Welcome to the MMA & UFC Snack på MMAForum.se.
Results 1 to 5 of 5
    Rookie

Nybörjare - Vad för typ av handske?

Hej MMAForum! Jag undrar helt enkelt vilken typ av handske ni skulle rekommendera till en komplett nybörjare som precis gjort sina första MMA-träningar. Jag tänker att det står mellan en klassisk boxningshandske (14 oz), tex denna: FIGHTGEAR: BOXNINGSHANDSKAR - Bra sparringhandske i kraftigt skinn med hård formanpassad stoppning, fastsydd tumme, insi eller en MMA Sparringhandske, tex denna CHOKEM: MMA SPARRING GLOVES 2.0 - Otroligt skön och prisvärd handske från chokem i skinn. - Förstärkta sömmar vid fingr. Den sista verkar ju lite lättare för grappling/nedtagningar och om man kör "komplett" sparring, men jag vet inte hur mycket sånt vi kommer att göra såhär i början. När vi kört nedtagningar har vi hittills kört utan handskar... Kan tyvärr inte köpa båda pga det ekonomiska läget! Hur skulle ni kunniga gjort?

Champ
    Båda skulle ju varit bra att ha. Jag skulle hört med de på klubben främst tränaren om vad han tycker och hur han kommer lägga upp träningen i framtiden.

Rookie
    Tränaren mumlade någonting om den "öppna" handsken, men det är fortfarande oklart hur han tänkt lägga upp träningen. Jag sitter i tankarna att det kanske är bättre att köpa boxningshandskar då man faktiskt kan gå på Thaipassen med dom (kanske funkar lika bra med dom andra iofs?), och när man grapplar (eller går på BJJ/SW-passen) så använder man ju faktiskt inte handskarna... Men mer input vore tacksamt!

Hall of famer
    Min erfarenhet är att boxningshandskarna används i betydligt större utsträckning än mma-handskarna.
    Sen om du även tänker köra ren thai är såklart boxningshandskarna att föredra.

Contender
    Du bode ha både boxhandskar och MMA handskar om du ska träna MMA. Det mest prisvärda är nog att köpa ett thai paket och sen ett par MMA handskar vid sidan av. Då får du med susp tandskydd benskydd och handskar i samma paket.

Du kan ju alltid träna ett tag med bara ett par handskar men du begränsar både din egen och dina träningskamraters träning om du inte har utrustning.

Blitz - Thai paket - Allt du hehöver för Thai/Kick träningen - Undisputed.se

MMA Handskar - Undisputed.se

Kan även rekommendera att kolla in den här guiden om du är osäker på vilken utrustning man behöver Köpguide MMA utrustning - Undisputed.se