Welcome to the MMA & UFC Snack på MMAForum.se.
Results 1 to 16 of 16

Thread: MMA Passion

Up and coming

MMA Passion

Hejsan!

Relativt ny på forumet och relativt ny i kampsportens värld även om intresset alltid har funnits.

Men tänkte börja med lite stats och kortare information om mig själv.

Ålder: blir 23 i år.
    Längd: 172 cm
    Vikt: 80 kg kvällsvikt och cirka 15% bf.
    Tränings erfarenhet nästan enbart styrke träning tills för 4-5 v sen då jag började träna mma.

Det har dock resulterat i rätt okej styrke stats.

Knäböj 170x1 90 graders.
    Marklyft 150x10.
    Bänkpress 105x1.

Nu har det dock blivit dåligt med styrketräning sen jag började med mma.

Förutom min träning har jag min familj bestående av min flickvän och snart 1 år gamla dotter. Samt har jag ett tidskrävande jobb som är både psykiskt och fysiskt men framför allt tidskrävande då jag är iväg 10 timmar om dagen på jobb.
    Det leder till att jag har begränsad tid till att ägna åt min träning även o
    Jag gärna skulle tränat varje dag så kommer familjen först.

Mitt upplägg i dagsläget är.

Månd: mma
    Tisd: vila/ conditioning
    Onsd: mma
    Torsd: vila/ conditioning
    Fred: vila/Conditioning
    Lörd: styrka helkropps pass.
    Söndag: vila/ conditioning.

Mina dagar vila/ Conditioning kan bli antingen ett cirkel pass hemma där jag har lite olika upplägg eller ett cardio pass. Men det
    Kan även bli vila beroende på hur jag känner eller om det är annat som är planerat.

Just nu är planen att fokusera på grappling snarare än stående och ställa upp i någon sw tävling.

Det var en liten introduktion av mig själv. Är det någon fråga så bara ställ den. Kommer uppdatera lite mer senare ikväll.

Mvh

Moderator
    Kul! Kör hårt. Med de statsen bör du kunna hålla undan rätt bra på mattan va :-)
    "Violence needs a victim. It needs to have someone who does not want to participate. Something thats being forced upon them"

Up and coming
    Haha ah jag brukar till 90% ligga i top position även om jag möter motståndare som är tekniskt bättre än mig.

Dock känner jag att bristen på tung styrketräning kommer leda till att man tappar viss av styrkan men hoppas kunna kompensera det med annan utveckling.

När jag sysslade seriöst med gymmet skötte jag kosten nästan exemplarisk, hR tagit en paus från det siTa tiden.
    Kommer nog dock snart starta upp den delen igen. Har dockläst att Ahl viktklasser är 77 kg sen dyrt hopp enda ner till 66 kg så en deff känns ovärt i dagsläget även om jag gärna skulle vilja ligga på ring 1% bf ist för cirka 15 jag är på idag.
    Känns onödigt bära på massa överskott fett.

Imorgon är iaf planen att köra backintervaller. Är på en monster backe så vi får se vilket upplägg jag gör det.

Ska bli roligt som fan eftersom det va 2 år sen sist jag gjorde det. Känner att det ger mer än. Bara fysiskt utan att det även bygger upp ens mentala vilja/styrka.

Ber om ursäkt för särskrivning, sitter på min iphone med trasig skärm.

Mvh

Up and coming
    Imorgon kväll har jag även planer på att gå egenom hur jag tänker när det kommer om upplägg om fys/styrke baserad träning för kampsport och senare även kost biten. Nu blir det en date med John blund och kanske så mycket som 10-11 sömn innan dottern väcker en, (brukar sova runt 6,5 timmar arbetsdagarna, vilket är i minsta laget för mig.

Godnatt
    Mvh

Champ
    Quote Originally Posted by Majk View Post
    Har dockläst att Ahl viktklasser är 77 kg sen dyrt hopp enda ner till 66 kg så en deff känns ovärt i dagsläget även om jag gärna skulle vilja ligga på ring 1% bf ist för cirka 15 jag är på idag.
    Känns onödigt bära på massa överskott fett.
    Detta är bara SGLs (svenska grapplingligan) viktklasser. Övriga SW tävlingar så är det -63, -67, -73, -79, -85, -93 & 93+.

Up and coming
    -73 känns som en passande viktklass för mig. Dock känns det som att sgl ligger närmast till hands just nu, men vi får se jag har
    Ingen panik.

Blev backintervaller imorse i 16- och snö, har nog aldrig varit så nära att spy under träning som jag blev då.
    Men passet blev genomfört och en powernap på 10 minuter i fastun efteråt lika så.

Har haft lite familje tid nu på dagen och kommer förmodligen köra ett rent strerching pass ikväll då jag har rätt stora problem
    Med rörligheten.

Alla tips på rörlighets upplägg är vällkomna.

Ska försöka få till att lägga upp mina tankar om styrketräningen ikväll då jag är väldigt intresserad av synpunkter från folk som
    Sysslat med kampsport betydligt mer än jag har.

Tjo så länge

Mvh

Up and coming
    Nyss hemkommen från ett 75 min grappling och 60 min stående tränings pass.

Vi körde mycket basics då det är mycket nybörjare på passen, villket jag trivs med att göra då nötning av tekniker är någit jag behöver.

Körde även lite nertagningar där jag upptäckte jag får jobba lite på explosviteten, styrkan är inga fel för får jag tag i motståndaren ligger han ner garanterat.

Som vanligt får jag smärtor i höft/ljumskar pågrund av min stelhet, ska till att boka ett möte med läkare för att se om ja kan få remiss med en sjukgymnast eller liknande som kan hjälpa mig med detta.

Imorgon blir det ett helkropps pass med fokus på explosvitet i övningarna.

Precis sänkt en kassein drink och nu blir det sängen då man måste upp 0530 imorgon och arbeta önskan hade ju varit att vara ekonomiskt obereonde så man kunde ägnat all tid åt träningen.

Kommer förmodligen ta lite pappa ledighet närmaste måndagarna, så kommer slänga in ett extra löp pass på morrnarna då tänkte jag.

mvh

Moderator
    Glada nyheter, du behöver inte gå till en läkare för att få remiss till sjukgymnast!!! Numera får man gå till sjukgymnast helt själv, direkt, utan att behöva ta omvägen runt en läkare. Gå ut på landstingets hemsida och titta vilka sjukgymnaster som är landstingsanslutna på din ort. Besöken kostar som ett vanligt vårdcentralbesök, 100;-
    "Violence needs a victim. It needs to have someone who does not want to participate. Something thats being forced upon them"

Up and coming
    Tack så mycket shogun för infon, ska försöka ordna med detta redan idag.

Tänkte ge ut lite hur jag tänkt mig lägga upp min styrketräning och uppskattar kritik och respons

Det kommer bli helkropps pass då jag enbart kommer köra 1 pass i veckan med vikter och vill få med hela kroppen i det.

Dessa övningar kommer vara mitt "bas paket" som oftast ligger som grund i varje pass, dock kommer 1-3 övningar att bytas ut nästan varje pass mot något annat för att få så mycket variation som möjligt, men det är dessa som ligger till grund.
    VIssa övningar väljer jag att inte köra på samma pass för att jag tycker antingen att dom e för påfrestande för att jag ska kunna göra båda 2 bra under samma pass eller för att jag anser att dom stressar samma muskel för mycket helt enkelt.

Bas paketet
    Knäböj
    overhead squat
    box squats
    marklyft
    clean and press
    power clean
    bänkpress
    Chins
    Dips
    Stångcurls
    Utfall
    Stående bålrotation med skivstång

Detta kommer vara mina bas övningar men dom kommmer att kunna bytas ut mot allehanda övningar som jag tycker kan passa för att variera min träning.

Kommer främst köra 2 st olika typer av träning.

Max styrka.
    Explosiv styrka.

i båda fallen pyramidar jag upp vikter i övningen i fråga.

I max styrka pyramidar jag tills jag når mitt max, i den explosva delen pyramidar jag tills jag når en vikt där jag kan utföra 4-8 reps explosivt i 2-3 sets.

Kommer att ha relativt mycket vila mellan setsen för att kunna återhämta mig och utföra bra reps.

Detta är en enkel förklaring på hur jag tänkt mig genomföra min styrketräning.

Vad gäller mitt kostupplägg så ligger jag förtillfället bara och kör på 60-70% på det och unnar mig ett lite enklare liv och låter flickvännen sköta den mesta matlagningen, dock kör jag på att ha högt protein intag (cirka 2g/kg) och äta långsamma kolhydrater och bra fetter. men som sagt jag unnar mig mycket med i dagsläget. kommer antagligen att steppa upp en nivå i kosten i en relativt snar framtid.

Kör lite kosttilskott såsom

whey
    kassein
    vitamin tillskott
    zink
    magnesium
    omega 3

samt kör jag ibland lite preworkouts dock har den preworkouten jag gillar bäst tyvär dopingförklarats i tävlings sammanhang så den känns inte så aktuell längre även om den va en gåva från gudarna när man haft en jävligt jobbig dag på jobbet och behövde lite extra energi på träningen.

mvh

Up and coming
    Kan även kan tillägga att jag önskar lite tips på amerikanska fighters bloggar där fokus ligger mkt i hur dom tränar/äter/återhämtar sig och tankar kring det

mvh

Moderator
    Spontant tycker jag att det ser stabilt ut. Det kommer ju bli ett riktigt helvetespass men det är du säkert införstådd med. Tänk på att vilan blir mycket viktig när du kör såhär hårt, ordentligt med mat och mycket söm för att inte bränna ut nervsystemetjag antar att du har kört nån pwo med dmaa, planerar du att tävla i en wadasport ? Det är ju inget olagliigt utan bara otillåtet i sporter som erkänner wadass rramverk för preparat. Dom vill förövrigt möjligtvis göra snus otillåtet :-)

Up and coming
    Att det blir ett sjukt pass först¨år jag, dock är just styrkträning något min kropp är väldigt van vid och det blir ju bara 1 pass i veckan. mm mat är väl inga större problem dock e sömnen ibland lidande med barn och jobba men jag får helt enkelt känna efter en del, inget är ju liksom skrivet i sten utan man msåte jobba fram till vad som funkar för en.

Ah det e dmaa som e den "verksamma" substansen. Jag vet inte riktigt hurvida SW tävlingarna är medlemmar i Wada eller inte men det är väl dom som ligger närmast till.

Moderator
    Ja det är dmaa (dimethylamylamine) som är förbjudet enligt wada. Grapplar du i ligan, SGL, kan du ju höra med dem om det är otillåtet. Men det är inget oLagligt i pulvret

Up and coming
    Nej jag vet att det ej e olagligt åtminstonde i dagsläget, dock kan ja ju helt enkelt se till att sluta använda det i god tid om man har tänkt sig att tävla. Använder det ju främst när man e väldigt trött och sliten för att få lite extra energi till att träna

Up and coming
    Lite uppdatering.

Igår blev det första styrkepasset på cirka 6 v. blev inte riktigt helkropps pass då jag råkade få lite tidsbrist i slutet då jag skulle träffa lite polare.

Styrkan va pinsamt borta men jag har en känsla av att den kommer tillbaka igen efter några pass. Hade tänkt börja med explosiv fas men det kommer nog snarare att bli "styrke" fas då jag vill komma upp igen i mina gamla stats först, är dessutom mycket enklare att fokusera på ren proggressiv utveckling.

Efteråt blev det göddans med kladdkaka med bodybuilder grabbarna!

Har även beställt en tid hos sjukgymnast, tyvär fanns det så dåligt med tider som passade mig så ska ej dit förens den 27 februrari, men blir iaf skönt att komma dit.

Införskaffade även en crosstrainer nu under helgens gång, tanken är att köra min morgon cardio på den samt använda den som uppvärmning inför rörlighet/stretch pass osv hemifrån.

Lidit till stor del sista månaderna av mindre sjukdommar som ja hoppas ska släppa snart så man kan dra i feting växlen och verkligen komma igång med träninge på allvar! ligger på dagsläget på 3-4 pass i veckan och vill iaf känna att ja kan komma upp i 6-7 st åtminstonde.

Idag har man en del småfix att göra men ska iaf inviga crosstrainern samt köra ett stretching pass. Har börjat ha ont i mina höfter/ljumskar 24/7 nu vilket är liute jobbigt.

Up and coming
    Länge sen jag uppdatera, Vet inte varför men av någon anledning har jag problem att ta mig tiden att göra det, ska försöka bli aningen bättre.

Träningen generellt sett har varit sådär, mma passen har gått strålande, ska snart köra en "vänskapsmatch" då en annan klubb från grannstaden kommer och besöker oss för att köra lite matcher. Dock har min egna fys träningar inte blivit av i samma frekvens som jag velat, har varit trött och sliten både psykiskt å fysiskt pågrund av jobb.

Kommer antingen idag eller imorgon köra ett styrkepass. Kommer bli antingen helkropps eller nära inpå åtminstonde.

Funderar även på att börja cutta lite vikt redan på måndag. Kommer köra en carbcycling inspirerat diet program.

High carb på mina "hårda träningsdagar" Det vill säga mina mma pass och mitt styrke pass, sen low-medium carb på mina dagar jag kör lättare pass och No carb på mina rena vilo dagar.

dagarna med high carb så minskar jag drastiskt på fett intaget för att hålla mängden kcal nere. kommer lägga mig på cirka 2500 kcal om dagen sen minska det efter behov, väger i dagsläget cirka 77 kg, planen är att gå ner te 72 för att sedan räkna med att lägga på mig 1-2 kg när jag börjar äta mer igen.

Kommer numer också skärpa mig kraftigt gällande mitt protein intag till att ALLTID utan undantag få i mig 200 gram protein om dagen.

Planen är att dieta i 8-10 veckor för att nå mina mål.

Kolhydraterna kommer främst att komma från havregryn, potatis, quinoa,bulgur på mina carb dagar, och dessa kommer främst va lagda på måltiden innan samt efter träningspass.

Fortfarande söker jag tips på någon större amerikans fighters blogg som pratar mkt om träning och kost.

Idag är det ufc gala på schemat, någon som kan ge den lata mig streaming och tid möjligtvis?