Welcome to the MMA & UFC Snack på MMAForum.se.
Results 1 to 25 of 25

Thread: Kroniskt skadad

Hall of famer

Kroniskt skadad

Hej!
    Som några kanske vet är jag mycket skadedrabbad.
    Under detta året har jag haft följande skador:
    opererat bort 3/4 av inre minisken i högra knät (artroskopi)
    Förstört inre minisken i vänster knä (får operera om jag vill men avstår)
    Nu har jag en bristning/sliten sena i höger höft och måste rehabträna i minst 2 månader.
    Jag har även ont i axeln och har haft det i tre månader pga en armbar.

Tidigare har jag även haft muskelbristning i ryggen, problem med en disk i ryggen två ggr.

Jag är ju bara nyss fyllda 18 och har redan haft så här mycket problem!
    Därför undrar jag om det kan vara så att jag har en "vek" kropp eller om jag bara har otur, kan det vara så att mina gener har påverkat så jag fått skadorna?

Finns det något jag kan göra för att förhindra framtida skador?
    Jag satsar väldigt högt i både bjj/sw och mma och tränar normalt 7+ pass i veckan óch det är överansträngning som skadan i höften beror på, därför är det surt att inte kunna träna alls :?

Hjälp mig snälla! (och ursäkta för WoT:en )

Moderator

Re: Kroniskt skadad

Du kanske inte har så bra återhämtningskapacitet genetiskt, detta i samband med otroligt hård träning borgar för vidare skador. Jag förmodar att du inte vill dra ner på träningen så det bästa du kan göra är väl att försöka vara så smart och försiktig som möjligt och tänka noga på uppvärmning och återhämtning.
    "Violence needs a victim. It needs to have someone who does not want to participate. Something thats being forced upon them"

Hall of famer

Men kan styrketräning hjälpa?

Moderator

alltså.. om du tränar upp muskulaturen i benet t.ex så kommer den hjälpa dig att stödja och använda benet och minska problemet. Du kan däremot inte träna fram en ny menisk

Muskelbristningar och smärtor (som inte är p.g.a en armbar) beror troligtvis på att du har överansträngt dig och tränat för hårt eller över din förmåga. Ju mer vältränad en muskel är desto bättre klarar den av påfrestning.
    Tänk på att göra rehaben riktigt ordentligt och om jag vore du så skulle jag konsultera en idrottsläkare med riktig kunskap för hjälp och råd om hur du ska träna och vilka övningar du ska göra för att avhjälpa just dina problem. Men det kan inte bedömas över internet utan då behöver du gå på en undersökning.
    "Violence needs a victim. It needs to have someone who does not want to participate. Something thats being forced upon them"

Hall of famer

Jag fick ryggskott i söndags

Moderator

Lumbago. Då är det bara att vila, ta paus från träningen och håll dig undan från tunga lyft både rakt och i sidled.

Hall of famer

Jaha, då var knät som inte är opererat sönder igen.
    Även i detta knät ät det inre menisken och jag väntar nu på artroskopi

Hall of famer

Dude, läge att reklamera den där kroppen nu...

Hall of famer

Jag känner också det :P
    Men det är ganska smidigt, för jag går ju redan hos sjukgymnast för en annan skada så jag har ju kontakterna

Up and coming

Tungt..

Har själv haft åt h-e mkt skador, knäna pajade (inte lika illa som dina dock) när jag började växa, var i stort sett kortast i skolan i 7an och längst i 9an, bänkade sönder en axel för 4.5 år sen, tog 2 år innan jag ens kunde använda den i lätt träning, ett knä (som var bra för tillfället) drogs lite olyckligt i ett benlås, hade sjukt ont i ryggen för 2.5 år sen men röntgen visade inget bråck iaf (känns fortfarande av i bland), drog loss lite brosk mellan rev och bröstben förra sommaren och det är paj än.

Sjukt svårt att motivera sig (jag brukar inte lyckas vid skada) , men du kan kanske testa gymma överkropp under tiden du läker knäna? Tala med läkare/sjukgymnast. Bara fösöka träna runt skadorna och hålla hoppet uppe!

Contender

Ärligt talat, har du så mycket problem med din kropp verkar det inte så smart att träna 7+ ggr i veckan.

Du är bara 18 år. Ta det lugnt! Du bryter antagligen ner mer än du bygger upp med en sådan träning. Då reagerar kroppen som den nu gör - går sönder.

Chilla. Kör rehab. Bygg upp musklerna och kroppen sakta men säkert! Ge dig inte in i fightingen förrän kroppen är redo (vet att det är svårt, har själv lite av samma problem - börjar alltid för tidigt efter skada/sjukdom och blir mer skadad/sjukare). ÄT ordentligt (kosttilskott?) och se till att få ordentligt med vila mellan passen.

Jag tror inte ens att väldigt vältränade elitidrottare orkar med 7+ pass i veckan under längre tid.

Lycka till med din rehab!

Hall of famer

Jag tycker det känns som om elitidrottare tränar 2 pass om dagen, alltså c:a 14 pass i veckan...
    Grejen är ju den att jag inte tycker att det är kul att träna utan att elitsatsa.. jag måste ha mål med min träning

Contender

Quote Originally Posted by Zunesson
    Jag tycker det känns som om elitidrottare tränar 2 pass om dagen, alltså c:a 14 pass i veckan...
    Grejen är ju den att jag inte tycker att det är kul att träna utan att elitsatsa.. jag måste ha mål med min träning
    Jo, elitidrottare tränar mycket. Men jag tror att minst en vilodag i veckan är standard.

Självklart ska du ha mål med din träning. Speciellt om du behöver det för att överhuvudtaget träna. Men om du är skadad ofta blir det ännu svårare att nå de där målen...

Skynda långsamt, är det bästa tipset jag kan ge dig.

Hall of famer

Jag är ju gammal snart...
    Den yngsta jag sett i UFC var 19, jag är redan 18 :lol:

OT va gulligt att det snöar här på forumet

Hall of famer

Å andra sidan är den äldsta i UFC 46 så du kanske har lite tid på dig ändå...

Contender

Quote Originally Posted by drue
    Å andra sidan är den äldsta i UFC 46 så du kanske har lite tid på dig ändå...
    Fan vad coolt!

Då har jag tretton år på mig...

Haha, ja, snön är fin. Först trodde jag att jag såg stjärnor, jag började frenetiskt blinka.

Hall of famer

jaha, nu har jag tid för att operera menisken i det knät som varit relativt helt :lol:

Men denna skada är tydligen inte lika farlig som den i andra knät så jag tror att rehaben kommer gå mycket snabbare denna gång.

Alexander Gustafsson gjorde ju faktiskt en artroskopi i knät i våras och gick match i superior challenge 2 veckor efter 8)

Hall of famer

Låter stabilt!
    En månad till så är jag nog själv tillbaka i gymmet efter mitt nyckelbensbrott. Metallplatten i axeln har böjt sig lite så förhoppningsvis är min enda kroniska skada ett nyckelben som står upp lite, lite mer än det andra.

Hall of famer

Jahopp, då var man nyopererad
    Jag gick som vanligt direkt efter operationen och har inte det minsta ont så jag hoppas att jag kan börja träna igen om två veckor

Moderator

Grattis! Behövs det ingen rehab efter ett sådant ingrepp?

Hall of famer

Det är olika, som det känns nu behöver jag ingen "grund-rehab" men jag kommer vara med och köra teknik och köra styrketräning när dom andra sparrar i början

Hall of famer

Jaha, då är man tillbaka i denna förbannade tråden igen 8)
    Nu är det något skumt med knät jag opererade för c:a ett år sedan.

Bakgrund: Jag har varit förkyld i snart två veckor vilket gjort att jag inte kunnat träna, har bara gått normalt och gått promenader.

I söndags gjorde jag heller inget speciellt, gick lite bara... satt faktiskt någon minut på huk på kvällen men gick lite efter detta också och märkte inget konstigt.

När jag vaknade och var påväg till skolan i måndags kändes knät lite konstigt och under dagen svullnade det lite och på kvällen kunde jag inte böja det fullt ut pga svullnad.
    Såhär har det varit sen dess och jag är förövrigt fortfarande ganska förkyld..

Och nu frågan: Tror ni jag pajat menisken igen? Känns ju skumt eftersom jag inte gjort något speciellt ansträngande på en vecka innan "skadan".
    Kan det vara så att det helt enkelt är någon körtel som gör att knät svullnat pga förkylningen och att det kommer gå över när förkylningen släpper?

Tack på förhand // en redan invalid 18-åring

Hall of famer

Zunesson har haft ditt problem, har du tränat upp knät riktigt efter operationen?

Hall of famer

jadå, jag har ju kört fullt ut på träningen, tränat ofta och kunnat springa det sista...
    Jag har känt mig normalstark i knät helt enkelt

Moderator

Skönt!! Tänk på att låta det ta den tid det tar barra, det är ju inte helt ovanligt att knät smäller igen när man tror att det är återställt fast det inte riktigt är 100