Welcome to the MMA & UFC Snack på MMAForum.se.
Page 1 of 6 123456 LastLast
Results 1 to 26 of 139
    Contender

Från ruta ett: Keyboardwarrior till renodlad fighter

Mjahapp, d� k�r vi.

Det h�r �r min tr�ningsjournal. Jag t�nker skriva om hur det �r att komma fr�n att inte ha n�gon som helst bakgrund inom kampsporten - till att b�rja tr�na MMA.

Snabbfakta:
    F�delse�r: 87
    L�ngd: 189cm
    Vikt: 93-94kg

Bakgrund: (det h�r blev till slut en mindre kr�nika/sj�lvbiografi, hehe)
    Till att b�rja med: Tr�nade fotboll fr�n dess att jag hunnit fylla fyra �r gammal fram till 15/16-�rs�ldern. D� st�lldes skorna fr�n ungdomsf�reningen p� hyllan. Det var nog samma milstolpe i livet som m�nga andra st�tt p�: Polarna b�rjade sticka till A- och B-lag till v�nster och h�ger, gymnasiet kallade och s� vidare. Det var inte lika kul l�ngre.
    B�rjade k�ra m�ttligt, men inte tillr�ckligt, p� gym. Tappade intresset. Gick fr�n en v�ltr�nad pojkspoling till en f�rsoffad och fet datan�rd p� heltid. Stannade kvar d�r i princip genom hela gymnasietiden.
    Skaffade jobb efter studenten, och strax d�r innan kom jag i kontakt med UFC. S�g Randy bli knockad av Chuck och t�nkte att jo, det h�r ser v�l intressant ut. Letade efter mer material och uppt�ckte Genki, Fedor, Wanderlei mfl. och blev helt insn�ad. Boxning eller annan kampsport hade aldrig fascinerat mig n�got n�mnv�rt tidigare, men det h�r var n�got helt annat - grymt underh�llande, grymt tekniskt. Det s�g grymt kul ut...

B�rjade i slutet av februari i �r tr�na p� gym igen. Nu betydligt mer motiverad. De 103 kilona som jag hade kommit upp i skulle bort! B�rjade k�ra 2kondition/2styrka i veckan med tyngd p� fettf�rbr�nningen. I samband med detta bytta jag ocks� jobb till ett d�r man r�rde sig betydligt mer �n p� mitt gamla. Gick ner 6 kilo till maj m�nad utan att egentligen l�gga om kosten n�got n�mnv�rt.

F�r ungef�r en m�nad sen gick jag mitt f�rsta tr�ningspass med MMA-Kalmar. Hade aldrig ens slagit ett slag p� en boxningss�ck eller �n mindre drillat kimura fr�n sidcontrol tidigare. Var till en b�rjan lite skeptisk. F�rdomarna hos mig hade alltid sagt att alla som sysslar med kampsport �r riktiga machokillar som gillar att, med sitt stora ego, bruka oprovocerat v�ld p� krogen och vara allm�nt otrevliga mot ok�nda m�nniskor. Ack s� fel jag hade.
    Tr�ningspasset var, i mina m�tt m�tt, stenh�rt och jag hade s�kert kunnat krama ut n�gon deciliter svett ur tr�jan efter�t. N�gon vecka senare hade jag provat p� Grappling, Thai/Shooto och Boxning. Jag var fast.

Idag ser tr�ningen varje m�nad ut ungef�r s� h�r:

(Nuvarande m�nad, "GYM" och "CARDIO" st�r ibland p� samma aktivitet eftersom jag ofta kombinerar l�pning/cykel med n�gon �vning p� gymmet. Jobbar tyv�rr ganska oregelbundet och kan d�rf�r inte ha n�got direkt m�nster i det hela. I och med att jag jobbar en del kv�llar och helger missar jag en del veckor flera pass MMA :/)

Har h�llt ig�ng i en m�nad ungef�r och m�let just nu �r v�l att jobba h�rt med grundtekniker och tappa n�gra ytterligare kilo (det �r s�llan bra att ramla runt som en stor koloss p� mattan, hehe). S�ga g�rna, kritisera g�rna och kom mer �n g�rna med f�rslag.

Uppdaterar allt eftersom.

�ver och ut // Olyckan

Hall of famer
    Ser bra ut..
    du har bra tryck i sparkarna, bra mkt bättre tryck än många andra som tränat längre än dej!
    bara tänka på steg ut vrid med hela höften & foten, det du vill är att pentrera igenom målet med skenbenet, det är det dova ljudet vill höra...

Contender
    Thaiboxning idag.

Enda passet jag har möjlighet att vara med på den här veckan.

Började med att röja undan en massa bråte i ett utrymme vi fick använda då vanliga träningslokalen var upptagen.
    Uppvärmning med skuggboxning. Körde sen slag mot mot varandra där en håller upp händerna och ropar antal slag, 1-4. Fokuserade på att alltid ta tillbaka näven till fejset efter varje slag. Känner mig lite efterbliven med sånt här när de andra sätter snabba och klockrena följder som om de aldrig gjort något annat, medans en annan kämpar med simultansförmågan. Det kommer väl med tiden.

Efter det lite crazy-monkey drillande. Känns grymt klumpigt med 14ozarna på sig när man vant sig med bara händer.

Sen på med benskydd och körde 2 crazy-monkey blockar följt av en jabb som motattack och när motståndaren, det vill säga han som matade slag på min crazy-monkey höjer guarden för min jabb - en spark på sidan av kroppen.

Avlslutade med sparkar på mittsar. Mycket hetsande om "Nu kommer bumbibjörnarna igen!" då jag höll mig mycket på snabba tår. Måste gå ner och hålla mig stadigare på marken.

Bra pass. Xynd och Amebix lyckades sparka upp skrubbsår på mina undermar GENOM mittsarna. :shock:

Contender
    Nice visst är mma facinerande, ohh ja..

kolla på ditt schema och sulle jag vara du skulla jag köra mer kondition än gym kanske byta ut några gym pass till cardio istället imo asså...

Hur lång är du?

Contender
    Quote Originally Posted by gatzzzo
    Nice visst är mma facinerande, ohh ja..

kolla på ditt schema och sulle jag vara du skulla jag köra mer kondition än gym kanske byta ut några gym pass till cardio istället imo asså...

Hur lång är du?
    Sådär. Uppdaterade lite nu.

Contender
    hehe nice

men du svara inte pa hur lang du var^^:P?

Contender
    roligt å se dig här olyckan =) å roligt att du blivigt så såld på mma
    hoppas det inte e för illa me armen nu .. skrubbsåret menar jag .. själv har jag lite blåmärken sånt som hör till du vet =)

"gatzzzo han uppaterade nog första inlägget 189 lång står det =)"

Up and coming
    Men fan, skriver samtliga medlemmar i eran klubb träningsjournal eller?

Less talk, more rock som det heter...

Hall of famer
    Quote Originally Posted by mordoten
    Men fan, skriver samtliga medlemmar i eran klubb träningsjournal eller?

Less talk, more rock som det heter...
    Nix..men vi pushar folk till det, kan man se framsteg mm..

Champ
    Måste säga att det var en ball kalender du lyckades fixa, själv har jag haft mitt "träningsschema" i en wordpad grejs, skulle uppskatta om du guidade till ett lätthanterligt schema som ditt verkade vara .

F.ö. så såg det bra ut och ja visst är man fast när man väl kommit in i det, helt sjukt faktiskt.

Contender
    Quote Originally Posted by Mehaarja
    Måste säga att det var en ball kalender du lyckades fixa, själv har jag haft mitt "träningsschema" i en wordpad grejs, skulle uppskatta om du guidade till ett lätthanterligt schema som ditt verkade vara .
    Jag kör iCal i Mac OS X. Finns tyvärr inte att få tag på till Windows.

Vet att Mozilla håller på att utveckla ett kalenderprogram till Windows som verkar mycket lovande. Väldigt likt det jag använder på min Mac. Finns att ladda hem och läsa mer om här: http://www.mozilla.org/projects/calendar/sunbird/

Contender
    Träning idag Thaiboxning.

Deltog i en extraträning med tävlingsgruppen i klubben.

Uppvärming med skuggboxning, armhävningar och knäböj.

Sedan på med handskar och benskydd. Lowkick-block och jabb-crazy monkey-block för lowkick. De som tränade för tävling körde dels kombinationsövningar med slag, sparkar och knän och turades om sinsemellan med att köra block-övningar med undertecknad.

Mycket block idag. Känns bra att nöta. Känner att jag börjar få in lite bättre vridning på foten vid sparkar. �vade på att köra lowkick på varandra och skjuta från från den andra, tillbaka med benet. Bättre att det sitter bra än att det går fort/hårt nu till en början.

Avslutade med kondition. Jämfota över låga häckar och krypa på alla fyra tillbaka (inga knän i backen - någon typ av krappgång?). Orkade inte så länge som skallen ville riktigt. Måste träna mer och hårdare cardio.
    Creds till Amebix som körde nästan konstant i 20min... då var spyan nära hehe.

Champ
    Coolt, ska testa.

Contender
    Missade dagens MMA-pass på grund av jobb. Fick bli en kort vända till gymmet istället.

Bröst & Triceps
    Bänkpress 3*15rep
    Lutande bänkpress 3*15rep
    Pushdowns 3*15rep

Avslutade med 10min på löpbandet. �kade upp hastigheten med ungefär 1/3 av vad jag normalt kör under de vanliga 20min-passen, sen ge järnet sista minuten.

Ganska misslyckat pass. Orkade inte riktigt de vikter som jag normalt brukar köra - i synnerlighet inte på bröstet. Känt mig jädrigt seg hela dagen i övrigt. :/

Känns som att jag har stannat upp lite i viktminskningen. Vägde mig idag och ligger fortfarande på samma vikt som vid midsommar (93,5kg). Vill komma ner till målet som för det här året ligger på 90kg. Kanske måste jag lägga om kosten eller förändra/utöka konditionspassen?

Hall of famer
    golvet ser ganska hårt ut? brottas ni på det med?

Contender
    Quote Originally Posted by N1clas
    golvet ser ganska hårt ut? brottas ni på det med?
    Mattorna är inte utlagda på de bilderna. Lokalen används inte enbart till MMA så judomattorna är undanställda när de inte behövs. Finns ett par foton någonstans i xynds journal där mattorna är framme om jag inte missminner mig.

Champ
    Måste bara fråga, vilken av killarna på bilden är du? För kan inte komma ifrån faktumet att du väger 90 och har vägt 93 pannor... Jag själv är rätt "stor" för min längd och ålder och väger 85~, min 7 år äldre brorsa väger också runt 85, killarna på bilden kan omöjligt väga 90 :O.

Contender
    Måste bara fråga, vilken av killarna på bilden är du? För kan inte komma ifrån faktumet att du väger 90 och har vägt 93 pannor... Jag själv är rätt "stor" för min längd och ålder och väger 85~, min 7 år äldre brorsa väger också runt 85, killarna på bilden kan omöjligt väga 90 :O.
    Jag är killen till höger på båda bilderna. Väger runt 93. Vägde 103 i våras då jag började träna på gymmet efter 4-5 år av passivitet.

Champ
    Quote Originally Posted by Olyckan
    Jag är killen till höger på båda bilderna. Väger runt 93. Vägde 103 i våras då jag började träna på gymmet efter 4-5 år av passivitet.
    No offence men du är ju hur tunn som helst vad är det som väger?

Rookie
    Quote Originally Posted by Olyckan
    No offence men du är ju hur tunn som helst vad är det som väger?
    Det är hans cojones som väger tungt..

Jag "lider" av samma sak - jag är 1.87 och väger 97 kg men är varken fet eller ett muskelberg. Bara stor liksom.

Contender
    No offence men du är ju hur tunn som helst
    Hahaha, tack för den!

Contender
    Träning igår: SW

Började med att värma upp med lätt jogging och kullerbyttor, hjulningar, räkan o.s.v. över mattan. Undertecknad kan inte hjula.

Sen blev det massor och massor av kimura-övning... från mount, sideconctol och north-south. Kimuran börjar sitta bättre och bättre nu. Behöver inte längre stanna up och fundera så mycket innan greppet sitter som det ska.

Efter det blev det sparring. �kte på choken säkert 5-6 gånger. Fattar inte hur det gick till. Märker fortfarande att man ligger låångt efter här när det gäller kondition och smidighet. Inte lätt att rulla runt med någon som är decimetern kortare och säkert 20kg lättare och mycket, mycket snabbare än en annan, men det artar sig nog. Bättre att fokusera på att läsa motståndarens försök till subs än att rulla runt som en säl och kämpa efter lås som inte ens funkar.

Contender
    Thaiboxning idag.

Började värma med löpning med medicinbollspassningar i ledet. Sen ner och göra armhävningar ibland.

Efter det körde vi block för lowkicks. Vridningen i i foten som är i marken börjar kännas bättre, sparken likaså, men fortfarande en hel del putsande som behövs på tekniken där.... det kommer nog.

Sen en kort vända med mitsen. 50 sparkar var.

Höll öven mits för en annan som körde block för jabb, block för lowkick, jabb och spark på mits. 2 x 2minutersronder - fullt ös.

Blev ungefär samma som thaipasset förra veckan, till skillnad från att jag och två till körde cardio istället för sparring sista tio. Jämfotahopp över bockar och krypa på alla fyra tillbaka. Kändes grymt tungt efter 6-7 minuter, nästan så att spyan var nära (ett bevis på att jag verkligen behöver jobba på den biten, hehe), men jag tog mig igenom 10 minuter i alla fall. Nästan glömt bort hur jädra skönt det är att ta ut sig totalt under träning. Phew.

Har sår och blåmärken överallt nu. Blir ett par dagars vila och nya tag på söndag! 8)

Contender
    Tre dagars tung förkylning nu. Börjar bli jädrigt segt. Imorgon får det nog bli att försöka masa sig till jobbet och hoppas på att man kvicknar till så att träningen kan återupptas.

I och för sig finns det tid att kolla på instruktionsfilmer; Rob Kaman står på schemat nu. Vem vill inte ha sådana lowkicks? http://youtube.com/watch?v=6vCm7Hh1IWE

EDIT: Just det. Har fått skumt utslag på ena armen. Började i fredags med att en del på handleden hade svullnat upp sen grapplingen, antagligen för att killen jag rullade med tog i lite för hårt i kimura-övningarna som vi körde i ett bra tag. Sen när svullnaden/blåmärket lagt sig ploppade det upp något som ser ut som finnar, sex stycken. Gjorde ont och gick att spräcka precis som finnar.
    Ser alltså inte ut som svinkorpor (som smittar), då jag vet att brorsan hade det för några år sen... iofs kan det säkert se olika ut.
    Nu har det börjat torka ut och försvinna. Snackade lite med xynd och det är nog bäst att fortsätta hålla det rent och vänta med träningen i ett tag så att ingen annan får skiten om det nu är något smittsamt, vilket inte jag riktigt vill tro - men alltid bäst att ta det säkra före det osäkra, som sagt.

Moderator
    Det är inte omöjligt att det är finnar.. man kan få dom precis överallt även om ansiktet och ryggen är vanligast, men du gör nog rätt i att vänta med träningen om det nu skulle vara något smittsamt
    "Violence needs a victim. It needs to have someone who does not want to participate. Something thats being forced upon them"

Contender
    Boxning idag.

Tillbaka efter förkylning, Varit borta i totalt 2,5 vecka. Inte varit lätt att hålla sig i schack. :>

Uppvärming med skuggboxning och hopprep, vilket jag för övrigt aldrig pysslat med tidigare i livet.

Var nog min 2a/3e rena boxningsträning sen jag började, och det finns myyyycket att jobba på. Har som kanske redan bekant aldrig boxats över huvud taget förr. De absoluta grunderna sitter väl hyfs, men bara en sak som en krok (hm, det kanske är en sk. absolut grund det med) är en hel bok att plugga in. Måste lära mig att få bättre/effektivare vridning i överkroppen. �ven stiga in bättre med fötterna och kroppen vid kombinationerna.

Körde jabb-jabb-rak höger

Sen jabb-jabb-duck-cross-cross

Efter det jabb-jabb-högerkrok

Sen knän mot magen 10 minuter var på varandra tvärs över lokalen. Var första gången jag körde knäövning. Var ganska ytligt, men jobbigt.

Avslutade med situps och slag på säck. Hann köra 100st medans de andra övade flying knees, sen slag på säck 5sek-10sek-15-sek-20sek-25sek-20sek-15sek-10sek-5sek. Efter det 300 ytterligare magövningar - Situps-snea/vanliga/fötter i luften/på sidan, och sist stora cirklar med fötterna i luften.

Grymt skönt att äntligen träna igen. Bra pass!

Page 1 of 6 123456 LastLast