Welcome to the MMA & UFC Snack på MMAForum.se.
Results 1 to 26 of 26
    Contender

MMA träning för beachen

Tjena, ska nu starta min egna mma träningsjournal efter att ha snokat runt ett tag, funderade pa att starta en blogg men har nog inte tillrackligt med bloggig/ intressantinfo att komma med utan mer for att kunna följa min själv.

Har tränat boxning tidigare i flera år från och till , är 26 bast, egentligen en fotbollslirare ( låg nivå) och har ingen framtid som mma stjärna men daremot gillar jag träning, gillar kampsport och dags att komma i form igen för att må bättre, bli snyggare och vara redo för beachen efter mycket kontorssittande med en kontorskropp som resultat. (mr burns)

Alltid gillat att titta pa MMA men inte tyckt om att brottas eftersom jag tyckt att det var gay, men man har utvecklats i huvudet och sen fann jag en video här med Roger Gracie & Jacare som dominerade större killar och jag fastnade även för grappling / bjj och ska börja köra istället för segt gymmande och pumpande.

Eftersom jag ställer höga krav på mig själv måste jag först grejja grundkondis innan träningen börjar om 2 veckor så att jag inte tar slut efter 5min vilket jag kommer göra nu.

om 2 veckor då kurserna kör igång blir det:

2 gånger fotbolls träning / match (fotbollskondition har jag rätt bra)
    2 gånger MMA träning ( 1,5h åt gången) (bjj / thaibox) (vill helst slippa GI:n )

i Veckan.

Målet är att helt enkelt komma i toppform till beachen via MMA träning och må bra rent allmänt.

Några här tillhör eliten inom MMA och jag är väl motparten, ett taggat fan men vill helt klart utvecklas i det jag gör då jag är en vinnarskalle Kommer skriva kort kring min funderingar, min utveckling både form och teknik och skickligheten, även lite hur fotbollsmatcherna gått
    Ska göra lite övningar hemma till att börja med innan allt börjar i mars.

Dagligen:
    300 situps
    40 armhävningar breda armar, 20 armar tätt intill kroppen.
    Kör skuggbox med vikter ca 10x3 min

Antar att det finns rätt bra hemmaövningar som jag missat?
    Last edited by KanoBlack; 03-30-2011 at 10:19 PM.

Hall of famer
    pa vilken klubb kommer du borja trana pa? och glom inte updatera med bilder i fran traningen!

Moderator
    Låter som att du har en bra portion motivation, det är alltid bra :-). Jag skulle dock inte göra 300 situps varje dag osv, musklerna behöver sin återhämtning. Kör hellre en dag med kanske olika magövningar som situps &, plankor och armhävningar. Sen nästa dag kör du pullups och olika sorters knäböj och utfall oxh sen en vilodag sen repetera.
    "Violence needs a victim. It needs to have someone who does not want to participate. Something thats being forced upon them"

Contender
    yes ska försöka få till lite bilder, efter sökning här i forumet hittade jag rooster mma i närheten av mig södra sthlm
    börjar nästa vecka med ett första mma pass

kört egna träningspass för grundstyrkan som situps,benböj,armhäningar,skuggbox o lite löpning så känner mig lite stabilare i kroppen efter vinterns degande.

har sett ut såhär
    ca 80 armhävningar
    300 situps
    60 benböj
    4 gånger veckan
    löpning 1 gång ca 5km

börjar med ett mma pass och är sugen på att testa rena bjj passen men gillar inte gi grejjen =)
    Last edited by carlespuyol; 03-03-2011 at 09:14 PM.

Contender
    blev precis förkyld , skit tajming så får skjuta upp första passet till slutet på veckan och berättar hur det gick på den

Contender
    Körde första passet idag efter min förkylning, blev inte BJJ som jag började med utan thaiboxning där jag fick köra mycket grunder och jobbade på att få bort min klassiska boxningsstance och rörelser vid lättare sparring i slutet.Annars var det mer ett fyspass med mycket sparkade på mitzar med bägge benen , mycket fys med burpes och sedan även riktigt tunga klinch övningar där vi tränade nacken.
    Kan knappt bära min egna skalle just nu känns det som. Konditionsmässigt var det inga problem utan snarare vighet, teknik och att vara mer avslappnad.

Kände direkt att jag behöver stretcha bättre Ett roligt första pass och ser fram emot att finslipa teknik och bli varm i kläderna då konditionen känns stabil.

Contender
    Nu har man hunnit köra ett par Mauythaipass, börjar få in rytmen och tryck i sparkarna. Min tid har inte räckt till BJJ än utan blivit 2muaythai pass i veckan + fotbollen där jag idag har en träningsmatch. Får se hur den går.

En sak som jag undrade över senaste passen när vi hade duktiga killar som kört mycket i thailand, är att det är en massa sparkar nästan enbart och inte lika mycket boxning.
    Det är svårt att gå in med boxningstekniker pga av knän osv men det känns som om de som tränat i thailand lägger för mycket fokus på ben och sparkar och glömmer bort boxningen en del?
    Är det så eller bara jag som inbillat mig det ?

Contender
    Om man jämför mellan en spark och slag, så gör ju en spark mera skada i en match på revben, lårmuskler m.m Så det är nog mera det..
    Det gäller bar tt hitta rätt teknik på svingarna så man får den "huggande" effekten på en spark så den biter på bra.

Jag tränar själv mera på sparkar och än boxning på grund av just det. Men man ska ändå inte glömma bort vad som kan hända inom sporten om man fastnar med sitt ben i motståndaren o de övergår till clinch fight o ja, finns ju hur mycket som helst och skriva men kort o gott.. man måste ju tänka i den här sporten också på vad man gör, i vilka följder o allt och vad ens motståndare kan göra om jag gör en sak m.m.

Contender
    kört mitt första bjj pass nu, som en fisk på marken kände man sig som. men helt klart växer intresset nu när man faktiskt fattar att det finns hur mycket som helst att göra. Stående börjar se bra ut nu, är mer avslappnad och trycker sitter fint. Börjar lätt sparring men vi fortsätter

kör förresten utan GI så det kanske inte kallas BJJ utan något annat då?

Champ
    Quote Originally Posted by carlespuyol View Post
    kör förresten utan GI så det kanske inte kallas BJJ utan något annat då?
    No GI bjj brukar det kallas och ska man vara redigt petig så ska man inte förväxla det med Submission Wrestling(SW) som är en annan väldigt lik stil.

Hall of famer
    Nu har man hunnit köra ett par Mauythaipass, börjar få in rytmen och tryck i sparkarna. Min tid har inte räckt till BJJ än utan blivit 2muaythai pass i veckan + fotbollen där jag idag har en träningsmatch. Får se hur den går.

En sak som jag undrade över senaste passen när vi hade duktiga killar som kört mycket i thailand, är att det är en massa sparkar nästan enbart och inte lika mycket boxning.
    Det är svårt att gå in med boxningstekniker pga av knän osv men det känns som om de som tränat i thailand lägger för mycket fokus på ben och sparkar och glömmer bort boxningen en del?
    Är det så eller bara jag som inbillat mig det ?
    För det första, bra journal, välskrivet osv. Jag skulle rekommendera fight center vid slussen om det inte är för långt bort.

Sen angående thaien. Du har helt rätt, i thailand är fokusen helt klart på sparkar, knän och klinch, väldigt lite boxning. Man har nästan helt raka ben etc. I sverige däremot kan du välja att ha en mer västerläsnk thai-stil (hollänsk). Den är mer likt boxning och försöker blanda båda stilarna till en. Men klassiskt muay thai och boxning är väldigt olika varandra.

Om du är boxare i grunden och känner att du inte hänger med thailand-snobbarna (som tycker att klassisk muay thai är det enda rätta). Minska avsåndet snabbt och mata lite hårda, välplacerade krokar mot deras revben och huvud så kommer de nog tystna.

Som slutord kan jag bara hålla med dig, håll dig borta från pjamasen, den är gay :P

PS. Vilken div spelar du fotboll i?

Contender
    spelar b-lagsfotboll nu i ett lag från div 3
    har inte tid eller lust att satsa på a laget då jag vill syssla med kampsport

en liten uppdatering kring träningen, har ätit jävligt dåligt med mycket snabbmat, tacos o skit så min beach träning står still
    däremot är jag bättre och starkare men måste tänka mer på vad jag äter, främst lägga ner tid på det jag äter
    när man bor ensam så njuter man inte direkt av maten utan äter för att överleva

Hall of famer
    Tips! Läs boken: Primal Blueprint angående kost och näring.
    Last edited by Kilo; 03-30-2011 at 03:02 PM. Reason: Bytte till adlibris-länk

Moderator
    The Primal Blueprint: Reprogram Your Genes for Effortless Weight Loss, Vibrant Health, and Boundless Energy
    Låter rätt så sketchy
    "Violence needs a victim. It needs to have someone who does not want to participate. Something thats being forced upon them"

Hall of famer
    Quote Originally Posted by ShogunRua View Post
    Låter rätt så sketchy
    "Don't judge a book by it's cover"

Synd att du har den attityden mot nya ideer Shogun. Om du inte vill lyssna på vad andra har att säga och sedan göra en informerad, upplyst bedömning om det är något att ha eller inte kommer du gå miste många bra grejer.

Min rekommendation står kvar.

Moderator
    Såvitt jag vet är det genetiska arvet just det, ett arv, och således ingenting du kan "programmera om". Nog med OT.

Lite bra tips för dig puyol är att investera i lite goda baser att smaksätta maten med. Personligen gillar jag chili paste, soya och tabasco. Det får även de tråkigaste rätterna att smaka lite bättre.

Contender
    kort om träningen: börjar komma i bra form tar bild snart
    bjjn/shootfighting är roligt och måste bli vigare då jag knappt kan sparka kroppssparkar utan att känna att min gräns blir nådd =))

denna påskveckan är det mycket kondition som gäller och ut och springa varannan kväll om inte varje , bestämmer mig idag

Contender
    idag var jag och träna tillsammans med en gammal världsmästare i taekwando och fick en intressant genomgång i vart alla olika stilar kommer ifrån och hur mycket skitsnack det finns i de flesta. shaolin tex, stenhårda men trams,
    karate även det trams då man över för mycket utanför själva kampen.
    De flesta har en bakgrund i att de var smygkampsportsträning för de fattiga utan att de fick märkas att det var kampsports träning vilket självklart inte är bra,
    det bästa av allt var brottning när vi snackade enskilda stilar, han berätta en kort historia om shaolin munkarnas läger / templen så är precis alla träd runtomkring "hackspettsskadade " överallt pga av att de tränar upp hårdheten i sina fingrar på dem.
    men att allt det sakta försvinner för mma är det mest ultimata..
    Fick i slutet på passet in riktigt sköna roundhouse kickar mot magen och den sparken kan vara skön att finslipa , något positivt från taekwandon.
    har för mig att några mma fighters använder den flitigt?

Vart kommer svartbälte ifrån?

svartbälte kommer från att alla körde med vittbälte och ju mer man tränade desto smutsigare blev bältet och man fick inte tvätta det då själen satt där
    så ju mer rutinerad desto mörkare skitigare bälte hade man och sedan ändrade amerikanerna det till olika färger mm

roligt
    Last edited by carlespuyol; 05-03-2011 at 11:31 PM.

Contender
    inte uppdaterat så mycket då jag inte hunnit träna efter att ha fått ett nattjobb som förvrängt livet. Men igår körde jag ett bjj pass som var skit roligt och sedan testade jag på tai chi. SKEPTISK är nog det enda jag kan säga om deras tekniker. Vissa är gjorde för att få stryk . Helt klart en stil som inte är anpassad för att slåss mot en fighter, däremot kanske de fungerar mot en full rallarsvingare, någon mer som testat thai chi?

President
    Blog Entries
    30
    inte uppdaterat så mycket då jag inte hunnit träna efter att ha fått ett nattjobb som förvrängt livet. Men igår körde jag ett bjj pass som var skit roligt och sedan testade jag på tai chi. SKEPTISK är nog det enda jag kan säga om deras tekniker. Vissa är gjorde för att få stryk . Helt klart en stil som inte är anpassad för att slåss mot en fighter, däremot kanske de fungerar mot en full rallarsvingare, någon mer som testat thai chi?
    har testat det, är nog som du säger. funkar om du möter en full maxare men inom mma så är thai chi gjort för att få tandskyddet utslaget. Men det är kanske mer självförsvarstekniker än fightingtekniker.. har dålig koll på traditionella kampsporter. det enda jag sett av thai chi förutom klassen jag testade är thai chi master på youtube
    Last edited by KanoBlack; 09-15-2011 at 11:25 AM.
    mera MMA !!

Hall of famer
    vore kul med lite foto/film i fran passen..kor du fortfarande pa rooster?

Contender
    Nej roostar lades ner , de hade problem med lokalen så det var inge vidare.
    nu har jag bara mest gäst tränat via kompisar på deras klubbar.

thaichi är nog bättre än inget men inte bättre än mma :d

Rookie
    Om du gör 300 situps daglien så borde du göra minst 100 rygglyft dagligen också.

Contender
    Quote Originally Posted by Kalle1994 View Post
    Om du gör 300 situps daglien så borde du göra minst 100 rygglyft dagligen också.
    är riktigt dålig på att träna ryggen, du har helt rätt tack för tipset.
    ska tänka på det framöver blir lätt feltränat annars

Rookie
    är riktigt dålig på att träna ryggen, du har helt rätt tack för tipset.
    ska tänka på det framöver blir lätt feltränat annars
    I dagsläget är jag helt otränad, hade mitt först k-box pass för 1 vecka sedan, annars har jag kört kbox i 6 år. Jag gjorde situps dagligen, jag glömde rygglyft och min kropp blev framåtlutad, vill inte att det ska hända dig. Självklart så går det att fixas med hjälp av ryggövningar, men det tar tid och så. Tänk på ryggen lika mycket som magen!

Hall of famer
    Har du ingen lokal kan du kora Bas Ruttens workout dvd hemma!