Welcome to the MMA & UFC Snack på MMAForum.se.
Results 1 to 23 of 23

Thread: TUF 12 Finalen

Moderator

TUF 12 Finalen

Ja vad säger ni om den senaste TUFaren? Personligen anser jag att Brookins har alldeles för mycket att jobba på för att egentligen platsa. Han har rudimentär standup och egentligen ingen toppenbra markattack heller. Han slår bra men alldeles för sällan ifrån top-position och han har inte visat några submissions i högklass heller egentligen även om hans chokes självklart var fina.
    Nae ingen av dem, Brooking & Johnson, kändes egentligen som att de platsar i UFC. Dock så verkar båda två ha enorm potential och om dom nu gör sitt och flyttar till bra camps så kan nog båda komma nånstans.

McKenzie fortsätter med sin giljotin. Han får ju fetminus för att det verkligen är det enda han egentligen kan. Han får dock plus som väger upp med den ansktsbehåringen.

Kommer Maia åka dit i en steroidkoll efter galan? Jävlar vad mycket köttigare hans armar och axlar var. Grove blev rätt nollad och jag tycker att båda visade med den här matchen att dom aldrig kommer inneha nåt bälte eller kunna vinna regelbundet mot toppen av divisionen.

Bonnar är rätt kass och lyckas inte göra sin match mot den lika kassa kroaten till ett brawl utan det blir kramkalas. Matchen hade visst sina ljusa stunder men det var inget värdigt main-event.. Jag är ledsen bonnar..
    "Violence needs a victim. It needs to have someone who does not want to participate. Something thats being forced upon them"

Hall of famer

Re: TUF 12 Finalen

Agree med det mesta förutom Maia som jag har en seriös mancrush på. Jag tycker ändå jag såg ganska rejäl utveckling hos honom. Det jag saknar är självförtroende i det han gör.

Brookins kan nog bli bra efter något år i Thailand eller liknande, för hans stående är verkligen pinsamt. Men 145 är ju det som känns aktuellt, i 155 skulle han få det tufft.

Nam Pham visar att han har att göra i 145, och domarna visar att de inte har att göra inom MMA. Helt sjukt domslut, jag ville nästan slå någon när jag såg det.

Moderator

Ja herregud årets robbery helt klart! Oerhört pinsamt!
    "Violence needs a victim. It needs to have someone who does not want to participate. Something thats being forced upon them"

Hall of famer

Idiotdomare alltså, hoppas Nam får vara kvar trots det.

Håller med er om att båda har ruggigt mycket att förbättra, men också att båda har potential att bli bra. Brookins standup är bland det sämsta jag sett faktiskt, helt otroligt att man kan vara så dålig trots att han har hållt på flera år.

Contender

Tycker Maias takedowns har blivit mycket mycket bättre än när han började, hans trips mot Kendall var ju hur snygga som helst. Det är ju tamejfaan sjukt att Cody är runt 23 och ser ut sådär, han måste ju ha kläckts vuxen

Hall of famer

Kane: Det törs jag lova. Han fick FOTN-bonus OCH vinstbonus av UFC, se senaste videologgen från White så står han och snackar med Phan efter matchen och säger "du vann". Så han kommer nog vara kvar

Vill bara säga om Cody också att självklart, sjukt endimensionell fighter. Men tänk att sätta honom på stenhård brottnings- och standupträning så att han beefar upp sig lite och lär sig bra stående. Han är ju orädd och har bra tilltro till sig själv, och skulle någon få för sig att dyka mot honom så är de rätt så toast... jag kan tänka mig att han är ett framtidsnamn. Dock åker han på däng mot Edvards i nästa match så det smäller om det, det tror jag nog.

Hall of famer

Det största problemet med Cody som jag ser är att han inte verkar vara så intresserad av att träna så helhjärtat seriöst som man behöver på den nivån.
    Han tycker om att dricka och sådär.

Hall of famer

Brookins standup var pinsam, nu förstår man varför han fick spö av aldo :P

Hall of famer

Brookins standup var pinsam, nu förstår man varför han fick spö av aldo :P

Champ

Tycker hela galan var rätt pinsan.
    Jämtemot Strikeforce som sändes samma kväll så var den inte mycket att hänga i granen.
    Strikeforcegalorna har verkligen gått ifrån UFCs mindre galor så det skriker om det.

Joe och Mikes kommentarer börjar kännas som en cdskiva på repeat.

Tyckte Maia såg helt ok ut faktiskt. Jag menar Grove är ju inte helt värdelös.
    Klarar Maia dopingkontrollen så tror jag helt klart han är på väg åt rätt håll, men det är en bit kvar tills jag ser honom mot något riktigt toppmotstånd.

Rookie

Tror jag är den enda i världen som till viss del försvarar domarna i matrchen Garcia - Phan. Har sett matchen ett par gånger och hur någon kan ge första ronden till Phan har jag mycket svårt att förstå. I den ronden kan jag räkna 5 rena träffar mot huvudet för Garcia mot endast 2 för Phan. Andra ronden dömde alla 3 domare till Phan så inget att diskutera där. Tredje ronden är jämn och inte många rena träffar från någon sida. Den ronden kan gå hur som helst. Phan var överlägsen i andra ronden men det ger ändå bara 10-9. Matchen kan gå hur som helst och jag förstår inte riktigt alla som såg en solklar seger för Phan.

Rookie

Quote Originally Posted by helvete20
    Tror jag är den enda i världen som till viss del försvarar domarna i matrchen Garcia - Phan. Har sett matchen ett par gånger och hur någon kan ge första ronden till Phan har jag mycket svårt att förstå. I den ronden kan jag räkna 5 rena träffar mot huvudet för Garcia mot endast 2 för Phan. Andra ronden dömde alla 3 domare till Phan så inget att diskutera där. Tredje ronden är jämn och inte många rena träffar från någon sida. Den ronden kan gå hur som helst. Phan var överlägsen i andra ronden men det ger ändå bara 10-9. Matchen kan gå hur som helst och jag förstår inte riktigt alla som såg en solklar seger för Phan.
    http://blog.fightmetric.com/2010/12/gar ... .html#more

Rookie

Quote Originally Posted by mille4
    http://blog.fightmetric.com/2010/12/gar ... .html#more

Den statistiken känns något missvisande. Hittar ingenstans "rena träffar mot huvudet" vilket framförallt domarna ger poäng för. I första ronden står det exempelvis att Phan skulle ha 11 av 23 träff mot huvudet vilker känns konstigt då jag kunde räkna 2 rena träffar. Men jag kanske läser statistiken fel.

Hall of famer

Quote Originally Posted by mille4
    Den statistiken känns något missvisande. Hittar ingenstans "rena träffar mot huvudet" vilket framförallt domarna ger poäng för. I första ronden står det exempelvis att Phan skulle ha 11 av 23 träff mot huvudet vilker känns konstigt då jag kunde räkna 2 rena träffar. Men jag kanske läser statistiken fel.
    Garcia träffar mest luft, händer, axlar och underarmar med sina slag, kolla i slow motion eller frame by frame så ser du.

Är man mer erfaren ser man det i real tid också.

Champ

Ja, det domslutet var det mest felaktiga någonsin tror jag.
    Det var värre än vissa domslut i Pride då många Japaner fick fördel hos domarna.

Detta var så dumt så man kunde tro Bruce Buffer helt enkelt råkade säga fel namn. Så uppenbart var det att fel person fick domslutet.

Konstigt att det är just domarna i UFC framförallt som gör såhär, trots att UFC själva inte väljer domarna.
    I K-1 så händer nästan aldrig det här, och kommentatorerna vet redan i förväg vem som vinna skall just för att det är så pass tydligt som det är.

Folk börjar redan tjata om uppgjorda matcher runt om på nätet har jag sett.. Synd för sporten.

Up and coming

En fråga relaterad till detta: Hur var egentligen 12:e säsongen av TUF om man jämför med tidigare år? Bättre/sämre/samma? Orkade aldrig följa serien.

Champ

Samma skit som vanligt om du frågar mig.

Moderator

Ja det är väl samma likadant...

Hall of famer

Tycker att det har blivit lägre nivå de senaste två säsongerna... och inte lika roliga avsnitt.

Rashad vs Rampage var ju kul, och där var ju vinnaren faktiskt riktigt bra.
    TUF 9 USA mot England var också grym, tränarna var roliga också.

Sen, The comeback är min personliga favorit. Matt Serra och alla dessa herrar.

Hall of famer

Quote Originally Posted by H4z3
    Ja, det domslutet var det mest felaktiga någonsin tror jag.
    Det var värre än vissa domslut i Pride då många Japaner fick fördel hos domarna.

Detta var så dumt så man kunde tro Bruce Buffer helt enkelt råkade säga fel namn. Så uppenbart var det att fel person fick domslutet.

Konstigt att det är just domarna i UFC framförallt som gör såhär, trots att UFC själva inte väljer domarna.
    I K-1 så händer nästan aldrig det här, och kommentatorerna vet redan i förväg vem som vinna skall just för att det är så pass tydligt som det är.

Folk börjar redan tjata om uppgjorda matcher runt om på nätet har jag sett.. Synd för sporten.
    Det har varit en hel del minst sagt tveksamma domslut i K-1 också.
    Jag minns framförallt i K-1 Max när Andy Souwer fick en extra rond mot Buakaw och vann hela turneringen pga det.
    Men det finns en hel del andra fall också.

Shooto har haft en hel del värdelösa domslut också.

Så det är inte bara i UFC även om det är där det har varit mest uppmärksammade fall på sistone.

Champ

Jo, sant, klart det händer överallt.
    Men kollar man på tex K-1 GP turneringarna så är kommentatorerna alltid helt säkra på vem som ska vinna, och får oftast rätt.
    Medans i UFC så är alla nervösa och vet sällan vad som ska hända.
    Jag har inget minne av att domarna varit så här värdelösa förut.. Detta är något som blivit värre på senare tid vad jag uppfattar det som faktiskt..

Hall of famer

De lättare viktklasserna har fått allt mer utrymme och är oftast mer svårbedömda än tyngre viktklasser.
    Dom flesta dåliga domslut är i just de lättare viktklasserna.

Det har också blivit en allt högre och jämnare nivå bland fighters vilket ger fler jämna matcher.

Så domarna har alltid varit lika värdelösa, det märks bara mer nu.

Sen är MMA betydligt mer svårbedömt än kickboxning.
    Och domarkriterierna i just K-1 är ganska klara, men även där så finns det ju fullt om dåliga domslut som jag redan sagt.

Men det är ett väldigt stort problem och ett problem som får allt större konsekvenser.
    Det är omöjligt för MMA att växa som seriös sport om dom inte får ordning på domsluten...

Moderator

Quote Originally Posted by Kilroy
    Det har också blivit en allt högre och jämnare nivå bland fighters vilket ger fler jämna matcher.

Så domarna har alltid varit lika värdelösa, det märks bara mer nu.

Det här köper jag rakt av. Man måste verkligen omarbeta hela systemet. Både för poängbedömning och domarutbildning.