Welcome to the MMA & UFC Snack på MMAForum.se.
Results 1 to 5 of 5

Thread: Toelock by TKO

Champ
    Blog Entries
    28

Toelock by TKO

Hej hopp allesammans, jag tänkte att det är min tur att starta en journal nu, det är nämligen så att jag inte har tränat MMA eller faktiskt något alls innan nu (om man inte räknar med mina år i karate, men det var fram till sjätte klass..!) så det är såklart väldigt spännande att äntligen få smaka på sporten, och kanske lite av mitt egna blod också.

Jag sneglade lite på Locco's träningsjournal så jag använder den som mall för min egen, hoppas att det går för sig!

Lite om mig:
    Har mest erfarenhet inom styrketräning faktiskt även fast det inte syns. Är någorlunda påläst om kost och träning men jag har ingen bred bakgrund inom fighting, så att faktiskt sparras och gå matcher är något som kommer att vara helt nytt för mig. Mitt MMA-intresse har dock alltid varit stort sen jag först såg TUF 1, och nu när jag äntligen har tid och råd så ville jag ta chansen och börja!

Klubben jag har tänkt börja på heter Örebro MMA center och ligger på norr i Örebro, bara någon enstaka kilometer från där jag bor, så en joggingtur till träningen blir ju perfekt!

Träningsbakgrund:
    Yu shin kai Karate, 3-4 år fram tills sexan, så det är inte så mycket värt längre...
    Gym, sen jag var 16 år. Har haft många och långa uppehåll men jag har tränat allt från cirkelpass till tysk volymträning så jag vet i alla fall vad ni snackar om när det dyker upp i en diskussion.

Ålder: 21
    Längd: 190 cm
    Vikt: ca 83 kg

Jag är inte så speciellt stark för att vara brutalt ärlig, har inte testat mig på länge men jag bänkar nog inte mycket mer än 50-60 kg så det kommer att bli tufft i början för mig.
    Min kondition är lite bättre dock, och jag är sjukt envis så när kondisen tar slut brukar envisheten kicka in och ge mig några kilometer till!
    Min kost består av fattigmansmat, mycket pasta och ris och halvfabrikat, men det är något som jag mer och mer försöker byta ut. Jag fyllde nyligen på kylen och frysen och lyckades få med grönsaker för säkert 150 spänn (!) så det är en klar förbättring för mig

Jag tar tacksamt emot nyttiga och billiga tips på bra mat.

Min träning kommer att se ut som följande när jag börjar träna:
    Måndag: MMA (fri sparring + träning)
    Tisdag: MMA (brottning + fys)
    Onsdag: Kondition
    Torsdag: MMA (stående)
    Fredag:Kondition
    Lördag: MMA (Fri träning/sparring)
    Söndag: Kondition

Varje träningsdag kommer jag som sagt att jogga till och från träningen (om jag ens kan gå dvs).

Det här är något som jag har velat göra väldigt länge nu så jag kommer att lägga så mycket fokus på det som jag bara kan. Jag gillar att göra framsteg och lär mig snabbt, så förhoppningsvis kan jag i alla fall gå några amatörmatcher innan det är dags för pensionen. Skämt åsido så vill jag naturligtvis tävla om jag skulle få chansen, och jag kommer att ta träningen på högsta allvar.

Nu när jag har berättat om mig själv så skulle jag verkligen uppskatta om ni kan ge några nyttiga nybörjartips, om det nu ens finns några? Jag är ju bekant med grunderna i stående och BJJ, så det jag är mer nyfiken på är saker som kost, återhämtning, om jag ska ändra något i schemat, om jag ska undvika vissa saker, osv. Jag uppskattar alla tips och allt stöd ni ger!

Champ
    Oj, vad mycket träning! Jag tror att det finns risk för överträning om du tränar exakt varje dag. Släng in en vilodag där du inte gör något alls, och låt kroppen återhämta sig.
    Om du äter mest pasta och ris så kan du behöva mer protein i din kost, så ett proteinpulver kanske skulle vara bra.

Jag önskar att jag också kunde börja träna MMA, men tyvärr passar det inte med min arbetssituation
    Kommer absolut följa tråden, lycka till!

Hall of famer
    wow, mycket traning! hinner du jobba oxo hehe..
    akta sa du inte overtranar dej, forsok ha 2 vilodagar i borjan annars kan kroppen saga i fran!

President
    Blog Entries
    30
    Quote Originally Posted by xynd View Post
    wow, mycket traning! hinner du jobba oxo hehe..
    akta sa du inte overtranar dej, forsok ha 2 vilodagar i borjan annars kan kroppen saga i fran!
    Najs Toelock! ska bli kul att följa, ta vara på det här tipset från Xynd så kommer det nog gå skitbra!

Champ
    Blog Entries
    28
    Rampage: Jo, jag har funderat på om det kanske är värt att köpa på sig lite proteinpulver, tänkte försöka fixa en billig digitalvåg också så jag kan mäta vikten på krubbet.

Xynd: Träningspassen är på kvällarna, och kondis kan man ju träna när som helst Men ja, överträning känns som en risk och jag funderar på om man kan göra något annorlunda och kanske lägga om konditionen?

KanoBlack: Jajemensan, har du några förslag på hur jag kan lägga om konditionen?