Welcome to the MMA & UFC Snack på MMAForum.se.
Results 1 to 6 of 6
    Rookie

Start of something new!

Tjena alla fighters!
    För exakt 3 veckor sen började min shootfighting träning på fightercentre!
    Hittills har det varit skit kul, känns skönt att kunna träna upp kondisen på ett roligt sätt.
    Jag har styrketränat seriöst sen 16 års åldern, är 22 idag.

Idag håller jag mina styrketräningspass precis som förut. Jag styrketränar på morgonen 4 ggr i veckan ,i och med att styrkepasset är avklarat på morgonen (8.00-9.00), klarar jag av att köra ett shootfighting pass samma dag som brukar vara runt 21.00. Shootfighting passen försöker jag hålla 2-3 ggr i veckan, minst 2 iaf!

Jag äter regelbundet, 6 gånger om dagen --> och det är bra mat. Vet precis vad jag får i mig.

Jag hoppas på att lära mig mycket under nybörjar kursen och längtar tills fortsättningskursen då det sägs att man tränar lite mer intensivare. Mitt mål just nu är att bli så bra som det går, och blir jag tillräckligt bra, hoppas jag på att kunna tävla.

Min fråga till er som har gjort det här ett tag, hur schemalägger ni träningen? Om ni har jobb/skola, jobb OCH skola, om ni tränar fler kampsporter än mma, tex mma + bjj + etc, hur blir det med styrketräningen då?

Vad har ni för tips som ni känner fungerar bra för er, just för att kunna bli riktigt bra inom sporten.

Mvh
    Molight

Hall of famer

Re: Start of something new!

Nu kör jag förvisso endast BJJ, men en tanke som jag tror är applicerbar på ganska många som är nybörjare med kampsport/MMA är att teknik är viktigare än styrka. Styrka är verkligen ett vapen i sig och är absolut inte dåligt, men särskilt i början är det viktigare att ta till sig de tekniska aspekterna för att sedan kunna lägga styrka till dem. Därmed kanske det vore läge att dra ner något pass på styrketräningen och utnyttja den tiden till det du känner att du inte hinner med om du skulle köra fler kampsportspass i veckan.

Med det sagt kan ju också sägas att om du trivs med styrketräningen och har den som en rutin så är det kanske dumt att ändra på den. Man ska göra det man gillar, för det gör man bra. Dessutom kan man ju bara ta in en viss del teknik per vecka/dag innan huvudet blir överbelastat, så det är en avvägning där. Detta var kanske mest löst dravel, men mina tankar är ofta så

Rookie
    Styrketräning kör jag som rutin, om jag nu skulle haft styrkepasset på kvällen, skulle jag kunna byta ut det mot något annat, men jag kör ju på morgonen.

Hur gör ni för att öka flexibiliteten i kroppen? Stretchar annorlunda eller är det i princip samma sak som att stretcha efter styrkepass?

Angående susp? Jag har fått olika uppfattningar om det. Vissa säger att man ska ha det, medan andra säger att det kan användas som hävstång vid olika lås. Än så länge har jag kört utan för att inte kunna använda mig av det som hävstång. Men frågan är hur gör ni olika grepp/lås som innebär att man låser arm/ben mellan sina egna ben UTAN att pressa juvelerna?
    Sen tänker jag på att vi alla som tränar är nybörjare, någongång lär ju en person komma åt mellan bena...

Champ

*TIPS* skaffa susp!

Hall of famer

Enda gången man inte bör ha susp (enligt mig) är när man kör BJJ. Detta eftersom susp inte är tillåtet i BJJ-tävlingar. När jag kör SW eller någon form av slag/spark så är det alltid susp. Så gear up!

Rookie

Susp it is!

Då köper jag susp imorgon! Storlek, vad behöver man tänka på då?
    Jag har läst lite om lite olika styrkeövningar man "bör" göra och hålla sig till när man tränar kampsport.
    Stämmer det eller räcker det att man kan kör på som vanligt (håller mig mycket till basövningar).