Welcome to the MMA & UFC Snack på MMAForum.se.
Page 1 of 14 1234567891011121314 LastLast
Results 1 to 26 of 356
    Contender

MMA for LIFE klättringen till toppen har börjat

Hej alla tänkte börja med min träningslogg på nätet nu efter att ha skrivit på datorn innan blir lite roligare med feedback som ger motivation och nya synsätt på saker i träningen=)

Ålder: 25
    Längd: 185cm
    Vikt: 78kg
    Mål: Att tävla i proffs MMA
    Styrka: Driven, Smalstark, Vig

Tränings Historia:
    Helt ny inom kampsport tills jag förra hösten 2007 började köra WingChun jag blev så betagen av att man kan bli så mycket starkare och bättre på att slåss med rätt teknik att jag fastnade för kampsporten direkt. Efter halva terminen fick jag vara med på avancerade passen där inslag av SW fanns med det var ju galet roligt att man blev så ägd av någon bara för dom hade brottats några pass innan. När jag då började kolla på The Ultimate Fighter visste jag vad jag ville bli! MMA fighter finns inga limits, det går inte att bli fulllärd dessutom med spänning och oändlig variation perfekt! En sport för mig. Efter att ha kollat runt å läst fattade jag att man tydligen måste köra Thai-boxning och Shoot för att få en bra MMA träning. Jag började träna på Märsta Alliance och eftersom jag var så driven och inte ville missa något och man var tvungen att vara med i tävlingsgruppen för att få grapplas den veckan fick jag ställa upp i SGL med endast 20 timmars grappling träning i ryggen. Det gick ändå bra och jag kunde åka hem med 2vinster 1lika å 1loss.
    Av bara farten tog jag ville jag köra en Kickboxnings turnering 2 veckor efter sgl. Då hade jag tränat kickboxning tot 15tim och kom hem med 1vinst 1 loss och ett brons. När jag tänkter tillbaka på det fattar jag inte hur jag kunde ställa upp men jag hade väll fått för mig att jag var "the chosen one" eller nått...
    Sen rullade det på och jag gick en till SGL nu med dubbel erfarenhet och med 3 vinster och 1 lika.
    Innan sommaren gick jag min första Shoot-Match och blev till mitt stora förtret nertagen efter 10sek jag som ville slugga men jag lyckades ta ryggen på honom och få in en rearnaked chocke efter 1:26 så jag antar att jag kom billigt undan med den.
    Efter sommaren Började jag med BJJ på en BJJ klubb och blev mörkrädd när man upptäckte vilka skills det finns på marken kände mig som en baby igen och mina fattigta slappa grepp och svep var inte vatten värt... men efter några veckor senare catchade jag upp och började studera 10TH planet systemet, började hårdplugga rubberguard osv och med detta kom även framgångarna 2veckors streck läsning å studerande på internet gav resultat och min guard är ganska bra nu.

Edit: Lägger om träningsschemat

Måndag:
    MMA 90min
    SW 90min
    Tisdag:
    MMA Brottings orienterad 120min
    Onsdag:
    MMA 90min
    SW 90min
    Torsdag:
    MMA Sparring 120min
    Fredag:
    GYM 45min
    Lördag:
    Träningsfri dag
    Söndag:
    JUDO eller Brotting 90min
    GYM 45min

TYPISK KOST:
    Frukost: Smoothie: 1.5dl havregryn, 2 rågknäckeskivor, 1/2 banan, 75g björnbär/hallon, 1dl yoghurt, 2dl proviva skogsbär/mango. +omega3 +25g slow protein

Mellanmål:Smoothie: 1.5dl havregryn, 2 rågknäckeskivor, 1/2 banan, 75g björnbär/hallon, 1dl yoghurt, 2dl proviva skogsbär/mango.

Lunch: Kycklinggryta 250g, råris 300g, riven vitkål 100g+omega3

Mellanmål: 3 knäckemacor, sardiner 125g, frukt,

Efter träning: Gainer

Middag: Köttfärsås 200g pasta 400g, gurka 50g sallad 50g+omega3

Kvällsmål: Smoothie liknande morgon men med 25g slow protein.

Hall of famer
    Fan du har hunnit med mycket på ett år! Bra jobbat!

Contender
    Quote Originally Posted by noname
    Fan du har hunnit med mycket på ett år! Bra jobbat!
    tackar kul att höra.

Dagens träning var MMA
    Uppvärming
    jogging, dubbleleg, boxning endast kroppslag rycka armana på varandra från all fyra, knäböj med partner på ryggen. Kändes bra och var återuppvilad efter att ha deffat ner mig tidigare.
    Teknikdrill:
    Passera guard -> twisterside ->mount ->gangstalean ->triangel från top sen 5 submission från den positionen rak armbar, triangel från top, ameriacana, invertedarmbar och till sist rulla över till vanlig triangel.
    Switcha mellan triangel och Tepee
    Det gick bra kanske för det var mina drillar=)
    Passera guard med hälp av slag, känns bra att bli slagen när man har guard det öppnar upp för rubberguard och härdar på ett kontrollerat sätt=)
    Sparring: Körde bara SW men det kändes bra fick köra mot något mindre motståndare vilket gav mig tillfälle att öva upp snabbheten i rullar svep och guardplay.
    En skön träning.
    Avslutade kvällen med 5km löpning i mörkret.

Hall of famer
    Herregud, nu får jag dåligt samvete. Bra driv du har! Lycka till och kör hårt, ska bli kul att följa!

Hall of famer
    Välkommen och lycka till!

Contender
    nice du verkar ha hunnit med en jävla mnassa som sagt..
    tänkte på finska öppna mästerskapen i mma, hur funkar de? alla får va med o var tävlar man? har du nån hemsida får du gärna poosta..

Up and coming
    Det är bra att du håller i och har villjan, men känns som när jag tittar på din shootifhgint match, att du ska lägga lite mer tid på din muay thai.

Contender
    Quote Originally Posted by gatzzzo
    nice du verkar ha hunnit med en jävla mnassa som sagt..
    tänkte på finska öppna mästerskapen i mma, hur funkar de? alla får va med o var tävlar man? har du nån hemsida får du gärna poosta..
    Det är min coach som håller i det hela men tror man kan ställa upp om man har någon form av tävlings erfarenhet dom ville ialf ha rekord osv. Men det jag vet är att det till skillnad från i sverige finns det klasser och att man inte har lika gigantiska benskydd. Slag på mark finns även med i dom högre klasserna tror jag. Det finns tydligen 2 olika förbund/ligor men den jag ska köra går i Helsingfors.

Quote Originally Posted by Messiah
    Det är bra att du håller i och har villjan, men känns som när jag tittar på din shootifhgint match, att du ska lägga lite mer tid på din muay thai.
    Ja kan inte annat än hålla med den är inte vad den borde vara har inte tränat den tillräckligt seriöst på ett tag heller. Men nu har jag tagit tag i det hela och lägger mer fukus på den nu, ska lägga om ett MMA pass till rent thai pass och några löp-pass till säck varje vecka så jag blir lite tajtare till Finland.
    Har även planer på att åka en sväng till thailand för att bli tuktad till lite diciplin om ett par månader.

Dagens träning var BJJ 120 min:
    Var taggad och vill lyckas i Scandinavian BJJ open nästa helg.
    Körde Ben/fotlås och escapes från låsen hela teknik omgången på en timme.
    Sparringen på 60min var en givande fick köra med allt från brun till vitbälte och fick hårdtesta min rubberguard med gi. Fick även in nya tekniker flera gånger som Tepee, Rubixcube, puppetmaster med choke, puruvian-necktie, "flyingarmbar" från knästående, gangstalean triangle, och superslow taktisk triangel. Blev riktigt trött men nöjd att jag kunde vara kreativ och fokuserad hela passet, nu är det uppåt trend igen efter 1 veckas svacka i grapplingen.

Hall of famer
    Jävlar vad kul Finska öppna-mästerskapen låter, ååh jag vill dit och fightas.

Men jag kan inte, åååh, vill inte vänta ett år.

Contender
    Quote Originally Posted by Sprawler
    Jävlar vad kul Finska öppna-mästerskapen låter, ååh jag vill dit och fightas.

Men jag kan inte, åååh, vill inte vänta ett år.
    Verkar som även jag får vänta ett år... hela eventet är inställt! inga förklaringar men så är läget. Om det nått man får lära sig när det handlar om fighting är det att inget är säkert förren matchen är över.

Aja, får ta nya tag och lägga om träningsschemat något 2 styrke pass extra i veckan vore en ide och sluta cutta vikt, kanske pumpar upp till 77kg solid till våren så kan man köra där tills man får väga in sig dagen innan=)

Dagens träning Muy-Thai:
    Kände mig taggad att få köra stående, uppvärmning med olika parövningar lyfta klättra kasta osv.
    Slag drillar på varandra med blockeringar rak,rak, lowkick sen innerkick, bakre krok, främre uppercut. Hade ganska bra balans och armbågarna höll sig på plats.
    Sparring fokuserade på att röra mig mycket utan att tappa balansen, och slå korta tajta kombinationer på stadiga ben. Passade även på att ta så mycket stryk jag kunde av en tjej i en rond för att öva upp kontrollen när man tar slag.
    Givande träning!

Contender

Re: MMA for LIFE klättringen till toppen har börjat

Kommit hem 2 sena kvälla i rad nu från träningen

Tisdag körde jag dubbelpass tot 180min
    Först Muy-Thai tävlingsgrupp med mycket sparring.
    Uppvärning skuggade lite, sen mits 3x4 min lärde mig mig några nya followups på sparkar och slagserier och slipade vidare på teknikerna.
    Sparring:
    3x4 ronder fick köra mot en "jätte" från estland som inte diekt var ny med thai-boxning. Trots att vi skulle köra "easy only" och det troligen var easy för honom såg jag nästan stjärnor när han slog mig i huvudet fast jag guarda hakan. Fick verkligen öva tajmingen och snabbheten. :shock:
    Teknik:
    Slagserier med sparkar på varandra varannan gång 6x2 min, avsutade med klinch med knän 2 ronder. Kändes bra att man överlevt passet utan skador.

Shootfighting
    Körde grappling biten med positions brottning 3 min vardera på alla positioner till passering/submission kändes stabilt och bra. Övade även passering av guard till twister-sidecontrol och sen dra en bayby-arm kändes som jag fattade och lärde mig. Riktigt skönt trött efter passet.

Onsdag: BJJ 120min
    Sista träningen inför tävlingen, övade positioner Side, mount, back,knee on belly till passering/submission.
    Sen fick jag köra en "match" med poängräkning mot min team-mate som också ska tävla men i viktklassen över. Bra träning eftersom han är vild på judo fick köra mina flygande attacker (kontrollerade ofc) fick in 3 av 4 och lyckades även med en rubix-cube upplåsning. Åkte även på ett pat kast, å submissions. Vet inte inte vem som vann på poäng men det var kul ialf :wink:
    Sparring i slowmotion med huvudtränaren och sen en avslutning på en i klubben som jag tydligen skulle visa mina 10th planet ricks för. Fick in många fräckisar och alla var glada! Nu är det vila till tävlingen på Lördag Scandianvian Open BJJ 2008. Vikten är lugn, patcharna ska sys och jag ska vila, ska bli riktigt kul att tävla i BJJ för första gången

Contender

Jag tog guldet i Scandinavian open 2008!! lätt chockad :shock: ställde upp i -76 vitbältesklassen
    Satsade på finish moves eftersom jag inte är så bevandrad i bjj strategi det gick hela vägen synd bara att killen jag mötte i finalen inte hade koll på reglerna och blev diskad när han gick utanför matchområdet när jag va på gång med en triangel på honnom.
    Kändes ändå riktigt skönt att vinna eftersom jag knappast vågade tro på vinst innan turneringen med 35 pers i klassen från flera länder. Vill ta blått nu men vet att jag har några luckor att täppa igen innan jag förtjänar ett blåsnöre :P

Kipp på samtliga matcher jag gick:

Firade med att äta kebeb, korv och dricka öl :wink:

Hall of famer

hahaha du e ju fan sjuk, allt detta på 1 år? grattis

Hall of famer

Jisses, du är ju inte mänsklig! Får en annan att känna sig rätt så värdelös som hållit på ett år men inte är i närheten av dina skills. Sjukt bra rörelsemönster, riktigt fina trianglar och ett ödmjukt sätt. Är bara otroligt lycklig att vi inte är i samma viktklass så jag förhoppningsvis aldrig möter dig :lol: Snyggt!

Contender

Tack så mycket dom där orden man ju leva på fram till jul :P

Har känt mig lite små hängig idag å igår blev riktigt trött av thai-klinch övningarna på måndag och bestämde mig för en vilodag idag tisdag för att kunna köra med full fokus imorgon på BJJ:n.

Nu har jag bestämt mig för att åka till Thailand som flera andra gjort här på forumet bara boka å bestämma hur länge man kan vara borta nu, ser ju ut att vara helt n1 där

Hall of famer

Quote Originally Posted by mikeHojer
    Nu har jag bestämt mig för att åka till Thailand som flera andra gjort här på forumet bara boka å bestämma hur länge man kan vara borta nu, ser ju ut att vara helt n1 där
    Det gör du fan HELT RÄTT i! 8)

Hall of famer

*dubbelpost*

Contender

Det gör du fan HELT RÄTT i! 8)
    Längtar redan ska bli så najs att få ägna sig helt åt MMA för ett par månader och som det inte var nog slippa kylan och mörkret här :P

Dagens träning var BJJ gick igenom massa grepp för gradering börjar få grepp om det mesta nu. På sparringen körde jag avslappnat och mjukt och fokuserade på passeringar och positioner börjar känna mig något mer stabil i positions brotningen nu, och ganska effektiv på att passera guard. BJJ är så chill vill köra mer av det :wink:

Hall of famer

Å du vet att väll att det "bara finns" ETT camp som gäller om du är ute efter mma va!

per
    per is offline
    Hall of famer

Hur långt i förväg måste man boka in sig på campet?

Champ

Dagens träning var BJJ gick igenom massa grepp för gradering
    kör ni speciella graderingstekniker? hur går era graderingar till?

Contender

Quote Originally Posted by gorQi

Dagens träning var BJJ gick igenom massa grepp för gradering
    kör ni speciella graderingstekniker? hur går era graderingar till?
    Först måste man kunna grundteknikerna på en lista som tränarna har som täcker typ hela grunderna i BJJ så bra att man kan sätta dom i sparring/match och undervisa en nybörjare i teknikerna med alla detaljerna. Sen får man prestera bra på tävlingar och sparring och sen kan man börja tänka på gradering. Så har jag fattat det hela.

Dagens träning
    Thai: 60min Olika slagserier på varandra och guarda rak rak kropp lowkick tex. Kändes bra jag körde med nybörjarna eftersom det var det passet innan BJJ:n. Hade nästan glömt hur rädd och ömtåliga folk kan vara skönt att se att man har utvecklats en hel del märker inte det så mycket när man kör mot folk med flera års erfarenhet hela tiden.

BJJ: 90min Overhook från guard, 2 olika armlås, och variant på flowersweep. Sparrigen var givande och avslappnad satsade på passeringar och positioner fick köra mot flera blå-bälten kul när man kör mot någon med något bättre teknik då vet man att man konstant absorberar massa nya detaljer till sitt game :P

Contender

Dagens pass var BJJ 120min. Fortsatte att plöja grunderna i BJJ alla detaljerna börjar falla på plats nu. Gick vidare med flera olika kragstrypningar och jag börjar få bättre koll på även dessa nu, upptäckte även en variant på Puruvian necktie men med kragarna då behöver man inte få benen över rygg och nacke vilket kan vara det svåra speciellt med gi-byxor på.
    Körde sparring med tränarna och fick köra triangel övningar det ger verkligen resultat när man får jobba mot någon som kan försvara på ett bra sätt.
    Nu är jag taggad inför den kommande träningsveckan! Och kan inte bestämma mig för om det stående eller liggande är roligare precis som det ska vara :P

Contender

Måndag: Idag var det Thai på schemat, parövningar med slag och spark kombinationer mot varandra kände mig bättre och säkrare än någonsin jag börjar få kläm på det stående nu känslan börjar infinna sig transformeringen har börjat äntligen. I dodge övningarna kunde jag läsa slagen bättre och i slagserierna och pareringarna hade jag bättre tajming och balans än tidigare vilket var skönt eftersom min thai varit lite haltande tidigare :wink:
    Avslutade med lite spark/kondis övning och passade på att ta sparkarna från partnern direkt mot kroppen utan guard för att få lite extra härdning för revbenen

Hall of famer

vill bara förtydliga att n1 betyder nice one och inte nice, som är ett vanligt missförstånd.

Contender

Quote Originally Posted by PR00H
    vill bara förtydliga att n1 betyder nice one och inte nice, som är ett vanligt missförstånd.
    ok menade nog no1=the shit / det bästa / helt enkelt nr1

Dagen pass shoot 1tim45min
    värmde med att trä armar snappade upp lite nya ingångar och moves till kast o svep av läraren när han körde dom på mig.
    Fortsatte med boxnings sparring 2 ronder , hade bra tempo, andning och blicken har blivit bättre. Och mina kontringar och setups satt bättre än innan.
    Sen var det grappling med stora handskar och slag i 2 ronder blev tröttare än vanligt av det men lyckades få in några rena slag och submissions, måste träna mer på den biten känner jag.
    Sen ren SW 5x3min utan vila körde vidare med min fokus på passeringar och kontroll positionering.
    Avslutade med drillar på escapes, lärde mig detaljera på flera moves.
    Bra pass med mycket matnyttigt, nu e det sovdags.