Welcome to the MMA & UFC Snack på MMAForum.se.
Results 1 to 12 of 12
    Champ
    Blog Entries
    28

Nybörjarutrustning MMA

Tjena forumet, jag är lite nyfiken på hur jag ska gå tillväga med utrustning. Som nybörjare är det ju sjukt svårt att kunna fastställa vad som är bra och inte, vad som funkar och så vidare, så jag vänder mig till er nu istället.

Jag ska alltså köpa utrustning för att träna MMA, jag är nybörjare och har inte ens tandskydd som ligger och skräpar från tidigare sporter, så jag behöver alltså få lite förklarat för mig.

Handskar: Såvitt jag har förstått så handlar vikten mest om hur mycket skada det är tänkt att man ska göra på motståndaren, och träningshandskar bör alltså väga lite mer än matchhandskar, korrekt? Hur mycket skall de väga? Fungerar det lika bra med Shooto-handskar som med MMA-handskar?

Suspensoar: Vilken sort ska man kolla efter? Vågar mig nog inte på en thaisusp efter den senaste tråden om det, så det lämnar den kalsongliknande modellen och compression shorts + susp. Finns det någon som har testat fler än en sort och kan berätta om vad som kändes bäst?

Tandskydd: Finns det några regler, t.ex. att dyrare/märkesskydd = bättre, eller går det att köpa ett par för 50-lappen och få samma garanti för att man går ut ur lokalen med lika många tänder i munnen som man gick in med? Finns det olika storlekar, och hur ska man då kunna veta vilken man har?

Benskydd: Här är jag mest nyfiken på vilken storlek jag ska välja. Jag är 190 cm lång så vad blir det, large?

Fightgear hade ett paket med träningsutrustning, skulle ni rekommendera det som nybörjarpaket eller skulle ni hellre rekommendera något annat, paket eller inte, för mig?

Tacksam för era svar!

Oh, och WAR Shields, McGee, Koch, Belcher & Dunham på söndag!

Hall of famer
    Du borde även skaffa ett par boxningshandskar. Sådana använder iallafall vi största delen av tiden.

Tror inte det är så stor skillnad mellan tandskydden. Kör själv TapouT, det var jobbigt att forma men sitter ruggigt bra nu.
    Är ungefär lika lång och jag kör L på benskydden, funkar bra, har dock aldrig testat någon annan storlek.

Jag kör med en susp från Shockdoctor, den känns okej, betydligt bättre än en thai susp.

Nog tror jag att det där paketet skulle funka bra, verkar vara ett bra pris också. Har ingen erfarenhet av märket, förutom av tandskydden vilka jag verkligen inte gillade.

Contender
    Blog Entries
    17
    Jag kör med Kenka tandskydd som många rekomenderat. Enkelt att forma och sitter som ett smäck. Har ett par 12 oz boxarhandskar inga mma handskar ännu.

Jag snackade lite med Kenny Florian på twitter om susp och han sa att shockdoctor och liknande ickestål suspar är ok för träning men om du ska tävla så är det Thai Susp som gäller.

Kolla med din klubb, klubbar ställer olika krav på handskaroch annan utrustning, vi har tex inga träningsmma handskar, när vi sparras kör vi med 12 oz boxarhandskar och om vi ska ha MMA handskar så kör vi tävlingshandske, andra vill att man ska ha minimum 16oz boxhandske och en 10 oz shooto handske.

Köp ett par riktiga shorts också, om du kör med vanliga adidas shorts kommer du få köpa lika många shorts som du har träningstillfällen/år.

Men kolla med klubben vad de kräver för utrustning. Du behöver mest troligt inte köpa allt direkt heller. Om man ska ranka det så: Tandskydd - Tandskydd - Tandskydd - Handskar - Benskydd - Susp

Jag tittade på de paketen som finns på alla webbutiker och imho finns det inget som är bra. Det är antingen med något man inte behöver eller något som är värdelöst. Exempelvis den klassiska "jockstrappen" som följer med i det paketet du länkade suger.

Champ
    Blog Entries
    28
    Quest: Okay, jag ska till klubben ikväll hade jag tänkt, ska fråga lite då eftersom det ändå är stående träning så rätt tränare är på plats då jag återkommer när jag fått mer info! Jag hoppas att klubben har några grymma rabatter nånstans, fast det brukar de väl ha

Contender
    Blog Entries
    17
    Quote Originally Posted by toelock View Post
    Quest: Okay, jag ska till klubben ikväll hade jag tänkt, ska fråga lite då eftersom det ändå är stående träning så rätt tränare är på plats då jag återkommer när jag fått mer info! Jag hoppas att klubben har några grymma rabatter nånstans, fast det brukar de väl ha
    De flesta klubbar har ett samarbete med någon av de stora butikerna, utom min Vet att Jabb.se erbjuder till alla klubbar.

Contender
    Quote Originally Posted by Quest View Post
    Du behöver mest troligt inte köpa allt direkt heller. Om man ska ranka det så: Tandskydd - Tandskydd - Tandskydd - Handskar - Benskydd - Susp
    Håller med om det mesta, men susp borde vara det andra efter tandskydd. Väldigt oskönt att rulla utan och en liten smäll där är väldigt lätt hänt stående.

Alltså; tandskydd och susp innan första träningen. Hör med tränaren, antagligen säger han boxningshandskar först och så småningom lite tunnare mma-handskar för träning. De allra tunnaste "matchvantarna" kan du vänta med. Benskydd.

Ang tandskydd så är faktiskt priset en faktor. Köpte svinbilliga "fighter" och de satt dåligt och var svåra att andas med. Fick lite kräkreflex också. Köpte senare ett par lite dyrare, men fortf rätt billiga, OPRO Silver och de är skitbra. Känner knappt av dem alls.

Contender
    Blog Entries
    17
    Quote Originally Posted by Brushi View Post
    Håller med om det mesta, men susp borde vara det andra efter tandskydd. Väldigt oskönt att rulla utan och en liten smäll där är väldigt lätt hänt stående.
    Nu när du säger det så håller jag nog med, suspen är trevlig att ha när någon pressar genom gard eller liknande med knäet på skrevet...

Hall of famer
    FightGear MMA Paket ar prisvart, men glom inte kopa ett par 16oz handskar, Windy,Fairtex eller Twins...den enda skillnaden tycker jag ar att Windys handskar ar lite langre over handleden..

Hall of famer
    Är också jäkligt mycket skönare att träna i en rashguard än en t-shirt. Den kladdar inte fast lika mycket på kroppen och man känner sig allmänt fräschare.

Rookie
    Köpte ett Fightgear thai paket och ett par kenka mma handskar är riktigt nöjd. Kommer nog köpa en rashguard snart också känns som det kan vara värt. Är bara lite svårt i början bara att känna sig bekväm i spandex, men man är ju inte ensam om att ha rashguard på träningen får ladda lite mentalt och träna hårt
    Last edited by KanoBlack; 09-19-2011 at 02:27 PM.

Contender
    Blog Entries
    17
    Förresten, är thailändare "mindre" i den nedre regionerna. För jag tycker fan att thaisusp är precis på gränsen! Den sitter som ett smäck när jag får den på rätt ställe men jag får...rätta till den länge.

Rookie
    Quote Originally Posted by Quest View Post
    Förresten, är thailändare "mindre" i den nedre regionerna. För jag tycker fan att thaisusp är precis på gränsen! Den sitter som ett smäck när jag får den på rätt ställe men jag får...rätta till den länge.
    Haha kan tro, man vill inte att den hoppar snett då för den nog mer skada än nytta :/