Mjahapp, d� k�r vi.
Det h�r �r min tr�ningsjournal. Jag t�nker skriva om hur det �r att komma fr�n att inte ha n�gon som helst bakgrund inom kampsporten - till att b�rja tr�na MMA.
Snabbfakta:
F�delse�r: 87
L�ngd: 189cm
Vikt: 93-94kg
Bakgrund: (det h�r blev till slut en mindre kr�nika/sj�lvbiografi, hehe)
Till att b�rja med: Tr�nade fotboll fr�n dess att jag hunnit fylla fyra �r gammal fram till 15/16-�rs�ldern. D� st�lldes skorna fr�n ungdomsf�reningen p� hyllan. Det var nog samma milstolpe i livet som m�nga andra st�tt p�: Polarna b�rjade sticka till A- och B-lag till v�nster och h�ger, gymnasiet kallade och s� vidare. Det var inte lika kul l�ngre.
B�rjade k�ra m�ttligt, men inte tillr�ckligt, p� gym. Tappade intresset. Gick fr�n en v�ltr�nad pojkspoling till en f�rsoffad och fet datan�rd p� heltid. Stannade kvar d�r i princip genom hela gymnasietiden.
Skaffade jobb efter studenten, och strax d�r innan kom jag i kontakt med UFC. S�g Randy bli knockad av Chuck och t�nkte att jo, det h�r ser v�l intressant ut. Letade efter mer material och uppt�ckte Genki, Fedor, Wanderlei mfl. och blev helt insn�ad. Boxning eller annan kampsport hade aldrig fascinerat mig n�got n�mnv�rt tidigare, men det h�r var n�got helt annat - grymt underh�llande, grymt tekniskt. Det s�g grymt kul ut...
B�rjade i slutet av februari i �r tr�na p� gym igen. Nu betydligt mer motiverad. De 103 kilona som jag hade kommit upp i skulle bort! B�rjade k�ra 2kondition/2styrka i veckan med tyngd p� fettf�rbr�nningen. I samband med detta bytta jag ocks� jobb till ett d�r man r�rde sig betydligt mer �n p� mitt gamla. Gick ner 6 kilo till maj m�nad utan att egentligen l�gga om kosten n�got n�mnv�rt.
F�r ungef�r en m�nad sen gick jag mitt f�rsta tr�ningspass med MMA-Kalmar. Hade aldrig ens slagit ett slag p� en boxningss�ck eller �n mindre drillat kimura fr�n sidcontrol tidigare. Var till en b�rjan lite skeptisk. F�rdomarna hos mig hade alltid sagt att alla som sysslar med kampsport �r riktiga machokillar som gillar att, med sitt stora ego, bruka oprovocerat v�ld p� krogen och vara allm�nt otrevliga mot ok�nda m�nniskor. Ack s� fel jag hade.
Tr�ningspasset var, i mina m�tt m�tt, stenh�rt och jag hade s�kert kunnat krama ut n�gon deciliter svett ur tr�jan efter�t. N�gon vecka senare hade jag provat p� Grappling, Thai/Shooto och Boxning. Jag var fast.
Idag ser tr�ningen varje m�nad ut ungef�r s� h�r:
(Nuvarande m�nad, "GYM" och "CARDIO" st�r ibland p� samma aktivitet eftersom jag ofta kombinerar l�pning/cykel med n�gon �vning p� gymmet. Jobbar tyv�rr ganska oregelbundet och kan d�rf�r inte ha n�got direkt m�nster i det hela. I och med att jag jobbar en del kv�llar och helger missar jag en del veckor flera pass MMA :/)
Har h�llt ig�ng i en m�nad ungef�r och m�let just nu �r v�l att jobba h�rt med grundtekniker och tappa n�gra ytterligare kilo (det �r s�llan bra att ramla runt som en stor koloss p� mattan, hehe). S�ga g�rna, kritisera g�rna och kom mer �n g�rna med f�rslag.
Uppdaterar allt eftersom.
�ver och ut // Olyckan

LinkBack URL
About LinkBacks
Reply With Quote