Welcome to the MMA & UFC Snack på MMAForum.se.
Results 1 to 6 of 6
    Rookie

MMA + gymkort = sant?

Jag är totalt grönis på alla sorters kampsporter men har nu kört ett par träningspass MMA och det har varit det bästa jag provat i träningsväg! En del stryk blir det, nästintill frivilliga giljotiner när mjölksyran gör att livet flimrar förbi men kamratandan mot alla oavsett bakgrund meriter etc är riktigt peppande. Min förhoppning är att med rätt inställning och genuin vilja att ta in och lära, så får man inte bara respekt utan det bör nog bära långt inom MMA:n också! Då tänker jag inte på tävlingsnivå, utan att kunna hänga med bra på passen.

Så till saken... Möjligen en synnerligen korkad fråga men:
    Vilken typ av gymträning skulle ni i första hand rekommendera för nybörjare? Då tänker jag inte primärt på spec träning bland hantlar och skivstänger utan även de grupptränibgsklasser som finns. Jag sitter fast med ett kort på en större träningskedja ( börjar på s slutar på ats)... nämligen. Jag behöver bli bättre på allt men prio är smidighet, balans och kondis. Råstyrka har jag ganska mycket av. Jag är 185cm och 83 kg. Tips fr någon som kör denna typ av kombo MMA + annan gruppträning och som känt bra synergieffekter, helt enkelt.

Allt gott, tack på förhand!

Champ
    Blog Entries
    28
    Explosivitet är väldigt bra att ha!

Moderator
    Spinning för kondition och sedan basövningar och explosivitetsträning.
    "Violence needs a victim. It needs to have someone who does not want to participate. Something thats being forced upon them"

Contender
    Explosivitet var det första jag tänkte på men blir inte det för mycket i och med MMA träníngen? Kondition är också bra och då kan det vara smart att köra någon av gruppträningarna precis som du nämner.

Moderator
    Om du inte har stor träningsvana så måste jag rekommendera dig att ta det piano med kompletterande träning och huvudsakligen ägna energin åt mma-träningen. Vill man för mycket på en gång slutar det ofta med överträning som i sin tur leder till skador och infektioner som kommer att göra att när du är frisk så är du i sämre form än när du började. Vila är viktigt!
    "Violence needs a victim. It needs to have someone who does not want to participate. Something thats being forced upon them"

Rookie
    Tack för era kloka tips. Visst är vila viktigt men jag kanske borde nämnt att MMA-passen begränsar sig till ca två ggr/vecka - får inte riktigt plats med mer pga familj etc... Ska jobba med explosivitet och kondis, tror också att pulsträning typ spinning är nyttig!