Welcome to the MMA & UFC Snack på MMAForum.se.
Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 26 of 47
    Contender

Träning på Finnfighters gym

Tjena,

Efter att en längre tid följt forumet och skrivit träningsdagbok i ett häfte tänkte jag nu ta steget ut i nätet. Jag kan väl börja med att jag är helt finsk men bodde i Sverige (Ronneby) som liten, och har efter flytten tillbaka till Finland alltid studerat på svenska, så man kan väl säga att jag finlandsvenskifierats. Så undra inte ifall jag ibland skriver som ett mumintroll

Jag är 24 år, 178 cm och ca 80 kg för tillfället. Relativt muskulös, men skulle gärna tappa några kilo. Jag studerar historia vid universitetet för fjärde året, vilket betyder ganska mycket fritid då jag inte jobbar för tillfället.

Jag har tidigare hållit på med wtf taekwondo i ca 6 år (gick ca 8 matcher) och så gick jag en grundkurs i Muay Thai. Hösten 2007 gick jag en grundkurs (ca 3 månader) i MMA/SW och sedan fortsatte jag i fortsättningsgruppen i ca 1 månad tills min knäskål hoppade ur led (2 gången det hände, första gången var i en skol-innebandymatch, pinsamt...). Efter det har jag försökt förstärka musklerna runt knä(e?)t och överlag gymmat ganska mycket.

I januari kände jag mej så redo att försöka på en "come-back", vilket betydde att jag började på MMA/SW grundkursen igen. Detta eftersom nivån på fortsättningsgruppen är väldigt hög (för mej i alla fall...) och jag kände att jag glömt mycket. Jag har också fortsatt gymmandet, så det blir 5-6 pass i veckan; 2 Sw, 1 stående/MMA samt 2-3 pass gym. Har som målsättning att gå matcher i alla fall i SW (kanske BJJ som man får börja med efter grundkursen) och kanske möjligen också i MMA. Är tyvärr hela tiden lite orolig över knät, trots att det kännts bra hittils.

Jag tränar alltså på Finnfighters gym i Åbo. I klubben har vi 2 BJJ svarta bälten samt en regerande Europamästare i Shooto, och även andra fighters som gått matcher såväl utomlands som i Finland. Grundkursenas tränare har också alla gått proffsmatcher, och en av dom vann nyligen EM i SW (ADCC). Ursäkta skrytet ops:

Hoppas ni orkade läsa igenom min bakgrundsroman, det börjar säkert vara dags att berätta om dagens träning. Fredag är SW dag så vi började med att "simma" (vet inte vad det egentligen heter) i ca 6x2 minuters ronder med lite olika tyngdpunkter (lugnt, ena för, ena försöker ta rygg...) och lite räkor som uppvärmning. Sedan från halfguard till guard genom att räka. Efter detta fick tränaren migren så två random typer som blivit kvar för att tänja efter sina träningar tog över. Vi tränade sedan på omoplata för första gången, sedan omoplata från triangel samt escape från omoplata (kullerbytta). Efter det positionsbrottade vi i några ronder, varefter vi hade en ganska tung konditionsträning som avslutning.

Ska vara mera kortfattad i fortsättningen, jag genomlider en mycket tråkig fredag...Kan förresten nämna att Musse och Andreas besöker FFG (Finnfighters gym) i Rallarsvings Finlands-avsnitt. Vi har ännu samma lokal, men på grund av MMA:s uppsving också i Finland ska vi snart flytta till en större lokal.

Hall of famer

Re: Träning på Finnfighters gym

har lite frågor..

hur funkar gymmen där borta, är det som "föreningar" eller är det någon som äger det privat?
    vad kostar ett årskort
    privatlektion 60min vad kostar det

Contender

De allra flesta kampsportsklubbarna är föreningar som inte har som målsättning att skapa finansiell vinst åt sina medlemmar/styrelsen, så också FFG. Dock får man betala lön åt instruktörer osv. Jag tror att man så småningom är påväg mot allt flera privatägda klubbar, som kostar mera men där man kan kräva bättre service, en större sådan klubb finns redan i alla fall i Tammerfors.

Som jag nämnde håller vi på att skaffa en större lokal, och därför har det cirkulerat frågeformulärer vid träningarna, där alla har fyllt i ålder samt hur ofta de tränar. Detta så att staden skall kunna veta hur mycket stöd vi är berättigade till.

Vi kör med månadskort, som kostar 35€. Alternativt kan man betala 5€ per gång vilket nog är ganska sällsynt. Jämfört mot vad t.ex. Karate eller Judo skulle kosta är det dyrt, men då har vi ju också en egen lokal i centrum av Åbo med kettle bells osv. som man fritt får använda mellan 10 och 22, samt träningar 7 dagar i veckan om man har lust. Detta gäller alltså efter grundkursen, den håller på i ca 3 månader, tre gånger i veckan, och går på 115€.

Hur mycket en privatlektion skulle kosta har jag ingen aning om, det beror säkert på instruktören och tidpunkten, ifall det alls är möjligt att köpa privatlektioner.

Contender

Idag var det SW (submission wrestling, ifall det blivit oklart) igen. Vi började med att "simma" igen, 1,5 minuters ronder där intensiteten ökades varje rond + 20 armhävningar mellan ronderna, 4 ronder tror jag. Sedan tog vi en sparrond grekobrottning stående, samt en SW rond stående, målet var alltså att få ner motsråndaren och kontrollera 3 sekunder på marken.

Sedan omoplata igen, nu först från butterfly eller öppen guard, sedan från triangel som motståndaren försvarar och till sist så att motståndaren rullar ut och man själv rullar efter.

Efter det övade vi på att komma ut ur armbar.

Till sist 3x3 minuters ronder sparr med alla submissions vi gått igenom hittils (i princip alla basic förutom benlås). Jag lyckades sätta en giljotin, en armbar, en RNC (rear naked choke) och en triangel, men blev också själv offer för en triangel.

Vi var ganska få idag, endast 12 personer jämfört med över 30 i början. Ganska skönt egentligen eftersom man hade gått om utrymme också för stående sparrning.

Contender

Efter gårdagens träning stack jag hem till Esbo för att träffa polarna (jag är hemma i från Esbo). Ganska många från min gamla TKD (taekwondo) klubb har börjat köra MMA/SW, så vi brukar ibland träna MMA på TKD klubbens tur som ingen annars skulle använda. Idag var vi 5 stycken varav en total nybörjare.

Först värmde vi upp med lite slagkombinationer, kullerbyttor osv. varefter vi körde några spark/slag kombinationer med par. Efter det tränade vi armlås och triangel. Lite intressant eftersom man fick lära sig lite annorluna sätt än man själv är van vid.

Efter det började vi sparras så att två körde lätt boxning och 3 SW i tre minuters ronder. Det var skönt att märka att man mot nybörjaren i SW klarade sig i princip utan att använda alls kraft. Boxningen däremot går trögt, tror att det beror på att jag under min första MMA grundkurs ofta var par med en elitboxare och tog en del stryk, så jag är väldigt försiktig. Någon elak skulle nästan kunna säga lite rädd. Borde köra mera boxning helt klart.

Hall of famer

Ah, lite gunshy!

Bara öva på att ta slag, jag kan också bli lite gunshy när jag sparras med klubbens tungviktare, när jag blir taggad så golvet gungar skönt!
    Då brukar jag bara tänka att det inte är så farligt, eller bli taggad och slå tillbaka lika hårt, iofs blir det ofta lite brawling då!

Contender

Tack för uppmuntran Sprawler. Lite deppigt att vara gunshy när det är frågan om lätt sparr...Men det ska bli bättre 8)

Idag kom jag tillbaka till Åbo. Körde gym idag, men eftersom ena biceps kändes lite trög efter gårdagen tränade jag benen idag. Började med 5 min uppvärmning på roddmaskinen, försöker alltid hinna med 1250-1300 meter så att jag skulle vara passligt uppvärmd.

Sen efter det 8x4 reps på 5 olika benövningar, t.ex knäböj (start med 60 kg för att sista gången ta 80 kg) samt benpress (från 120 kg till 200 kg). Sedan vadövning så att jag stod med en fot på tre 20 kg vikter och vickade upp och ner, och sen böt fot. Detta också 4 gånger.

Till sist lite stretch.

Ja, jag kan väl nämna att jag dricker 1dl protein + 1dl malto(kolhydrater) efter varje träning.

Contender

Gym idag igen, körde 4 bröstövningar, 2 bicepsövningar och 3 magövningar. Tidigare körde jag med 3 övningar per muskelgrupp, men det känns som om bröstmusklerna skulle behöva mera träning än biceps, så jag försöker såhär nu. 4x8 på bröst och biceps, 4x15-25 på magövningarna. Kanske lite inspirerad av maxningspratet i en annan tråd försökte jag på rekord i bänken, 105 kg, men det ville sig inte (ca 2 veckor sedan spräckte jag 100 kg gränsen). Efter det misslyckade försöket blev det sedan 8x85, 8x80, 8x75 och 8x70, bara som ett exempel var jag ligger nu.

Vägde mig imorse, vågen stannade på 80,3 kg.

Contender

Shooto (MMA) idag. Vi började med en relativt tung uppvärmning där vi sprang i ring och när tränaren klappade skulle vi göra olika saker, t.ex. armhävningar...Sedan skuggboxning med slag,knän, sparkar, i ganska högt tempo. Efter det slag i mitsar i ronder, först raka slag, sedan krokar och uppercuts, sedan alla slag, till sist 30 raka slag så snabbt man kunde. Efter det slog den andra samma serie. Sedan ännu lite sparkar med samma par.

Efter det kom vi till dagens tema, slag på marken (med boxningshandskar). Först övade vi i ronder (3 min?) på olika slag (raka, krokar, hammerfists) från top. Sedan så att man reste sig upp och slog ända tills motståndaren öppnade guard, då man tog sig förbi benen och smällde varefter man landade i dominant position.

Efter det lätt sparr i ca 5 ronder (varjerande längde, 3-5 min) där den som var överst skulle slå och passera, och den som var under skulle skydda sig, slå, sweepa eller sätta lås. Ganska givande eftersom i alla fall mina par (vi böt varje gång) först stod att ta det passligt lugnt så att man kunde satsa på tekniken.

Till sist ännu 20xknäna i bröstet, 20 pushups varav 10 så att man klappade, 10 magmuskler så att bara rumpan rörde i marken, 10 sprawls, knäböj i 1 minut. Låter kanske inte så farligt men gjort i högt tempo direkt efter sparrningen var det tungt. Mycket givande träning.

Tänkte ännu i morgon skriva ingående, så har jag sedan förklarat ungefär hur våra träningar och mina gymträningar brukar se ut under en typisk vecka. Efter det får det räcka med mera kortfattade beskrivningar, ifall det inte händer något speciellt. Tror att det passar alla

Hall of famer

Du har inte planerat att gå några matcher eller så?

Contender

Jo, men lär nog börja med SW

Finska amatörregler säger att du måste ta 4 D-klass matcher före du kan gå match i C-klass, ifall du inte har tidigare erfarenhet av stående grenar med slag. D-klass match innebär att man inte får knocka sin motståndare stående, och inga slag på marken. I C-klass är det inte heller slag på marken, men där får man knocka stående. I B-klass får man slå på marken, men då klassas man redan som proffs. T.ex. FM går med C-klass regler.

Poängen med detta var alltså att skillnaden mellan en match i SW och D-klass MMA inte är så stor, men tror nog ändå att det först blir SW då jag som sagt är lite gunshy tillsvidare...

Hur är det förresten i Sverige, har ni regler som liknar vår D-klass? Det kan ju verka löjligt att man inte får knocka sin motståndare i en MMA-match, men erfarheten har visat att steget upp i ringen är kortare då man får ta sina första matcher utan (stor) risk att bli knockad.

Hall of famer

Vi har Shootfighting som är störst här, finns Shooto med samma klasser (antar jag) som ni har, men det är inte på långa vägar lika populärt.

I Shootfighting får man inte vinna på KO, utan Referee stops contest, en väldigt luddig regel, tror doom har gjort så att man inte får göra så att någon är knockad i mer än 10sekunder, alltså cold out, som jag föstått det.

Här har du T.ex en match som är en godkänd shootfighting match!:
    [youtube:rd91iga3]http://www.youtube.com/watch?v=l5dSeJyh_sc[/youtube:rd91iga3]

N1clas här på forumet som är i mottagande ände, riktigt snyggt faktiskt!

Hall of famer

Ni har väldigt sköna regler i Finland måste jag säga, alltså det med d,c,b,a klasserna osv

Hall of famer

Finns ju som sagt i Sverige också..

Hall of famer

Quote Originally Posted by Sprawler
    Finns ju som sagt i Sverige också..
    knas, jag läste inte ens det han skrev, såg bara d klass och skapade en bild i mitt huvud.

Contender

Shootfighting låter ju lite som vår D-klass i såfall. Är nog lite tveksam om knocken på Sprawlers klipp skulle ha godkännts med D-reglerna, troligen inte.

Gym idag. Rygg, axlar, triceps. 2 övningar för nedre ryggen, 2 för övre ryggen, 2 för axlarna, 3 för triceps. Här också körde jag tidigare 3,3,3, men så kändes det som att ryggen behövde mera träning än axlarna och triceps. Ibland kör jag 3 övningar för axlarna och 2 för triceps. 4x8 på allt igen, förutom 4x20 på en av ryggmusklerna (vet inte vad det heter men man går upp och ner med övre kroppen...). Marklyft med raka ben börjandes med 70 kg och sista settet med 95 kg för att ge ett exempel.

Tränar förresten på skolans gym, 70€/år, finns allt man behöver (förutom kanske bastu), och nästan aldrig för mycket folk.

Contender

SW idag. Focus på mount; att hålla sig där samt att ta sig dit från side. Också kimura (americana? blandar alltid vilken som är vilken) så att man från side tar sig till 69 och sitter på den andra huvud och vrider honom så att övre handen är fri. Också armbar ifall man inte lyckas få in kimuran.

Till sist sparr 4x4 minuter så att den mindre börjar i mount och det börjar om ifall nåndera klappar. Gick bra, men i sista ronden när jag började i mount försökte jag mej på en armbar som misslyckades, motståndaren tog rygg, och jag försvarade. Jag lyckades till slut komma ut, men efter ronden märkte jag att jag fått 2 ca 5 cm långa sår i pannan och ett likadant i hakan.

Det skulle ju inte störa annars, men jag ska på bröllop imorgon, så jag får väl göra mej beredd på att folk har frågor att ställa, speciellt efter att de fått i sej lite sprit. Men det gör inte så mycket, för jag har nog själv också tänkt ta tillvara på tillfället att dricka gratis sprit Missar tyvärr träningen imorgon p.g.a. brölloppet och på söndagen kommer jag att må pyton. I'll be back on monday

Hall of famer

Hehe, finska bröllop, man vet redan på förväg att man kommer vara så tankad att dagen efter inte är att tänka på! :lol:

Contender

Gym idag, ben-dag.

Jep, bröllopet var väldigt lyckat, men resulterade i att man har mått skit ännu idag. Tvingade mig dock till gymmet. Har till min besvikelse märkt att jag på senaste tiden gått upp i vikt, tvärtemot vad som har varit målsättningen. Bestämde mig därför att börja ro 20 minuter före gympassen istället för 5 minuter som jag tidigare gjort. Kan hända att jag istället får göra färre serier med vikterna ifall det drar ut på tiden. Benen går dock relativt snabbt så jag gjorde min normala träning idag (+extra rodd alltså).

Maten och spriten är väl egentligen det jag borde focusera på ifall jag skulle vela gå ner i vikt, men det har visat sig svårt att minska på förbrukningen av både (festar ca 1 gång i veckan...men vad fan ska man annars göra på en lördag kväll?).

Contender

Gym idag, bröst, mage, biceps + 20 min rodd (ca 4900 meter). 2 övningar 4x8 på bröst & biceps, 2 övningar, 4x15-25 på mage. Ett helt ok pass, fast 20 minuter rodd är ganska tråkigt...Men om Chuck Liddell ror måste det väl vara bra

Köpte protein idag, har tidigare kört med chokladsmak, imorgon får man se hur jordgubben smakar.

Ps. Chuck Norris fyller 69 år idag, grattis!

Contender

Shooto idag, fast egentligen var det bara boxning.

Efter en ganska tung uppvärmning övningar med par, betoning på att undvika att bli träffad/blockering.

Efter det ca 12x2 minuters sparr-ronder med nytt par varje gång, de tre sista ronderna med slag endast på kroppen. Målet var att köra 30%, men slut var man..

Till sist slutgymnastik där man slog sitt par i magen i 1 minut, både var offer 2 gånger. Efter det ännu 1 minut raka slag så snabbt man kunde, varefter en liten gemensam stretchning.

Kändes som att boxningen gick lite bättre idag, fast det är nog vääldigt svårt att undvika slag genom att röra på huvudet...

Bra pass, och jordgubbsproteinet smakade bra, mums

Contender

Gym idag. Rygg, triceps, axlar + 20 minuter rodd.

Imorse vägde jag 79,7 kg, första gången på länge jag kommit under 80. Men fan jag vet inte om det är värt det att ro, det är så tråkigt (men onekligen effektivt).

Contender

SW idag.

Focus på sweep, främst från butterfly, men också från guard. Till sist sparrade vi i 20 minuter så att 8 började i mitten (resten köade), den som var under skulle sätta lås eller sweepa, den som var överst skull passera. Vinnaren blev alltid kvar på mattan. Ganska kul, fast man orkade nog aldrig så länge eftersom man själv hela tiden blev tröttare och dom man fick mot sig var pigga. Som längst höll jag mig väl kvar mot tre motståndare (ja den som blev kvar började alltså alltid underst).

DAGENS NYHET: HAR BILJETT TILL UFC 99 I KÖLN!!!!!!!! Blir att skaffa flygbiljetter till näst. Får inte ledigt från sommarjobbet, så det blir en snabbvisit med start lö-morgon och hem sö-kväll. Åker ensam.

Imorgon blir det också en bra dag. Har träningar på morgonen, sen blir det att ta tåget till Helsingfors där det är Fight Festival 25, med bl.a. 3 UFC veteraner och EM-match i kickboxning (även om jag hört att det lär vara dödstråkigt att kolla på). Efter det har en kompis födelsedagsfest, så man kan väl glömma söndasträningen igen...

Contender

Sw igår. Vi värmde upp genom att brottas stående, i olika varianter. Sen repeterade vi sweepen, samt övade på några till sweep från butterfly guard. Tror att det blir mycket butterfly för att vår EM-vinnande instruktör själv föredrar den positionen. Sen lärde vi oss att sätta side chocke. Till slut sparrade vi ca 4x3 minuter, retsamt nog fastnade jag i vad annat än en side choke, annars gick det bra.

På kvällen var det sedan Fight Festival. Jag mötte brorsan i Helsingfors där vi drack ett par öl före vi drog till arenan. Väl där verkade det vara misstänksamt lite folk i kön. När vi kom in märkte jag att detta berodde på att galan börjat kl. 18 och inte 19 som jag hade trott (det skulle ju inte ha skadat att kolla vad det stod på biljetten).

Hursomhelst var det fullt hus (1800 personer), och vi hade bara missat 2 matcher. Väldigt bra gala, där den "finlänska brasilienaren" Lucio Linhares i huvudmatchen ströp ut UFC veteranen Sean Salmon (känd främst för att ha blivit knockad av Rashad Evans med en high-kick) i huvudmatchen. Kvällens besvikelse var att en annan UFC-veteran, Victor Valimaki (med finska rötter) missade vikten med hela 4 kg, vilket ledde till att hans match mot Jordan Radev (också UFC veteran) blev inställd. Här kan de intresserade läsa en mera ingående rapport: http://www.sherdog.com/news/articles/li ... l-25-16582

Anton Kuivanen firar sin seger mot fransmannen Alexander Abin

Tog det lugnt med spriten igår, men bestämde mej för att ändå ta en vilodag idag.

Contender

Gym idag, benmuskler + 20 minuter rodd. Känns alltid sååå mycket bättre att träna på måndagen när man haft en vit helg, hann ro över 5 km idag, och det kändes relativt lätt. Knäböjde också 8x85kg i sista serien, då jag tidigare brukat ha 8x80kg.

Har förresten en fråga: Eftersom jag gör både benpress och knäböj, brukar jag göra knäböj med fötterna vinklade lite utåt, dessutom går jag ganska långt ner. Meningen är att det skulle ta mera på de yttre lårmusklerna. Har ni synpunkter på detta sättet att utföra knäböj?

Contender

Tydligen fanns det inte så mycket åsikter om mina knäböj, får väl ta det som ett positivt tecken.

Gym idag. Bröst (4x4x8), mage (3x4x15-25), biceps (2x4x8), hade noll roddmotivation, så jag rodde bara 5 minuter som uppvärmning.

Page 1 of 2 12 LastLast