted by Delfin
    Jag hade tänkt bidra, men nu satte du standarden skyhögt ju! :O
    Jag tog det som stod på menyn Och som jag skrev alla recept är välkomna oavsett svårighetsgrad.

Förövrigt så kanske de verkar avancerad men de är fan lika lätt som korv med bröd.

emf
    emf is offline
    Up and coming

Nu blir det lunchdax

Stekta nudlar med lax (yakisoba)

100g lax
    100g nudlar
    1 gul lök
    100g bönskott
    100g vitkål
    1 vitlöksklyfta
    50g ingefära (ska se ljus ut på skalet och slät annars är den gammal och trådig)
    1 rejält skvätt yakisobasås (förstår att det här inte finns överallt om man inte har asienbutik i närheten så ta någon worchesteraktig grillsås eller nått så blir det nog lika bra det)

TILLAGNING:
    Ok, börja med att koka upp nudlarna medan du strimlar ingefära och hackar upp en vitlöksklyfta. Tärna laxen och stek upp den i en stor stekpanna med lite olivolja och lägg den sedan på en tallrik för att ta det lite lugnt medan vi steker upp resten.

När du har tagit ur laxen kastar du ner vitlök och den stirmlade ingefäran och tillsätt olivolja (men du borde ha kvar sedan laxen så borde inte behövas om du använder telfonpanna) och kör lite på låg värme så att det får mjukas upp lite.

Hacka upp löken i klyftor och kasta ner i stekpannan samtidigt som du skruver upp värmen på medel/hög och fräs runt löken med ingefära och vitlök.

Efter en minut eller så kan du kasta ner nudlarna och när du har blandat runt det skickar du i vitkål och bönskott.

När bönskotten slutat vara vita och börjat bli genomskinliga samt att vitkålen har blivit mjuk och följsam toppar du med laxen och sedan är det bara att kasta ner lite sås efter tycke, vispa runt och hälla upp

ENERGI:
    Ca 600-650 kcal
    och om min gorillamatte stämmer:

38g protein
    15g fett
    85g kolisar
    Attached Images Attached Images  

Contender

Måste prova båda Återkommer med resultat!
    Tanken var att jag skulle lägga upp min första rätt idag, men kameran svek mig, vart en bild, men ser fan ut som jag äter något dött. Återkommer i morgon med en rätt samt bild

Hall of famer

ett till laxrecept

Laxwok med gröncurry

Portioner: ca 4

Ingredienser
    Lax 400-500g
    1st Gröncurry grytbas
    Broccoli
    Blomkål
    En burk strimlade bambuskott
    4 portioner bas ris
    osaltade nötter (i mitt fall jordnötter)

Koka riset efter anvisningen på paketet

Woken:
    Tärna laxen och stek på den i en wokpanna eller en djupare stekpanna. Jag brukar krydda den med lite cayennepeppar. När den är färdig ta ur laxen och lägg åt sidan så länge (annars kokar den sönder). Kasta i broccoli och blomkål. Värm upp grönsakerna lite granna. Häll på Grön Curry grytbasen, ha i bambuskotten och koka tills alla grönsaker är mjuka och goda. Ha i laxen strax innan woken tas av plattan och låt det koka upp.

Lägg upp riset och woken i en tallrik och strö över lite nötter.

Tips: jag brukar reda woken lite för att den ska bli lite tjockare och få godare konsistens. Blanda ut ca en matsked vetemjöl i en halv till en dl vatten och rör ner i woken.

Färdiga rätten:

Hall of famer

Dude, det där ser gott ut.

Synd att jag aldrig kommer ha råd med det.

Hall of famer

Är kass på att skriva sånt här men jag gör ett försök!

Jag har då valt att lägga upp ett litet recept på Soyamarinerad kalkon med pasta och lite grönsaker!

Marinaden: Jag använder ett normalstort glas så jag ska blanda marinaden, fyller den kanske till hälften med vanlig soya, nästan en matsked Sambala Oelek(stavning?) och en klyfta pressad vitlök, sedan blandar man med en sked eller liknande.

Jag tog en påse och hedde ner kalkonfilén och fyllde med marinad så den täckte hela filén, jag valde att låta den stå över natten innan jag tillagade den.

Tillagning: När jag skulle tillaga kalkonen så la jag den i stekpannan ett tag för att fixa en fin yta innan man lägger in den i ugnen. väl inne i ugnen så hade jag den på 170grader och lät den vara inne i ca 25 minuter.

Sedan lagade jag till pasta och gick på känsla då jag valde mängd, koka 10 minuter, ta bort vatten med durk slag och slänger i jätte lite flytande margarin och rör om.

Till detta valde jag att lägga till champinjoner och ärtskidor.

Detta resulterade i en smakrik och kryddig maträtt!

Som sagt så är jag inte så elite på att skriva recept men gott som fan blir det iaf!

Moderator

Ser gott ut zeddiz, men....

inte lika gott som Shoguns bönpasta med kotlett

Ingredienser
    1 portion fullkornspasta
    ett par tunna fläskkotletter
    ca 100g kidneybönor
    vitlök
    olivolja

koka upp vatten med salt och lite olivolja och släng i fullkornspastan. Därefter steker du kotletterna (mina var riktigt tunna så flejma på ordentligt med värme så att du får fin stekyta). När kotletterna är färdigstekta tar du ur dom och tar av pannan från plattan och låter den svalna nån minut, därefter slår du i 1-2 matskedar olivolja och pressar ner en vitlöksklyfta och fräser bönorna i. Lagom till detta är klart har pastan kokat färdigt så häll av den och lägg upp den på tallrik. Blanda ner bönorna och lägg dit köttbitarna,
    garnera med lite soja runtom.
    "Violence needs a victim. It needs to have someone who does not want to participate. Something thats being forced upon them"

Hall of famer

Idag blev det lite mer festmat än vardagsmat eftersom jag och tjejen firade våran "års-dag" idag. Så det är väl inget man gör varje dag men det är hyfsat lätt mat att göra när man vill äta lite godare.

Lammbiffar med fetaost, grekiskpotatis och tatziki

ca 3-4 portioner

Ingredienser:
    1kg potatis
    10 röda steklökar
    12 vitlöksklyftor
    500 gram lammfärs
    Fetaost
    Olivolja
    Kryddor
    Gurka
    Turkisk yougurt
    Ett ägg
    Ca 6-8 soltorkade tomater i olja

Börja med potatisen:
    Ta en ungssäker form. Skala potatis och dela i klyftor och lägg i. Dela 10 vitlöksklyftor och 10 röda steklökar och lägg i bland potatisen. Skär även ner soltorkade tomater i lagom mängd. Höll över olivolja typ en halv till en dl. Krydda med salt peppar och valfria kryddor, i vårt fall basilika. Sätt in i ugnen i 40 minuter på 225 grader.

Biffarna:
    Lägg ner färsen i en bunke(våran var färdigkryddad annars krydda). Knäck i ett ägg i färsen och rör ihop.Tärna upp fetaosten i ganska små bitar. Forma färsen till biffar och tryck ner lämplig mängd fetaost. Stek på båda sidor till de är klara.

Tatziki:
    Riv ca en halv gurka och salta på den. Låt den ligga och rinna av i ca 15 min. Krama sedan ur lite mer vatten och blanda sedan ner det i ca 2 dl turkisk yougurt tillsammans med en och en halv till två vilöksklyftor.

Servera med sallad och t.ex. vitlöksbröd
    Njut

Färdiga rätten:

Hall of famer

Det där brukar min mamma alltid laga, fast med kyckling oftast, ruskigt, ruskigt gott!

Contender

Venom är mästerkocken!

Hall of famer

Fina recept!

Men ni förutom Venom lär jobba lite med tallriksuppläggning

Hall of famer

Första grillningen för året!

4 kycklingfiléer (4 potioner)
    Tandorimarinad:

2 dl yoghurt, naturell
    2 tsk garam masala
    1 tsk ingefära
    2 tsk gurkmeja
    1 tsk sambal oelek
    2 vitlöksklyftor, pressade
    1 tsk salt

Tillagning
    Olja till grillgallret.

Blanda alla ingredienser till marinaden i en skål och vänd ner kycklingen. Låt marinera 4-5 timmar.

Platta ut filéerna och trä igenom ett par blötlagda träspett. Pensla grillgallret med olja och grilla spetten cirka 5 minuter per sida.

Servera med en couscoussallad och youghurt smaksatt med salt,peppar och vitlök.

Inte min bild, samma recept dock.

Hall of famer

Oooh, killen med skillen. Detta får provas i vår/sommar, ser snajsigt ut!

Hall of famer

Jag ska prova alla dessa godbitar snart... är mycket för wok så jag börjar nog med den :roll:

Hall of famer

Jag har faktiskt en del recept på lager som jag inte algt upp pga att jag tyckte de va lite dålig aktivitet men jag bjuder på ett till då

Curry kyckling med banan och jordnötter

Ingredienser:
    (ca 4 port)
    1 st grillad kyckling
    1 st squash
    1 burk hela eller krossade tomater
    3-4 msk mango chutney
    1-2 msk curry
    2 st vitlöksklyftor
    2 st gula lökar
    1 dl hönsbuljong
    salt och peppar

Serveras med
    1-2 st bananer
    1 dl kokos
    jordnötter
    1 burk matlagningsyoghurt
    gurka
    basmatiris

Tillagning
    Börja med att rensa den grillade kycklingen och koka riset efter anvisning på paketet. Hacka sedan löken och vitlöksklyftorna. Fräs upp lökblandningen i en varm gryta med smör och curry. Hacka tomaterna (om du inte använder krossade) och blanda ner dessa i grytan. Tillsätt kycklingen och en dl hönsbuljong. Låt grytan koka ihop i 5 minuter. Skär squashen under tiden och blanda sedan ner det och krydda med salt och peppar. Låt grytan koka några minuter till. Riv gurka och blanda med matlagningsyoghurten.

Servera sedan grytan med ris, yougurtblandningen, riven kokos, banan och jordnötter.

Jag tycker de är är fantastiskt gott och hyfsat lätt att göra, tar typ 20 min.
    Det är mycket bananen och jordnötterna som gör det och så yogurtbladningen såklart,

Contender

Wow det sista receptet ser ju helt fantastiskt ut! Ska definitivt provas. Tack!

Hall of famer

Kyckling och chilisås med pasta
    För 4 personer.

Ingredienser
    ½ grillad kyckling
    140 g bacon
    2 gula (eller röda) chilifrukter
    1 paprika i valfri färg
    2 stora eller 3 mindre vitlöksklyftor
    2 dl (en burk) crème fraiche med chili- och paprikasmak
    2,5 dl milda mat extra
    400 g (en stor burk) champinjoner
    Sambal Oelek efter smak och tycke
    Salt
    Matolja
    Pasta

Rensa kycklingen på skinn och ben och finfördela köttet. Strimla baconet och hacka paprika och chili.
    Häll lite olja i en stekpanna eller stekgryta och låt det bli varmt.

Pressa ned vitlöks klyftorna och rör om så att bitarna sprider sig i pannan, häll därefter ned paprikan och chilin och låt fräsa nån minut.
    Häll i baconet och rör tills allt bacon har fått en gnutta färg.

Häll i kycklingbitarna och champinjonerna och låt det fräsa ytterligare ett par minuter. Rör ned crème fraiche, grädde och sambal. Låt det koka upp och smaka av med salt och eventuellt mer sambal.
    Servera med pasta och njut!

Jag hade tyvärr ingen kamera när jag skulle ladda upp denna men jag fixar det sen!

Hall of famer

Dagens lunch

Pasta med pesto, oliver och skinka.

Koka pastan (inte spagetti).
    Skär upp den rökta skinkan.

Häll av vattnet. Blanda ner pesto, oliver och skinka.

Ät direkt ur kastrullen.

Contender

Diet-muffins!
    200g äggvita (6 stora)
    2,5 dl kallt vatten
    25-30g flytande sucketter
    100g kruskakli
    20g kasein (Valrfi smak)
    10g fiberhusk
    5g bakpulver
    15g hela linfrön
    5-10g kanel

Vispa ihop alla ingredienser och fördela i muffinsformar (12 normalstora) eller en stor form. Det vill gärna fastna så använd silikonform om du har det. Grädda i 200 grader 30-40 min.

Endast 30 kcal per muffin! Ca 5g protein, 2g kolhydrater och 0,5g fett

OBS! Innehåller en jädra massa fibrer, så var beredda på att magen börjar jobba

Receptet hittade jag här:
    http://hannecb.wordpress.com/

Moderator

Råris med tonfiskröra

Ingredienser
    1dl råris
    ca 300g tomatkross
    en burk tonfisk i vatten
    1msk viltfond
    1 köttbuljongtärning
    en rödlök
    en vitlöksklyfta

Koka råriset efter instruktion på paketet med en buljongtärning i vattnet.

Fräs löken i lite smör & olivolja tills den är lagom genomskinlig men inte bränd. När löken är fräst häller du över tomatkrossen och kryddar. Jag har kryddat med salt, färskmalen peppar och cayennepeppar. Slå i viltfonden, pressa i vitlöksklyftan och låt det puttra en stund på medelhög värme. När grytan har puttrat några minuter häller du av tonfisken och välter ner köttet i pannan och rör runt tills det blir en härlig gryta som du låter stå på spisen i 2-3 minuter.

Voilá
    http://img17.imageshack.us/img17/5821/ristonfiskrra.jpg

Näringsvärde
    Kolhydrater ca 89g
    Protein ca 48g
    kcal ca 600
    "Violence needs a victim. It needs to have someone who does not want to participate. Something thats being forced upon them"

Contender

Shogun, hur stor är bruken med tonfisk i gram?

Moderator

Dom "vanliga", jag tror det är typ 250g per burk och 150g tonfisk

[EDIT]
    Sugen på att testa?

[EDIT2]
    Rensar upp i tråden lite

Siffrorna är uträknade på alla råvaror minus löken och fonden.
    i råriset, såsen och tonfisken är det således ca 48g protein tillsammans osv osv.

[EDIT3]
    Abbas tonfisk i vatten. vikt 200g, avrunnen vikt 150g. 25g protein per 100g.

Hall of famer

Testade idag något nytt, en slags variant av Venoms kycklingrecept som blev riktigt lyckad. Såhär gick det till.

Baconkyckling med kesosås och ris

lagom många kycklingfiléer (1/person)
    2 skivor bacon/person
    2 msk keso/person
    ½dl mjölk (för 4 portioner)
    salt
    citronpeppar
    gärna någon enkel grillolja

1. Bryn kycklingfiléer i stekpanna med lite olja, 2-3 minuter per sida. Krydda med salt och citronpeppar. När du vänt dem första gången kan man droppa över pyttelite grillolja.
    2. Lägg ut två baconskivor brevid varandra. Lägg en kycklingfilé på. Snitta två gånger och lägg två msk keso på. "Slå in" i bacon. Lägg i ugnssäker form.
    3. Häll lite mjölk över, kan även ringla pyttelite grillolja över. Ställ i ugnen 200 grader ca 20 min.
    4. Under tiden det står i ugnen, koka ris och gärna lite broccoli. Använd skyn i ugnsformen som sås. Ät och var glad! Sjukt enkel att göra, Venoms recept var KUNG att utgå ifrån.

Glömde knäppa bild ikväll men gjorde ett gäng portioner så jag kirrar snart!

Moderator

Omelett-pizza pryl

Ingredienser
    ca 10 champinjoner
    en rödlök
    en chilifrukt
    ca 150g svarta bönor
    4 ägg

Börja med att skiva och fräsa champinjonerna då dom tar längst tid. När dom är ungefär halvfärdiga lägger du i den hackade rödlöken. Sen hackad chili och avrunna bönor. Krydda och låt det fräsa tills champinjonerna och löken har fått fin färg.
    Häll ur pannan och diska rent om du har lyckats bränna fast något.

Knäck ner äggen och låt dom steka tills du har fått en "botten" då slår du över resten av ingredienserna och låter det steka till äggen är helt klara. Jag rekommenderar inte att man försöker vända

Nyttigt, näringsrikt - snabbt och gott.

Page 1 of 3 123 LastLast