Welcome to the MMA & UFC Snack på MMAForum.se.
Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 26 of 28

Thread: Live for this.

Contender

Live for this.

Så nu är det dags för mig och dra igång en träningsjournal och syftet med den är med att få synpunkter och hjälp och hjälp med min viktminskning.

Historia: Diskbrocket var ett faktum, åren som tatuerare och ett osunt leverne med brist på motion och fyllt med skräpmat hade utplånat min en gång hyffsade fysik och kondition och jag behöve göra något åt situationen.
    Jag försökte med sjukgymnastik gick sedan över till att gymma men jag hade stora problem med motivationen och fick ingen kontiniutet.
    Jag blev övertalad att hänga med en polare o testa på Ju jutsu och blev drillad i lite newaza och jag var fast och jag började köra men insåg rätt snabbt att självförsvar inte var min grej och jag bytte till BJJ och senare MMA också.

Mål:
    Gå ner till -83kg och förhoppningsvis tävla till sommaren 2008 kanske ett orealistiskt mål men jag siktar högt och ser hur högt jag kommer

Fakta:
    Vikt: 103-105 kg
    Längd: 183 cm

Tränings schemat som det ser ut nu:

Mån:Vila/kondition
    Tis:Vila/kondition
    Ons:BJJ
    Tors:Vila/kondition
    Fre:BJJ
    Lör:Vila/Fristils brottning efter Jul
    Sön:MMA

Kosten:
    Den suger just nu har usel disiplin men håller igen på kolhydraterna och försöker maxa protein intaget och minska mina portioner.
    en lyckad dag ser ut så här:

frukost 07:00 - 2 grova lingon med ost och ett glas mjölk och en halv protein shake.

mellanmål 10:00 - 2 kokta ägg och ett glas mjölk.

Lunch 13:00 - Oftast rester från middagen dagen innan

mellanmål 15:00 - 2 grova lingon med pålägg och en banan.

Middag 17-18:00 husmanskost

21-22:00 Efter träning protein shake, banan och en burk tonfisk då jag kommer hem.

Börjar med idag:

Fri träning BJJ: Uppvärmning Räkan,Sälen, Skuggboxning/Sprawl, Judo legtrip och sedan knäböj med partner i brandmanna lyft.

Efter det drillade vi Guardpasseringar en enkel då målet är sidemount och en flashig då man påbörjar som den föregående men istället spinner åt andra hållet med "knee in belly" och lurar in motståndaren i en triangel låter krånglig men den funkar

Sen drillade vi Gogoplata olika varianter och kombinerade den med en Gi strypning.

Sen vart det sparring 4*2 minuters ronder gick rätt hyffsat men det är tight o hinna submitta nån på 2 minuter,
    första ronden tappade jag ryggen och turtlade med han på sidan blev grundlurad då jag hade fullt upp med att försvara en rear naked choke blev jag rullad in i en armbar och jag blev tvungen o klappa.

andra och tredje ronten blev bara en massa scramble.

Sista ronden startade jag i turtle och reversade såsmåning till side mount och vidare till nordsyd med motståndaren på rygg och försökte få in en Jeff monson choke/crank (vet inte vad den kallas) men man korsar handlederna som ett X under nacken med tummarna uppåt och glider bakåt men tyvär han jag bara få in ena handen innan ronden var slut

Blev ett lugnt pass då jag har en muskel inflamation i ryggslutet som inte vill ge sig har käkat pronaxen i fyra veckor nu.

idag var ingen bra kostdag så jag drar inte upp den här

Contender
    välkommen till forumet =)

Up and coming
    Kul med fler häruppifrån som skriver! Vart tränar du MMA?

Contender
    Jag kör MMA i Rosvik på brottarklubben med Albert Ferguson han är väl instruktör hos er på shootfightingen oxå..

Hall of famer
    skippa osten =)

Up and coming
    Japp, Albert kör med nybörjarna på måndagar så jag har inte själv tränat något med honom men det verkar vara mycket grappling som han instruerar.

Contender
    Idag vart det ett lätt pass med en polare vart lite dåligt flyt i träningen då jag hade min son på 1 1/2 år med som ville ha lite uppmärksamhet.

Uppvärming 10 minuter säck slag och sparkar, räkan, armhävningar.

Drillar:
    Körde jabb-cross-ducka för krok och på kommando från mittshållaren sprawl. 4* 2 min ronder 30s vila mellan ronderna.

Låga dubbelsparkar och sprawl på mittshållarens kommando 4*2 minuter. två ronder på varje ben. 1minut vila mellan ronderna.

Thai clinch med knän 2*2 minuters ronder 1 minuts vila mellan ronderna.

sen stretcning tio minuter.

Sticker ner till Ö-vik med frugan o en polare för o ta dykarcert i helgen sen blir jag kvar o jobbar där under veckan och då ska jag försöka hinna med så många Sanshou pass som möjligt under veckan men jag återkommer hur det går med den saken.

Contender
    Kul med en till journal att följa!

Att gå ner 20 kilo på mindre än ett år är väldigt, väldigt mycket. Sätt ett mindre första-mål. Då blir det desto roligare när du väl nått det, och fungerar troligtvis som tändvätska för att då ev. jobba vidare och nå ännu längre.

Keep it up!

Contender
    Livet suger.

Dykningen gick kanon under förra helgen och på måndagen drog jag på ett avance sanshou pass kul som fan tyckte jag först rejäl uppvärmning med löppning lite low kicks och ribkicks och slag kombinationer och sen med knäbrottning så jag hade min chans och glänsa lite mot kickboxarna
    sen var det roliga slut.. sparring stod på tur hmm en hel del stryk fick jag hehe fula saker också en som jag ströp ut på knäbrottningen laddade en fin högerkrok medans jag höll på att vrida hjälmen på plats efter klinchningen innan då den vred sig ett halv varv
    och sen följde han upp med en skön njurspark,
    gissar att han inte gillade att bli utstrypt
    jag lackade lite och öste på drev han bakåt med en skur av slag och sparkar för att avsluta med att inte dra tillbaka min vänster utan den blev hängande vid höften *smack* ytterligare en högerkrok och efter den så är mitt minne lite suddigt men jag blev aldrig knockad iaf

resten av träningen var en riktig plåga efter 5*5 min ronder sparring var det dags och känga mittsar.. tungt pass för en tjockis.. avslutade med stretchning.

nu till det tråkiga Tisdagmorgon kommer jag knappt ur sängen går som en ostkrok ryggen var helt sne och smärtade nå grönjävligt hade iaf tur och fick en akuttid hos en naprapat på idrottsklininken eller vad de nu hette, nålar i tummarna ,masage ,lite kotknackning och en veckas vila blev jag ordinerad stretcha ryggen varje dag i timmar förhoppningsvis så ska jag klara av att träna bjj nu på onsdag igen men har blivit rekomenderad att ta det väldigt lugnt o bara köra på 20% i nån månad tills min vänstra sida har läkt ihop och är ok.

Mitt problem består av att min vänstra sida är svagare än min högra och orkar inte hålla imot utan högra sidan drar ryggraden krokig och musklerna på vänstra sidan av korsryggen krampar ihop och jag blir en grönsak positvt är iaf att inflamationen som jag dragits med i några veckor är iaf borta nu.

Happy fighting fellows.

Rookie
    Så dom har dragit igång MMA träning i Rosvik nu också? Det har jag inte ens hört nått om. Trodde dom bara brottades där. När började dom med det eg?

Contender
    Vi drog igång för nån månad sen, är inte någon direkt klubb utan Albert trännare i BJJ:n och även tränare på Nordic fighters håller sina "invite" träningar i brottarlokalen..

Contender
    En ljuspunkt i en alltmer sugande tillvaro..
    Ska träffa en sjukgymnast imorgon
    äntligen hoppas verkligen jag ska kunna komma igång med träningen igen snart.
    Det ät så jävla trist o bara ligga hemma jag o så uttråkad, men som sagt imorn kommer vändningen hoppas och tror jag.
    Jag återkommer med resultatet imorgon kväll men jag kan ju redan nu avslöja att min kost plan dom senaste skadedrabbade veckorna inte följt planen så jag har förmodligen fettat på mig en del

Jag fick tips om att sätta upp del mål med viktminskiningen tidigare i den här tråden och det nya uppsatta målet är att komma under hundra kilo innan Jul.

Up and coming
    Bra med nytt viktmål. Det fixar du lätt!

Hoppas du är tillbaka snart!

Contender
    Det blev inget muntert besked från sjukgymnasten domen löd : Diskbrock.
    och han trodde att det var tal om månader snarare än veckor innan jag kan träna igen..
    Ska boka in mig med en annan sjukgymnast så snart som möjligt så jag får skiten bekräftad.

Känns som mina matchplaner för sommaren gick i stöpet målet ligger nu på att komma under hundra kg och komma igång med träningen innan Jul.

Nån som har nått bra tränings tips åt mig som är imobil?

Rookie

ang. viktminsking

Nice att du bestämt dig för att gå ner i vikt!!

Jag var själv i ganska exakt samma sits som du ca. 3 år sen...vägde 103 och åt fet mat var väl ungefär den enda hobby jag hade och bestämde mig därför för att gå ner i vikt.
    Började med att fundera ut vad som hade kunnat vara kul att träna, fastnade för självförsvar, (Krav Maga), sen fortsatte jag därefter till att köra BJJ och shooto i uddevalla där jag under denna tid bodde...jävligt bra klubb för den delen...Jag lyckades på lite mindre än 2 år gå ner från 103 kg till 73 kg, därefter gick mitt knä sönder och jag tappade ytterligare 5 då jag inte kunde träna mer. Dock var inte dom sista 5 avsiktligt!
    Du har ganska samma strategi för att gå ner i vikt som jag hade, vilket visade sig fungera utmärkt, så länge man håller disciplinen. Tänkte iaf att jag kan berätta hur jag gjorde så kanske du kan dra nytta av det också...

Jag började alltid dagarna med att gå ca. 4 km i rask takt, före motionspasset drack jag två koppar kaffe och åt en halv banan.
    (Jag gjorde även alltid så att jag förberedde kaffekokarn på kvällen så att jag kunde börja motionera snabbast möjligt efter att jag vaknat, ca. 15 min. för att klä på mig, dricka, äta).

Frukosten bestod sedan av antingen fiberberikad havregrynsgröt, (1 portion enligt påsen vilket är ganska lite enligt mitt tycke), eller en proteindrink á 2dl lättmjölk. Till protein drinkarna använde jag sojaprotein, kostar 120 kr för en hink som räcker aplänge. Kanske inte det bästa proteinet som finns, men billigt och smakar ok.

Till lunch tog jag en proteindrink till och en banan alternativt en macka, (grovt bröd), med endast ost på, inget smör!

Vid ca. 5-6 tiden åkte jag iväg och tränade BJJ eller Shooto i ca. 1.5 timme, därefter middag. Middagen var väl det enda som varierade i stort från dag till dag, men hemma lagat iaf.

Jag tränade alltså två pass per dag om man räknar in motionen, måndag till torsdag...resten av veckan vilade jag mest.

Några tips som jag kan ge som jag använde mig av samt en del jag ångrar att jag inte använde mig av:
    1. Köp en "trapp-maskin", kostar ca 7-800.- billig grej som du kan använda då det är för kallt för att gå ut och gå, tar ingen plats, + att du kan se på tv medans du trampar på den.
    2. Ta några foton på dig själv nu i början av träningen. Du får väldigt svårt att se resultat i början på vågen och dig själv annars eftersom att du antagligen kommer att skaffa lite nya muskler som visar sig på vågen, (jag gick upp i vikt första 2 veckorna vilket gjorde att jag var nära på att ge upp). + när du tar nya foton några veckor senare så kommer du se skillnad!
    3. Håll disciplinen med motion på morgonen, om du bestämmer dig för att ex. måndag-torsdag stiga upp 05.45 för att kl. 06.00 gå 4 km och därefter verkligen håller den disciplinen i ett par veckor så blir det lite av en rutin...du kommer knappt behöva väckarklockan längre...detsamma gäller givetvis kosten, ca. 2-3 veckors invänjningstid.

Hoppas du kan dra nytta av dessa små tips // Ville

Contender
    Nu är det dags o dra igång igen.
    Jag ska ner o tävla på Västerås BJJ Cup 6:e September i Super heavy weight som vitbälte och ska även köra öppna viktklassen.

Nu ligger vikten på ungefär på 102-103kg utan gi och ska ner på 100.5kg med gi siktar på o komma ner 98-99kg till dagen innan tävlingen.

jag återkommer efter kvällens träning med rapport.

Contender
    Träningen gick bra vi körde med temat Turtleguard med olika tekniker för att försvara hookarna och tatillbaka guard, rulla in kneebar efter det körde vi tekniker mot någon som turtlar en då man rullar åt sidan o får in hookarna, en då man flippar turtlaren o dra in en armbar och en variant då man får in en gistrypning alt en armbar sen vart det sparring för hela slanten.
    kanon träning var det.

Contender
    Idag var jag o rullade schack lite längtar tills nästa vecka då ska jag prova belasta armbågen lite mer och sparras.
    Jag poppade den förra lördagen när jag skulle rulla ur en armbar och fastnade på en jävla susp.
    Imorgon blir det Intervall träning i en sandbacke 50m i c:a 45 graders lutning usch och fy dags för blodsmak i munnen igen hehe.

Contender
    Imorsevart det intervall träning i sandbacke fyfan äckligt tungt och sen lite fys på gräsmattan i solen på eftermiddagen.
    Ställde mig på vågen 101.5 det närmar sig men jag får nog fan lägga i nästa växel om jag ska slippa cutta vikt i slutet innan tävlingen.

Contender
    nu har det vart ett par dagars tränings upphåll pga barnafödande var iof o höll ett nybörjar pass o sen direkt till BB o träffa min nyaste dotter nu är dom hemma iaf så jag ska nog hinna med ett pass eller två imorn.

Hall of famer
    Quote Originally Posted by G&P
    nu har det vart ett par dagars tränings upphåll pga barnafödande var iof o höll ett nybörjar pass o sen direkt till BB o träffa min nyaste dotter nu är dom hemma iaf så jag ska nog hinna med ett pass eller två imorn.
    Hoho, man får gratulera!

Hall of famer
    grattis

Hall of famer
    Grattis G&P

Contender
    Tackar tackar

Hall of famer
    Oh, Grattis!

Up and coming
    Grattis!!

Page 1 of 2 12 LastLast