Welcome to the MMA & UFC Snack på MMAForum.se.
Page 1 of 3 123 LastLast
Results 1 to 26 of 53
    Contender

Thai i Oslo, Partner Gym

Tjenare. Ny på sidan och insåg efter lite läsning att det kan vara en idé att föra dagbok. Jag försöker hålla lite koll i huvudet men det är svårt. Jag jobbar dessutom med IT för tillfället så det passar ju fint att sitta här och babbla om träningen istället för att jobba!

Jag började träna Thai för Ching i Uppsala hösten -05, tränade fram till juli och hade uppehåll fram till januari 07 ca, iom flytt till Norge och dåliga tider. Tränade ganska regelbundet under våren men söp bort allt under sommaren känns det som. Nu har jag hållt bra rutin sedan september med bättre jobbtider, mer sömn och mat och nära till gymmet.

Ska köra på bäst jag kan fram till jul, sen lämnar jag Norge och far till Thailand i januari. Planen är att hinna med iaf tre veckors träning i Chiang Mai innan vi far vidare till Kina.

Schemat ser ungefär så här:

Måndag: Styrketräning, komplex
    Tisdag: Thai - teknik, mitsar etc
    Onsdag: Kondition (*)
    Torsdag: Thai - sparring
    Fredag: Styrketräning, komplex
    (Söndag: Säck)

Har inte följt detta slaviskt under hösten men har försökt att köra thaipassen och måndag och fredag bäst jag kan. Helgerna har oftast blivit "vila" då gymmet stänger lite för tidigt och... ja. Mest öl.

Körde intervall på onsdagar i början, slackade lite med det efter förkylning med nu ska jag ta upp det igen, känns lagom mitt i veckan. Körde säck i söndags och ska fortsätta med det fram till jul de helger om jag inte är sliten.

Kosten går väl ok:
    Äter en tallrik gröt vid halv åtta innan jag drar till jobbet (har svårt att käka mycket på morgonen) och trycker i mig en All in one, vitamin/mineraler från GG/Star Nutrition. Hinner inte äta så mycket fram till lunch pga av telefonjobb, käkar lite frukt. Ordentlig lunch vid ca 12, har alltid med mig matlåda (norrmännen käkar som kärringar ).
    Runt halv fyra -fyra beroende på om det är lugnt (slutar kl 4) käkar jag en till tallrik gröt och sitter sen kvar ett om jag ska gymma sen drar jag dit eller så åker jag hem och hämtar prylar och drar på thaien som börjar kl 18. Tränar, åker hem, tar lite kreatin, fixar middag + matlåda, chillar lite, tar en shake, sover. Typ så.
    Äter lite dåligt på helgerna tyvärr, blir ofta frukost vid 11-12 och sen bara ett ordentligt mål till vid 18-tiden.

Gillar inte att ta shake direkt efter träning, äter hellre ordentlig middag och tar shaken efteråt. Körde Creatine Complete första veckorna på träning i höstas, det gav en jävla fart och bra återhämtning efter passen.

179 lång, väger ca 74-76 kg.

Hall of famer
    Vart sugen på att dra till Norge och jobba, men inte slava i nått lager utan mer Kundtjänst sen nån bar på kvällen.

finns det några sådana jobb?

Contender
    (förra veckan)

Måndags:

Jag kör Istvan Javoreks första komplex (från Fighter Mag i somras), har fungerat bra och gett mig bättre stabilitet i kroppen och snabbare/starkare axlar och lår framför allt. Började med det i september.

4 cykler à 6 reps per övning, 5 övningar per cykel har jag för mig - 11 kg.
    Lite mer än jag kört tidigare och det var ruggigt tungt, spec för hjärtat men gick fint ändå.

Efteråt ett par rundor skuggboxning med hantlar, 2 kgs. Glömmer alltid telefonen men ska köra 3 min intervaller.

Tisdags: Thaipass, ganska tråkigt. Körde mitsar med en partner som var sådär på att hålla men kändes som jag hade bra fart i sparkarna framför allt. Fys på slutet, situpsen går alltid tokigt dåligt.

Onsdags: Sprang 5x3 minuter intervall, fart 16 på den löpbandet.
    Körde även en del intervall i början på hösten, och då kunde jag köra på lite högre hastighet, känns som konditionen blivit lite sämre..?

Torsdags: Thai, blev ingen sparring eftersom ordinarie instruktör var borta. Tyvärr också rätt seg träning, kallt i lokalen och dålig fart på instruktör gjorde att det inte var så taggad stämning.
    Körde lite kombinationer på mitsar och avslutade med 4 rundor sparring.
    Kände mig sjukt stel i kroppen och fick inte alls den fart på sparringen som jag haft under hösten, har gått riktigt bra tidigare.

Vila fredag-lördag.

Söndag: Har ingen schemalagd thai på helgerna, så jag drog dit och körde lite säck + mitsar med några andra som var där. Gick fint men jag skulle nog behöva köra lite mer säck för styrka och stabilitet i handleder.

Contender
    Quote Originally Posted by xynd
    Vart sugen på att dra till Norge och jobba, men inte slava i nått lager utan mer Kundtjänst sen nån bar på kvällen.

Jupps, jag sitter på IT-support för NSB och chillar in en ganska ok summa i månaden. Jobbade på Gardermoen från okt -06 till sep -07, det var sådär...
    Kul i början sen bara skit och jävligt mycket jobb för dåliga pengar.
    Det är galet lätt att få jobb här, speciellt om man har lite kompetens.

Hall of famer
    Quote Originally Posted by imightbe

Jupps, jag sitter på IT-support för NSB och chillar in en ganska ok summa i månaden. Jobbade på Gardermoen från okt -06 till sep -07, det var sådär...
    Sweet, jobbar inom kundtjänst nu samt x antal år i resturangyrket.
    Vad kan man räkna med i timmen inom kundtjänst/it/support mm..?
    Hur är det med lägenhet, snordyrt =)?
    Kan man lägga undan några cash?
    hoppas jag inte kladdade sönder din journal allt för mkt nu =)

Contender
    Quote Originally Posted by imightbe

Sweet, jobbar inom kundtjänst nu samt x antal år i resturangyrket.
    Vad kan man räkna med i timmen inom kundtjänst/it/support mm..?
    Hur är det med lägenhet, snordyrt =)?
    Kan man lägga undan några cash?
    hoppas jag inte kladdade sönder din journal allt för mkt nu =)

Hehe kladda på, det finns säkert fler som är intresserade.

Jag lyckades få en bra deal med mitt bemanningsföretag (tror jag iaf haha), så jag kammar in 165 norska i timmen, motsvarar 200 svenska ca och då har jag noll utbildning i princip, bara självlärd på IT/Data.
    Har en gammal kollega från flyget som fick nytt jobb också på support för typ 7 Eleven och Narvesen, han får ut ca 20-25 norska i månaden eftersom de kör nån typ av skift med helt ok tillegg.

Det är rätt dyrt att leva i Norge men fan det går att spara om man vill. Jag har skött mig sjukt dåligt och började spara först nu i höst men har ändå fått ihop en slant med skatt och semesterersättning

Vill du ha en egen lägenhet så får du räkna med att betala ganska saftig hyra eller bo en bra bit utanför stan. De har avreglerad bostadsmarknad här så andra hands-lägenheterna kostar. Det är värt att hitta några att dela med, då kommer du snabbt ned i runt 3k i månaden.

Hall of famer
    Hallå kompis! Kul att du efter så många månaders smygande har startat en journal. Den här ska jag följa så klart!

Vi ses runt jul kingen.

Contender
    Hade tänkt mig ett lite lugnare pass idag som uppvärmning för thai-veckan men det blev ganska tungt ändå.

Käkade som vanligt gröt-frukost och stadig middag på jobbet, hade dock slut på mjölk och var inte så sugen på gröt igen så det blev en Gainomax , en ciabatta och en banan innan träning, och jag satt kvar lite längre på jobbet så träningen blev lite sen.

Värmde upp med en 6 minuters löprunda, ökande hastighet.

Körde sedan en cykel från Randy Couture och Team Quests, även det hämtat från Fighter Mag #7 från i somras.

Framåtbjöd rodd x 7
    Upprätt rodd x 7
    Militärpress x 7
    Good morning x 7
    Utfall 2x7
    Knäböj/push-press kombo x 7
    Marklyft med raka ben x 7

Första cykeln på 15 kg, andra 20, tredje 30, fjärde 30, femte 20, sista 15.
    Inte helt exakt på antal rep, blir lätt en extra på de lättare övningarna typ framåt rodd och good morning, och kanske nån mindre på militärpressen.
    Klarade 5-6 bra på militärpress på 30 kg, mina axlar är min svagaste länk, tillsammans med greppet, men båda får sig en redig genomkörare med de här övningarna!

Efter det kände jag att jag hade mer att ge i rygg och ben, 30 kg där är inte så farligt Körde då 3 cyklar till utan axelövningarna, dvs:

Framåtbjöd rodd x 10
    Good morning x 10
    Utfall 2x10
    Knäböj x 10
    Marklyft med raka ben x 10

på 30 kg. Sen var hjärtat och armarna rätt slut och jag gick hem.
    Käkade en schysst improviserad tonfisk curry-röra och chillade. Jag duschar för övrigt bara kallduschar nu för tiden, har upptäckt att det är grymt mycket skönare och uppiggande efter träning.

Contender
    Quote Originally Posted by Venom
    Hallå kompis! Kul att du efter så många månaders smygande har startat en journal. Den här ska jag följa så klart!

Vi ses runt jul kingen.
    Gött! Blev jävligt peppad av att börja föra journal faktiskt, känns kul också att någon annan än bara jag får följa med i mina framsteg(?)

Det gör vi, då ska det pressas framför MMA på tvn hehe.

Hall of famer
    Känner du dej inte jävligt stel när du kallduschar?
    kan ju vara skönt att vara någelunda mjuk tills man kommer hem

Contender
    Känner du dej inte jävligt stel när du kallduschar?
    kan ju vara skönt att vara någelunda mjuk tills man kommer hem
    Duschar alltid hemma, gammal vana från nær jag bodde 5 min från gymmet

Contender
    Tisdag 27/11 - Thai

Sjukt bra pass idag, ordinarie instruktören Petter var borta idag igen men vi fick en schysst ersättare, minns inte vad han heter.
    Vi började med 3 rundor skuggboxning, först armar, sen armar+ben och sist med fokus på knän och armbågar. Efter det drog vi på oss skydd och handskar och började med lätt sparring, med fokus på snabbt och bra teknik istället för lite hårdare.
    Jag hade rätt ont i benen redan i morse efter gårdagen och var lite orolig för att det skulle bli drygt och att jag skulle vara stel men det gick fint.
    Körde lugnt och sansat på sparringen, jag gillar hård sparring annars så jag brukar hetsa upp mig lite efter en stund men det var riktigt kul idag. Lite seg i armarna i början, har varit det de senaste veckor. Jag vet inte varför, i början på terminen var det tvärtom, boxningen gick kanon, sparkarna kändes helt värdelösa.
    Kom iaf igång med det efter att ha kört med en av tjejerna på klubben, hon är bra och rolig att sparra mot eftersom hon har bra teknik och inte svingar så jävla mycket som vissa killar kan göra..
    Tyvärr har vi bara ca 1 timme och 15 minuter thai per pass, så efter 5-6 rundor sparring när jag började komma igång rejält och bli varm så var det slut med det och vi gick över till mitsar.

Körde 2 min sparkar (låg, mid, hög) och sedan 2 min spark (mid) + långt knä. Lyckades ta ut mig ganska bra och sparkarna går grymt bra nu jämfört med tidigare, bra tryck och fart både i höger och vänster. Sjukt dålig på push kick dock.

Avslutade med lite fys, typ mage, och stretching.

Tog en hemmagjord återhämtare med kreatin, salt och socker och drog hem, käkade sojakorv och potatismos som Julia fixat. Duschade, tog en gainer och ska sova nu.

Har även kommit på att jag behöver ha med något mer till jobbet att äta mellan frukost (kl 7) och lunch (12-13), köpte lite nötter och tar nog en gainer och satsar på nötter + kesam (norsk kvarg, vad jag förstått) efter maten på kvällen istället för gainern då.

Contender
    Onsdag - Vilodag

Torsdag - Thai

Helt ok pass igår, inget våldsamt. Kände att jag hade lite dålig energi i början, vet inte om det berodde på att jag druckit lite dåligt eller att mina ben tar rätt mycket energi, har snuskigt ont sedan i måndags och har haft lite svårt att gå ordentligt
    Började som vanligt med några rundor skuggboxning, sedan gick vi på kombinationer på mits:

En runda med tre kombos:
    Vänster, hook, hook, högerspark
    Vänster, hook, hook, cross, vänsterspark
    Cross, vänsterknä

Sen kombo:
    Jab, cross, v-kroppslag, vänsterhook, cross, hook
    + valfri uppföljning.

Sista rundan fritt.

Det var väl allt tror jag, + 10 min fys i slutet. På tok för korta pass
    Inte så peppad efteråt som jag brukar vara, mest pga benen. Ska köra lite gym idag, vanlig styrka och sen ta en vilovecka är planen. Har skjutit upp den ett tag då jag tränat lite dåligt i november men nu är det dags.
    Smetade iaf in låren med thai-liniment innan jag la mig och det känns bättre idag.

Contender
    Fredag - gym

Var inte råtaggad i fredags och hade fortfarande ont i benen så jag bestämde mig för att skippa komplexen, som ju innehåller en del ben, och köra lite hederligt gymmande. Bröst var längesen så det blev kvällens pass.

Glömde ena skon hemma så jag fick skippa löpning som uppvärmning och fjantade runt barfota i thaishortsen på gymmet.

Började med lite lätt hantelpress, värmde upp några rundor på 10-12 nånting. Körde 3 x 10 på 17 kg.
    Gick över till sned bänkpress och värmde upp lite på 20, körde 3 x 10 på 40 kg.

Körde uhmmm vad det nu kan heta, i cable crossen iaf, du drar upp armarna framför ansiktet ungefär som en uppercut, ca 3 x 10 på 2 kg eller vad det nu motsvarar.
    Gick över till att testa att simulera slag med cable crossen, ett gäng vänster slag, sen ett gäng höger. Kändes rätt ok men har kört med en stång innan som man lutar mot en vägg (gärna ett hörn) och det fungerade betydligt bättre, så jag skippar nog den övningen i bröstpassen och tar det när jag kör komplex och skuggboxning med hantlar istället.

Körde 3 x 10 på 40 kg sned bröstpress i maskin, fungerade fint!
    3 x 10 på tricepspress nedåt och drag över huvudet. Ca 5-6 på maskinen på första och 35 kg på draget.

Axelserie på 2 kg i cable cross med tre övningar, olika dragvarianter från stående, vet inte vad de kallas

Anyways, bröst är jag fan sämst på, och jag tappar sjukt fort. Kunde ändå bänka på 65 i våras och 22-24 på hantelpressen (vilket fortfarande inte är så mkt men ändå bättre än nu ). Vet inte vad det beror på, dålig teknik och instabila armar/handleder/grepp. MEN, det kändes betydligt bättre än vanligt i fredags både på sneda bänken och hantelpressen, så jag funderar på att köra lite vanlig byggarträning fram till jul nu varvat med thai och kondition, komplexen verkar ha gjort susen och min plan är att ha lite extra massa/styrka när jag kommer till Thailand så kan jag satsa på teknik och uthålligheten där som satan och deffa lite framåt sommaren.
    Har ok träningsvärk idag och tänkte gå på en vilovecka nu, men jag ska nog försöka kuta lite annars blir jag cp om jag måste sitta still hela veckan.

Hall of famer
    Läste först att du kölrde sne hantellpress med 40 kg's hantlar så vart lite smårädd för dig först men sen när jag läste om det lugna jag ner mig

Bra jobbat, fortsätt köra hårt!

Om du ska prova ett mer byggar liknande upplägg kanske detta kan vara av intresse:
    http://forum.body.se/showthread.php?t=83

Moderator
    Jag kör Istvan Javoreks första komplex (från Fighter Mag i somras),
    Trevligt att höra att någon kör javoreks komplex från fighter mag, Jag gör det själv .

Hur många reps kör du och vilken tyngd på hantlarna?
    "Violence needs a victim. It needs to have someone who does not want to participate. Something thats being forced upon them"

Contender
    Quote Originally Posted by ShogunRua
    Jag kör Istvan Javoreks första komplex (från Fighter Mag i somras),
    Trevligt att höra att någon kör javoreks komplex från fighter mag, Jag gör det själv .

Hur många reps kör du och vilken tyngd på hantlarna?
    Ah, jag bestämde mig för att testa efter artikeln och tycker det har funkat kanon, bättre explosivitet i hela kroppen och mina axlar som var lite slitna efter 10 månaders väskkastande på flygplatsen känns också sjukt mycket bättre.

I början körde jag ganska intensivt och snabbt på 8 kg x 9-10, det sved som satan i hjärtat. Nu sist körde jag på 11 kg x 7-8 och det var lite tyngre.

Själv? Är faktiskt ruskigt nyfiken på vad andra kör, har ingen uppfattning om jag kör tungt eller inte. Förmodligen inte

Edit: Har du provat något fler av hans komplex? Hittade några på hans officiella hemsida men det var för mycket text och för lite bilder

Moderator
    jag kör med 8kg och följande reps:
    bild i tidningen:
    nr1. 12 reps
    nr2. 12 reps
    nr3. 12 reps
    nr4. 25 reps
    nr5. 12 reps
    sen 100 st "militärpress"(hantlarna vid axlarna och sen lyft rakt upp)
    sen har jag en hantel på 8kg som jag kör 50 bicepscurl & 100 "triceps lyft" med hanteln bakom skallen

Inte 100 på raken utan 20 biceps, 25 militär, 25 triceps och sen runt igen.

Har inte gymmat på ett bra tag men det känns när man har kört igenom passet och det märks i kroppen att det ger effekt även om det bara tar ca 20 minuter att pumpa igenom. En bra början!
    "Violence needs a victim. It needs to have someone who does not want to participate. Something thats being forced upon them"

Contender
    jag kör med 8kg och följande reps:
    bild i tidningen:
    nr1. 12 reps
    nr2. 12 reps
    nr3. 12 reps
    nr4. 25 reps
    nr5. 12 reps
    sen 100 st "militärpress"(hantlarna vid axlarna och sen lyft rakt upp)
    sen har jag en hantel på 8kg som jag kör 50 bicepscurl & 100 "triceps lyft" med hanteln bakom skallen

Inte 100 på raken utan 20 biceps, 25 militär, 25 triceps och sen runt igen.

Har inte gymmat på ett bra tag men det känns när man har kört igenom passet och det märks i kroppen att det ger effekt även om det bara tar ca 20 minuter att pumpa igenom. En bra början!
    Aight, 8 är rätt lagom men jeflar vad många reps Vad är tanken med den intensiteten? Ger det nåt känner du, i förhållande till träning och/eller styrka?

Moderator
    haha ja jag har inte tränat på länge som sagt så jag lägger upp programmet efter devisen "får jag ingen träningsvärk dagen efter så är det lagom" .

Jag känner och ser absolut skillnad sen jag började. Speciellt då i axlarna och både över och underarmarna. Det enda som är trist är att det inte är så ansträngande för magen. Visst tar det där nere också men jag ska försöka lägga in lite sit-ups eller nåt så att man kan bli av med lönnis hullet
    Jag har märkt att det ger på styrka/uthållighet också jag började med att köra 30 biceps reps på varje arm och ca 50 triceps och militär så jag har redan ökat på en del.

Contender
    haha ja jag har inte tränat på länge som sagt så jag lägger upp programmet efter devisen "får jag ingen träningsverk dagen efter så är det lagom" .

Jag känner och ser absolut skillnad sen jag började. Speciellt då i axlarna och både över och underarmarna. Det enda som är trist är att det inte är så ansträngande för magen. Visst tar det där nere också men jag ska försöka lägga in lite sit-ups eller nåt så att man kan bli av med lönnis hullet
    Jag har märkt att det ger på styrka/uthållighet också jag började med att köra 30 biceps reps på varje arm och ca 50 triceps och militär så jag har redan ökat på en del.
    Ah nice. Jag måste fan gå till gymmet den här veckan bara för att testa, tror inte jag pallar så många militärpressar på 8 kg haha. Du har inte funderat på att testa högre vikt? Och hur kan du inte få träningsvärk av det där?

Ett tips för magen, som jag fick i en annan journal här, är Turkish Get ups. Ska lägga in ett magpass i mitt schema tänkte jag, lite osäker på om jag ska kombinera det med komplexen dock men jag postar det senare under veckan eller ikväll.

Moderator
    Jag har inga fler hantlar !! :P Jag har bara 2 helgjutna järnhantlar och en liten stång som jag har hängt på 8 kg på.

Kör igenom komplexet först så att du får upp flåset sen kör du
    biceps 10 på varje arm, 25 militärpress, biceps 10 på varje arm, 25 triceps. vila 20-30 sekunder sen repetera. ungefär. Fan va krångligt det är att beskriva haha

och så kollar du på den här medans du kör:
    http://www.dailymotion.com/relevance/se ... -highlight

Contender
    Jag har inga fler hantlar !! :P Jag har bara 2 helgjutna järnhantlar och en liten stång som jag har hängt på 8 kg på.

Kör igenom komplexet först så att du får upp flåset sen kör du
    biceps 10 på varje arm, 25 militärpress, biceps 10 på varje arm, 25 triceps. vila 20-30 sekunder sen repetera. ungefär. Fan va krångligt det är att beskriva haha

och så kollar du på den här medans du kör:
    http://www.dailymotion.com/relevance/se ... -highlight

Hehe ok, då är jag med! Du kör bara en runda på komplexet? Men det övriga förstår jag, lät inte SÅ komplicerat

Contender
    Nu funderar jag på om jag ska gå på byggarschema helt fram till resan och sen satsa på att köra komplex och sånt jag kan göra hemma med den lilla utrustning jag har över jul..

Någon som har tips på övningar till ett tredagarsschema (vill köra de sista thaipassen på klubben innan jag drar)? Gärna mycket basövningar, tänkte få in lite marklyft och skit också, suger på de grejjerna.

Hall of famer
    Läs länken jag postade då, där har du ett perfekt schema.

Contender
    Quote Originally Posted by Venom
    Läs länken jag postade då, där har du ett perfekt schema.
    Jävla tjat Men jo, jag skrev faktiskt ut det igår! Men jag måste ändra det lite, vet inte riktigt hur jag ska göra med mina fina komplex och när jag ska klämma in ett magpass.

Page 1 of 3 123 LastLast