Welcome to the MMA & UFC Snack på MMAForum.se.
Results 1 to 22 of 22
    Contender

Värk i armbåge

Hej, allvetande forum.

Jag har ett återkommande problem med min vänstra armbåge. En molande värk som växer och blir mer smärtsam vid träning. Mellan passen känner jag oftast ingenting.

Vilar, äter Voltaren-T och har tom. träffat en läkare och fått anti-inflammatoriskt utskrivet. Trodde då det var nån form av musarm, så jag fixade lite hjälpmedel. Problemet är att det då var höger nu är det vänster armbåge...

Så tråkigt att efter ett par veckors hårdträning när allt känns bra och man känner sig stark så kommer det tillbaka.

Vet ju inte vad det är eller vad jag ska göra, men jag antar att det är en sorts överansträngning med inflammation till följd.

Någon som upplevt något liknande och har några tips?

Moderator

Re: Värk i armbåge

Vart sitter värken?
    Har du feber samtidigt? Annars är det tveksamt om det är en muskelinflammation och då hjälper det inte med anti-inflammatoriskt. Att äta värktabletter och smörja är en högst tillfällig lösning. Det du bör göra är att gå till en sjukgymnast eller någon med skadekompetens och utröna exakt vad som är fel så att du kan behandla det och avhjälpa problemet istället för att gå med det och bara behandla symtomen. Då kommer du aldrig bli av med det!
    Lycka till!
    "Violence needs a victim. It needs to have someone who does not want to participate. Something thats being forced upon them"

Contender

Tack för svaret.

Nej, känner ingen feber. Svårt att säga vart jag har ont mer "exakt". Det är som att hela armbågsleden som molar och värker. Var på skidresa i vintras och all stakning (åkte utför, men man stakar ju emellanåt) gav mig en kraftig smärta i tricepsfästet strax ovanför armbågen. Kankske är det där problemområdet finns.

Var hos min husläkare i höstas och fick då anti-inflammatoriskt av honom. Hade ingen feber då heller...

Visst, jag vill ju hitta problemet och inte bara lösa smärtan kortsiktigt, som jag gör nu.

Rookie

Låter mer som någon skada på muskelfästet från triceps till armbågen.
    Har du ingen aning hur skadan uppkommit?
    Vad tränar du? Har armbågarna blivit översträckta?

Contender

Nej, jag vet inte hur skadad uppstått, men jag antar att det är en sorts överansträngning. Jag hade exakt samma skada i höger armbåge i höstas, då trodde min husläkare att det var en sorts musarm. Nu har jag inga känningar alls i högern längre.

Kanske översträckt vid boxningsträning, kanske inte värmt upp ordentligt, kanske överansträngd, kanske bara klent byggd och gammal... Trist är det iaf.

Om jag vilar någon vecka försvinner det, men så fort jag gör vissa övningar, t.ex. double leg takedowns, så kommer det tillbaka.

Voltaren Gel hjälper och jag vet att det är dumt, men jag kör på vårterminen ut så hoppas jag att lite sommarvila ska hjälpa.

Rookie

Låter helt klart som musarm/tennis armbåge som är lite samma sak!
    Har liknande problem själv. Har sträckt ut armbågarna en massa gånger när jag inte klappat av på armbars plus överansträngning. Inte så mycket som hjälper tyvärr.
    Stretcha armbågarna och käka tillskott med led förebyggande medel såsom glukosamin och msm hjälpte mig men såfort jag slutar och bara tränar på så kommer det igen.

Moderator

Testa att lyfta saker med handflatan neråt med armen du har ont i, gör det ont på utsidan av armbågen är det ett tecken på epikondylit (tennisarmbåge). Detta får man om man överbelastar handleden så det har inte med översträckning att göra.

Mitt råd, Brushi, är fortfarande att du åker till någon med reel kompetens och får en korrekt diagnos
    "Violence needs a victim. It needs to have someone who does not want to participate. Something thats being forced upon them"

Contender

Tack, ShogunRua, jag vet att jag borde göra det. Vet inte riktigt vart jag ska vända mig bara...

Hall of famer

Sjukgymnast? Ditt får man ju gå utan remiss nu för tidem.

Moderator

Ja gå till en sjukgymnast, naprapat eller liknande. Inte vårdcentralen!

Contender

Ok. Tack alla goa gubbar!

TXS
    TXS is offline
    Blogger Extraordinaire
    Blog Entries
    92
    Jag har ett liknande problem. För mig är det en ilande smärta när jag belastar en liten punkt på vänster armbåge. Även mycket lätt belasting gör oerhört ont. Har haft så i 18 månader, och problemen uppstod när jag brottades på hårt underlag. Måste snart uppsöka professionell hjälp. Det verkar aldrig gå över...
    Expertbloggare på MMAForums egna UFC-blogg. Jag finns också på min gamla sida: UFC - En Blogg om Ultimate Fighting Championship och MMA.

Contender
    Quote Originally Posted by TXS View Post
    Jag har ett liknande problem. För mig är det en ilande smärta när jag belastar en liten punkt på vänster armbåge. Även mycket lätt belasting gör oerhört ont. Har haft så i 18 månader, och problemen uppstod när jag brottades på hårt underlag. Måste snart uppsöka professionell hjälp. Det verkar aldrig gå över...
    Trist.

Mina onda armbågar försvann "av sig självt". Antar att det var vila som gjorde det för hela förra hösten körde jag på utan värk. Däremot har jag nu ont i båda axlarna och lite i ryggen. Det är smärtsamt att bli gammal...

/Väduren på 35 jordsnurr

Moderator
    Något jag kan rekommendera alla er som har stelhet och värk (rygg) är att gå till en kiropraktor och se hur många låsningar som går att knäcka ut. Det brukar ge bra effekt.

Up and coming
    Hej brushi
    Hade nått liknande förut, så fort jag började med triggerpoint försvann de.

Har du testat triggerpoint?

ta en tennisboll i en strumpa,

1. ställ dig mot en väg.
    2. Lägg tennisbollen på armbågen
    3. luta dig försiktigt mot den och sen om smärta upstår stå kvar så tills sen går ner till 2 (1-10) skala
    4. du kan även rulla runt, men så fort du hittar en ömn punk stanna o håll kvar.

Upprepa detta 2-3 gånger om dagen, borde känna skillnad efter några dagar bara.

ps. i början gör det jävligt ont.
    Det ska inte vara så att smärtan strålar vidare, då klämmer du en nerv, då får du byta ställe.
    Tex om smärtan strålar upp till huvudet.

Rookie
    Jag har har exakt samma smärta nu, jag hade den innan ett tag under tiden jag tränade på gym, fick det efter jag tränade triceps för hårt!. Pratade med en del kunniga killar på kolozzeum.com och fick bra rådet att vila, men jag körde på lugnt och masserade in liniment, sen vilade jag. Efter någon vecka försvann det helt! Slutade träna på gym och började MMA och fick ont nästan med det samma och kör samma taktik nu igen, har ont under träningen men efter blir det bastu med liniment och det funkar för mig!

Moderator
    Problemet är ju att det inte är någon vidare hållbar strategi.

Om du gör något med armen som får det att smärta så är det inte bra. Det kan vi vara överens om.
    Om du sedan istället för att korrigera problemet som orsakar smärtan bara behandlar symtomen (liniment i bastun) så kommer du inte att sluta göra armen illa. Då är det stor sannolikhet att armen förr eller senare kommer att skadas på riktigt eftersom du bara fortsätter att åsamka den smärta och behandla bort symtomen när dom visar sig.

Ungefär som att säga att det inte gör något att inte klappa på en djup armbar, det slutar göra ont i armen efter ca en vecka om du smetar på liniment och vilar. Förr eller senare så kommer dock antagligen armen att skadas på riktigt, t.ex. brytas eller att ligament/muskler slits av. Om du inte angriper problemets ursprung så är det bara att vänta på skadan, den kommer förr eller senare.

Rookie
    Jag håller med Shogun till 100%. Både i det senaste inlägget om att det är ohållbart att träna på det sättet "Marcus BooBoo Bruhn" beskriver i längden . Träningen är ju till för att bygga upp kroppen, om man tränar så att man hela tiden skapar nya skador så måste man ifrågasätta sättet man tränar på.
    Sen i en kontaktsport som MMA så händer alltid olyckor, men om det börjar bli ett mönster att man efter var och varannan träning har någon skada/smärta så behöver man ifrågasätta vad man gör för fel.

Vilket leder mig till punkt nummer två. Precis som Shogun säger; sök proffshjälp. Gambla inte med din egen hälsa genom att försöka få svar och diagnostisering genom ett internetforum. Gå till en sjukgymnast, naprapat, kiropraktor etc.

Jag tycker att det är viktigt att vara tydligt med detta. Därför understryker jag bara det Shogun sa.

Rookie
    hey Brushi, jag har exakt samma molande värk som smärtar vid träning,, speciellt vid doublelegtakedowns precis som du sa.
    har haft det i 19 månader nu!
    slutade du träna då du lyckades bli av med smärtan, eller gav dt efter självmant?

Rookie
    min sjukgymnast säger till mig att fortsätta träna, även när det gör skit ont, för att härda armbågen så den klarar av smärtan i framtiden.
    jag har vilat i 2-3 månaders perioder men mellanrum, helt utan att anstränga armarna, men smärta är tillbaks efter 5 minuter på mattan igen. Den försvinner helt enkelt inte. den döljer sig bara när jag är i vilotillstånd.
    ska man verkligen behöva lägga ner brottningen när man e 22år

Moderator
    Nej det känns ju surt. Lyssna på din sjukgymnast och tycker du att det känns fel kan du alltid gå till någon annan och få ett andra utlåtande

Rookie
    Har haft liknande besvär själv. Det som hjälper mig är stretching av biceps/triceps samt mycket stretching av underarmarna, kombinerat med massage av området omkring ulinarisnerven. Och, konstigt nog, att slå på sandsäck gjorde att besvären helt försvann.