Welcome to the MMA & UFC Snack på MMAForum.se.
Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 26 of 34

Thread: Rashguard

Hall of famer

Rashguard

Tjena.
    Jag har funderat på att skaffa en (en/ett?) rashguard att ha under gi när jag kör BJJ, samt att kunna ha när man plojar lite SW. Är ute efter en långärmad version. Någon som har tips om nåt bra och billigt märke och en bra affär? Bor i Jönköping, så internethandel FTW.
    Sen har jag också funderat, såg på någon shop att det va typ 30 grader handtvätt på dessa, är det sant? Känns ju inte helt kul då, med tanke på att de bör behöva tvättas ganska ofta...

Hall of famer
    våran klubb köper det mesta på www.jabb.se kanske för vi har klubbrabatt.
    men igentligen vilket funktionströja som helst funkar bra.

jag brukar handvätta dom direkt efter passet, bara slänga ner den i en balja med vatten och tvål..

ha gärna 2-3 stycken att byta med ifall du blir slö nån kväll och inte orkar tvätta
    =)

Hall of famer
    30 grader my ass - träningskläder skall alltid tvättas i 60 grader. Räkna med hudsjukdomar annars. Bakterierna dör först vid 60 grader..

Däremot så ryker nog det mesta av trycket på tröjan ganska fort med 60 grader så köp en ganska plain. Under armour är ett bra märke. De har bra rash guards utan mycket tryck, du kan se sådana på www.bulldoozer.com

Contender
    Köpte en KEIKO på jabb för en hyffsad peng, Tycker den är jävligt skön Köpte även en CHOKEM där men en söm gick upp redan första träningen och tyget är mycket tunnare..

Hall of famer
    Tack för svaren. Har faktiskt kikat på dem på bulldoozer, men de finns endast i medium som minsta storlek och jag är... tiny. (170/65) Så det får nog bli från jabb istället, tack för tipsen! Btw, Wand på jabb är ju grymt fresch... men kanske inte värd 600 spänn ^^

Hangaround
    knalla in på stadium o köp nikes underarmogrejjer...dom har några olika versioner på dem, jag använder dom som är helt svarta. haft dem i ett halvår o dom ser ut som nya, tro du får dem fö rkring 300...köpt 5 stycken i thailand för 450 kr

Champ
    hur blir en rashguard om du tvättar den i 60 grader? kryper som satan eller ingen skillnad?

Hall of famer
    ingen jävel som faktiskt tränar mycket tvättar i 60 grader... man tvättar inte bara med vatten tvättmedel är vanligt förekmmande. 30 grader räcker vanligtvis om man tvättar stracks efter träningstillfället och Gis t.ex. ska inte tvättas i varmare..

Hall of famer
    Jag kör i en HellyHansen Underställströja, långärmad och i perfekt material!

Vet doc inte priset på den, eftersom att det är hellaHansen kan den lika gärna vara lika dyr som en vabnlig Rashguard..

I vanliga fall brukar du dock kunna hitta precis lika bra, om inte bättre, "Rashguard"'s på sportbutiker, thermotröjor och underställströjor!

Hall of famer
    Som klubbledare har jag frågorna kring personlig hygien varmt om hjärtat. På kampsportsklubbar där grappling förekommer sker det ibland att någon drabbas av hudsjukdomar och svinkoppor är då det vanligaste.

Detta beror sällan eller aldrig på att det är något fel på mattan. Många vill ju hävda att det är mattan eller mittsar som är smittorsak.

Jag säger att det är den personliga hygien som brister 9 fall av 10. Folk tvättar sig själva och sina träningskläder för dåligt, sköter inte sina handskar etc. Hudsjukdomar kommer då förr eller senare.

Så alla kläder inklusive rashguards tvättas i 60 grader. De tål de fint, eventuellt ryker trycket snabbare. En annan sak, man har inte bara en rashguard man har flera förstås så man byter mellan _varje_ pass.

Skölja och kör med samma på nästa pass är ingen option alls. Sluta med sådant är min uppmaning!

Hall of famer
    Vart ju intressant detta, många bra svar.
    Gick i alla fall in på stadium och tjackade en Nike Pro Basic LS (det är inte killen som skriver inlägget som är på bilden...)

Det fanns två olika versioner av den långärmade varianten, en tight (som jag köpte) och en JÄTTEtight. Ska prova med denna och se hur det känns, eventuellt skaffar jag den andra senare.
    Denna kostade 299 riksdaler på Stadium, den tightare i lite annat material 349. Återkommer efter fredagen med hur den känns, för då ska vi faktiskt ha SW-pass fick jag reda på idag!

Up and coming
    Stadium A6, Under Armour, längst in i högra hörnet från entren. De är dock något dyrare.
    Har dock inte testat att tvätta mina på annat sätt än tvättråden (30grader maskin, torktumling låg värme).

Hall of famer
    vad är skillnaden mellan en Under Armour och rashguard/surfartröjja ?

Up and coming
    Quote Originally Posted by xynd
    vad är skillnaden mellan en Under Armour och rashguard/surfartröjja ?
    Ingen större, skulle jag tro. 84% Polyester, 16% Elastane.

Edit:

Manto har enligt Budo&Fitness 100% polyester medan Brazil Combat är gjord i "lycra" vad det nu är.

Moderator
    Lycra känns ungefär som plast mot kroppen och andas inte för fem öre.
    "Violence needs a victim. It needs to have someone who does not want to participate. Something thats being forced upon them"

Contender
    Under Armour är najs. Jag har ett par sånna från när jag spelade amerikanskt fotboll, skönt att ha under skydden och funkar fint på mma/sw pass med. Finns massor med olika modeller, allt från toktight till loosefit. Köpte mitt, back in the days, från http://www.twinsequipment.com/football/index.htm. De har inte priser online, men har för mig det var konkurrenskraftiga.

Hall of famer
    Kan efter ett träningspass nu inte annat än verkligen rekommendera Nike-tröjan jag köpte! Underbart andandes och bra passform, inga tendenser till slitningar eller något. 300 pix för detta var totalt värt, kommer nog köpa ett par till. Så tummen upp för detta! Vet dock inget om tvätt än, kommer köra den i 40 grader nu (ingen torktumling, big nono!) och tror nog den pallar det.

Hall of famer
    keep us updated

Hall of famer
    Då vart det tvättat och färdigt. Inga slitningar eller skevningar, tröjan är hel, trycket är fint, och den sitter fortfarande som en smäck. Luktar heller inget konstigt, utan är som ny. Så - tummen upp!

Contender
    Vad kan man köpa rashguard som man kan göra egen design på?

Hall of famer
    hahahaha, jag blev helt chockad när jag såg att du hade gjort texten stor!

Fan vilken overkill förövrigt..

www.googleisyourfriend.com - Här tror jag dem kan ha något som intresserar dig..

Up and coming

Re:

Quote Originally Posted by drue
    Vart ju intressant detta, många bra svar.
    Gick i alla fall in på stadium och tjackade en Nike Pro Basic LS (det är inte killen som skriver inlägget som är på bilden...)

Det fanns två olika versioner av den långärmade varianten, en tight (som jag köpte) och en JÄTTEtight. Ska prova med denna och se hur det känns, eventuellt skaffar jag den andra senare.
    Denna kostade 299 riksdaler på Stadium, den tightare i lite annat material 349. Återkommer efter fredagen med hur den känns, för då ska vi faktiskt ha SW-pass fick jag reda på idag!

Jag vet att tråden är gammal men är det någon som vet vad det är för storlek på dessa om man väger 95 kg?

Hall of famer

Re: Rashguard

Lättast är alltid att prova. 95 kilo kan ju vara väldigt olika på olika typer av kroppar... så att säga.

Up and coming

Quote Originally Posted by drue
    Lättast är alltid att prova. 95 kilo kan ju vara väldigt olika på olika typer av kroppar... så att säga.
    Jag har för mig att det inte går att prova dessa, eller har jag fel?
    Jag är 193cm, 95 kg och vältränad

Champ

Quote Originally Posted by celox
    Jag har för mig att det inte går att prova dessa, eller har jag fel?
    När jag var på stadium och kollade så hade de prov ex. Om inte kan du ju alltid gå in på affären och säga; "Jag ska ha...." Då brukar de vara schyssta och låta en prova. =)

per
    per is offline
    Hall of famer

om dom inte låter dig prova, köp alla storlekar, lämna tillbaka de som inte passade.

Page 1 of 2 12 LastLast