Sveriges största & mest aktiva MMA forum
10 000 besökare varje månad med över 2850 registrerade medlemmar och 70 000 inlägg!.

Bli medlem här
Nya aktiva medlemmar får 50kr gratis att betta för på kommande MMA gala hos Betsson.com.
Hellre en armbar än en arm i baren
Välkommen till MMA & UFC Snack på MMAForum.se.
+ Svara på ämne
Sidan 1 av 9 1 2 3 4 5 6 7 8 9 SistaSista
Resultat 1 till 26 av 230
    Hall of famer
    Reg.datum
    Sep 2007

Hellre en armbar än en arm i baren

Ja, då var det nog dags för mig att starta träningsjournal. Förhoppningsvis kan detta motivera mig till att träna mer och intensivare, förmodligen kommer den vara ganska tom. Men vem vet, konstigare saker har hänt!

Fakta
    Längd: 171 cm
    Vikt: 65 kg
    Ã…lder: 22 år ('86)
    Storlek: A2, Small, 29", 41
    Kroppsbyggnad: Någorlunda atletisk och kompakt vältränad, med vissa "energireserver".

Träning
    Jag tränar nu BJJ 2-3 gånger i veckan och har gjort så sedan oktober 07 med vissa längre uppehåll, dels sjukdom och nu senast 2 månader pga av B-uppsats. Har aldrig tränat någon kampsport innan men trivs oerhört bra med BJJ, om jag bara funnit det tidigare i livet... anyhow. Utöver detta springer jag oregelbundet och spelar så mycket beachvolleyboll som jag bara kan, något denna journal dock inte kommer fokusera allt för mycket på. Vardagsträningen består mest i cykel överallt (skola, handla mat, träning osv) och att knalla runt i den klädaffär jag extrajobbar i.

Mål med träningen är flera. Självklart att bli starkare och mer vältränad, minska lite på fettreserverna, att mjuka upp kroppen och bli mer vig, och att kanske också kunna tävla lite och se hur det går. Detta har inte blivit av än på grund av oflyt med sjukdom/bortvaro innan tävlingar, men kanske i sommar eller till hösten. Jag ska eventuellt också prova på kickboxning i höst, beroende på om modet sviker eller inte. Min vikt är inte det jag fokuserar på, om jag väger 60 eller 70 kilo spelar mindre roll, utan det är vad dessa kilon består av jag vill ändra på.

Schema:
    Måndag:
    Tisdag: BJJ ~ 2 timmar
    Onsdag:
    Torsdag:
    Fredag: BJJ ~ 2 timmar
    Lördag:
    Söndag: BJJ ~ 2 timmar

Utöver detta tillkommer löpning när andan faller på, då på morgonen, och beachvolleyboll så ofta det tillåts. Ibland sker även annan tränings hemma, som styrkepass eller liknande, men det är sporadiskt. Tanken är att bli mer regelbunden med löpningen och kanske lägga till mer träning överlag.

Mat:
    Jag följer ingen speciell diet eller kosthållning, utan försöker bara hålla mig någorlunda sund och skräpmat mestadels borta. Jag har dragit ner avsevärt på socker, främst genom att minska godisintaget och helt strypa läskintaget. Jag kikar i övrigt också mot fullkornsprodukter, osötade flingor/bröd och annat som faktiskt smakar bättre än deras onyttigare släktingar. Grönsaker är det lite sämre med (om wok inte räknas?), på fruktsidan är det desto bättre då det blir minst en frukt om dagen. Alkohol har tacksamt nog aldrig lockat mig, inte heller tobak, utan mina största laster är nog en vattenpipa i veckan, popcorn samt en skrämmande svaghet för 2-för-99-dvd. Efter varje (BJJ)träning dricker jag i regel en kolhydrat/proteinshake (gainer pro från gymgrossisten) för återhämtningens skull.

Det får räcka för denna gång, förhoppningsvis blir det fler inlägg allt eftersom tiden går. Om det kommer visa någon skillnad kommer kanske även bilder läggas upp :lol:

Hall of famer
    Reg.datum
    Dec 2007
    nice nice, ska bli kul o följa, gillar bjj bloggar

Hall of famer
    Reg.datum
    Feb 2008
    Ser välgjort ut, blir kul att läsa

Hall of famer
    Reg.datum
    Sep 2007
    Provade på mirakelkuren "morgonpromenad" idag, lite över en timme... ganska spännande. Har alltid avskytt att gå för gångens skull (ska man gå/cykla så ska man ha ett mål, att man ska någonstans), men idag gick det väl hyfsat. Körde ett avsnitt av P3 Dokumentär under tiden, så det blev lite allmänbildning samtidigt :]

Får se om detta blir en stående morgonrutin eller om det var ett infall, skönt att känna att man har rört på sig lite i alla fall. Läge för frulle nu!

*edit*
    Kul att ni läser, det peppar! Den här veckan kommer nog bli lite lidande med träningen dock, då de övriga två i det kollektiv jag bor i ska bytas ut mot två nya i månadsskiftet. Men flyttstädning räknas väl också som träning?

Hall of famer
    Reg.datum
    Okt 2006
    Citat Ursprungligen postat av drue
    ska man gå/cykla så ska man ha ett mål, att man ska någonstans
    HAHA! Exakt så tänker jag med! Men morgonpromenader har sin charm faktiskt. Men mer ur ett "bra-start-på-dagen"-perspektiv än ett "fett-brännings"-perspektiv! ...iaf för mig!

Contender
    Reg.datum
    Feb 2008
    Men flyttstädning räknas väl också som träning?
    Ja om du håller högt tempo kan det vara jobbigt att städa.

Hall of famer
    Reg.datum
    Sep 2007
    Phew, långhelgen från helvetet är över. Har i princip städat och flyttat saker i tre dagars tid nu vilket har inneburit:
    a: Ingen chans till träning
    b: Ingen chans till matlagning då köket varit nedplockat, utan bara skräpmat
    c: konstant städsvett (svett + damm) i tre dagars tid. Kvällens dusch var minst sagt underbar!

Kommer heller inte kunna träna imorgon då vi hade kvällsmöte på jobbet, känns lite surt. Förhoppningsvis orkar jag mig ut och springa lite imorn morgon. That's it for today, över och ut

Hall of famer
    Reg.datum
    Sep 2007
    Phew, the weekend from hell är över. Ännu mer. Allt är städat och flyttat och sådär så nu kan jag få ordning lite på mitt liv. Började med en halvbra dag idag onsdag dock. Blev ingen löpning, men istället ca 2 timmar beachvolley vilket känns rätt bra i kroppen också. Dagen avslutades dock med en jobb-fest där jag tryckte i mig lite för mycket ostbollar och godis, känner mig duktigt fet för tillfället.

Morgondagen ska bli bättre, med mer beachvolley och kanske lite löpning om kroppen är mer villig. Är det för övrigt någon som har bra tips på vad man ska äta på kvällen för att få bra tryck i kroppen morgonen efter? Måste springa innan frukost för jag har enormt lätt att få håll, kan inte springa inom 3 timmar efter att jag har ätit.

Contender
    Reg.datum
    Maj 2008
    du borde itne springa utan energi i kroppen ändå. är man hård kan man springa med håll och springer man ofta försvinner det oftast tillslut. du vill väl vara hård?

Hall of famer
    Reg.datum
    Feb 2008
    Citat Ursprungligen postat av social demokrat
    är man hård kan man springa med håll och springer man ofta försvinner det oftast tillslut. du vill väl vara hård?
    Hahaha

Testa att slänga i dig nåt mer flytande kanske, en gainer eller smoothie eller nåt. Kanske inte har nån inverkan på om du får håll eller inte iofs, jag bara spekulerar. Själv hade jag aldrig kunnat springa innan frukost, är helt orkeslös när jag vaknar :P

Contender
    Reg.datum
    Feb 2008
    Min farbror som håller på med längdskideåkning, löpning med mera sa att man får öva bort att man får håll. Kanske stämmer men det är ju ryktesvägen så det kan ju vara falskt.

Hall of famer
    Reg.datum
    Sep 2007
    Social demokrat: Hård är jag bara inför tjejer, ta gärna ditt (för det mesta ganska ointressanta) pladder till någon annan tråd då jag helst inte ser att denna skitas ner.

Delfin: Mja, grejen är den att jag kan inte ens dricka vatten knappt innan jag löper. I alla fall inga mängder, bara någon mun. Brukar ha hyfsad energi i kroppen, men tänkte mer om det fanns något som är bättre/sämre att äta kvällen innan. Tack för tipset dock!

Evey: Låter oerhört smärtsamt :] Jag anser ju löpning vara den i särklass tråkigaste träningsformen på jordklotet och gör det endast för att jag måste. Ska jag därtill göra det med håll är risken överhängande för att jag aldrig mer tar på mig mina löpskor :P

Idag blev det i alla fall ~4 km löpning på morgonen, gick hyfsat. Sen spelades ~3 timmar beachvolley, kändes väldigt lätt i kroppen och härligt. En bra dag helt enkelt! Har också satt upp något av ett mål nu: Är lite sugen på att ställa upp i båstad brazilian open i augusti. Då måste jag ner i -64 kg, för i -70 skulle jag bli slaktad. Matchvikt just nu är ca 65 kilo, så ner ungefär 2-3 kilo för att klara vikten med Gi är målet, på en månads tid. Kanske går det, vi får se!

Hall of famer
    Reg.datum
    Feb 2008
    Delfin: Mja, grejen är den att jag kan inte ens dricka vatten knappt innan jag löper. I alla fall inga mängder, bara någon mun. Brukar ha hyfsad energi i kroppen, men tänkte mer om det fanns något som är bättre/sämre att äta kvällen innan. Tack för tipset dock!
    Hmm, då blev det lite svårare. Jag är inte så insatt tyvärr, kanske en gainer eller proteinshake precis innan du ska sova, förutsatt att du kan sova med såna i magen, själv blir jag ganska dålig :P. Då borde du ju rent teoretiskt ha lite extra energi när du vaknar... Får nog lämna över till de mer kunniga annars

Hall of famer
    Reg.datum
    Sep 2007
    Hehe, tack för att du försöker i alla fall Har hört nåt om att man kan dra en protteshake innan morgonpromenad/löpning för att sätta igång förbränningen lite, stämmer detta? En annan har ju inte möjligheten ändå i och för sig :P

Glömde om dagens träning också, körde 100 armhäv och 50 situps hemma på vardagsrumsgolvet. Imorrn blir det BJJ!

Hall of famer
    Reg.datum
    Sep 2007
    Dagens träning:
    BJJpass ~2 timmar. Fotboll som uppvärmning (dumheter) och lite frammåtfall/bakåtkullerbyttor/reptilgång/kastingångar. Vi delades sedan (för första gången) upp i två grupper då det finns ganska många nybörjare som behöver mer grunder. Till min stora glädje delades jag in i den mer avancerade gruppen, tjoho!

Temat för dagen var Gogo-plata. Började vanligt, från guard. Sen svep med den där i guard stod upp. Sedan ett svep om den som blir gogo-platad inte vill lägga sig på marken, och sist ett sätt att escapa genom att kliva över. Kanske inte så mycket nytt, men nyttigt! Efter detta rullades det i ca 1 timma. Gick bra de två första omgångarna då jag fick lite armlås och grejer, men jag musklade mycket vilket i kombination med en pressande värme (och en lite för solbränd rygg!) tog ut sin rätt i följande sparring. Blev många tyngre motståndare idag vilket är oerhört tungt. Får dock höra att jag är stark för min vikt, vilket är lite härligt!

Efter träningen pratar jag lite med min tränare om tävlande i båstad och vikt. Han tyckte absolut jag borde tävla, och att jag skulle skippa bantning och köra i -70 istället. Antar att erfarenheten är bra, så jag får se om jag kommer ner några kilon denna månaden. Annars blir det nog -70 istället! *edit* kan ju lägga till att jag nu ligger på 67 kg med Gi på mig.

Contender
    Reg.datum
    Maj 2008
    var tränar du?

Hall of famer
    Reg.datum
    Sep 2007
    Jönköping, JJK Samurai. Tränar bara BJJ där, men det finns som sagt sportJJ och JJ Kai i klubben, samt kickboxning och krav maga i den kampsportsallians vi ingÃ¥r i! Det är en dynamix fighting-klubb, Paul Persson är huvudtränare (lila BJJ, svart SJJ), med Marcelo â€Yogui†Santiago som... ja, vad heter det nudÃ¥? Master of disaster i alla fall :] Väldigt bra och utvecklande stämning pÃ¥ klubben, väldigt inbjudande för nybörjare som mig!

Hall of famer
    Reg.datum
    Sep 2007
    Dagen började med en powerwalk före frukost, ~1 timma. Riktigt njutbart när man har p3 dokumentär i lurarna faktiskt, får nog bli en vana i alla fall.

BJJpass på eftermiddagen, cirkus 2 timmar. Vart riktigt mycket folk idag, kul! Körde igenom inskjutningar för doubleleg och sprawl som försvar, en escape från läget när man missat en inskjutning och den ovanpå håller livtag om en, sen lite omo-plata med svep och escapes. (menade omo-plata i mitt tidigare inlägg för övrigt, gogo-plata har vi aldrig tränat. tyvärr!) Sparringen gick rätt kass idag, vi körde från stående vilket blev pinsamt uppenbart att jag inte har någon som helst koll på. Lyckades väl med en eller två nedtagningar, annars vart jag mest chanslös. Gick ungefär på jämnt ut med avklapp, men kände inget bra flyt i kroppen. Blev trött väldigt fort. Får fortsätta med morgonlöpning/promenader helt enkelt!

Lite tråkigare blev det när jag insåg att båstadstävlingen kommer kosta 400 spänn vilket känns ganska saftigt då jag i dagsläget nästan inte har några pengar alls, och är rätt säker på att jag kommer få stryk i min första (och då enda) match. Så det blir nog inget med den tävlingen...

Hall of famer
    Reg.datum
    Sep 2007
    Dagen började med en powerwalk på ungefär en timme (dagens P3avsnitt behandlade konstrånen), halvvägs in började det spöregna. Fick leta närmaste träd och skydda mig så bra det gick en stund. Kvällen bjöd sedan på ungefär 2½ timmes beachvolley, känns rätt bra i kroppen nu. Hoppas hinna med BJJn imorrn, men jobbar till 17 (när träningen börjar) så det kanske blir svårt.

Hall of famer
    Reg.datum
    Sep 2007
    Hanns tyvärr inte med någon träning idag pga jobb, åkte dit och fotade lite istället. Bilder finns på vår klubbs facebookgrupp http://www.facebook.com/group.php?gid=3 ... 075&ref=ts för er som vill se. Blev också lite kreativ när jag kom hem så jag va tvungen att skapa lite. Vad tycks, nytt klädmärke på g kanske? :]

Hall of famer
    Reg.datum
    Sep 2007
    Idag var det beachvolley som gällde, 5 timmars intensivt lirande närmare bestämt. Känns lite i benen nu kan man lugnt säga! Hårdträning inför den kommande veckan på öland då det kommer vara beachvolleyturneringar varje dag i 5 dagars tid. Kan bli grymt! Får se om jag hinner till träning på fredag, jobbet är en gång i vägen litegranna.

Hall of famer
    Reg.datum
    Sep 2007
    Phew, då var två veckors semester på Öland till ända. Nu finns ordentligt brun hud att riva upp vid nästa BJJ-pass och lite extra fett att få bort, så allt är färdigt. Träning har varit sisådär, men här kommer lite snabbgenomgång:

Första veckan tillbringades med att spela beachvolley från 10 på morgonen till ungefär 7 på kvällen varje dag. Mat under dagen bestod av en pastasallad och någon macka, för att sedan följas av ett rejält skrovmål varje kväll.

Andra veckan var mer degande och vilande som gällde, förrutom att vi målade hela sommarstugan ett par gånger. Annars bjöds lite för mycket socker och fika, så nu är det bara att sätta igång och vänja sig av med skiten igen!

Får se om det blir någon BJJ imorn, många på klubben är på sommarläger så jag vet inte om det är någon träning över huvud taget. Jag är i alla fall ordentligt sugen, så där tryter det inte!

Hall of famer
    Reg.datum
    Sep 2007
    BJJ igår söndag:
    2 timmars träning känns när man har varit borta ett par veckor, men det var skönt att komma igång. Körde mycket juji gatame (armbar) och ingångar/escapes till den, sen något som kallades "old school sweep". Helt enkelt krypa ihop och rulla runt på något sätt. Efter det sparring ett tag, gick hyfsat men tröttnade fort. Måste köra mer cardio!

Dagen har bjudit på en liten spring/hopp&lek-runda nu ikväll, hade lite för mycket energi kvar. Imorrn är det BJJ som gäller igen, är taggad!

Hall of famer
    Reg.datum
    Dec 2007
    Ska marcelo yogui komma till er också? läste att han skulle åka runt till flera dynamix klubbar innan han åker från Sverige

Hall of famer
    Reg.datum
    Sep 2007
    Citat Ursprungligen postat av JEJE
    Ska marcelo yogui komma till er också? läste att han skulle åka runt till flera dynamix klubbar innan han åker från Sverige
    Frågan togs upp förra träningen, han har nämligen någon månad kvar i Sverige och är inte så värst uppbokad, så vi ska dra igång en intresselista. Är vi tillräckligt många (så det inte blir för dyrt) så ska vi försöka få hit honom. Tror det snackades om att vi skulle öpnna upp för andra (dynamix)klubbar att komma också, kan försöka komma ihåg att kolla upp det om du är intresserad? Var med när Marcelo var här senast, sjukt kul och lärorikt får jag säga!

Hall of famer
    Reg.datum
    Dec 2007
    Citat Ursprungligen postat av JEJE
    Frågan togs upp förra träningen, han har nämligen någon månad kvar i Sverige och är inte så värst uppbokad, så vi ska dra igång en intresselista. Är vi tillräckligt många (så det inte blir för dyrt) så ska vi försöka få hit honom. Tror det snackades om att vi skulle öpnna upp för andra (dynamix)klubbar att komma också, kan försöka komma ihåg att kolla upp det om du är intresserad? Var med när Marcelo var här senast, sjukt kul och lärorikt får jag säga!
    aha okej, gör det, de hade ju ett sommarläger och de jag snackat med säger att de varit sjukt bra och att han lärt dem riktigt bra grejer.
    Haha han ska vara tränare veckan ut på nacka dojo, jag missade att träna idag men ska träna imorgon Men tack ändå

+ Svara på ämne
Sidan 1 av 9 1 2 3 4 5 6 7 8 9 SistaSista

Liknande ämnen

1. Skadad vid armbar.
    Av Molight i forum Hälsa / Rehab / Skador
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-02-27, 18:49
  2. Grappler utan armbar och ben *vid*
    Av xynd i forum Grappling/BJJ/ Brottning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-04-05, 21:15

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
Back to top

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32