Welcome to the MMA & UFC Snack på MMAForum.se.
Results 1 to 17 of 17
    Uno
    Uno is offline
    Up and coming

Långa knäleder / knästöd?

Hallå allihopa, som vanligt som nyfiken och ny på stället har man ju förstås frågor!

Jag har ett fall av lite för långa knäleder. Fått det genom att dra bak knä skålarna och "vila" på dom när jag var yngre. Försökt avvänja mig från det numera. Tränar med ett knästöd som gör att jag inte kan vrida ur knäskålen.

Det jag nu vill veta är: Finns det några bra övningar jag kan göra som kanske tränar bort detta? Går det att styrketräna så att musklerna drar ihop lederna? (Innebär ju dock att jag måste skippa att stretcha just den leden.)

Får man ställa upp i Amatör och Pro MMA med knästöd eller räknas det som ett otillåtet hjälpmedel?

Tacksam för alla svar!

MVH // Uno

Moderator

Re: Långa knäleder / knästöd?

Jag har samma förmåga att översträcka knäleden. Jag kan tänka mig att du även är rätt stel och har svårt att stretcha ut baksidan av låret långt?

Träna upp muskulaturen i benen, både fram och baksida lår och tänk på hållningen så kommer du att bli av med "problemet". Det gäller att hela tiden vara medveten om hållningen och tänka på att inte stå med utlåsta knän. tillslut går det av sig självt och problemet är löst.
    "Violence needs a victim. It needs to have someone who does not want to participate. Something thats being forced upon them"

Uno
    Uno is offline
    Up and coming

Jo jag tränar ju för fullt och ortopeden sa att jag skulle tänka på det. Måste verkligen se till att göra det, vill inte få problem med knäet senare bara för att jag slarvat! Var ju inte ensam om det i alla fall. Det var ju både trist och skönt att höra. Hur länge tog det för dig att bli av med det?

Jo jag är som lite stel bakåt haha!

Nåja, bara att fortsätta som jag gjort då och kämpa på hårt med styrketräningen och uthållighets träningen så att man kommer någon vart.

Tack för ett givande svar.

Moderator

Står man med utlåsta knän så sträcker man ut baksidan av låret som svarar med att dra ihop sig och strama till sig.. underbart skönt att stretcha ut det sen Det dröjer inte länge tills du vänjer dig av med det sålänge du ser till att alltid ha det i bakhuvudet när du står upp.
    "Violence needs a victim. It needs to have someone who does not want to participate. Something thats being forced upon them"

Uno
    Uno is offline
    Up and coming

Ska se till att ha det i bakhuvudet. Så slipper jag väl problemen framöver. Tränar du trots din avvänjning med knästöd eller kör du helt utan?

Moderator

Jag tränar ingen kampsport jag bara gymmar. Och ja jag tränar utan knästöd. Jag tycker att man ska sträva efter att använda så lite hjälpmedel som möjligt för att på så sätt stärka kroppen istället för att avlasta, man vill ju bli av med det svaga och inte anpassa sig till det. Men man får se till att ta det lugnt så att man inte skadar sig i sin strävan .

Uno
    Uno is offline
    Up and coming

Det har du förstås rätt i, ska se till att skippa knästödet under lättare knäböj och liknande. Så att man bygger upp lite styrka. Hur kommer det sig förresten att du inte tränar någon kamsport? Bris på intresse eller tid?

Moderator

jag satsar på bodybuildingkarriären istället
    Det finns inte riktigt tid för det just nu och jag älskar att gymma.. Skippa knäskyddet helt och hållet och kör såpass kontrollerat att du aldrig sträcker ut knät istället. Stanna liite innan du kommer upp i topp i t.ex knäböj för att öva in att inte låsa ut knäna. Då är det samtidigt lättare att behålla kontakten med musklerna.

Uno
    Uno is offline
    Up and coming

Aha, det är så det ligger till! Kör själv bara lite basövningar och en del isolation på gymmet för tillfället. Bygga grundstyrka inför MMA karriären haha!

Will do exactly as you say! Du har helt rätt i det du säger.

Uno
    Uno is offline
    Up and coming

Återigen en mysko sak med knäet, fast nu är det mitt högra. Under mitt vikariat så spelade jag rinkbandy med ungarna, jag skulle förstås göra en snygg passning mellan mina egna ben, slår till med klubban men träffar knäskålen på sidan, det område man känner om man sträcker ut benet och känner på vänster sida om höger knäskål. Nu har jag haft lite ont sen dess, smärtan kommer lite till och från. Finns det något jag kan ha skadat där eller är det bara ömt?

Tacksam för vettiga svar.

Moderator

Nej inte om det är lite ömt på stället där du smällde till det. Vila knät så lär det försvinna..

Uno
    Uno is offline
    Up and coming

Tack, jag verkar ha otur med mina knän, men eftersom det är så gott som borta ska jag genomföra A-lags träningen med innebandyn!

Up and coming

Quote Originally Posted by ShogunRua
    Det gäller att hela tiden vara medveten om hållningen och tänka på att inte stå med utlåsta knän. tillslut går det av sig självt och problemet är löst.
    Quote Originally Posted by Uno
    Fått det genom att dra bak knä skålarna och "vila" på dom när jag var yngre.
    Menar ni att det inte ãr nyttigt att helt enkelt stå upp med raka utlåsta ben eller har jag missuppfattat er helt??
    Trodde enbart det var under tung belastning (t.ex. knãbõj och andra õvningar) som man inte skulle låsa ut knãna.

Uno
    Uno is offline
    Up and coming

Svar nej, åtminstone inte om man har för långa knäleder haha! :wink: Det varierar väl från person till person, alla har ju inte längre knäleder så att säga. Huruvida man kan få det genom att stå med utlåsta knän vet jag ej! Må hända? Inte bra så att säga.

Moderator

Det beror på quilling. Jag har lite väl stor rörlighet i mina knän så när jag "låser ut" mina knän så buktar benen bakåt ) sådär.. Står man på det sättet så drar man hela tiden i hamstrings, muskulaturen på lårets baksida, som svarar med att dra ihop sig och bli strama. Det är heller inte "korrekt" hållning. Raka ben ska det vara..

Up and coming

Quote Originally Posted by ShogunRua
    Det beror på quilling. Jag har lite väl stor rörlighet i mina knän så när jag "låser ut" mina knän så buktar benen bakåt ) sådär.. Står man på det sättet så drar man hela tiden i hamstrings, muskulaturen på lårets baksida, som svarar med att dra ihop sig och bli strama. Det är heller inte "korrekt" hållning. Raka ben ska det vara..
    Okej, då fõrstår jag vad ni menar. =)

Uno
    Uno is offline
    Up and coming

Jadu Shogun, vi jobbar ju på riktigt bra tillsammans haha!