Sitter just nu å slappar i lägenheten på Bornholm efter en vecka med flera dagar på stranden och andra utflykter, har haft en fin vecka med mest sol, bad och mat har även fått lite träning med dom medel jag har att tillgå som att springa upp och ner för sandberg, jogga, pullups, armhävningar osv har inte kört så hårt bara som en rolig sysselsättning och ett sätt att få en bra dygnsrytm och bra aptit på maten eller göra av med lite överskottsenergi. Känner mig nu helt återhämtad och alla energidepåer är återfyllda efter några lugna veckor, jag ser verkligen fram imot att få fortsätta min träning med förnyad energi och träningsglädje till hösten :P
Det är bra med ordentliga uppehåll från vardagen och den vanliga träningen man ser då klart på det som varit och får en viss distans till allt, man fastnar lätt i detaljer när man är mitt uppe i träningen jag har nu fått en bättre överblick på helheten och ska nu träna den stående biten ganska mycket under hösten, man blir lätt färgad av sin omgivning när man väljer att träna en viss del av gamet blir peppad på det man sysslar med just då och fastnar lätt där. Det är alltid en riskfaktor att man sysslar mest med det man är bra på och det som går bra just då. Men samtidigt är det en risk att man förlorar träningslusten och glädjen om man tvingar sig till att träna nått som man mest kör för att man känner att man måste, en fin balansgång men samtiditgt är man i efterhand tacksam för att man genomfört en tyngre tränings period som när man var mitt uppe i den kändes kanska trist men gav mycket erfarenhet och kunskap.
Det ska bli spännande att sätta samman allt i höst och se hur mycket all mark träning verkligen har gett i mma sammanhang. Den stående boxnings biten hoppas jag kunna göra en boost med så den kommer ikapp ialf så pass att jag inte behöver oroa mig över den biten, brottningen kommer jag också få köra vidare på och hoppas att den förbättrade fysträningen hjälper mig på det området också med mer tryck och kraft i dom stående brottnings momenten.
Så jag tar och tittar lite på sommarens mål som kommer gälla några veckor till.
-Återhämtningen ->funkar bra har fått ny energi och lust att träna.
-Vikt uppgången ->Tränar styrke och tycker det är kul också, vet inte vad jag väger nu men vet att jag har minst 1kg fett som jag lagt på mig under semestern och kommer bränna bort så fort höstträningen börjar. Planen som det lutar åt blir nog att med hjälp av 2 stryke/fys pass i veckan försöka öka framför allt styrkan, kommer viktuppgång på köpet får det bli så. Och sen fortsätta i samma viktklass alltså runt -77kg ialf så länge jag kan blir jag för fet/stor får jag helt enkelt hoppa upp en viktklass.
-Lila bälte -> Har verkligen haft en bra utveckling på min BJJ den här våren och sommaren måste dock byta lite fokus till hösten men ska försöka få med 1-2 pass i veckan för att fortsätta utvecklingen. Lila bälte kommer när det kommer, det som jag själv saknar i mitt game är fortfarande en viss rutin som kommer komma med mera tid på mattan och jag använder fortfarande gi´n för lite i flera situationer. Den stora anledningen att kämpar mot lila är att det öppnar upp för att få tävla i lila klassen i bjj och få möta riktigt bra motstånd där, samt att det ger en ligitimetet och seriösitets stämpel inför kommande mma sammanhang, att man har ett kvitto på att man kommit till en viss nivå och kan tas på allvar. Sen är det 10th planet bältet som i mma sammanhang egentligen är viktigare men hoppas kunna komma dit också inom en inte alltför avlägsen framtid.
Ja, det är ett ganska stort projekt att bli en mma fighter, ständigt nya utmaningar och avvägningar i träningen som man måste ta ställning till, men det är just det som driver mig att fortsätta att man har en oändlig väg av utmaningar och utvecklings möjligheter framför sig är det som gör det så roligt![]()

LinkBack URL
About LinkBacks
Reply With Quote
ops: Efter ombyte till MMA handskar var det åter dax för sparring MMA sparring från stående till nertagning och fortsätta på marken och eftersom jag redan var slut fick jag gå på ren vilja har inte varit så slutkörd på länge men riktigt kul pass. Riktigt kul och fick ta lite smisk stående också kommer köra flera såna här högintensiva pass nu i höst och dra ner på mängden pass och istället köra 110% sen ge sig tid till återhämtning tror det kommer ge mer energi och explosivitet till matcherna jag planerar att gå.
så jag körde lite sving med axelpress och sen lite tyngre sving utan press för att komma åt benen också som varvades med chins och viktplatta över huvudet i cirklar. Som avslutning tog jag en lite tyngre dumbell press för bröstmusklerna eftersom bröst det är min akilles häl dock börjar det bli bättre nu efter lite fokus på den biten. Vid det laget hade jag kommit igång ganska bra hög på endorfiner, adrenalin, dopamin och serotonin och vet inte vad började kroppen goes bananas pga den plötsliga träningen efter ett längre uppehåll jag och kroppen ville bara köra mer hårdare och tyngre! Då sa hjärnan som tur var stopp! inte för hårt nu du har fått din fix gå iväg nu inte överdos igen, så vis av tidigare misstag gick jag istället och satte mig i bastun. Jag har aldrig känt det så tydligt som nu men träning är verkligen en drog kände mig som en narkoman på kokain eller nått när jag smög hem i mörkret :P