Welcome to the MMA & UFC Snack på MMAForum.se.
Page 2 of 2 FirstFirst 12
Results 27 to 47 of 47
    Contender

Re: Träning på Finnfighters gym

Shooto idag,

började med uppvärmning och några slag+spark-kombinationer. Efter det sparrade vi i kanske en timme, med olika regler, allt från Thaiboxning (utan armbågar och knä i ansiktet) till enbart thaiclinch (tungt som fan) eller kroppslag. Lite stretch som avslutning.

Enligt dagens instruktör var detta troligen sista grundkursträningen Shooto, på fredag och lördag borde det ännu vara SW-grundkurs. Han var dock inte helt säker på sin sak, men i varje fall börjar träning med de mera avancerade grabbarna närma sig. Jag köpte boxningshandskar (14oz) förra veckan som jag fick testa för första gången idag, dom verkade bra fast det var dom billigaste jag kunde hitta (Duke fitness ). Känns som att boxningen blivit lite bättre, fast sparkarna och SW är fortfarande mina starkare sidor.

Idag kom DHL med min UFC 99-biljett, så nu vågar man börja boka flyg

Contender

Nu har man bokat och betalt Tysklandsresan

Igår blev det gym; rygg, tricpes, axlar.

Idag SW. Först över en halvtimmes uppvärmning där vi bla.a bar på varandra och gjorde knäböj med den andra på axlarna samt skottkärra varvat med hopp, armhävningar, baklängesgående osv.

Efter det repetition av basic sweep från guard. Sen lärde vi oss rakt vristlås, det första benlåset vi fått lära oss. Till sist sparrning 4x3 min. Sparrade med en mera avancerad snubbe också, vet inte vad han gjorde på vår träning. I varje fall fick man märka att man har mycket kvar att lära...Men blev i alla fall ganska nöjd då han bara ströp ut mej en gång och han efteråt sa att det gick bra. Ni vet, i Finland är det inte så ofta man får höra komplimanger av okända sparrningspartners Ja och jag lyckades också sätta vristlåset på en annan snubbe

Contender

SW idag.

Uppvärmning genom stående brottning i olika varianter, från simmande till nertagningar. Också lite passeringar av guard.

Sedan repetition av vristlåset, samt en variant där man fejkar passeringsförsök och istället tar vristen, borde tydligen vara sannolikare att den skulle lyckas i en match, men nu verkade den svår...Sen kneebar, först hur den sitter, och sedan hur man skulle kunna få den att sitta i en match. Även den verkade svår. Lite lugnt rullande också där man skulle låta kompisen sätta lås så att man skulle lära sig ta sig ut ur dom.

Till sist två ronder sparr. Det gick bra, jag lyckades bl.a. sätta en sidechoke, och så hade jag ett riktigtkul legwar, dock utan att nåndera klappade.

Contender

Gym idag; bröst, biceps, mage. Lördagens festande kändes i kroppen, men det var bara att tvinga sig själv ner till gymmet. Man borde säkert skaffa sig flickvän så man inte skulle behöva festa varje helg...

Contender

Gym idag, 20 minuter rodd (5050 meter) och benen. Ett ok pass, benen har börjat bli vana med att få ordentlig träning en gång i veckan, plus att jag strechar efteråt. Tidigare tyckte jag inte alls om att träna benen då man knappt kunde gå de följande dagarna och genast fick mjölksyra.

Jag har också skaffat Bas Ruttens Big DVD's of Combat. Har hunnit kolla igenom första timmen av armlåsen. Många tekniker, men kanske lite väl snabb genomgång. Tror dock helt klart att jag kan ha nytta av att ha Bas Rutten som extra tränare

Contender

Shooto idag.

Uppvärmning med slag, sparkar, knän osv. i luften. Sedan lätt sparr boxning och thai i några ronder. Sen ett par tekniker att passera stängd guard med slag samt att från side fånga den andras arm runt halsen och passera till mount, svårt att förklara...Efter det tre i mitten och resten i kö, den som kom från kön skulle göra nertagning och den i mitten skulle försvara sig, vinnaren stannade kvar, 2x5min. Man fick använda slag för att försvara sig/komma in på skinnet. Efter det full Shooto-sparrning med boxningshandskar 4x2min, varefter lätt stretchning. Bra pass!

Ska jobba som praktikant i sommar, vilket betyder praktikantlön (750€ efter skatt). Därför har jag nu sökt ett annat jobb för att dryga ut kassan lite, då jag har skola endast en gång i veckan. Idag blev jag kallad till intervjuv till Helsingfors. Ifall jag får jobbet får jag bo hos mina föräldrar i Esbo (som ligger brevid Helsingfors, 1,5 h från Åbo) en stor del av veckan. Detta skulle tyvärr betyda mindre träning på FFG Men cashen dom måste tas...Och sommaren skall jag alltså spendera i Åbo i varje fall.

Contender

Gym idag, rygg, triceps, axlar. Kändes bra idag, tog t.ex. dipps 12x+0kg, 8x+10kg, 8x+15kg, 8x+15kg och marklyft med raka ben 8x70kg, 8x80kg, 8x90kg, 7x100kg (tappade greppet).

Nu ska jag ta tåget till Esbo och på arbetsintervjuv imorgon. Skulle vara frågan om jobb på en flyttfirma, så då skulle man få styrketräning på köpet

Contender

SW igår.
    Efter en grenanpassad uppvärmning körde vi SW-sparr börjandes från stående varvat med genomgång på tekniker som folk ansåg sig ha problem med. Dessa var t.ex. att ta sig bort från side eller mount, avslut från mount. Säkert något annat också som jag inte kommer ihåg.

Det var roligt att sparra med nertagningar, men på grund av ovana (tror jag) fick jag så in i helvetes ont i både biceps när det rycktes och slets i armarna. Kunde dock slutföra träningen, men efteråt värkte det något otroligt runt både biceps

SW idag.
    Värken i armarna var borta när träningen började, men tyvärr kom det tillbaka ganska fort. På grund av att det var sista träningen på grundkursen sparrades vi igen. Mellan ronderna gick vi igenom tekniker som folk hade problem med samt ett nytt "smärtlås" på biceps från guard och ett sätt att ta kneebar då motståndaren har ens rygg i stående.
    Med tanke på den 100% smärtan i biceps gick sparrningen ganska bra, men då vi skulle öva tekniker var det svårt att koncentrera sig. Hade tänkt gå på SW träning imorgon också, men tyvärr blir jag nog tvungen att låta armarna vila lite.

Skulle någon ha något tips på hur man skulle få smärtan att lätta, antingen under eller efter träningen, eller är det bara att bita ihop och tänka att det blir bättre med tiden?

Det har varit tal om Victor Chengs succé i Frank Shamrocks uttagning. Detta är ju kul att höra för mig också, eftersom FFG:s Toni Linden ju ströp ut honom ganska snabbt i senaste Finnfight

Contender

Shooto idag.

Nu är grundkursen slut, men eftersom den nya lokalen inte blir klar före nångång i sommar slogs de två grundkurserna ihop istället för att vi direkt skulle ha börjat träna med de som tränat längre. Vi tränar nu två gånger i veckan, dessutom får man gå på några av de avancerades träningar. Sammanlagt finns det för oss chans till 6 pass i veckan (på 5 dagar) 2 SW, 2 BJJ och 2 Shooto.

Det blev mycket sparr idag, mest boxning med nertagningar, till slut också boxning med nertagning med slag och lås på marken. Detta varvades med olika nertagningstekniker (t.ex. double legg efter eget slag, double legg där man duckar motståndarens slag) och sprawl-övningar. Säkert annat också som jag inte kommer ihåg.

Vet inte om det berodde på att grupperna slogs ihop och folk ville visa åt den andra gruppen, men det var i alla fall 2 som fick näsblod och en som skadade sig på något annat sätt så han inte kunde fortsätta. Min fot blev under röven när jag blev nertagen vilket resulterade i ett brak från knäet och ett skrik av mej. Trodde på basis av braket att nåt gått sönder, men konstigt nog hade jag inga problem med att fortsätta tränandet.

Känner mej ganska sönderslagen just nu

Contender

BJJ idag.

Efter ganska mycket surffande på nätet hittade jag en BJJ Gi som passade min budget, Kwon för 85€. Köpte den idag, så nu får jag delta i BJJ-passen också.

Det var en ganska bra mix av bälten på träningen, många med vitt eller blått bälte, plus en med lila och tränaren som har svart bälte (Sauli Heilimö). Efter uppvärmning med kullerbyttor och räkor osv. sparrade vi nästan hela träningen, ibland gick vi igenom några tekniker mellan ronderna, t.ex. en gi-strypning från sidemount och en passering från halfguard samt en gi-strypning då man är under i halfguard.

Sparrningen gick ganska bra, den enda med blåbälte jag mötte submittade mig två gånger, men mot vitbältena (som ändå tränat längre än mej) klarade jag av att inte behöva klappa, trots att jag nog för det mesta låg på defensiven. Vet ju sen inte om de tog det lugnt med mej då jag alltid före ronderna meddelade att det var mitt första pass med gi så att de inte skulle undra ifall jag gjorde något konstigt

Contender

Saldo för mars månad: 26 träningar
    Är helt nöjd med träningsmängden. Det som inte fungerar är att jag för det mesta brukar vara i alla fall lite bakis på mina vilodagar. Skulle säkert vara helt smart att ibland vila ordentligt.

Gym idag. Hade tänkt träna bröst, biceps och mage, men genast i första bänk-settet började det värka i biceps, så jag tränade benen istället. Tror att jag måste pausa några dagar nu så att kroppen får vila lite...

Contender

Det var skönt att vila upp sig lite, men nu är jag tillbaka. Fast inte så länge, för natten till lördagen går bussen mot Hemsedalen där det ska bli snowboard och fest i en veckan 8) Levern klagar redan nu...

I alla fall bortsett från en morgonpromenad på fredagen tog jag det helt lugnt to-lö.

På söndagen cyklade jag en timme på konditionscykeln och kollade på brottnings EM samtidigt. Fan vad tråkigt brottning på toppnivå är att kolla på, ungefär hälften av matcherna jag såg slutade utan egentliga poängprestationer. Måste ändå respektera brottarnas fysik! Och kul att både Finland och Sverige lyckades ta hem några medaljer.

Måndagen vilade jag igen, denna gången p.g.a. överdriven trötthet

Igår blev det BJJ. Mest sparrning, och mellan ronderna tre olika Gi-strypningar. Klockstrypning(?) plus två andra jag inte hörde namnet på. Sparrningen gick väl ok, blev utstrypt två gånger, men lyckades i alla fall med lite passeringar och sweep samt några ganska bra submission-försök.

Idag gym. Bröst, mage, biceps. Kändes bra! Speciellt pull-upsen gick bra, 4x8 med ganska korta pauser. När jag för några månader sedan började göra pull-ups var det svårt med 1x8.

Contender

SW idag. Uppvärmde med olika passeringar av guard. Sen sparrade vi "50%" för att få teknikerna att sitta. Dom två första jag sparrade med hade nog inte hört det där om 50%, så d kändes lite löjligt när man själv försökte ta det lugnt och motståndaren musklade för fullt. Efter några ronder tekniksparrning gick vi igenom figure-four toehold från att den andra är stående, samt som transition från vristlås (eller kallas det vadlås på svenska?). Efter det sparrade vi för fullt, 5x4 tror jag att det blev. Det som var mest kul var att jag under 4 minuter lyckades submitta en av dom musklande tekniksparrarna 3 gånger (måste erkänna att jag fick extra motivation av att han klart verkade nöjd med sig själv då han submittade mig två gånger i tekniksparren...)
    Ok, skulle ju förstås ha kunnat säga till om att ta det lite lugnare då vi körde teknik, men man vill ju inte vara en cry-baby...

Vi har ju slagits samman med den andra grundkursen nu, så det var kul att sparras med nya motståndare också, en jag mötte var riktigt duktig, han fick mig två gånger. Men det ger ju bara extramotivation!

Imorgon bär det alltså av mot Norge, träningarna kan nog kännas lite tunga när man kommer tillbaka

Glad Påsk!

Contender

Nu har man spenderat en vecka i Hemsedal med över 700 andra festglada finska studenter. Som väntat blev återhämtningen lite tung. Men fan vad kul det var

Gym på tisdagen. Rygg, triceps, axlar. Kändes bättre än väntat. Eller musklerna hade ju i alla fall fått vila, men man blev nog anfådd lättare än vanligt, men det var inte alls så illa som jag hade väntat mig.

SW idag. Värmde upp med massor av olika kullerbyttor, skutt osv. Sen slipade vi på armbar underifrån. Därefter ca 4 ronder sparr 50%. Denna gång gick det bra, alla förstod att satsa mera på tekniken. Sen escape från side genom att vända sig mot magen då den andra försöker gå på 69, varefter man grabbade tag i motståndarens ben och hamnade i hans guard. Lite riskabelt kanske, men ett alternativ i alla fall.

Efter det sparr 5x4. Hade lite otur med paren, eller först fick jag en lite längre hunnen brud (kanske 55kg) mot mig. P.g.a viktskillnaden försökte jag satsa mer på teknik och stängde t.ex. inte guarden (inte för att jag annars heller brukar göra det så ofta). Detta gillade hon inte och gav mig en lång predikan om vad jag gjorde fel. Efter det satt hon resten av ronden i min guard tills jag satt en kneebar Till näst fick jag en 120 kg snubbe mot mig, inte mycke man kunde göra där. Efter det fick jag tränaren mot mig. Det borde ju vara bra, men jag går alltid i lås då jag sparras mot någon mycket bättre, så det blev inte så bra fast han tydligt försökte ge mig chanser. Nå, de två sista ronderna hade jag mot jämnt motstånd, vilket lite räddade träningen.

Ursäkta mina långa förklaringar om sparrningen, blir ibland bara lite less när man tror att man är schyst och sen får skit för det.

Contender

Har haft lite motivationsproblem efter Norge-resan, speciellt då det gäller den stående delen av MMA. Har därför bestämt mig för att endast satsa på SW och BJJ en tid framåt i alla fall. Eftersom detta är ett MMA-forum tror jag att jag pausar med träningsjournalen också tills (om) motivationen återinfinner sig.

Fredag Gym: bröst, mage, biceps

Söndag: Flytt med väldigt mycket bärande

Idag: 25 minuter på roddmaskinen, hade tänkt gymma, men kände mig väldigt hänging så jag straffade mig själv med rodd istället.

Förlåt att jag säger detta, men det kändes skönt att se Sverige förlora straffarna idag

Contender

Hej igen!
    Skrev för nästan ett år sedan att jag skulle återkomma ifall MMA-motivationen återfinner sig. Det har den inte gjort, men tänkte att det ändå kunde vara dags för en uppdatering.

Detta eftersom jag ska gå min första SW-tävling nästa söndag. Det är frågan om "Finska mästerskapen för amatörer", vilket ju i sig inte riktigt går ihop...Men meningen är i alla fall att det finns begränsingar för vem som får delta, t.ex. får man inte ha färgat bälte i BJJ, eller ha nått framgång i andra SW-turneringar.

Jag anmälde mig till klassen -76kg, så jag har haft lite under en månad på mig att cutta 5kg. Kan nog ärligt säga att jag inte gjort det på rätt sätt(har helt enkelt ätit mindre än tidigare, och inte riktigt orkat bry mig om proteiner osv.), vilket orsakat att jag tappat mycket i kraft. O andra sidan har jag känt mig snabbare på träningarna.

Annars har träningen rullat på bra, efter en svacka förra sommaren (stranden lockade mera än den svettiga träningskällaren), blir ca 3 pass SW/BJJ + 3 pass gym/springa i veckan.

Återkommer efter tävlingen

Contender

Då har man sin första Submission wrestling-tävling avklarad. Resultatet blev att jag föll ut genast efter första matchen, förlorade på poäng (0-2) efter förlängning. I min klass var det hela 52 deltagare, så man visste att nivån på motståndaren kunde variera kraftigt. Jag fick dock en jämn matchning som tur var.

Reglerna var så att det var en 5 minuters rond, varav de 2 första utan poäng. Jag började med att ta ner motståndaren, men före att poängen börjat rulla. Hamnade i hans guard, som var väldight tight. Efter att ha försökt passera i ca 2 minuter börjar jag bli frustrerad, och lockar honom till att försöka på en triangel. Synd bara att min plan misslyckades såtillvida att han faktist lyckades koppla triangeln. Resten av ronden försökte han tighta till triangeln och jag försvarade. 0-0 alltså efter ordinarie tid (och säkert jävligt tråkigt för alla åskådare )

På förlängningen hamnade vi i en scramble, där jag till slut blev underst. Jag turtlade dock, alltså fick motståndaren inga nertagningspoäng. När motståndaren försökte sätta in sina hookar, lyckades jag svepa honom, så att jag hamnade i hans guard (men inga poäng, eftersom svepet började från turtle-position). Efter detta försökte jag igen passera hans guard utan att lyckas. Till slut blev jag frustrerad igen, och försökte muskla in en kimura. Det blev väl ett ok försök på ett lås som väldigt sällan lyckas från ifrågavarande position, men samtidigt hamnade jag i dålig balans, och motståndaren lyckades med ett avgörande sweep.

Lite blandade känslor nu efteråt, å ena sidan var det min första match, och jag skämde i alla fall inte ut mej. Men å andra sidan kändes det som att jag i normal sparring borde ha vunnit, mest föll det på att jag blev frustrerad då jag inte lyckades öppna motståndarens guard. Så nu vet jag i alla fall vad jag behöver träna på

Up and coming

Quote Originally Posted by Jcaesar
    Gym idag, benmuskler + 20 minuter rodd. Känns alltid sååå mycket bättre att träna på måndagen när man haft en vit helg, hann ro över 5 km idag, och det kändes relativt lätt. Knäböjde också 8x85kg i sista serien, då jag tidigare brukat ha 8x80kg.

Har förresten en fråga: Eftersom jag gör både benpress och knäböj, brukar jag göra knäböj med fötterna vinklade lite utåt, dessutom går jag ganska långt ner. Meningen är att det skulle ta mera på de yttre lårmusklerna. Har ni synpunkter på detta sättet att utföra knäböj?

Ha fötterna i samma vinkel som du har dina knän brukar vara det som e bäst.

Intressant rapport ananrs som kommer följas. Har sj med finska rötter och funderar på att dra dit till sommaren kanske tittar förbi på ett träningspass om man är i Åbo haha

Contender

Otur att du började följa först nu, jag ska nämligen flytta till huvudstadsregionen i övermorgon för att börja med ett nytt jobb. Så det blir nog inte mera träning på Finnfighters för min del...

Men det finns nog bra klubbar i Esbo också, så kanske det ändå följer fortsättning i något skede

Jag kan varmt rekomendera Finnfighters: 2 BJJ svartbälten, The Cage-mästare, M-1 deltagare, ADCC Europamästarex2, Amatör MMA finsk mästare osv. Plus många fler riktigt kunniga träningskamrater. Så dit bara ifall du besöker Åbo

Hall of famer

kan du inte ta och filma lite i från eran träning, vore kul att se upplägget filmat

Contender

Som sagt så blir det inte flera träningar på Finnfighters nu, så inte heller videoklipp...

Upplägget variera beroende på om det är BJJ/SW eller MMA eller stående som står på agendan. Dessutom har "proffsen" egna träningar som inte är öppna för alla (=mej).

Hur vi tränar beror också mycket på tränaren. Men ett typiskt grapplingpass kan se ut t.ex. så här:
    uppvärmning= springa runt salen, kullerbyttor, shrimps, andra rörelser fram och tillbaka i salen. Sen kanske lite "simmande"med ett par, så att man försöker lyfta den andra eller ta rygg stående osv. kanske också lite nertagningar eller typ 20 armbars, 20 kimura, 20 trianglar, 20 sweep osv som uppvärmning.

Sen någon teknik, eller några tekniker som man knyter samman med varandra.

Sen några roner sparrande, först typ 50%, och sen mera på allvar.

Sen någon annan teknik, men vanligen så att den har något att göra med den tidigare tekniken.

Sen sparrining igen, "för fullt". Ibland också passering av guard/sweep så att några är i mitten och dom andra står i kö, och alltid när det blivit passering/sweep så kommer den som är först i kön osv. En tredje variant är att man bildar grupper på tre, och kör korta intensiva ronder så att en alltid vilar.

Sen kanske lite stretching om det finns tid.

Men detta var alltså bara ett exempel. Tror att det är ganska likadant upplägg som i Sverige, inte minst med tanke på att Finnfighters är med i Hilti, och har ganska mycket utbyte med Hilti-klubbarna i Sverige.

Ursäkta att det blev lite långt, men jag sitter och har lite tråkigt på jobbet

Page 2 of 2 FirstFirst 12