Welcome to the MMA & UFC Snack på MMAForum.se.
Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 26 of 40
    per
    per is offline
    Hall of famer

Perras Träningsjournal

Snabba Fakta
    Klubb: Fighter Muay Thai på Fighter Centre GBG
    Vikt: ca 78Kg
    Längd: ca 194 cm
    Ålder: 20år

Mål
    2008-06-08 - Att gå D-Klassmatch i FMT Open 7

Delmål
    2008-04-06 - Match-sparring / Träningsmatch
    2008-05-04 - Match-sparring / Träningsmatch

Träningspass:
    Söndag: 75min
    Måndag: 75min
    Onsdag: 75min
    Fredag: 2h 30min (friträning)
    Utöver detta skall jag försöka hinna med något extra dagspass eller löprunda i veckan.

Tränar min andra termin, innan jag började med thaiboxningen i augusti 07 har jag inte tränat något sedan jag slutade spela fotboll och badminton när jag var 14. Med undantag för 1 termin Bujinkan.

Den senaste en och en halv månaden har jag inte tränat ordentligt på grund av lite förkylningar och lite skolarbeten som krävde extra fokus.
    Nu känner jag mig frisk och kry och behöver jobba upp konditionen något oerhört den kommande månaden för att inte bli uttröttad i första ronden nästa sparringmatch, det hände nämeligen förra gången.

per
    per is offline
    Hall of famer
    Friträning
    Fredag
    Uppvärmning, började med att hoppa lite rep och göra några grodhopp, armhävningar och situps. Jag har alltid svårt att hålla mig fokuserad och göra ordentliga uppvärmningar på fripassen. Efter iaf cirka 20minuters uppvärmning började jag känna mig lite illamående och tänkte att vafan är detta.

Gick över till att köra en hel del sparkar på säck i ytterligare ungefär tjugo/tjugofem minuter och började då känna mig riktigt illamående. Tog ett avbrott på fem-tio minuter för att känna efter om det var någon idé att fortsätta eller om jag skulle duscha och gå hem.

Började känna mig bättre till slut iaf och några rundor mitsar, blev mycket pushkicks,knän och dubbelsparkar samt sparka höger sen direkt vänster sen direkt höger osv osv. Eftersom vi har tränat relativt kort tid så är det mycket man måste få kläm på.

Avslutade med så många situps jag orkade, blev inte så många, kanske 120 nått sånt, och ett 50tal grodhopp.

Så här mycket skrivet kommer det väl antagligen inte bli för varje träningspass, men ikväll har jag inget annat för mig.

per
    per is offline
    Hall of famer
    Söndag
    Teknik, Försvara spark och kontra direkt med slag eller spark.
    3 Fria ronder på mitsar
    Några ronder bara boxning på mitsar
    Avslutningsvis några ronder boxningssparring

Måndag
    Uppvärmning
    Teknik, ducka/gå på utsidan av ett raktslag och kontra direkt.
    Sen lite sparring, först bara boxning, sen fritt och avslutningsvis bara clinch.
    Sen en lång rond fritt på mitsarna, jag fick köra med en snubbe som gav lite intrycket av att han egenteligen borde varit på nybörjarpasset en timme tidigare för han var riktigt röten på att hålla mits.
    Sen avslutade vi med att man fick ligga på rygg och mittshållaren satt på knä över ens fötter, sen gjorde sätter man sig upp slår två raka slag och sen ner igen, så det blir en sit-up, slag, sit-up, slag usw.

per
    per is offline
    Hall of famer
    Onsdag
    Uppvärmning med pushkicks mot väggen och situps.
    Teknik: Försvar mot knän med hjälp av olika svep,kast och knuffar.
    Sen körde vi teknikerna på mitsarna också, och avslutade med passet med nån slags intervall träning.
    Börjar med att ligga på rygg och cykla med benen, ställa sig upp pushkicka väggen, och sen ner på rygg igen och lyfta och sänka benen som en bro typ.

Sen på hemvägen så fick jag en 800kronor i böter för att jag inte hade spårvagnsbiljett.

DOH!

per
    per is offline
    Hall of famer
    Fredag, Dagträning

Testade ett dagspass idag 11:00 - 12:30, det var riktigt grymt, bara kanske 8 personer eller något i den stilen så fanns gott om utrymme i lokalen för en gångs skull.

Vanlig uppvärmning, springa runt, armhävningar och lite skuggboxning.
    Sen körde vi sparring där den ena bara får sparka och den andra bara blockera och detta följt av först bara boxning, sen fritt och sist bara clinch.

Sen tre ronder fritt på mitsarna och sist massa jabb-cross och sparkar på säck.

per
    per is offline
    Hall of famer
    Söndag
    Blev ingen träning igår, låg hemma och mådde skit efter lördagens bravader.

MÃ¥ndag

Uppvärming med lite spring, rephoppning och skuggboxning.
    Efter uppvärmningen körde sparkar mot kroppen och lite sparring där den ena sparkar och den andra blockerar. Sen en lång rond fri sparring och en lång rond med clinch sparring.

Så jävla gött att vara 1.94m när man clinchar med någon. Alla har riktigt svårt att nå upp så att dom får ett riktigt grepp. Den stora nackdelen är att om dom får till ett bra grepp så hänger dom mer eller mindre kring nacken med hela sin kropps tyngd och det blir snabbt jävla jobbigt. En annan nackdel är att dom ganska lätt kan fånga ett ben när man knäar, så man får snabba sig ner med dom.

Sist men inte minst tre ronder fritt på mitsarna och innan rondvilorna 15 sparkar med varje ben.

Var riktigt jobbigt idag, vet inte om det beror på att man var ute i lördags eller om jag käkat för lite eller bara kass kondis. Hade inget tryck över huvudtaget och var i princip slutkörd efter uppvärmningen.

per
    per is offline
    Hall of famer
    Dagträning, Tisdag
    Samma pass som igår fast vi avlslutade med att göra övningen där mitshållaren sitter över ens ben och man gör en sit-up och slår två raka slag.

Kändes riktigt bra idag, mycket mera ork än passet igår.

Hall of famer
    Hur många brukar ni vara på passen samt hur många tränare?

per
    per is offline
    Hall of famer
    På Måndags och Onsdagspassen är vi väl kanske 25-30st. På terminens första pass var vi 44st, då var det rätt trångt. Det finns en fortsättningsgrupp till som det är färre folk i eftersom dom inte tränar på lika attraktiva tider. Oftast är det bara en instruktör på varje pass, ibland är det någon från tävlingsgruppen med och hjälper till.

Hall of famer
    En instruktör på 25-30 pers ? och ibland en hjälp instruktör..
    det där är inte optimalt alls =)
    20 pers minst 2 instruktörer tycker jag!

Känner du inte att det är svårt att få hjälp?

per
    per is offline
    Hall of famer
    Jag tycker det funkar rätt bra, blir större ansvar på träningspartnern dock.
    Antagligen blir det lägre utvecklingstempo så här, men jag har inget att jämföra med.

per
    per is offline
    Hall of famer
    Onsdag

Uppvärmningen: lite spring blandat med armhävningar, situps och axellyft(bara höja och sänka axlarna).

Tre ronder fritt på mitsarna, instruktörn höll mitsarna åt mig på tredje ronden och han visade ingen nåd, så det var bara att ösa på för kung och fosterland.
    Fick vet att jag måste förbättre mitt clinchgrepp och sluta tätare med armbågarna, och hålla in armbågarna mer på dom raka slagen.

Sen tre ronder till fast nu med struktur.
    1a ronden bara puschkicks
    2a ronden bara krokar
    3e ronden lowkick-midkick

Passet avslutades med fys intervaller, höja/sänka axlarna, armhävningar, sitta 90grader mot väggen.

per
    per is offline
    Hall of famer
    PÃ¥skafton

Centret påskstängt så det är inga klasser över helgen. Men man kunde köra fripass i morse 10:00. Blev väl ungefär en 2timmar träning, kändes inte helt super att köra så länge med bara en liten frukost i magen.

Uppvärmning med skuggboxning.
    Tre ronder mits, gick väl så där, kände mig seg och reagerade inte så fasligt snabbt.
    Sen kördes det kroppsslag med väst och sen lowkicks.
    Avslutningsvis en del slag och spark på säck,

Hall of famer
    släng gärna upp lite träningsbilder lektyr är aldrig fel!

per
    per is offline
    Hall of famer
    Bilder från träningspassen blir nog svårt att hinna med att ta, vet inte om jag skulle känna mig särskillt bekväm med att dra fram kameran under ett pass dessutom. Det finns några träningsbilder på fightercentres hemsida från vår grupp.

per
    per is offline
    Hall of famer
    Tisdag
    Vanligt dagspass med lång uppvärmning, midkicks, 3 ronder sparring och 3 ronder fritt på mitsarna. Avslutade efter passet med att drämma iväg en hel massa extra sparkar på säck. Sen väntade massa snöskottning när jag kom hem.

Onsdag
    Ett clinchpass idag. Började med springa-runt-Uppvärmning varvat med lite clinch och nackböj. Sen jobbade vi med mitsarna att jobba sig in i clinch med hjälp av ett rakt slag i magen och sen stiga in med benen, knäa och kasta.
    Sen nästa runda, dubbla knän i clinchen och avsluta med kast och highkick.
    Sen avslutades med lugnt och tekniskt clinchande. Har börjat få riktigt ont i höger handled också, trotts handlindor.

börjat fundera på hur man skulle kunna ändra schemat för att få plats med att eventuellt träna lite grappling på en annan klubb, men vet ej om jag har råd med en till träningsavgift.

per
    per is offline
    Hall of famer
    Fredags
    Uppvärmning med intervall på hopprep.
    20 armhävningar, 30situps-sida och 20 nackböj/klinch mellan varje intervall.

Tre ronder fritt på mitsarna och sen fri sparring i 3-4 ronder med olika partners.

Passet avslutades med intervaller på säck, en slår och en som håller stilla säcken, efter 20sek så byter man så att man får hålla och näste person slår. Tror det blev 6stycken intervaller / person

MÃ¥ndag
    Den gamla hederliga springa-runt uppvärmningen uppmixad med lite armhävningar och situps följt av skuggboxning.

Mjukade upp benen lite genom att köra massa lugna fina midkicks utan blockering på varandra, och sen även några minuter där den ena blockar och den andra sparkar.

Sen körde vi teknikövning på att fånga sparkar och slå eller kasta den man fångat, övade även hur man tar sig loss med klinch och knän om man blivigt fångad.

Frisparring och clinchsparring kördes sen för att försöka tillämpa teknikerna lite. Passet avslutades med 2 rundor var på mitsarna.

Grymt pass idag, var helt slutkörd inför sista mitsrundan.

per
    per is offline
    Hall of famer
    Fredag
    Skippat två träningar för det har blivigt lite slarv med sömn och skolarbeten men körde ett fripass igår.

Uppvärmning hopprepp och skuggboxning och lite halvhårt på säck sammanlagt ungefär en halvtimma.
    Sen kom en kille från min vanliga träningsgrupp så vi körde lite mitsar med fokus på midkicks, pushkicks och knän av olika slag. Blev ett lite längre träningspass än annars, ungefär två timmar. Kändes ganska okej konditionsmässigt.

Matchsparring imorgon, får hoppas att det går bra.

per
    per is offline
    Hall of famer
    Fredag, Friträning
    Varit bortrest i veckan så inte tränat sen i söndags.

Uppvärmning en halvtimme med hopprep, skuggboxning och lite lugnt på säck. Sen blev det sparring för hela slanten i en timme och 45min.

Kändes jäkligt bra idag, kunde hålla mig skärpt och använde min långa jabb mycket mer än jag gjort innan, och det ger verkligen en enorm fördel. Ingen kan komma åt att boxas på mig. Hehe

Måste jobba mycket mer på att ta clinch och på att få in vänstersparken, och inte backa så fort någon slår mot mig.

Hall of famer
    du har inte funderat på att köra lite på marken oxå? det kan faktist trigga det stående..man har ju sina upp & ner i träningen..skönt med lite variation då

per
    per is offline
    Hall of famer
    Klart jag funderat på :-)

Jag var och tränade på Kött FC två pass i slutet av december och tänkte köra där samtidigt som thaiboxningen. Men så flyttade kött om i sitt träningschema så att det inte passade längre, och då valde jag bara köra thai eftersom jag hade tränat det lite längre.

Men nu är jag jävligt sugen på att börja igen, och hade faktiskt tänkt gå dit imorgon.

Lördag, Friträning
    Uppvärmning, hopprep, skuggboxning och lite säck.
    Sen körde jag rätt mycket sparkar på säck och försökte få in höftrörelsen lite bättre på vänstersparkarna.

Sen sparring i ungefär 30-35 minuter.

per
    per is offline
    Hall of famer
    Söndag, SW
    Uppvärmning, springa runt några varv i lokalen.
    Sen stå som man står när man gör armhävningar och utifrån den positionen göra olika övningar typ "hitlers kissande hund", lite olika typer av armhävningar och stilla stående med armarna i 90gradig vinkel med magen nån cm över marken.

Sen bestod en ganska stor del av passet av att jobba på att få in underhooks/ dubbla underhooks. Detta övergick sen till vad som blev en kombination av Thaiklinch och underhooks-jagande med knän.

Sen avslutningsvis en rond på mitsarna, full kraft i varje slag och bara en smäll i taget inga kombinationer.

MÃ¥ndag, BJJ
    Uppvärmning springa runt i lokalen, lite spurter, lite tiger och ödlegång och sen trä underhooks och thaiclinch och sen knäböj där man står i en klunga/ring.

Sen teknikövning Tirangel och Scissor Sweep.
    avslutningsvis rullning där man skulle försöka få in dom här teknikerna två då.

Fy tusan, jag hade inte en chans på någonting, inte så konstigt med tanke på att jag är väldigt ny. Men det var verkligen svårt det enda jag lyckades åstakomma var att ta mig ur guard och nästan hamna i sideposition. I övrigt blev jag ordentligt uppläxad. Fick erfara hur ont det gör när någon bryter ens guard med armbågarna mot innanlåren, hehe nästan förlamande ju.

Var riktigt roligt pass. Känner mig inte helt bekväm i min jättestora GI som är gjord av typ pressening eller nått. Men så får det vara!

per
    per is offline
    Hall of famer
    Onsdag, BJJ
    Uppvärmning
    Trä underhooks och trä thaiclinch, sedan samma fast med knän(bara markera träff).
    Sen trä underhooks och om man får dubbla blir det 10 armhävningar för den andre. Situps 5st för varje person på passet, samt 60 säl. mage ner och lyfter upp bröstet typ.
    Sen 10 dubble leg lyft och 10 single leg lyft från sittandes på knä.

Teknik, ta loss en underhook och gå på double leg.
    Sen väldigt mycket träning på Armbar från mount och slutligen possitions sparring med start från knästående.

Hall of famer
    se där vem som börjat träna på marken gj

per
    per is offline
    Hall of famer
    Ja, det är grymt roligt och riktigt svårt. Hehehe kommer nog inte bli så mycket thaiboxning framöver.

Vad kallas detta lyftet:

Man har huvudet under armen på sin motståndare, typ som om han skall dra åt en giljotin. Man lägger upp sin arm på hans axel och den andra mellan hans ben och lyfter.

per
    per is offline
    Hall of famer
    Fredag, Stående på KFC
    Uppvärmning, först några varv runt lokalen.
    Lite variationer på att hoppa på platsen, upp med knän, ut med armar etc etc.
    Boxnings kombinationer fram och tillbaka i lokalen och slutligen NÃ¥gra minuter fri skuggboxning.

Par övning
    1, Man gör dubbel mid-kick. Den man sparkar fångar andra sparken och kontrar med slag i magen.
    2, Varannan Lowkick, med block.
    3, Blocka highkick.
    4, blocka pushkick, kontra med lowkick.
    5, Varannan pushkick, följ upp med valfritt.

Sen åkte mitsarna fram.
    Första ronden halv lugn, och bestämda kombinationer. Typ "1" bara jabb, "2" två raka osv.
    Andra ronden mer sparringish. Mittshållaren slår och sparkar och där imellan drämmer man till mitsarna.

Sen avslutades passet med 4-5 ronder Clinchsparring, både thai och brottarclinch och knän.

Page 1 of 2 12 LastLast