Tjena,
Efter att en längre tid följt forumet och skrivit träningsdagbok i ett häfte tänkte jag nu ta steget ut i nätet. Jag kan väl börja med att jag är helt finsk men bodde i Sverige (Ronneby) som liten, och har efter flytten tillbaka till Finland alltid studerat på svenska, så man kan väl säga att jag finlandsvenskifierats. Så undra inte ifall jag ibland skriver som ett mumintroll
Jag är 24 år, 178 cm och ca 80 kg för tillfället. Relativt muskulös, men skulle gärna tappa några kilo. Jag studerar historia vid universitetet för fjärde året, vilket betyder ganska mycket fritid då jag inte jobbar för tillfället.
Jag har tidigare hållit på med wtf taekwondo i ca 6 år (gick ca 8 matcher) och så gick jag en grundkurs i Muay Thai. Hösten 2007 gick jag en grundkurs (ca 3 månader) i MMA/SW och sedan fortsatte jag i fortsättningsgruppen i ca 1 månad tills min knäskål hoppade ur led (2 gången det hände, första gången var i en skol-innebandymatch, pinsamt...). Efter det har jag försökt förstärka musklerna runt knä(e?)t och överlag gymmat ganska mycket.
I januari kände jag mej så redo att försöka på en "come-back", vilket betydde att jag började på MMA/SW grundkursen igen. Detta eftersom nivån på fortsättningsgruppen är väldigt hög (för mej i alla fall...) och jag kände att jag glömt mycket. Jag har också fortsatt gymmandet, så det blir 5-6 pass i veckan; 2 Sw, 1 stående/MMA samt 2-3 pass gym. Har som målsättning att gå matcher i alla fall i SW (kanske BJJ som man får börja med efter grundkursen) och kanske möjligen också i MMA. Är tyvärr hela tiden lite orolig över knät, trots att det kännts bra hittils.
Jag tränar alltså på Finnfighters gym i Åbo. I klubben har vi 2 BJJ svarta bälten samt en regerande Europamästare i Shooto, och även andra fighters som gått matcher såväl utomlands som i Finland. Grundkursenas tränare har också alla gått proffsmatcher, och en av dom vann nyligen EM i SW (ADCC). Ursäkta skrytetops:
Hoppas ni orkade läsa igenom min bakgrundsroman, det börjar säkert vara dags att berätta om dagens träning. Fredag är SW dag så vi började med att "simma" (vet inte vad det egentligen heter) i ca 6x2 minuters ronder med lite olika tyngdpunkter (lugnt, ena för, ena försöker ta rygg...) och lite räkor som uppvärmning. Sedan från halfguard till guard genom att räka. Efter detta fick tränaren migren så två random typer som blivit kvar för att tänja efter sina träningar tog över. Vi tränade sedan på omoplata för första gången, sedan omoplata från triangel samt escape från omoplata (kullerbytta). Efter det positionsbrottade vi i några ronder, varefter vi hade en ganska tung konditionsträning som avslutning.
Ska vara mera kortfattad i fortsättningen, jag genomlider en mycket tråkig fredag...Kan förresten nämna att Musse och Andreas besöker FFG (Finnfighters gym) i Rallarsvings Finlands-avsnitt. Vi har ännu samma lokal, men på grund av MMA:s uppsving också i Finland ska vi snart flytta till en större lokal.

LinkBack URL
About LinkBacks
ops:
Reply With Quote
Missar tyvärr träningen imorgon p.g.a. brölloppet och på söndagen kommer jag att må pyton. I'll be back on monday