Welcome to the MMA & UFC Snack på MMAForum.se.
Page 1 of 5 12345 LastLast
Results 1 to 26 of 115
    Contender

Wow!! What a ride...

"Life is not a journey to the grave with the intention to arrive safely in a pretty and well-preserved body, but rather to skid in broadside, thoroughly used up, totally worn out, and loudly proclaiming: Wow!! What a ride!"

- 21 år
    - 85 kg
    - Lilabälte
    - Malmö
    - Tränat Boxning/Thai/MMA/BJJ
    med en ganska jämn fördelning. Började med Thaiboxning, efter att ha fungerat som sparringpartner åt några stycken som skulle gå MMA-match i USA insåg jag att det kanske kunde vara värt att lära sig lite grappling också vilket jag snabbt fastnade för och med tiden blev övergången till MMA ganska naturlig.

Är en av killarna som dratt igång och instruerat på Kalmarklubben, spenderat en hel del tid på Frontline i Oslo, diverse gym i Thailand och USA och är nu på diverse Malmö / Lund klubbar. Är som en träningskamrat uttryckte det en liten klubbslampa vilket tyvärr inte alla klubbar här nere har kunnat acceptera men nu efter lite om och men har jag hittat ett bra träningsgäng och ett schema som fugnerar bra för mig...

Hall of famer

Re: Wow!! What a ride...

Intressant

Vilken klubb tränar du på?

Hall of famer

skall följas, får man fråga längd?

Contender

hehe Mental Midget kommer från Tom Waits sång, kom inte på något bra namn så fick bli den första inspirationskällan som kom ur högtalarna...

Annars så sitter jag o funderar på om man ska ge sig på en stenhård diet och försöka komma ner i -83kgsklassen till Alive SW eller om man ska gå -91 och sattsa krutet i den öppna divitionen... Vågen pekade på 88,7 i morse, så har nästan 6 kg på 24 dagar att gå ner. Är van vid att cutta vikt så går går de men seeeegt. Nyårsafton idag så blir ingen träning.

Annars är träningsupplägget en rejäl blandning, har nog tränat ungefär lika mycket stående som på marken och tanken är väll att komma igång med lite shootfighting / mma snart, ingen stress...

Gott Nytt år!!

Contender

...

Contender

Helgen:
    Kört två sparringspass utan gi, skönt att bli av med den...
    Haft bra sparringpartners som varit bra på olika saker, ngn gammal sw kille som hugger efter benen hela tiden, ngn med bra guard o ngra all around, bra inför tävlingen nu när man inte på förhand vet vad ens motståndare är bra på.

Kommer nog bli mycket brottning/sw nu inför tävlingen och inte så mycke mma och boxning. Förhoppningsvis kommer jag igång bra med styrketräningen nu också, blir nog bra de här

Contender

Dagens om gått:
    Gym
    Inledde med 5-10 minuter på löpbandet för att förgäves försöka mjuka upp mina kära vader, men det var ett hopplöst fall... Går fortfarande som en trasig gammal gubbe.
    Chins:
    10 - 10 - 10

Close Grip pulldowns:
    60 kg * 10
    60 kg * 10

Rygglyft
    Hantelrodd

Och något rotationsmaskin där överkroppen är fixerad och man sitter på en stol, roterar benen från sida till sida. Tänkte jag skulle försöka undvika att få samma träningsvärk i ryggen. Ytterligare ett uppvärmingspass.

SW:
    Fotlås för hela slanten,
    - klassisk heelhook på stående motståndare trianglade ben, det fria benet hookar
    - Rolling kneebar från turtle
    - Transtion från rakt vadlås till heelhook
    ... Dock har låsen fått modifieras lite för att passa PAS-reglerna
    Därefter lugn sparring, gick bra, har bra flyt och kontroll.
    Avslutatdes med lite lättare fys.

Contender

Vilodag igår, dubbelpass idag...
    Början på veckan började jag känna ngn irritation ytterst på nyckelbenet, har svårt att sätta fingret på exakt vart/vad det är men har fått isa de hela veckan o fick ta de riktigt lugnt på gymmet idag. Men det var tuttarna, framaxlar och lite mage/fys-övningar som stod på schemat idag.

Gym:
    bänkpress: tog de välldig lätt för axelns skulld
    15 * 40 kg
    15 * 40 kg
    15 * 40 kg

uppåtlutad bänkpress:
    15 * 40 kg
    15 * 40 kg

Hantelflyes, hantelpressar, samt lite rotationsövnignar i cabelcrossen.
    Därefter varvades 2 minuter hopprep med magövningar, 4 ronder, streching.

MMA:
    2 ronder mittsar, märktes i axlarna att man kört pressövningar på gymmet Därefter 2 ronder upp emot väggen med nedtagningar, fått bra flyt på den biten med nedtagningar nu, både offensivt och defensivt, därefter boxning med nedtagningar och sw sparring.

Contender

BJJ
    Så sliten i kroppen idag att jag körde uppvärmningen på egen hand, mest strechande...
    Mjukrullade ngn liten 5 minutersrond för att komma igång o därefter blev det till min stora lycka teknikdrillande resten av träningen!

Butterfylguar, inledande med ett armdrag som i sin tur ledde till diverse svep/ta rygg. Därefter en ingång och ett par svep från xguard.

Vet att det är många som sågar xguard i mma men fattar ärligt talat inte varför, lycka till med att få iväg ett vettigt slag när ngn annan kontrollerar din balance. Även delariva guard är jag förvånad av att man inte ser mer av. Mitt nya projekt är att få flyt på min rubberguard, strechas för fullt men de tar sin tid om man inte är född med benlösa höfter...

Contender

Gym
    Kör vidare på mitt mjukstart-tema, kommer nog göra det även nästa vecka.
    Marklyft:
    60kg * 10
    60kg * 10
    90kg * 10
    90kg * 10

Stångrodd:
    60kg * 10
    60kg * 10

Hantelflyes (bakaxlar)
    10kg * 10
    10kg * 10

Ja va kan den heta, nackövningen där man rullar på sitt bakhuvve:
    10
    10

och för att avsluta tio-temat, 10 minuters hopprep följt av streching.
    Blev sjukt förvånad, när jag kommer in i gymmet springer en gammal tant (45?) på löpbandet, springer sådär oproportioneligt snabbt o jag tänker att hon snart kommer strilla o åka in i väggen. Men tant agda höll tempot o sprang så typ hela mitt träningspass! :shock:

Contender

Boxning / Thaiboxning idag
    Knallade ner på en klubb lika runt hörnet som jag aldrig varit nere på, dem skulle visst ha sparringdag idag. Var ett trevligt gäng, blandning av boxare och thaiboxare. Flesta såg ut att ha tränat mellan 1 o 2 år men det var ändå helt ok tempo, som en start, för en annan som legat på latsidan med det stående ett tag nu.

Det blev la en timmes sparring med 3minutersronder tillslut. Egna insattsen då, mjo timingen på sparkarna var ju inte vad den brukar vara, det är ju bara att konstantera det, men det blev lite bättre framåt slutet. Boxningen höll däremot riktigt bra o kroppslagen i samma linje. Clinshandet satt som en smäck, fick många snygga kast o svep, har la hållts liv mest i boxning o clinch från mma-träningarna.

Contender

Jahopp då var man tillbaka från gymmet. Fortsätter köra på lätta vikter ngn vecka eller så till tror jag så kroppen kommer igång, vill inte vara så trasig av styrketräning att det går ut över kampsportandet.

Sett att det varit uppe lite frågor om hur man styrketränar för MMA så här kommer lite av mina tankar kring ämnet.
    Jag försöker ha olika teman på mina dagar, vissa dagar tränar jag med hög intensitet, kort vila och gärna supersett. Annat tema kan vara tex kroppsviktövningar med aktiv vila, tex hopprep en minut mellan setten. Ha med basövningar, marklyft, knäböj, bänkpress på schemat nånn gång vardera i veckan. Jag brukar vara nogrann med att ha med utfall och rotationsövningar också. Avrundar alla pass någon form av nervarvning och streching. Se till att du orkar med kvällspassen med MMA också!

Contender

Dagen så långt:
    Gym

Marklyft
    60kg * 10
    60kg * 10
    100kg * 10
    100kg * 10
    100kg * 10

Knäböj:
    60kg * 10
    60kg * 10
    60kg * 10

Utfall m sidorotation:
    20kg * 16
    20kg * 16

Vadpress
    30kg * 15
    30kg * 15

Avslutade med hopprep varvat med sånnt maghjul man rullar ut på. 3 minuters hopprep 25 utrull. två sett. och obligatoriska 10 minuters streching på det. Sitter jag o äter knäckmackor i väntan på kvälldspasset. Tenta på lördag, nicht gut...

Contender

Quote Originally Posted by Mental_Midget
    Dagen så långt:
    Gym

Marklyft
    60kg * 10
    60kg * 10
    100kg * 10
    100kg * 10
    100kg * 10
    Marklyft, MMAns övning nr1 verkar det som Av allt jag läst om träning för mma så står marklyft högt =)

Kör du någon "cardio" eller får du tillräckligt på kvällspassen?

Contender

Jo marklyft står nog högst i top!
    Försöker få en fördelning på ett tungt pass / vecka, ett för ben och cardio samt ett för bål, nacke och vad jag nu känner för... Måndag onsdag fredag.

Contender

Tisdag: SW
    Fotlås hela passet, modifierar om lite heelhooks o grejjer så dem ska passa regelsystemet på Alive. Avslutade med sparring mot en 98kgskille med Einemokroppsbyggnad, inte den enklaste sparringen då han är omöjlig att svepa o tung o ha på toppen

Onsdag: MMA

Inledde med skuggboxning, därefter mitts och boxningssparring. Fick kört på ordentligt med två herrar med 15 års thaiboxning/boxning i baggaget, riktigt gött La på nedtagningarna och avslutade med MMAsparring på marken.

Klev på vågen, 86 pannor.... Inte alls bra inför tävligen, snarare sämsta möjliga! 3 kg är lite för mycket att dra på en vecka inför ett grapplingevent och stannar jag ger jag bort 5 kg.... Va säger ni, klarar man sig ner till -83 om man går på hårddiet eller ska man ligga kvar?

Contender

3 kg fixar du!
    Läs den här:
    http://www.grapplersnutrition.com/
    Så ska du se att det går fint!

Contender

http://www.grapplearts.com/How-to-Cut-Weight.html
    Bästa länken jag hittat om att cutta. Men återkommande problemet är ju invägningarna som är samma dag som eventet här i sverige.

Contender

tack för tipsen! Ska kika igenom dom därra...
    Ja nu är de iaf 3-4 timmar mellan invägning o match så man kan juh fuska lite med vikten, enda som rä surt är att om jag går inför de här nu o misslyckas så ligger jag ännu sämre till i min viktklass...menmen, en erfarenhet rikare av de också

Hall of famer

Jag fattade inte riktigt din början av journalen där de står "purple" har du lila bälte eller står purple för något annat?

Contender

Quote Originally Posted by JEJE
    Jag fattade inte riktigt din början av journalen där de står "purple" har du lila bälte eller står purple för något annat?
    Stämmer bra de, men är en av dom som tar av mig gin så fort jag för möjligheten till det och använde senast en gi-choke ngn gång på slutet av 1900-talet...

Jahupp, -83 är jag anmäld till.... Det blir intressant de här...
    8 laxbitar tillagats i ugn och en stor skål fruktsallad blir middag de närmsta dagarna.
    Har en smoothie jag brukar köra på morgonen, senn tänkte jag att jag skulle kika igenom dom här guiderna som ni postat, såg ut att stå en hel del vettigt i dem.

SW idag
    Inledde med klassiska hopp o skuttuppvärmningen. Mina ben är fan helt trasiga nu, cyklar ngra mil om dagen och styrketräningens startfas är itne nådig mot benen. Lägg på gårdagens boxningssparring med nedtagningar = mina ben är funktionsodugliga.
    Aja, lite fysövningar, lite rugbyinspirerat med att knuffa en annan bakåt från olika positioner. Därefter gick jag iväg o körde med dem som ska åka upp o tävla, fortsatte drilla fotlås. Därefter gav vi oss på lite sparring, gick bra, fick lite pointers på lite småsaker för att undvika att hamna i halvguarden när jag passerar, bra tips.

Contender

Sedär, -83 blir en tuff divition, men o andra sidan, vilken blir inte det? -91an såg inte enklare ut den...

83 Niklas Andersson Båstad / Team Carvalho
    83 Horn Assar Stockholm Shoot
    83 Carl Booberg GBG MMA
    83 Trym Dahl Fightzone Malmö
    83 Joakim Engberg GBG MMA
    83 Per Fridén Renyi Fight Camp
    83 Jesper Hallberg Stockholm Shoot
    83 Jimmy Lagerström GBG MMA
    83 Johnny Larsson Kaisho Budoklubb
    83 Cole Lauritsen Frontier MMA
    83 Jonas Malmström GBG MMA
    83 Nicholas Musoke Stockholm Shoot
    83 Adam Nilsson Kampsportcentrum Trollhättan
    83 Ståle Nyang Frontline Academy Romerike
    83 Henrik Ross Fightzone Kalmar
    83 Niklas Ruud Hilti Karlstad
    83 Daniel Selmosson Gracie Barra Lidköping
    83 Amadeus Winqvist Yamasaki Academy Göteborg
    83 Tomi Ylkkänen Espoo Takado Alliance
    83 Jens Östling Fight Gym Borås

Ståle o jag har tränat mycket ihop på Frontline, ett par namn till man tränat med upp genom åren. Senn var de la många som känns igen från The Zone-galorna? Lite skallpar att plocka

Haft en tenta idag som snott lite uppmärksamhet från träningen här, men den avklarades förhoppningsvis idag. Läst en datakurs om excell o lite annat sånnt där o lärarn tyckte visst att delen om data-historia var viktigare, vem hittade på ditt o datt och när... Jajaa...

Men med de avklarat så finns det tid för promenader, ska få en inneboende nu i väntan på att han ska få sin lägenhet, han får helt enkelt ställa upp på att äta torr kycklingfilee till middag o gå 2 timmarspromenader på morgon o kväll... Välkommen Kalle! Annars känns allt bra inför tävlingen, sliter med en gammal skada men så länge den håller någolund så är de bara o tuta o köra!

Vikten i morse: 86,6 (min våg är elak med ca,0.6 kg tror jag)

Hall of famer

Ståle Nyang
    Jimmy Lagerström
    Joakim Engberg
    Jesper Hallberg

lagom startfält =)

Per Fridén & Henrik Ross kan bli farliga också dock inte sett så mkt ifrån dem när det gäller sw

Contender

Nää de är många killar med rätt hög nivå på, men ska nog kunna ge dem bra match. Har väll iofs allt att vinna o inget att förlora i denna viktklassen då de är såpass många rutinerade som är med. Ska bli kul o träffa killarna från Frontline igen också!

Idag har här promenerats en timme på förmidagen och är påväg utåt för en andra promenad. Kroppen har behövt återhämta sig lite efter veckan. Imorgon blir det MMA och ytterligare några långpromenader. Maten har la mest bestått av mager köttfärs (jag vet, inte optimalt men hade inget annat i frysen), hackade äpplen o är de bönor dom heter dom där avlånga gröna grejjerna?Proteintillskott och en massa omega tre på det så har ni min kost för idag.

Ska iväg för att lira lite biljard nu, passar egentligen ganska bra att vara på diet nu, har ändå inte råd att äta något. Thanks for the support CSN!

Contender

Sedär, då har en till dag passerat.
    Kalle har flyttat in, fått gå två långpromenader med mig redan. Kommer la va skittrött på mig när de är dags för hnm att flytta in i sin egna lägenhet...

Aja, morgonvikten var på 86,1. Alltså gått ner 0,5 kg på en dag i morgonvikt, rätt takt, håller jag den är jag i mål. 85,7 efter träningen idag. Märks la lite på energin, de gör de men har kommit iväg på 2 långpromenader och ett sw-pass idag.

Princip värmde vi upp med lite vanligt hopp o skutt för att sedan rulla ett par ronder. Har ett bra träningsgäng att köra med, två lilabälten varav ett har sw-bakgrund o hugger på benen hela tiden samt en omså något lättare (75kg?) brottare som jag får tränat den stående biten med.

Maten har la överlag bestått at ugnstillagad kycklingfile o sallad med äppelsidervinäger, olivolja, lite nötter och en herrans massa omega 3.

Är det någon som är duktig på datorer? Ska koppla ihop två datorer o tänkte spela lite spel nu när jag har en inneboende, twistad nätverkskabel, är det allt som behövs? Om ngn orkar så får ni gärna knåpa ihop ett litet recept på hur man gör, tycker alltid jag misslyckas fatalt med att koppla ihop datorer.

Contender

Quote Originally Posted by Mental_Midget
    Är det någon som är duktig på datorer? Ska koppla ihop två datorer o tänkte spela lite spel nu när jag har en inneboende, twistad nätverkskabel, är det allt som behövs? Om ngn orkar så får ni gärna knåpa ihop ett litet recept på hur man gör, tycker alltid jag misslyckas fatalt med att koppla ihop datorer.
    Enklast är att skaffa sig en liten switch, så är det klart

Men annars (Observera att jag har engelskt XP så namn på menyval etc kan variera:
    1. Gå till Nätverksanslutningar. (Start > Kontrollpanelen >Nätverk och internet anslutningar (Network and Internet Connections) > Klicka på "Nätverksanslutningar")

2.Högerklicka på "Lokalt Nätverk" > Egenskaper > markera "Internet Protocol (TCP/IP)" > Klicka på inställningar/Alternativ/Ändra (Properties)

3. Bocka i "Använd följande IP nummer" (Use the following IP adress)

4. Ange ip: Här fyller du i IP, jag brukar använda mig utav : 192.168.000.1 OBS! För enkelhetens skull använder jag samma nummer på nästa dator, förutom den sista siffran som jag byter till 2.
    Klicka i Subnet mask (fylls i automatiskt, om inte ange: 255.255.255.0)

5. Klicka ok, gör om från steg 1 på nästa dator, koppla sedan ihop och lira

För att testa så att det funkar när du gjort allting på båda datorerna, gör följande för att testa.

start >kör >Skriv: cmd >"enter" > Skriv: "ping 192.168.0.2" (om du sitter på datorn med ip 1 på slutet) Inget svar?
    Testa då samma procedur på nästa dator, men ange ip "192.168.0.1". Inget svar?
    Dags att stänga av alla brandväggar, stäng av windows inbyggda, samt om du installerat en själv (t ex: norton security)

Funkar inte? Stäng av ditt Wlan, om du har (på datorn) Brukar finnas en knapp för detta, annars så högerklicka på den lilla datorskärmen bredbvid klockan i aktivitetsfältet (Skärm med små halvcirklar som "strålar ut" Välj "Disable" Högst upp.

Hoppas det funkar

Page 1 of 5 12345 LastLast