Welcome to the MMA & UFC Snack på MMAForum.se.
Results 1 to 8 of 8

Thread: Ben problem!

Rookie

Ben problem!

Hej!
    Är ny här på forumet, so be nice !
    Iallafall, så har jag och två kompisar börjat köra lite mma 3 ggr i veckan. Vi började köra för 4 veckor sedan.
    Sedan förra veckan så tog jag mig själv i kragen o bestämde mig att ja skulle ut o springa. Dock sprang jag på asfalt...
    Och när jag skulle ut o springa idag igen, kom ja inte ens 10meter.
    Mina knän höll på att gå itu. Antar att det är någon slags överbelastning. Men det var inte det ända. Mina benhinnor och mina vrister gör också fruktansvärt ont. Någon vet vad jag har gjort för fel. eller har någon några tips för att det ska läka så fort som möjligt? Någon speciell salva jag kan använda?

Riktigt tacksam för svar !

Hall of famer

Re: Ben problem!

Knivigt det där. Lite konstiga frågor då:

Vad har du för skor?
    Hur gamla är de?
    Har du haft problem med detta förut?

Hade förr problem med mina benhinnor också så fort jag nuddade asfalt. Köpte ett par ordentliga skor och det gjorde grym skillnad. Dessutom ser jag alltid till att springa vid sidan av vägen där det är gräs/grus när det går nu för tiden, det är betydligt mer skonsamt. Får du ändå problem, framförallt med knän så får du kanske börja fundera på någon lite mindre stötig träning så som inlines eller cykling. Men rådet är ändå att se över skofråga - har du äldre skor än 1½-2 år så bör du börja med att byta ut dessa. Och kolla med en expert (intersport på A6 i jönköping va grymma för mig) så du får skor som är rätt uppbyggda för dig.

Och just det, välkommen till forumet!

Moderator

Välkommen till forumet.

Som drue säger bör du köpa nya skor om du vill satsa på att börja springa. Gå gärna också till en ortoped som gjuter iläggssulor och kollar ditt steg. Att du får ont i knäna kanske beror på att du pronerar väldigt mycket när du springer, det kan avhjälpas med en formgjuten sula. Sen är det nog ovana också.
    "Violence needs a victim. It needs to have someone who does not want to participate. Something thats being forced upon them"

Rookie

Okej okej, jo men jag har ett par riktiga joggingskor som jag köpte förra året, men får åka upp till intersport och kolla på ett par nya då !
    Har aldrig haft några sånna "allvarliga" skador innan så blev orolig..
    Men tack så hemskt mycket till er båda !

Och tror definitivt att ja kommer trivas bra här !

Hall of famer

Hmm, om de bara är ett år gamla bör det inte vara dämpningen. Ett par nya pjucks hjälper nog bara i så fall om de är uppbyggda på annat sätt, exempelvis för att motverka pronering som shogun nämnde. Ett bättre tips kanske då kan vara Shoguns, att kolla med en sulformgjutare (oh yeah) så att det inte är sådan hjälp du behöver först å främst. Lite trist att lägga 1400 spänn på ett par nya skor om problemet kvarstår tänker jag

Hall of famer

Om jag har fattat rätt så kan man få ont i benhinnor och sånt ifall man knyter skorna för hårt.
    Brukar själv alltid ha ont i benhinnorna och ena knät i ungefär 7 minuter men när jag blivit varm brukar det alltid släppa. Igår värmde jag upp ordentligt på träningscykeln innan jag sprang, kände inte någon smärta i knät.

Rookie

Quote Originally Posted by drue
    Hmm, om de bara är ett år gamla bör det inte vara dämpningen. Ett par nya pjucks hjälper nog bara i så fall om de är uppbyggda på annat sätt, exempelvis för att motverka pronering som shogun nämnde. Ett bättre tips kanske då kan vara Shoguns, att kolla med en sulformgjutare (oh yeah) så att det inte är sådan hjälp du behöver först å främst. Lite trist att lägga 1400 spänn på ett par nya skor om problemet kvarstår tänker jag

Okej, jo det kanske är lite onödigt som sagt :P
    Men vart hittar man en sulformgjutare då ?:P

Rookie

Quote Originally Posted by Darbog
    Om jag har fattat rätt så kan man få ont i benhinnor och sånt ifall man knyter skorna för hårt.
    Brukar själv alltid ha ont i benhinnorna och ena knät i ungefär 7 minuter men när jag blivit varm brukar det alltid släppa. Igår värmde jag upp ordentligt på träningscykeln innan jag sprang, kände inte någon smärta i knät.
    Okejokej, men ska testa det då att värma upp innan ja springer då !
    Tack för svar !