Welcome to the MMA & UFC Snack på MMAForum.se.
Results 1 to 9 of 9

Thread: Huvudvärk

Rookie

Huvudvärk

Halloj.

Har kört mina två första veckor nu och trivs som en fisk i vattnet på träningarna.
    Jag har bara ett problem, nämligen att jag får blixtrande huvudvärk ca 15-20 minuter in i uppvärmningen. Det sitter i ca 3-5 minuter och övergår sedan i illamående, så pass att jag nästan vomerar. Efter en stund släpper även illamåendet och jag kan träna vidare utan problem.

Min fråga är då följdaktligen:

Kan detta bero på att jag är så pass otränad så att det är konditionsrelaterat?
    Kan det bero på kosthållning (kaffeintag, mat / dricka innan träning)?
    Annat?

Har läst på lite andra håll att det i värsta fall kan bero på förträngning av ett blodkärl i hjärnan, men jag tänkte försöka undvika hypokondrin och söka andra lösningar i första hand :wink:

Har någon ett bra svar på vad detta kan bero på och hur jag kan komma tillrätta med problemet?

Tacksam för svar...

Moderator

Re: Huvudvärk

Är du väldigt otränad så kan du bli illamående av hård fysisk aktivitet p.g.a konditionen. Det är även möjligt att kroppen blir utmattad om du är otränad och framförallt ovan att träna. Det låter även som att det skulle kunna vara vätskebrist.

Ladda ordentligt med energi innan träningen och tänk på att dricka mycket, går det inte över ändå kanske du bör dra ner på tempot lite. Illamåendet kan bero på att du ätit för tätt inpå träningen men huvudvärken låter mera som överansträngning/vätskebrist.
    "Violence needs a victim. It needs to have someone who does not want to participate. Something thats being forced upon them"

Rookie

Ja jag är sjukt otränad och har misstänkt hela tiden att det var relaterat till min dåliga kondis... Får hoppas att det ger sig med tiden. Tack för svaret

Contender

Många som blir illamående på de Thai-passen jag går på =)
    Men, tyckte du besvarade din fråga själv "Kan det bero på mat/kaffe intag" Det har nog en jädra stor del. Alla kan ju bli illamående om de tar i till tusen, oavsett hur vältranad man är.

Se till att äta ordentligt, du behöver ju inte "möla" in käk. Men några mål mat under dagen, och några glas vatten kan vara bra. Ät dock inte 30 min inann träning, det är nästan alltid = sur massa som kommer ut genom munnen.

Rookie

Tack för alla tips!

Har precis pratat med en kompis som har en lång proffskarriär inom mma i ryggen och han trodde att det främst var relaterat till vätskebrist (rekommenderad behandling: resorb) samt till viss del kondition. Han hade själv haft liknande besvär när han började träna en gång i tiden. Så till imorgon så blir det resorb till att börja med, inget kaffe heller så får vi se om det hjälper

Återigen - tack för svaren!

Contender

"inget kaffe" Då kommer du nog inte slippa huvudvärken iafl

Rookie

Quote Originally Posted by Royk
    "inget kaffe" Då kommer du nog inte slippa huvudvärken iafl
    Nä det kommer jag inte att göra om jag skippar kaffet på morgonen, hehe. Däremot skall jag undvika att dricka två kannor om dan, som jag gjort tidigare. Inte konstigt man blir uttorkad

Contender

Haha, sant. Några koppar kanske räcker =)

Rookie

Nu har jag testat med resorb (intaget vid lunch), samt undvikit kaffe på eftermiddagen och inte intagit mat mindre än tre timmar före träning. Något måste ha hjälpt, för huvudvärken uteblev. Däremot fick jag håll, något grönj**ligt... Troligtvis är väl detta konditionsrelaterat, så det är bara att börja extrafysa på lediga dagar