Ja, då var det nog dags för mig att starta träningsjournal. Förhoppningsvis kan detta motivera mig till att träna mer och intensivare, förmodligen kommer den vara ganska tom. Men vem vet, konstigare saker har hänt!
Fakta
Längd: 171 cm
Vikt: 65 kg
Ã…lder: 22 år ('86)
Storlek: A2, Small, 29", 41
Kroppsbyggnad: Någorlunda atletisk och kompakt vältränad, med vissa "energireserver".
Träning
Jag tränar nu BJJ 2-3 gånger i veckan och har gjort så sedan oktober 07 med vissa längre uppehåll, dels sjukdom och nu senast 2 månader pga av B-uppsats. Har aldrig tränat någon kampsport innan men trivs oerhört bra med BJJ, om jag bara funnit det tidigare i livet... anyhow. Utöver detta springer jag oregelbundet och spelar så mycket beachvolleyboll som jag bara kan, något denna journal dock inte kommer fokusera allt för mycket på. Vardagsträningen består mest i cykel överallt (skola, handla mat, träning osv) och att knalla runt i den klädaffär jag extrajobbar i.
Mål med träningen är flera. Självklart att bli starkare och mer vältränad, minska lite på fettreserverna, att mjuka upp kroppen och bli mer vig, och att kanske också kunna tävla lite och se hur det går. Detta har inte blivit av än på grund av oflyt med sjukdom/bortvaro innan tävlingar, men kanske i sommar eller till hösten. Jag ska eventuellt också prova på kickboxning i höst, beroende på om modet sviker eller inte. Min vikt är inte det jag fokuserar på, om jag väger 60 eller 70 kilo spelar mindre roll, utan det är vad dessa kilon består av jag vill ändra på.
Schema:
Måndag:
Tisdag: BJJ ~ 2 timmar
Onsdag:
Torsdag:
Fredag: BJJ ~ 2 timmar
Lördag:
Söndag: BJJ ~ 2 timmar
Utöver detta tillkommer löpning när andan faller på, då på morgonen, och beachvolleyboll så ofta det tillåts. Ibland sker även annan tränings hemma, som styrkepass eller liknande, men det är sporadiskt. Tanken är att bli mer regelbunden med löpningen och kanske lägga till mer träning överlag.
Mat:
Jag följer ingen speciell diet eller kosthållning, utan försöker bara hålla mig någorlunda sund och skräpmat mestadels borta. Jag har dragit ner avsevärt på socker, främst genom att minska godisintaget och helt strypa läskintaget. Jag kikar i övrigt också mot fullkornsprodukter, osötade flingor/bröd och annat som faktiskt smakar bättre än deras onyttigare släktingar. Grönsaker är det lite sämre med (om wok inte räknas?), på fruktsidan är det desto bättre då det blir minst en frukt om dagen. Alkohol har tacksamt nog aldrig lockat mig, inte heller tobak, utan mina största laster är nog en vattenpipa i veckan, popcorn samt en skrämmande svaghet för 2-för-99-dvd. Efter varje (BJJ)träning dricker jag i regel en kolhydrat/proteinshake (gainer pro från gymgrossisten) för återhämtningens skull.
Det får räcka för denna gång, förhoppningsvis blir det fler inlägg allt eftersom tiden går. Om det kommer visa någon skillnad kommer kanske även bilder läggas upp :lol:

LinkBack URL
About LinkBacks
Svara med citat