Welcome to the MMA & UFC Snack på MMAForum.se.
Results 1 to 13 of 13

Thread: Revbensbrosk

Rookie

Revbensbrosk

För ungefär 2 veckor sedan körde jag lite grappling, och jag satt min motståndare i en triangle-choke, han satte sin ena armbåge mot mitt revben och tryckte ner, fick förbaskat ont efter ett tag och kunde inte fortsätta. Nu sitter jag här 2 veckor senare och kan fortfarande inte träna, lite surt när man är i Thailand och regnperioden börjar.

Det sticker ut en bula 2-3cm från revbenet, och jag antar att det är revbensbrosk. Är det någon som har några historier, hittar inte allt för mycket på internet. Och är det bara att vänta ut det? Tack för svar

President
    Blog Entries
    30
    har tyvärr inte svaret på din fråga däremot blev man själv nyfiken, revbensbrosk har jag inte hört talas om och undrar vad det fysiskt är i kroppen vad du vad detta kallas på engelska?

Rookie
    Skulle gissa på att det heter rib cartilage eller costal cartilage, körde ett MT pass idag men tråkigt att man fortfarande inte kan grappla..

Jag vill ju bara strypa ut någon!!!

Hall of famer
    ja du kan ju alltid ta dom 10 stegen och knacka pa min dorr sa stryper jag ut dej i stallet! hehe

Rookie
    En dag ska jag strypa ut dig Wiktor, om jag så behöver smyga mig på dig i sömnen

Moderator
    Jag vill minnas att Andreas råkade ut får något liknande. Det kan vara så att revbenet har hoppat ur led och då behöver det petas tillbaka igen. Finns det naprapater i thailand ?
    Åk till sjukan så kan dom nog hjälpa dig med det.
    "Violence needs a victim. It needs to have someone who does not want to participate. Something thats being forced upon them"

Contender
    Lånar tråden lite... förlåt.

I november fick jag en smäll på revbenen så jag trodde jag brutit något. En fruktansvärd smärta som dock försvann på några dagar så jag insåg att det antagligen "bara" rörde sig om en muskelskada. Det gjorde ont i några veckor men försvann sedan. Däremot har jag fortf lite ont på stället vid tryck. T.ex. när jag kör sittande rodd i maskin på gymmet så gör det otroligt ont. Kan det kanske vara någon sorts broskbildning där som ligger och spökar?

Moderator
    En spricka kanske?
    Eller en "skada" spänning/överansträngning/ansamling whatever whatever som uppkom vid skadetillfället.

Svårt att säga nåt utan att veta exakt vart det sitter.
    "Violence needs a victim. It needs to have someone who does not want to participate. Something thats being forced upon them"

Rookie
    Skulle också gissa på spricka, har själv råkat ut för det två gånger. Första och andra dagen trodde jag att något var brutet, men det var bara en spricka.. Bara vänta ut det Fick dras med min senaste spricka i nästan 2 månader

BJJ
    BJJ is offline
    Rookie
    Lånar också tråden lite. Fick lite ont i min bröstkorg för ungefär en vecka sedan, men tränade på då jag tänkte att det skulle gå över. Jag kom sedan till träningen med tanken att äh, det blir bättre, körde 2 pass i rad på 1,5 timmar och kände ingenting. Efter träningen började dock någon liten muskel i bröstkorgen krampa till när jag pratade med en vanlig kroppshållning, så jag var tvungen att huka mig ner när jag pratade för att det inte skulle krampa. Är inte så farligt nu, men känns av då jag sträcker ut bröstkorgen. Känns det bekant och hur lång tid kan det ta innan det läker? Tror bara att det är en överansträngning men man vill ju inte börja träna för tidigt så att det kommer tillbaka igen.

Moderator
    Svårt att säga. Vila är ju bra återhämtning och du skulle även kunna gå till en massör och se om det är något du kan få hjälp med. Jag skulle vila åtminstone en vecka

Contender
    Kan tillägga att jag fortf har ont på en punkt där jag gjorde illa mig förra hösten vid tryck (om jag ligger på på mage på hårt golv tex). Shit, vad det verkar läka långsamt...

Hall of famer
    När jag nyste förra tisdagen högg det till i ryggen, vet inte om det var i revbenen men gissar på en muskel, hade rätt ont i vissa lägen i en vecka. Inte direkt nåt med detta att göra, var mer bara en kul grej att berätta.