Welcome to the MMA & UFC Snack på MMAForum.se.
Page 9 of 14 FirstFirst 1234567891011121314 LastLast
Results 209 to 234 of 356
    Contender

Re: MMA for LIFE klättringen till toppen har börjat

Sitter just nu å slappar i lägenheten på Bornholm efter en vecka med flera dagar på stranden och andra utflykter, har haft en fin vecka med mest sol, bad och mat har även fått lite träning med dom medel jag har att tillgå som att springa upp och ner för sandberg, jogga, pullups, armhävningar osv har inte kört så hårt bara som en rolig sysselsättning och ett sätt att få en bra dygnsrytm och bra aptit på maten eller göra av med lite överskottsenergi. Känner mig nu helt återhämtad och alla energidepåer är återfyllda efter några lugna veckor, jag ser verkligen fram imot att få fortsätta min träning med förnyad energi och träningsglädje till hösten :P
    Det är bra med ordentliga uppehåll från vardagen och den vanliga träningen man ser då klart på det som varit och får en viss distans till allt, man fastnar lätt i detaljer när man är mitt uppe i träningen jag har nu fått en bättre överblick på helheten och ska nu träna den stående biten ganska mycket under hösten, man blir lätt färgad av sin omgivning när man väljer att träna en viss del av gamet blir peppad på det man sysslar med just då och fastnar lätt där. Det är alltid en riskfaktor att man sysslar mest med det man är bra på och det som går bra just då. Men samtidigt är det en risk att man förlorar träningslusten och glädjen om man tvingar sig till att träna nått som man mest kör för att man känner att man måste, en fin balansgång men samtiditgt är man i efterhand tacksam för att man genomfört en tyngre tränings period som när man var mitt uppe i den kändes kanska trist men gav mycket erfarenhet och kunskap.
    Det ska bli spännande att sätta samman allt i höst och se hur mycket all mark träning verkligen har gett i mma sammanhang. Den stående boxnings biten hoppas jag kunna göra en boost med så den kommer ikapp ialf så pass att jag inte behöver oroa mig över den biten, brottningen kommer jag också få köra vidare på och hoppas att den förbättrade fysträningen hjälper mig på det området också med mer tryck och kraft i dom stående brottnings momenten.
    Så jag tar och tittar lite på sommarens mål som kommer gälla några veckor till.
    -Återhämtningen ->funkar bra har fått ny energi och lust att träna.
    -Vikt uppgången ->Tränar styrke och tycker det är kul också, vet inte vad jag väger nu men vet att jag har minst 1kg fett som jag lagt på mig under semestern och kommer bränna bort så fort höstträningen börjar. Planen som det lutar åt blir nog att med hjälp av 2 stryke/fys pass i veckan försöka öka framför allt styrkan, kommer viktuppgång på köpet får det bli så. Och sen fortsätta i samma viktklass alltså runt -77kg ialf så länge jag kan blir jag för fet/stor får jag helt enkelt hoppa upp en viktklass.
    -Lila bälte -> Har verkligen haft en bra utveckling på min BJJ den här våren och sommaren måste dock byta lite fokus till hösten men ska försöka få med 1-2 pass i veckan för att fortsätta utvecklingen. Lila bälte kommer när det kommer, det som jag själv saknar i mitt game är fortfarande en viss rutin som kommer komma med mera tid på mattan och jag använder fortfarande gi´n för lite i flera situationer. Den stora anledningen att kämpar mot lila är att det öppnar upp för att få tävla i lila klassen i bjj och få möta riktigt bra motstånd där, samt att det ger en ligitimetet och seriösitets stämpel inför kommande mma sammanhang, att man har ett kvitto på att man kommit till en viss nivå och kan tas på allvar. Sen är det 10th planet bältet som i mma sammanhang egentligen är viktigare men hoppas kunna komma dit också inom en inte alltför avlägsen framtid.
    Ja, det är ett ganska stort projekt att bli en mma fighter, ständigt nya utmaningar och avvägningar i träningen som man måste ta ställning till, men det är just det som driver mig att fortsätta att man har en oändlig väg av utmaningar och utvecklings möjligheter framför sig är det som gör det så roligt

Hall of famer

Skön läsning med långa och informativa inlägg. Fortsätt så och lycka till med all träning och det kommande lila bältet

Contender

Thx m8!

Nu befinner jag mig i Halmstad och har fortfarande semester kommer börja med jobb och träningen igen på måndag och sitter och spånar på hur jag ska göra för att komma igång med träningen på bästa sätt. Det lutar åt en ganska mjuk start med minst 2 vilodagar i veckan och inte mer en en dag med dubbelpass. Sen efter en månad kan jag börja öka på antal pass eller intensiteten på passen, ska nog börja med att göra en boost på boxningen 2-3 pass i veckan och om möjligt ett pass med bara Kim brukar ge extremt mycket att köra med honom, jag förstår vad han menar när han förklarar och han ger mig alltid ordentligt med väl avvägd pedagogisk stryk för maximal utveckling, dessutom lär jag mig dom svåraste sakerna som timing och vinkel kontroll. Så med en sån boost kommer min stand-up förhoppnings vis få en ordentlig uppsträckning :P Hoppas kunna komma till ett gym imorgon här i Halmstad ett stryke-pass skulle inte sitta fel så jag kan komma in i mitt preliminära schema direkt.
    Som nog blir:
    Mån: VILA
    Tis: Thai + BJJ
    Ons: Thai eller MMA
    Tors: Thai
    Fre: Styrke
    Lör: VILA
    Sön: Styrke
    Damn asså det e svårt att få ihop ett schema som håller när man har jobb att ta hänsyn till önskar att man kunde vara fulltime fighter måste börja fiska efter sponsorer eller nått :roll: Så lätt att överträna när man inte får sova ordentligt i proportion till tränings timmarna, går inte att kompensera allt med mat och vitaminer men det hjälper dock lite med ett bra närings intag. Får vara noga med powernaps efter jobbet och ska även testa med att köra en vilovecka var 5:e vecka så kanske man kan hålla sig i form bättre. Har också fått ett ganska starkt tävlingssug nu under semestern och ska nog gå lite shoot matcher under hösten kan va bra mätsticka på om mitt standup förbättras också, kollade på lite gamla fighter och jag skäms, fan va kass man är vill slå sig själv i huvvet och önskar fan att jag blir knockad om jag viftar och vevar som ett fån igen under min nästa match.

Rookie

Ser fram att se dig semester slapp och avdankad på träningen Micke!

Contender

Tisdag:
    Styrke 90min
    Körde igenom benen och ryggen körde 4 benövningar inga fancy övningar bara benpress, benböj, benspark osv sen ryggen först marklyft sen pullups och avlutade med rodden körde ganska tungt på det mest och känner mig fortfarande ganska mör nu idag torsdag.

Onsdag:
    SW 90min
    Övervägde att köra dubbelpass men va så sliten efter tunga dar på jobbet och dessutom de tunga benpassetså jag nöjde mig att köra lite SW som jag inte kört på hela sommaren enbart gi träning har det varit ett tag nu så va lite spännande att köra utan gi nu.
    Passet var roligt körde med Kim som jag inte kört med på länge och vi gick igenom allt han missat den senaste tiden och kom fram till att det mesta som handlade om top position och tryck var nära besläktat med hans tidigare tränings erfarenheter i bla wing-chun höft kontroll osv fanns det många paralleller som när man får koll på dom kan man lära sig mycket av dessa likheter. I övrigt gick det ganska bra i min grappling hade bra flow och hade kul på passet testade lite nya och gamla tekniker och modifierade och satte samman lite dacre moves.

Torsdag:
    MMA/Standup 90min
    Körde med Kim i våran lilla källarlokal och gick igenom tekniker och strategier som Macida och Andersson Silva använder bla avstånd, timing i ingångar, höfttryck i followups och benkontroll osv flera av klinch teknikerna är bla nära besläktade med grapplingen och fick flera aha upplevelser och fick även nytta av höftkontrollen och trycket jag arbetat upp i ground gamet under våren. Typen av game som Kim jobbat fram under nästan 7år är en blandning av Andersson Silva och Macidas game en blandning mellan thai och kung-fu jag mäker direkt att det kommer passa mig perfekt och kommer passa som hand i handske för mma när man lägger in det i sitt game kommer även ground and pound delen få ytterligare en dimention som sällan används har bara sett Andersson som kör den typen av ground striking finns säkert några fler och kommer garanterat komma flera i framtiden. Judo som brottnings teknik skulle passa riktigt bra det med med kung-fu-thai-stilen ska forska lite mer på området och även testa i shoot matcher under hösten :P

Hall of famer

Från vilken position känner du att du "lättast" får in Darce choket ifrån? :P

Contender

Att bara få in själva darcen är nog från när man ligger i någons halvguard men får man in en darce som man roterar in eller i ett svepmoment så har man mycket högre finish rate eftersom dom oftast sitter djupare

Contender

Måndag:

Efter en ganska späckad helg med kontors byggen och bjudningar var det då måndag och träning igen funderade på att bara köra ett pass men bestämde mig ialf att köra dubbelpass.
    MMA 90min
    Dagens pass var ground and pound fokus låg på höft tryck och press från top sittandes i någons guard gick igenom några tekniker att lossa händerna och sen slå och hålla höft tryck, sen med mitsar och då slå med hela kroppen genom att vrida höften och få maximal kraft i slagen. Gick ganska bra har den senaste tiden börjat behärska top trycket med höften och följa upp och hålla ner en motståndare bättre och bättre även fast det finns mycket kvar att lära ännu kan jag ialf träna det själv under sparringen. Avslutade hela passet med sparring med mma handskar från guard allt tillåtet som lås och svep slag osv men passerade man guarden var det bara börja om i guarden igen. Märkte att det inte är helt lätt att hålla nån nere som inte vill det har man en aktiv guard är det ganska lätt att låsa ner motståndaren eller kicka bort så man får tid att ställa sig upp igen. Hoppas få tillfälle att köra mycket sparring med slag på marken i höst både kul och viktigt.

SW 90min
    Teknikerna bestod av att ta och återta ryggen i olika former och varianter samt setup för att kontrollera motståndarens armar när man väl tagit kontrollen av ryggen. Intressanta tekniker, situationer som man allt som oftast hamnar i under sparring men inte ofta bryter ner och tränar specifikt. Sen sparring körde mycket darce och armtriangle nästan bara faktiskt har fått ganska bra teknik och tryck i dom men gick väll sådär i övrigt blev sliten ganska fort och fick kramp i vaden inte så bra vana på dubbel passen glömde bort eller hann inte med att göra alla förberedelser med slowcarbs, mineraler, ordentlig mat osv osv som jag gjorde i våras inför dubbelpassen sen e man inte riktigt i gång ännu med träningen på allvar efter semestern. Får bli lite vila och ta igen mig efter det här dubbelpasset tror jag.

Contender

Sitter och samlar ihop bilder o filmer till en hemsida som jag tänkte köra igång i nu i höst i samband med att jag ökar takten på min väg mot pro mma. Kommer bli mera träning och mindre jobb timmar men framförallt kommer jag fokusera på att få ihop mitt mma game så fort som möjligt. Sprang på det här klippet från brasilien när jag kollade runt på nätet, ett klipp från när vi kör i favelan Rocinha
    [youtube:2npytlkn]http://www.youtube.com/watch?v=V2LKYJEeTGQ[/youtube:2npytlkn]
    Hoppas få upp en sida inom kort där jag kommer posta mer bilder, filmer tränings scheman osv kommer även lägga ut längre texter som inte publicerats här ännu men kommer fortfarande kopiera blog/tränings journalen hit.

Contender

Torsdag:
    MMA standup
    Tränade med Kim började med att köra lite lätt sparring och ökade takten allt eftersom riktigt kul att ta tag i den stående biten har haft en oro att jag inte skulle ta mig an den stående biten med mma träningen nu på hösten ordentligt eller med lika stort engagemang som jag gjort med markbiten. Dock var mina farhågor om det lilla problem helt onödiga det är tvärtom riktigt kul att göra nått nytt och känna att man inte kommit så långt i detta för mig relativt orörda område med oändliga vidder av ny kunskap som kan plockas upp
    På dagens pass körde vi olika kontroll och klinch övningar där man från distans gick in och tog kontroll och sen agerade utifrån vad motståndaren gör, märker att jag börjar få in en bättre och bättre kontroll, balans och vinklar i min sparring med hjälp av dessa övningar. Ska försöka köra mer stående sparring och testa teknikerna som vi nu håller på att nöta in för att ytterligare öka min förståelse och rutin. Det man framför allt lär sig är att agera smart och taktiskt med lugnet i behåll i stressade hårda situtioner.

Contender

Schyst klipp nere från brasilien du! Din grappling börjar se riktigt bra ut!
    Sikte på några tävlingar under hösten?

Contender

Quote Originally Posted by Mental_Midget
    Schyst klipp nere från brasilien du! Din grappling börjar se riktigt bra ut!
    Sikte på några tävlingar under hösten?
    Tackar jo ska köra en hel del tävlingar hade jag tänkt mig, Scandinavian Open BJJ tänkte jag nog köra, sen blir det shootfighting minst en tävling, thaiboxning skulle vara bra att få in nån också sen har man ju sgl som rullar på så blir nog en hel del.
    Men mål nr ett under hösten är att få bättre striking i alla moment samt förbättra brottningen och balansen i allmänhet. Så förberedelserna kommer vara ganska korta inför grapplingen osv till förmån för striking träning.
    Det är mycket på gång under hösten måste nog införskaffa en stor kalender om jag ska få en effektiv struktur och överblick på det hela.

Contender

Lördag:
    MMA 90min
    Åkte å tränade i på Märsta Alliance eftersom jag behöver och planerar att arbeta på den stående biten. Det var riktigt kul att återse alla på klubben har inte kört där på nästan ett halvår utan har istället valt att fokusera på markbiten som jag kört på Team Gringo. Uppvärmning med lite hopp och lek körde lite basket också för att blir varma fan det är ju livsfarligt stukade långfingret på bollen men som en sann mma fighter tejpade jag det och lät inte det bekomma mig på resten av passet :P
    Passet var ett rent sparring pass började med thai sparring märkte att jag blev trött snabbt, ingen vana att röra mig och slå på det sättet helt enkelt dom första rondera kändes ganska bra sen gick det utför och gasade totalt sista ronden thai ops: Efter ombyte till MMA handskar var det åter dax för sparring MMA sparring från stående till nertagning och fortsätta på marken och eftersom jag redan var slut fick jag gå på ren vilja har inte varit så slutkörd på länge men riktigt kul pass. Riktigt kul och fick ta lite smisk stående också kommer köra flera såna här högintensiva pass nu i höst och dra ner på mängden pass och istället köra 110% sen ge sig tid till återhämtning tror det kommer ge mer energi och explosivitet till matcherna jag planerar att gå.
    Tror sommaren slutar här och hösten tar vid.
    En rolig sommar med mycke rolig BJJ träning mina målsättningar var :
    *Njuta av träningen - OK
    *Öka i vikt - Marginellt
    *Vara återhämtad och i bra form till hösten - Har vilat ganska mycke under semstern dock sabbar den tidiga uppgången på morgonen allt nu när jag börjar jobba känner mig helt trasig resten av dagen när man går upp kl 6:30 mår illa har ingen aptit vilket medför att resten av dagen också blir damp med mat och vila för mycket kaffe och socker för att få i sig energi sen är man pigg på kvällen eftersom man varit zombie hela dagen och vänder och vrider sig i sängen till kl 2 och samma visa igen... jag är verkligen ingen morgon människa men hade på något magiskt sett lyckats ganska bra under våren men nu är det kört efter en semester med mina naturliga vakentider och sova mellan kl 01-02 och 10.
    *Lila bälte i BJJ- Ja tänkte ge mig själv en utmaning och morot och eftersom det verkade ganska lovande i Brasilien satsade jag högt. Dock har jag inget bälte ännu och hösten kommer ägnas åt den stående biten mestadels men har ialf kommit en bra bit på vägen och det får bli när det blir.
    Nya mål kommer sättas upp riktlinerna är tillsvidare styra upp den stående biten och mentalt förbereda sig på tävlingar.

Contender

Jahopp då har man blitt sjuk en vanlig hederlig förkylning nästan skulle jag kalla det trivsel förkylning tydliga symtom men inte nära döden. Så jag kommer chilla lite tills den går över och fixa med hemsidan. Har satt upp en beta version nu den är lite ruff och ful men ska snyggas till och göras om i en bättre version med ny template och design inom kort ser detta som en test version som ni gärna kan komma med förslag och tips till mig om vad som ni skulle vilja se. Behöver inte inte klaga på designen för den kommer snart förkastas dock vad ni tycker att den bör innehålla. Gärna i PM om det är längre eller invecklade resonemang.
    Syftet med sidan är att jag ska kunna marknadsföra mig som fighter och eventuella framtida sponsorer få plats att visas upp på, samt att få läsaren att lära känna mig på ett förhoppningsvis roligt och intressant sätt. Ett plus är att vänner och bekanta kan få en bild av vad jag pysslar med hela tiden, inte alltid helt lätt att förklara för släkt och vänner vad mma är och vad jag faktiskt gör :roll:
    http://www.mmaproject.se

Contender

Nu har jag vilat en hel vecka pga förkylningen som jag åkte på förra helgen, under tiden har jag bla försökt lära mig programmera bla html och nu börjar det lossna något hoppas kunna lägga upp en ny bättre version snart av sidan.
    När jag vilat mig lite har jag även haft tid att tänka på träningens återhämtningsfas när jag ser tillbaka på det senaste året har jag bara försökt ha en så kort som möjlig återhämtning för att få fler tränings timmar men nu i efterhand kan jag nu inse hur dumt det är att inte ta sig tid att återhämta sig. Lika dumt det är för en otränad att skippa att träna är det för en träningsgalning att skippa återhämtning för det är ju trots allt under vilan man bygger upp kroppen. Väldigt logiskt egentligen men när man är mitt uppe i något är det svårt att se på det med distans och logiken som man kan göra i efterhand. Jag säger inte att jag inte fått något resultat men risken med för många tränings timmar blir att 1: Överträning dvs kan inte träna på minst en månad pga att kroppen är slutkört. 2: Medellunken, dvs man har aldrig kraft att maxa eftersom man omedvetet eller medvetet sparar sina krafter för att orka morgondagens tränings pass och har man bara tränat på medelfart så klarar man inte full fart i tex en match, märkte framförallt i Basilien att många fler körde full rulle och var vana med det troligen gav dom kroppen tid att vila och kunde sen igen gå fullt ut vilket är mycket bättre i match sammanhang, där man behöver kunna maxa i 5-15 min thats it! Man har ingen nytta av att kunna fisa runt på 70-85% i 3 timmar. Man blir helt enkelt bra på det man tränar på och eftersom jag har tävlings ambitioner måste jag byta tränings metoder. Själva upplägget måste bli nått i stil maed att jag kör hårda pass 2-4 ggr i veckan beroende på övrig fysiskt aktivitet allt ifrån hur slitsamt jobbet är till om jag fått bra sömn och näring. Sen att ha minst 1 dag i veckan med helt off från träning och i början kommer jag ha 2-3 tränings fria dagar tills jag lär kroppen dom nya rutinerna.
    Exempel:
    Måndag: Full RULLE! - Tex Mits och Hög intensitets sparring
    Tisdag: Vila
    Onsdag: Lugn teknik träning - Tex drillar och lugn sparring
    Torsdag: FULL RULLE! - Tex Mits och Hög intensitets sparring
    Fredag: Vila
    Lördag: Fysträning - Tex kettlebells och gummibands-shoot drill
    Söndag:Vila
    När jag tittar på det ser det tunt ut jämfört med mina gamla scheman men jag vet att ett högintensitets pass med uppvilad kropp och pigg hjärna ger mer än 3 halvdana pass med sliten kropp trött sinne.
    Innan kunde det se ut som följande:
    Måndag: MMA + SW dubbelpass
    Tisdag: Styrke
    Onsdag: MMA + SW dubbelpass
    Torsdag: BJJ
    Fredag: Styrke
    Lördag: Jogga eller vila
    Söndag:BJJ
    Alltså ingen möjlighet till högintensitets pass och ingen tid för ordentlig mat och vila.

Så målen för kommande månad blir:
    -Vänja mig vid ökad intensitet på passen.
    -Ge mig tid till återhämtning.
    -Fortsätta jobba på mitt stående.
    -Våga använda benstyrkan mer i sparring vid dyk och nertagningar (tror att jag fegat innan för att benen tar enorma mängder energi för att det är stora muskelgrupper, ska nu öva in tekniken och vanan att använda benen mera)

Contender

Tisdag:
    Thai / MMA 60+60min
    Träning i Märsta galet mycke folk såhär i början av terminen men körde med dom gamla rävarna första timmen ganska lätt thai sparring och gick sen över till lite grappling och rullade blev jobbigt trött av det men inte så konstigt har inte tränat ordentligt på ett tag nu. Sen var det mma träningen som nästan bara var sparring först brottning från stående sen shoot-drill sen grappling från stående och mma sparring som avslutning blev ordentligt trött men försökte ändå vila nån rond här å var för att inte ta ut mig för mycket så här ibörjan. Plus med träningen var att det var mycke sparring och att nästan alla teknikerna jag lärt mig funkade bra singeleg osv som vi drillat hårt på gringo satt bra och mina dyk gick bra trots att tekniken inte alltid var helt hundra men får man bara in några brukar teknikerna släppa. Hade nästan glömt hur mycket man lär sig på att träna med andra ibland med folk som man inte brukar köra med som är van vid alla tekniker som är ens bästa moves som inte funkar bara för att alla har lärt sig att försvara sig mot dom man riskerar då att medvetet eller omedvetet sluta med det man är bäst på och tappar då en stor del av sitt game.
    Min nya stående wing-thai stil och strategi funkar över förväntan för mig i mma-sparringen det hjälper mig att agera rätt utan att göra en specifik teknik utan anpassa mig och agera utifrån av motståndaren gör, som bonus slipper jag ta så mycket stryk och får in dubbelt så många rena träffar på hälften så många slag. Alla tekniker jag nött in kommer helt enkelt mer naturligt när jag kör wing-thai mode. Får utvecklingen fortsätta såhär kommer det bli en grym höst bara jag får fart på kroppen och fysen ska inget kunna stoppa mig :twisted:

Contender

Torsdag:
    Thai 60min
    Efter en ganska intensiv uppvärmning började vi med drillar först en där den ena sparkade och den andra fångade benet och sen slog med andra handen drill nr 2 var frontkick och den andra parerade med armen och sparkade tillbaka ganska enkla drillar men har märkt att man har mycke nytta av dom i sparring sen var det mits enkla kombinationer 2 slag spark typ hade bra balans idag och testade att bryta upp timingen i kombinationerna och märkte en markant förbättring på dom delarna efter mina lektioner med Kim hjärnan har nu gått in i stand-up mode efter ett år av markfokus när min hjärna kom in på grappling varenda ledig stund har jag nu gått in på standup biten känns uppfriskande att sitta och dagdrömma om en annan del av mma gamet :wink:

MMA 60min
    MMA passet var mark/grappling halvguarden behandlades och olika varianter av electric chair kördes en del som öppnade vägar som framförallt kan vara bra i mma var välkommet nytt. Så skönt nu när man nördat mark i ett år då är det sällan nått nytt oftast bara en variant av nått man redan kan men ur en annan position eller vinkel som man kan ta till sig snabbt och se fördelarna och användningsområdet för direkt.
    Sen var det sparring idag kände jag mig mycket piggare men höll igen lite hela tiden för att inte behöva gasa totalt många bra ronder och fick roligt och bra motstånd, jag kände att min teknik hade förbättrats sen jag körde i Märsta sist som måste varit ett halvår sedan inte så konstigt när jag gått in så hårt för den biten kanske, men det oväntade var att min styrka som alltid varit lägsta laget i det gänget nu var mycket bättre jag hade fortfarande inte övertag i styrka men ändå tillräckligt för att teknikerna skulle funka :P Kanske inte heller så konstigt när man tänker på att jag gått upp nästan 5 kg sen sen dess men bra kvitto på att ansträngningarna betalar av sig.

Contender

Ja ingen uppdatering har skett för jag har inte tränat på nästan en vecka, det har sitt enkla svar i att jag blev sjuk på fredagen igen... dock i en lite annan variant med hosta osv, nu är det nästäppan kvar och det är inte allt för kul att inte kunna träna. Om man ska se det från den ljusa sidan är det kanske lika bra att man får vila upp sig ordentligt och börja om på ny kula när det har gått över. Jag har passat på att fixa till mina haltande matvanor som varit kassa sen innan sommaren med orgelbunden och ganska fattig kost, jag lagar nu ordentlig mat och ska förhoppningsvis kunna fortsätta med det även när träningen kommer igång, ska även försöka få lite struktur på lägenheten som fått stå lite i skymundan till förmån för alla träningspass som fått komma före. Nu ska jag dock försöka få lite ordning på vardagen och därigenom minimera stressmomenten och inse det ohållbara i att bo i en halvfärdig lägenhet med stökiga byggrum och dålig belysning, när man samtidigt ska kunna prestera på arbete och träning. En sann utmaning men vet att en fungerade vardag med vällagad näringsrik mat är ett måste om jag ska kunna få en hållbar situation med träningen.
    Tillsvidare blir målsättningen att komma i form och hålla en bra kosthållning och se till att få den sömn jag behöver efter detta kommer MMA delen stå i fokus under hösten.
    Jag kommer träna med inriktning på att blir så komplett som möjligt till vintern till skillnad från vårträningen som jag hade ganska mycket fokus på markdelen med submissions som huvudmål. Den kommande terminen kommer syfta till att sammanställa och smälta samman alla delarna i MMA och bättra på det som jag ser som mina svagaste sidor.
    > Ground and pound är en del som jag inte kört så mycket men kommer få tillfälle att öva under hösten har lite grunder som ska arbetas vidare på dock har jag inte kommit till punkten där polletten trillat ner och förståelsen uppenbarar sig som i grapplingen och den stående strikingen.
    > Nertagningar och klinch är en del som jag behärskar hjälpligt men inte har någon bra edge på ska försöka väva in brottningsdrillarna och nertagningarna jag övat på under våren i mitt game så att jag kan applicera och använda mig av dessa i rätt situation och dom kommer naturligt.
    > Standup-striking har länge varit haltande dock har jag fått ett enormt mentalt genombrott på den delen efter sommaren och känner mig trygg i slagväxlingar och har en naturlig väg att följa nu efter att min grundbalans och timing rotades i hjärnbalken efter uppenbarelsen med wing thai nu efter sommaren.
    > Fysen, kondition är egentligen en av mina starkaste sidor sedan barnsben men har av okunskap och ignorans kommit att blivit en sviktande punkt pga överträning och dålig återhämtning. Explosiviteten har varit ganska obefintligt i mina matcher men detta beror mycket på gameplan och ofta taktiska upplägg för att slippa ödsla energi. Det som varit bra är segstyrkan i kampmoment jag har aldrig behövt bli manglad eller känt mig svagare än min motståndare och har nästan alltid kommit ur som segrare i slutändan i tävlingar. Jag känner nu min kropp bättre och kommer vara mer aktiv och medveten i fysningen med bättre återhämtning och högre intensitet på vissa pass för att klara intensiva och energikrävande kampmoment bättre som bla ground and pund och nertagningar.
    > Submissions dom är den bästa delen i mitt game tror jag dock ska jag smälta samman dessa när slag är involverade.
    Jag har även lagt upp en ny version av hemsidan dock är den fortfarande ganska simpel men ser inte fullt så illa ut längre :roll: http://www.mmaproject.se

Contender

Jag håller mig fortfarande lugn men känner mig mycket bättre nu. Ska ut och jogga och träna lugnt och komma igång med fysen på egen hand i veckan så jag slipper utsätta mig för alla angrepp av bakterier och virus som man oundvikligen gör när man tränar med massor med olika människor. Måste lägga en gedigen och balanserad grundfysik som ska vara långsiktig och varaktig om mina planer på att tävla mycket senare i höst ska vara möjlig. Detta är en av alla mindre motgångar i träningen som jag haft, men det är i motgångarna min övertygelse och vilja stärks och när jag går här hemma och inte kan träna inser man vilken gåva och ynnest det är att få möjlighet att få syssla med den underbara sporten mma, man inser att man har tagit den dagliga träningen för givet och glömt bort hur underbart det faktiskt är att få träna hårt och sen ge allt på tävling. Snart, snart ska jag åter igen komma hem på kvällen och somna glad, mörbultad och genomtränad från topp till tå.

Contender

Måndag:
    GYM 60min
    Eftersom jag kände mig i bra form nu och var pigg och alert hela arbetsdagen bestämde jag mig för att ta mig ner till gymmet och köra lite allmän fys träning.
    Började med lite lätt hopprep körde mest för att få igång kroppen och efter detta värmde jag upp nacken och körde sen nackträning lite brottar drillar av olika slag typ bryggan på nacke och därefter pinna ner huvudet i backen och vicka, vrida och cirkla osv, samma modell som vi brukar köra på team gringo har märkt att den typen av träning för nacken är riktigt bra inte bara för brottningen utan också för att bättre klara slagen mot huvudet utan att bli groggy lika lätt efter som huvudet sitter stilla på plats bättre.
    Fortsatte sedan bort till vikterna upptäckte till min glädje att dom skaffat in en av varje vikt från 8-40kg kettlebells till gymmet så jag körde lite sving med axelpress och sen lite tyngre sving utan press för att komma åt benen också som varvades med chins och viktplatta över huvudet i cirklar. Som avslutning tog jag en lite tyngre dumbell press för bröstmusklerna eftersom bröst det är min akilles häl dock börjar det bli bättre nu efter lite fokus på den biten. Vid det laget hade jag kommit igång ganska bra hög på endorfiner, adrenalin, dopamin och serotonin och vet inte vad började kroppen goes bananas pga den plötsliga träningen efter ett längre uppehåll jag och kroppen ville bara köra mer hårdare och tyngre! Då sa hjärnan som tur var stopp! inte för hårt nu du har fått din fix gå iväg nu inte överdos igen, så vis av tidigare misstag gick jag istället och satte mig i bastun. Jag har aldrig känt det så tydligt som nu men träning är verkligen en drog kände mig som en narkoman på kokain eller nått när jag smög hem i mörkret :P
    Får se hur jag känner mig efter det här fyspasset hoppas innerligt att jag ska kunna smyga igång träningen nu vet inte hur länge jag pallar att vara utan träningen nu.

Contender

Det går åt rätt håll, veckans träning har förutom jobbat med att spackla, bära bruk och kakla varit lite lätt skuggboxning hemmavid när jag blivit för ivrig att börja träna det stående, har känt mig mestadels i form liten minimal känning på tisdag efter måndagspasset tyvärr och en minimal känning på fredagen efter jobbet men annars känner jag mig redo. Så idag gick jag en sväng till gymmet och körde lite blandat experimenterade lite med nacktränings varianter på gymmet. Tex att köra bänkpress stående i brygga på golvet med en skyddsmatta under huvudet. Vi har kört liknade på TeamGringo men då med partner och det ger resultat helt klart och den här varianten funkade också bra om man har en ställning med räls. Sen körde jag igenom ryggen och sen lätt lätt ben för att jag inte ska få extrem träningsverk efter nästa benpass.
    Händer alltid nått kul när man tränar på sats med så mycket blantat folk och idag inträffade det i omklädningsrummet när jag kommer in har det just varit sats boxercise pass, och alla hobbyboxare i märsta har vairt på passet hälten är exalterade över hur dom missade mitsen och slog sin polare i magen osv osv, medan vissa tror dom har blivit baddest man on earth efter ett pass boxercise. Just en sån råkade jag ut för :P han kommer ut från toan helt testo-stinn och kommer mot mig med en gungande gångstil och sparkar undan mina skor som jag just tagit av mig antagligen för att dom stod lite nära hans skåp och lackskor haha, kunde knappt hålla mig för skratt men höll honom ändå under uppsikt och när han kollade mot mig stirrade jag ner honom inte utmanande bara lugnt möta blicken men tillräckligt för att visa att han kunde hålla sig till sin plats. Ville inte säga nått om han störiga manér väl medveten om att jag hade mycket mer att förlora på ett bråk inte allt för bra publicitet för sporten. Dessutom skulle jag få dåligt samvete om jag visste att jag hade kunnat förhindra ett bråk och inte gjort det. Det känns tydligare ju mer man ägnar sig åt kampsport att många inte kan hålla isär kampsport och våld. Samtidigt är det ganska vanligt att folk som inte är allt för vassa på att slåss beter sig illa på det här sättet väl medvetna om att dom flesta kollar ner och gömmer sig. Såna rötägg skulle behöva komma till ett MMA eller BJJ gym och lära sig lite respekt och ödmjukhet mot andra. Ledsamt nog har dom flesta bråkstakarna inte tillräckligt mycket självkänsla för att klara tappa ut flera gånger dagligen eller ta stryk av mindre motståndare.

Få se om jag kan köra SGL tävlingen på nästa Söndag men jag hoppas det känner jag mig kanon resten av veckan är det spikat men hälsan först får det bli nu. Ska gå på en vitamin kur av högsta kvalitet som jag hoppas ska ge mitt immunförsvar det som krävs för att köra hårdare mma pass. Nu är det ut i solen tjao!

Contender

Måndag:
    SW 90min
    Första grappling passet på länge och det var riktigt kul att återse alla igen :P Fick hålla passet för en grupp med dom mer avancerade medan Jocke tog sig an att nöta grunderna med nybörjarna. Så tog tillfället i akt att köra igenom Darce och Armtriangle med lite detaljer och setups som jag jobbat en hel del på, det var bra att gå igenom och friska upp minnet lite också på detaljerna. Sen var det sparring resten av passet, gick ganska bra och blev inte så trött som jag varit rädd för utan tuffade på bra under hela passet, rörelserna i grappling sitter numera i muskelminnet och jag kan grapplas på automatik utan problem vilket kändes tryggt inför framtida mma tävlingar när man kanske måste köra lite groggy :wink:
    Ser ut som det blir SGL på söndag har reggat mig på -77 avanc nu och ska väll köra grappling/bjj onsdag eller torsdag också och sen vila till söndagens tävling.

Contender

Onsdag:
    SW 90min
    Sista passet inför SGL på söndag passet var bra förberedelse inför tävlingen snabb intensiv uppvärmning sen sparring i 1 tim från stående fick köra mot en av klubbens bättre brottare ett par omgångar det var givande ronder med många svep och transitions där jag fick tillfälle känna in brottningen i hans game och ta till mig av den delen. Fick även fixa till lite passeringar som jag jobbat en tid på och nu satt det bra fick även tillfälle att finjustera darcen och armtriangeln som börjar bli ganska vass nu. Har fått många nya vapen på marken nu sen förra sgl har ett helt nytt game egentligen. Lite komiskt nästan hur jag lyckades med konststycket förra gången att vinna alla matcher men var också sjukt nära att åka dit ett antal gånger. Mycket tur och attacker i ovanliga situationer blev min räddning. Jag är nog åter igen underdog i det här sammanhanget. Jag har inget att förlora och är på ganska djupt vatten med dom här grabbarna men det ökar bara spänningen och det ända jag förväntar av mig själv är att kämpa tills jag stupar.

Ska bli kul att tävla igen känner också hur jag blir starkare för varje dag som går nu är jag i en uppgående spiral får komma ihåg att vila ibland när jag är på toppen den här gången. Det är bra med en detaljerad tränings journal som man kan gå tillbaka i och kolla och räkna pass och veckor och se när man har sin peak och när det börjar dala när man tränar för hårt.

Snart kommer mma coachen Bosse tillbaka från usa där han just blivit API instruktör! Det är API som bla sysslar med caveman training och fysar tex Brock Lesnar och Sean Serk. Riktigt nice att kunna få tillgång till en sån maximerad och avancerad fysträning inför tävlingar i framtiden. Fysningen är en hel vetenskap om man ska upp på den nivån som amerikanerna har i mma numera. Nu har jag alla nycklarna i min träning för att lyckas bara åka med tåget mot framgång
    API´s hemsida -> http://www.athleticperformanceinc.biz/
    Bosses Blog -> http://blogs.fairing.se/index.php/bosses/

Contender

SGL stockholm deltävling 3
    Japp idag Söndag var det deltävling 3 i Stockholm, jag var ganska lugn och samlad inför tävlingen jag visste att min teknik och mitt topgame var mycket bättre än sist dock var jag lite oroligt för fysen har ju varit förkyld osv tills för bara nån vecka sen och innan dess var det sommar uppehåll så har inte tränat ordentligt sen våren egentligen. Jag satte ingen press på mig inför tävlingen med tanke på omständigheterna men ville såklart ändå vinna. Uppvärmningen gick bra och det kändes att jag hade koll på vad som skulle göras, alla drillar satt bra osv osv en något liten lokal dock med tanke på att det var närmare 160 deltagare i en liten sporthall därav den något konstiga kameravinkeln man fick helt enkelt inte plats vid mattan. Men det var dubbelbokning på den andra hallen och inget man kan beskylla arrangörerna för.
    [youtube:13dt984z]http://www.youtube.com/watch?v=pMVEEmNBYws[/youtube:13dt984z]
    Första matchen gick jag mot Stefan Elfver från Fightzone Stockholm visste att han var rutinerad men blev ganska förvånad att han drog butterfly guard jag gick in och jobbade för passering och efter nån minut gjorde han misstaget och exponerade sig för en darce jobbade medtodiskt in den och den satt ganska fort efter det riktigt bra eftersom det var ett av mitt main mission att sätta darce eller armtrianglar i tävling.
    [youtube:13dt984z]http://www.youtube.com/watch?v=ZIHejfkazrQ[/youtube:13dt984z]
    Andra matchen gick mot Mattias Ottestig Hilti Stockholm en tuff match kände direkt att han var solid i sitt game fick en chans i början att få in en darce men hans base var för bra och tillslut trixade han in en armbåge och kom ur faran. Sen var det han som attackerade jag undslapp allt med inte utan ansträngning och min fysiska form kom ikapp jag blev riktigt trött när jag fick kämpa en hel rond mot en så pass bra motståndare.
    [youtube:13dt984z]http://www.youtube.com/watch?v=NLvfZvTmsuU[/youtube:13dt984z]
    Tredje matchen gick mot Fredrik Holmberg Carlson Gracie jag var helt slut efter den hårda matchen innan när den här skulle börja. Matchen blev mycket fram och tillbaka hade inte kraften att avsluta eller jobba in positionerna. Min enda riktiga chans var en darce men den var inte tajt nog hade suttit perfekt på en grov brottarnacke men inte på den halsen inte han bara försvann ur greppet för mig. Jag borde vunnit om jag haft lite mer energi det är jag övertygad om men på den här nivån kan man inte bara segla in och vinna utan rätt förberedelser man måste kämpa hela vägen och träna hårt, inget kommer gratis det är ett som är säkert.

Jag vill egentligen inte köra när jag inte kunnat träna ordentligt men gjorde ett undantag eftersom det var grapplingligan och hade en bra placering och hoppas på att kunna vara med i finaleran och då i bra form, och nu fick jag köra trött och urlakad vilket jag redan gjort ett par gånger förra året och det suger man blir så missnöjd med sig själv, som tröst så var det inte av lathet jag inte kunde träna utan pga min långvariga förkylning. Men av det här blir jag bara mer taggad att komma igång och träna ordentligt. Det som var positivt med tävlingen idag var att jag jobbde mycket från top och fick gå matcher med riktigt bra motstånd. Men jag måste öka trycket ännu mer från top och bli bättre i guarden på folk. Det är bara mer träning som gäller för att bli bättre som sagt inget kommer gratis. Det märks att man har lite lite erfarenhet i vissa situationer på den avancerade nivån har liksom inte fått all vana som krävs i alla situationer jag får ganska ofta ta till nödlösningar och andra flummiga moves bara för jag trasslat in mig i nått dumt, dock hamnade jag inte i lika många farliga situationer som deltävlingen innan vilket får ses som ett framsteg.

Contender

Tisdag:
    BJJ 90min
    Tekniken var svep från spiderguard en bra träning för att kontrollera balansen på folk och nice svep för bjj. Efter det var det tid för lite sparring körde ganska köttande stil in med kroppen med tryck och hög intensitet tills försvaret är forserat, har nyligen upptäckt hur bra bjj träningen är för mma om man fokuserar på att hålla top. Har innan sagt att bjj är för långt ifrån mma för att ge nått men får ta tillbaka det nu när jag lämnat guarden som mitt huvud mål i sparringen :roll: Gi:n funkar som en bombdräkt som man kan ha när man tränar det hårda fysiska gamet från top som man måste hantera i mma för att hålla kontroll på fighten bara charge och sen fasta i spindelnätet och trassla sig igenom utan att bli submittad :twisted: Tror att typ 50/50 gi och no-gi är det jag ska köra om jag vill få ut maximalt av mitt mitt markgame i det här läget av min mma träning.
    Hursomhelst så är det ändå en stand-up period jag befinner mig i och kommer köra minst 2 pass stående/mma utöver 1-2 pass bjj/sw per vecka sen måste jag ha ett fyspass också för att få lite krut i mig. Och om jag inte ska köra sönder mig får det nästan räcka så till att börja med ett schema som detta tror jag det blir ett par månader framåt. Om extra energi finns kommet det bli stand-up av det.
    Måndag: No-Gi (Intensitet: Medel) Ev: MMA stående istället.
    Tisdag: Fys (Intensitet: Hög)
    Onsdag: Vila
    Tors: Fys BJJ (Intesitet: Medel)
    Fre:Teknik stående för MMA (Intesitet: Låg)
    Lör: MMA/Standup sparring (intesitet Hög)
    Sön: Vila
    Nått i den stilen kommer det bli.

Känns som träningen börjar komma igång igen nu så sätter upp lite målbiler för hösten och den närmaste tiden.
    -Stand-up: Jobba aktivt för att skaffa en edge i den stående biten.
    -Sabilitet: Sträva efter att aldrig tappa balans eller fokus i MMA från stående till mark.
    -Driv: Att driva igenom teknikerna när dom väl påbörjats från nertagningar till att följa upp slagserier.
    -Andningen: Jämn andning i dom stående momenten med slag, sparkar och brottning.
    -Solid: Att utvecklas till en solid jämn mma fighter.

Contender

Torsdag:
    MMA 90min
    Körde med Kim i lilla hemliga källaren va lite andra där också 2 boxare och 2 andra mma snubbar. Började med mits och ingångar för mma. Lite fler bitar föll på plats och min naturliga stance börjar bli stabilare. Sen gick vi över till lite ground and pound försökte röra mig på top så mycket som möjligt och köra så teknisk som möjligt i det momentet men hålla farten och trycket ändå. Avslutade med lite rullning mot dom andra killarna alltid bra och köra med lite blandat folk tex märkte jag att det inte funkade så bra att bara mangla mot dom med styrka och balans som vapen men trixiga tekniker funkade utmärkt så fick öva lite på dom sakerna, annars har det varit tvärtom senaste tiden att alla kan alla tekniker man gör så att en större del mangel-game måste läggas in för att få effekt.