Welcome to the MMA & UFC Snack på MMAForum.se.
Results 1 to 14 of 14

Thread: Ont i ryggen

Champ

Ont i ryggen

Hej alla. För första gången på över ett år så har jag inte tränat MMA pga skada/sjukdom vilket suger. Allt började med att i början av veckan då det bara var lätt värk i hela ländryggen som inte belastade min vardag så mycket till nu med så hög smärta i den vänstra delen av ryggen så att jag knappt kan vrida mej i sängen. Som det är just nu så lutar det mot någon slags inflammation av något slag om man kollar symptomen.

Har kollat på lite tips på vårdguidens.se men väl ändå fråga efter folks erfarenhet här om det. Allt om saker man kan göra för att blir bättre. Dagliga aktiviteter, träning på gymmet, streching, medicin och huskurer för att minska smärtan och skynda på läkningen.

Tack på förhand. Nu ska jag gå och vara tjuren Ferdinan och titta på när de andra barnen leker. =/

Moderator

Re: Ont i ryggen

Vid akut skada så gäller bara vila. Möjligtvis massage men det beror helt och hållet på vad det är som har hänt. Du ska inte massera på en "skadad" muskel med möjlig blödning osv. Om jag vore dig skulle jag vila helt i nån vecka och har det inte förbättrats avsevärt skulle jag söka vård.

Är det muskelinflammation ska det inte masseras men det är väldigt ovanligt att man får det och det kommer nästan alltid med feber. Har du tur så är det en sträckning/överansträngning och då ger det sig med vila.
    "Violence needs a victim. It needs to have someone who does not want to participate. Something thats being forced upon them"

Champ

En uppdatering på hur det går för ryggen. Knapprat alvedon och voltaren nu och försöker vila och sova med benen i 90graders vinkel. Går sådär. Ryggen har dock blivit stel som fan. Försökte iaf strecha ryggen igår på mattan och det gick sådär. Vart lite bättre. Går korta sträckor mm. Framsteg om än små. =)

För er som har liknande problem så kan ni gå in på 1177.se

Contender

Champ

Uppdatering: Måste vara någon högre makt som inte vill verkligen se mej gå match i helgen. Drabbades av matförgiftning mot kvällen och feber yrade hela natten. För lite mer info så drömde att skulle klättra upp för en grus grop men när jag väl var nära toppen så gled jag ner igen. Sjuka grejer. :shock:

Febern gick ner på morgon kvisten som tur var och jag försökte sova med en kudde under svanken som avlastning. Därefter en lätt promenad med lätt streching och efter det avlastning. Har börjat knapra dubbel dos av voltaren också. Allt detta har gett bra resultat. Förhoppningsvis så är man fullt återställd vid veckans slut. :mrgreen:

Hall of famer

När uppkom smärtan? Är det en skada eller bara vanlig rygg ont? Är de en skada vet jag inte vad du ska göra, jo söka för det.

Är det "vanligt" ryggont säger SBU såhär:
    Akut ländryggssmärta:
    Starka bevis
    Det finns starka vetenskapliga bevis för att det hjälper
    – att hålla sig igång, försöka leva som vanligt och fortsätta med normala aktiviteter. Du blir fortare frisk och risken minskar för att det onda ska bli bestående!
    – att smärtlindra med antiinflammatoriska och muskelavslappande läkemedel.

Det finns också starka vetenskapliga bevis för att det inte hjälper
    – att bara vila eller ligga till sängs, med specifika ryggövningar vid akuta ländryggssmärtor.
    Notera att detta är vanligt ryggont, handlar de om skador stämmer inte detta!!!

Lästips:
    http://www.sbu.se/upload/Publikationer/ ... html#bevis

Champ

Quote Originally Posted by Venom
    När uppkom smärtan? Är det en skada eller bara vanlig rygg ont? Är de en skada vet jag inte vad du ska göra, jo söka för det.
    Tror en skadan uppkom när jag sparrades då han jag sparrades med fick något cp-ryck, tog giljotin på mej, hoppa bakåt med hela sin tyngd för kung och fosterland så man själv nästan bröt nacken. Tur i oturen var att axeln tog i mattan innan huvudet. Hade extremt ont i axeln på natten och nästa dag började en lätt smärta i ryggen.

Försöker leva och träna som vanligt. Det tråkiga är att ingen läkare vill undersöka mej trots att jag har haft problemet snart i tre veckor. Imorgon ska jag dock besöka företagets sjukgymnast så vi får se vad hon säger.

Blir bättre och bättre iaf även om det går sakta. Känns som jag inte tränat på en månad trots att det bara gått en vecka. :?

Hall of famer

Har också lite problem i ryggen, dock sitter min smärta som i nederkanten av höger skulderblad.
    Vette fan vad det kan bero på, är ju inte så jäkla vältränad vad gäller muskler.
    Dock tipsade en snubbe om att göra lite morgongympa/yoga och att det hjälpt honom, några tips/synpunkter på detta?

Ledsen om jag stjäl tråden.

Champ

Uppdatering. Varit hos sjukgymnasten och svarat på en massa frågor. Fick ta av mej kläderna sen så klämde hon och kände sig fram längs ryggen. Efter mycket vändande och klämmande hit och dit så värkar det som att jag har muskel förslitning eller att någon av kotorna fått sig en smäll och blivit öm, vilket har resulterat i att man fått ont som gjort att man blivit mer spänd u ryggmusklerna som i sin tur gjort det värre. Gick där ifrån med några övningar att utföra hemma och med ett stort leende på läpparna att det inte var något allvarligare. :mrgreen:

Quote Originally Posted by Darbog
    Har också lite problem i ryggen, dock sitter min smärta som i nederkanten av höger skulderblad
    Hur länge har du haft det? Några dagar? Veckor? Efter två veckor kan det vara dags att kontakta en sjukgymnast.

Hall of famer

Quote Originally Posted by p41n
    Quote Originally Posted by Darbog
    Har också lite problem i ryggen, dock sitter min smärta som i nederkanten av höger skulderblad
    Hur länge har du haft det? Några dagar? Veckor? Efter två veckor kan det vara dags att kontakta en sjukgymnast.
    Känns som att jag får det när jag tränar MMA. Det går ju dock över efter några dagar men kommer tillbaka när jag tränar. Har ju nyligen satt igång igen, så det kan ju vara något slags... ja vad man nu ska kalla det. Dock har jag för mig att det var likadant även när jag körde för 2 år sedan.
    Men i grund och botten tror jag det kan helt enkelt bero på att man inte har så väl utvecklade muskler eftersom jag typ aldrig styrketränat eller tränat nåt annat.

Har kommit över en DVD med Ryan Hall som heter Pilates for Grappling. Borde testa att köra det kanske för att stärka min så kallade "core".
    Kollade just lite på den och där säger han att pilates hjälpte honom när han hade fått problem i ryggen efter att ha "musklat" i konstiga postitioner. Känns lite som att det kan vara det jag gjort, suger på att brygga, räka osv.

Moderator

bra gjort pain!
    "Violence needs a victim. It needs to have someone who does not want to participate. Something thats being forced upon them"

Champ

Stör mej fortfarande att ingen legitimerad läkare vill kolla upp mej och säga DET HÄR ÄR FEL PÅ DEJ! Efter två veckor av lindrig och två med hög smärta så tycker man ju att något borde kolla upp det.

Uppdatering. Ryggen är inte det största problemet just nu utan höften. Kan knappt gå pga smärtan. Pratat med sjukgymnasten och hon tror det varit något ben i höften som sitter snett vilket har orsakat ryggvärken mm. Enligt henne så skulle en naprapat eller kiropraktor kunna fixa det rätt snabbt. Har bokat tid nu iaf till på tisdag. Tråkigt som fan fort att bara gå och kolla på träningar. Får bänkpressa, köra lite chins och magövningar på gymmet tills dess. Vassbad i sommar är inget alternativ. :wink:

Champ

Uppdatering: Varit hos doktorn som skrämt upp mej om att det kan vara en lätt kotfraktur eller diskbråk. Tid bokad för slätröntken nästa vecka för att ta bort misstankarna om fraktur eller strukturfel. Sjukgymnasten tror dock stenhårt fortfarande på muskelförslitning som körde elchocker i ryggslutet för att stimulera musklerna för att minska stelheten. Funkade rätt okej. Kan ducka för inkommande slag nu så nu blir det boxning och mouy thai igen. :mrgreen:

Hur går det med dej Darbog?

Hall of famer

Känns bra för mig, har inte gjort något särskillt, kan dock ha hjälpt att man inte haft 110 kg ovanpå sig på någon vecka. Körde lite marklyft och ryggresningar igår och det känns riktigt bra, har inte ens träningsvärk.