Welcome to the MMA & UFC Snack på MMAForum.se.
Page 1 of 3 123 LastLast
Results 1 to 26 of 61

Thread: Handskar

Hall of famer

Handskar

Någon som har bra tips på inte allt för dyra men bra handskar för träningspass inklusive sparring? Har aldrig köpt tidigare och vi ska börja med sparring rätt snart så är på väg att inkassera nya handskar!

Tack på förhand MVH Anton

Hall of famer
    Du har alltid
    http://twins-eu.se/shop/handskar/standard/31 dessa håller i år vill jag lova, sen fyller du i MMA i rabattkoden så får du 15% rabatt

eller ett billigare alternativ http://www.jabb.se/Shop/Application/Art ... hp?iId=594

Kör 14oz så kan du sparras och köra på padsen utan problem!

Tycker man MMA/thaiboxning är kul och har planer att fortsätta träna..köp ett par dyrare handskar, det lönar sig! twins,fairtex,windy mm är kvalite håller i år bara man tar hand om dem!

Hall of famer
    Kanske skulle skrivit det först men glömde, hade tänkt mig grapplinghandskar också!

Hall of famer
    Quote Originally Posted by zeddiz
    Kanske skulle skrivit det först men glömde, hade tänkt mig grapplinghandskar också!
    zleeepy köpte dessa
    "Nyhet! Grepphandskar, 5 oz"

han gillade dem, och dem verkar schyssta att sparras med (fick smaka på dem)

och budget alternativet
    "FIGHTGEAR MMA HANDSKAR"

dessa är schyssta, en lirare i klubben som haft sina i ett år och dom hållt bra!

Hall of famer
    Tack för tipsen xynd! ekonomin är inte så tight nu så dom billiga alternativen uppskattas

Hall of famer
    Tack för tipsen xynd! ekonomin är inte så tight nu så dom billiga alternativen uppskattas
    jabb har även klubbrabatt 10-15% om du ber din tränare att maila till dem och fråga efter klubbrabatt!

Hall of famer
    åhfan, inte dåligt

Rookie
    Lånar tråden lite. Nån som har köpt KENKA: MMA SPARRING HANDSKAR
    Hur mjuka e dom? Likvärdigt med ett par 12oz?

Up and coming
    jag skulle inte köpt så tjocka handskar om jag var du. Lätt att dom fastnar t.ex när du ska ta in nån i guard från bottom och handsken agerar som ett lås :evil:

jag tycker du ska köra på jabb.se´s vale tudo handskar, 300:- tycker jag är helt OK för ett par mma handskar. Jag kör med chokem handskar nu, då mina vale tudo handskar av ovan modell var använda av mig i ca 8 år innan jag la dom på hyllan..

Hall of famer
    Quote Originally Posted by Arrebentação
    jag skulle inte köpt så tjocka handskar om jag var du. Lätt att dom fastnar t.ex när du ska ta in nån i guard från bottom och handsken agerar som ett lås :evil:

jag tycker du ska köra på jabb.se´s vale tudo handskar, 300:- tycker jag är helt OK för ett par mma handskar. Jag kör med chokem handskar nu, då mina vale tudo handskar av ovan modell var använda av mig i ca 8 år innan jag la dom på hyllan..
    I shootfighting tävlar man med 10oz handskar, vilket i princip alla utövare börjar tävla i och man kan smälla på bättre med dem utan at riskera tänder och ögonbryn.

Up and coming
    Quote Originally Posted by Sprawler

I shootfighting tävlar man med 10oz handskar, vilket i princip alla utövare börjar tävla i och man kan smälla på bättre med dem utan at riskera tänder och ögonbryn.
    Har jag missat nåt eller har trådstartaren inte ens nämnt shootfighting? Han kanske vill träna och tävla i mma? Och tänder riskerar man inte om man använder tandskydd, ögonbryn börjar spricka när man använder 4-5 oz handskar, inte 8,8oz handskarna jag länkade till. Klart det kan hända men det är inte normalt eller vanligt.

Hall of famer

Har jag missat nåt eller har trådstartaren inte ens nämnt shootfighting? Han kanske vill träna och tävla i mma? Och tänder riskerar man inte om man använder tandskydd, ögonbryn börjar spricka när man använder 4-5 oz handskar, inte 8,8oz handskarna jag länkade till. Klart det kan hända men det är inte normalt eller vanligt.
    Jag skulle gärna vilja se den personen som tränar MMA i sverige som får börja tävla i ren MMA innan shootfighting.

Jag har flisat mina tänder när jag kört med MMA-handskar, iofs var det 4-5oz (Som jag initiellt trodde att du menade)..

Men 8.8oz är väl inte så dåligt, men om skillnaden bara är 2oz, varför inte bara köpa 10oz are, då du definitivt kommer tävla med sådana i början..?

Up and coming
    Quote Originally Posted by Sprawler

Jag skulle gärna vilja se den personen som tränar MMA i sverige som får börja tävla i ren MMA innan shootfighting.

Jag har flisat mina tänder när jag kört med MMA-handskar, iofs var det 4-5oz (Som jag initiellt trodde att du menade)..

Men 8.8oz är väl inte så dåligt, men om skillnaden bara är 2oz, varför inte bara köpa 10oz are, då du definitivt kommer tävla med sådana i början..?
    Ett bra exempel på en sån person är Reza Madadi som gick direkt till MMA utan en shootfighting match innan.
    Personligen tycker jag att skillnaden mellan 10oz handskar och 8oz är ganska stor när man kör på marken, lite mer klumpiga än 8oz handskarna helt enkelt. Tror inte det spelar nån roll vilka du tävlar med, man kör ju med tunga boxningshandskar, säckhandskar och mma handskar inför tävling...så man får ju ändå köra med 'tyngre' handskar..

Hall of famer
    Jo men för sparring är det väl ändå bra för dom man kör med om man har lite tjockare handskar eller hur? vet att tråden är skitgammal men har inte köpt mina handskar ännu så länka gärna ett par fina inte allt för dyra handskar.

Up and coming
    Jo men för sparring är det väl ändå bra för dom man kör med om man har lite tjockare handskar eller hur? vet att tråden är skitgammal men har inte köpt mina handskar ännu så länka gärna ett par fina inte allt för dyra handskar.
    Man slår ju inte hårt utan bara markerar på en träning så det är faktiskt irrelevant hur tjocka handskarna är, spec när vi talar om 2oz skillnad. Om man vill köra rallarsvingar och attackera som nån form utav paulo filho/ryan gracie hybrid så kan man använda vanliga boxningshandskar som finns i 99% av välsorterade klubbar

Edit: I vilken prisklass letar du handskar i?
    Dessa hayabusa handskar e grymt snygga och grym (!) kvalité.
    http://www.mmaoverload.com/hayabusa-mma ... loves.html

Hall of famer
    Ungefär prisklassen du länkade, hur är det med storlekar? har väl "normalstora" händer haha, ska man ta medium då?

Hall of famer
    Var på Lumpini i helgen, där kostade ett par fina Windy 16oz handskar 200:- :lol:

Up and coming
    Ungefär prisklassen du länkade, hur är det med storlekar? har väl "normalstora" händer haha, ska man ta medium då?
    haha kör på medium dom kommer nog passa bra!

Hall of famer
    Jag är också normalstor, jag kör alltid medium!

Jag brukar tänka såhär med storlekar, att dem minsta i gruppen ska ha S och dem största XL/XXL, sen är det bara placera sig själv i den skalan och räkna ut vilken storlek man ska ha!

Contender

Re: Handskar

Ska nu kassera mina 3 år gamla fighter pro handskar, dom har tjänat mej väl men får nu nöja sej med att nöta säck.
    Mina frågor e nu: Vilka handskar rekomenderar ni?

De ska va 16oz,(92-100kg), thaiboxning, sparringhandskar/mits.

Fråga 2: Skötsel råd?, har ni några knep för att motverka lukt?

Fick ett tips om att stoppa i en toa rulle, då luftas de bättre.

Hall of famer

Quote Originally Posted by pPistole
    Ska nu kassera mina 3 år gamla fighter pro handskar, dom har tjänat mej väl men får nu nöja sej med att nöta säck.
    Mina frågor e nu: Vilka handskar rekomenderar ni?

De ska va 16oz,(92-100kg), thaiboxning, sparringhandskar/mits.

Fråga 2: Skötsel råd?, har ni några knep för att motverka lukt?

Fick ett tips om att stoppa i en toa rulle, då luftas de bättre.
    Om du väger mellan 92-100kg så tycker jag nog att du ska ha 16oz.

Tryck in tidningspapper i handskarna efter träning, det ska tydligen funka alldeles ypperligt, vet att folk brukar stoppa in dem i frysen efter träningen också, med tidningspapper i då..

per
    per is offline
    Hall of famer

En sak jag undrar över när det gäller MMA-Handskar....

Om man kollar på tunna handskar, då har dom alltid den här typen av insida.

Medans alla tjocka handskar har den här insidan som bara består av några öglor för fingrarna.

Att den tunnare handsken saknar tumme ser man ju direkt, men i övrigt den ser ut att ha mycket bättre passform. På dom med öglor för fingrarna åker inte stoppningen runt och inte sitter så tajt? Är det så att det inte går att böja handen om man har så mycket stoppning över fingrarna?. och varför finns det inte handskar med mer stoppning över nederdelen av fingrarna, jag märkte att om man slår krokar slå klipper man lätt till någon med fingrarna istället för med handsken.

Moderator

Dom övre handskarna ser i princip ut som match-handskar medans dom undre snarare gäller på mma sparring när du vill ha extra stoppning men ändå förmågan att clincha och grappla med bra grepp? (det är min högst oproffessionella gissning
    "Violence needs a victim. It needs to have someone who does not want to participate. Something thats being forced upon them"

per
    per is offline
    Hall of famer

Ja, din högst oproffessionella gissning låter ju alldelles riktig.
    Vet ej om det framgick av mitt tidigare inlägg men vad jag är på jakt efter är alltså ett par handskar av "matchhandskemodell" som har lika mycket stoppning som ett par handskar av "sparringhandskemodell".

Hm.... ;D

Hall of famer

Quote Originally Posted by per
    Ja, din högst oproffessionella gissning låter ju alldelles riktig.
    Vet ej om det framgick av mitt tidigare inlägg men vad jag är på jakt efter är alltså ett par handskar av "matchhandskemodell" som har lika mycket stoppning som ett par handskar av "sparringhandskemodell".

Hm.... ;D
    Om du ska tävla i Shootfighting så är sparrigmodellerna oftast identiska med matchstorleken på handskarna.

per
    per is offline
    Hall of famer

Slayerhandskarna har också bara öglor för fingrarna.

Jag märker att jag har väldigt svårt för att göra mig förstådd här.

Page 1 of 3 123 LastLast