Welcome to the MMA & UFC Snack på MMAForum.se.
Results 1 to 10 of 10
    Rookie

Tjej som tränar MMA

Ja, jag är helt enkelt en tjej som är nybörjare i MMA och fullkomligt älskar det, det är den roligaste sporten jag någonsin sysslat med!
    Jag tränar på Berserk MMA på Kungsholmen i Stockholm, det passar mig för att det är så schysst attityd och att det inte gör någon skillnad att jag är tjej, jag får chansen att träna lika hårt som alla andra.

Jag bloggar om min träning på http://mmabruden.blogg.se/, där jag dels skriver allmänt om träningen, hur jag utvecklas och annat som rör MMA och vad jag tänker om det.

Tror det kan vara rätt intressant att få se på sporten ur en tjejs synvinkel! Kom gärna med tips på hur jag kan göra den bättre.

Hall of famer

Re: Tjej som tränar MMA

Fan va kul med en tjej här på forumet! Tror nästan att du är den första

Hall of famer

Det kommer bli kul att folja din utveckling i din traningsjournal har pa mmaforum!

Rookie

Tänkte uppdatera lite här nu!

Jag känner verkligen att jag utvecklas, särskilt i den stående delen. Snabbheten och styrkan har ökat den senaste tiden, och det blir bara roligare och roligare ju mer jag känner att jag klarar av. Det jag har mest problem med i den stående kampen är sparkarna, samt att jag inte är särskilt snabbtänkt och lätt råkar få mig några smällar jag egentligen borde duckat på.

I mark tycker jag det svåraste är att jag inte väger så mycket och därför ganska lätt blir omkullkastad, samt att jag inte är snabbtänkt där heller och aldrig riktigt vet vad jag ska ta mig till vilken position jag än är i, men jag antar att det kommer med tiden när man vänjer sig och har mer grepp och sånt i sitt "bibliotek" i huvudet.

Imorgon ska jag fredagsrulla på klubben för första gången, då är det lite fri träning, det är lite läskigt men ska nog gå bra.

Elin

Contender

va kul med en tjej som tränar MMA. girl power oroa dig inte om att va snabbtänkt, när du tränat tillräckligt länge så sitter att i ryggraden o du tänker inte direkt på det. speciellt stående ommer allt automatiskt. på marken e del ju rätt mycke strategi men det kommer

lycka till and kick some azz

Contender

Fram för mer tjejer i MMA/grappling

Håller med Dacrill, när man tränat ett tag så börjar man få en viss balans och känsla vilket gör det lättare att röra på sig och ta positioner, tycker iaf jag.
    När balansen kommer så kommer du kunna vända många kast eller takedownförsök till din fördel också, kör själv oftast med större och tyngre folk eftersom det är lite dåligt med små killar på vår klubb.
    Att försöka hålla emot en trip från nån som väger 20 kilo mer är ju nästan alltid att bara glömma, men när man börjar få lite känsla kan man använda motståndarens rörelser och styrka mot honom själv och landa i en fördelaktig position ändå.
    Träna på så kommer allt falla på plats förr eller senare.

Rookie

Idag gjorde jag verkligen framsteg! Jag är otroligt stolt över mig själv, för jag har faktiskt avvärjt en kimura för första gången med lite hjälp av tränaren som jag fick i fredags, och av fyra olika sparringpartners fick bara en av dem mig att klappa!

I övrigt så körde vi lite repetition av öppna guard - passera - mount - armbar/triangle. Jag har inte gjort särskilt mycket armbars eller trianglar förut, så jag gillade att vi körde sånt.

Äntligen börjar det hända saker, jag känner mig riktigt nöjd med dagens träning med det här resultatet.

Contender

Armbars är the shit när man är mindre, lättare och eller snabbare än de man kör emot!

Rookie

Har inte skrivit på ett tag, men är tillbaka nu!

Har fortsatt att träna flera gånger i veckan och gjort (enligt mig själv) stora framsteg. Har ställt upp i två klubbtävlingar och nu nyligen i Svenska Grapplingligan! Har väl inte utmärkt mig direkt, men med tanke på min erfarenhetsgrad är jag nöjd.

Känner mig mer bekväm på mark än stående nu, vi har fokuserat mycket på mark den senaste tiden inför tävlingarna. Min specialitet är att brygga, jag har bryggat så mycket att jag ibland får blåmärken på axlarna av det! Så blir det när man är liten och ofta hamnar underst. Har lärt mig många fler submissions nu, men min stil är fortfarande väldigt defensiv. Måste öka aggressiviteten lite.

Hall of famer

Välkommen tillbaka, härligt att du gått nån tävling, fortsätt kämpa!