Welcome to the MMA & UFC Snack på MMAForum.se.
Results 1 to 13 of 13
    Rookie

För framtids segrar

Snart börjar säsongen igen och det är dags att ta sig ur träningsuppehållet under jul och nyår.
    tränade brottning för länge sen. Har tränat på gym i ett par år nu. under lumpartiden fick vi prova på Krav Maga, kul, men inte så effektiva sparringpass. Gick på ett par boxningspass när jag kunde under ledigheterna. Fick tillbaka suget för kampsport och började på thaiboxning, och har nu tränat det i en säsong. Gillade det hur mycket som helst och har verkligen fastnat för kampsport nu igen.

Det här året blir det lite av varje, då målet är MMA, men det tränas bara en gång i veckan i min lilla stad, så det blir till att komplimentera med JJ och thai. Med början imorgon.

Det här är schemat jag kommer följa, men kommer ta det lugnt i början och inte gymma så jag inte sliter ut mig själv på en gång. Eftersom att jag jobbar natt och börjar 22 så kommer jag inte alltid hinna med alla pass, men kommer göra mitt bästa för att vara med på de jag kan.

MÅN:
    Sport jj 1830-????
    TIS:
    thaibox 1800-1930
    bjj 2100-????
    ONS:
    Gym 1700-1800 (schema 1)
    löpa 1900
    TOR:
    Thaibox 1900-2030
    FRE:
    Gym 1800-1900 (schema 2)
    LÖR:
    Mma 1100-1230
    Thaibox 1200-1330 (fri träning)

(???? = Vet ej när passen slutar. Har inte riktigt koll på hur långa gympassen är. Löpning kommer bestå av intervaller och backlöpning.)

Gymschemat:
    Schema 1
    pass 1
    Knäböj
    Benpress
    Stående vadpress
    Bänkpress
    Militärpress
    Shrug, stång
    Handledscurl

pass 2
    Marklyft
    Sittande rodd
    Skullcrusher
    Hantelcurl
    Benlyft
    Cabelcrunch
    Rotator 2x8-10 (kommer inte ihåg vad övningen heter, men till för rotatorcuffarna)

Schema 2
    pass 1
    Knäböj
    Stela marklyft
    Sittande vadpress
    Hantelpress
    Sittande hantelpress
    shrug, hantlar
    omvända handledscurl

pass 2
    Marklyft
    Latsdrag
    Push down
    Skivstångscurl
    Crunches
    Cabelcrunch
    rotator 2x8-10
    (Samtliga övningar 3x4-6om inte annat anges)
    Kommer att börja med schema 1 och köra det i en månad, för att sedan byta till schema 2 en månad.

Stats:
    21 år.
    185 cm ca.
    80 kg.

Mål i år:
    Gå upp i vikt, till ca 85 kg
    Gå upp i tävlingsgruppen på thaiboxningen.
    Ta åtminstone ett bälte i BJJ och SJJ (vet inte alls vad som krävs dock, men borde väl inte vara omöjligt?)
    Börja tävla.

Kost:
    Kommer experimentera med periodisk fasta8/16 (dvs äta i ett åtta timmars fönster), har tidigare försökt med det klassiska "äta 6 ggr/dag" men har aldrig kunnat smälla in alla målen. Och känner att det kommer passa min livsstil bättre.
    Ska ligga på 3000 kcal (600 kcal innan pass/1400kcal efter pass/1000 kcal kvällsmål) och kolla hur vikten går då. Första målet kommer intas vid 1700, och sista vid 2400(tiderna kommer variera lite för att passa till träningarna). Har börjat ställa om kroppen nu, viss hunger men inget farligt. Man ska ställa om sig inom ett par dagar.

Kosttilskott
    Gainer, multivitaminer och kreatin.

Hör av mig imrgn hur det går!

Hall of famer

Re: För framtids segrar

Angående jitzbältena så är ett sjj-bälte ingen omöjlighet om du satsar och lär dig "rätt" grejer medan det nog krävs ett bra tag i BJJ för att med ett pass i veckan ta blått.

Rookie

Quote Originally Posted by drue
    Angående jitzbältena så är ett sjj-bälte ingen omöjlighet om du satsar och lär dig "rätt" grejer medan det nog krävs ett bra tag i BJJ för att med ett pass i veckan ta blått.
    tackar. läste igenom lite på nätet va som krävdes... och bjj kan man nog glömma, men sjj ska inte vara allt för svårt.

Så till dagen.
    var så sjukt hungrig att jag va tvungen å fuska lite å dra i mig 2 ägg vid 1400... hoppas att kroppen lär sig snart.
    fick i mig mina 600 kcal innan träning iaf så de funkade fint.

Rådde total förvirring när jag skulle leta på SJJarna... Först fick jag fråga runt för att hitta rätt, sen när man kommer upp till dem och frågar om de är lungt att prova på så får jag reda på att det är för de avancerade idag... Bajsmacka tänkte jag, men Chifen frågade lite om min bakgrund och diskuterade med en annan lite. Så efter en inte allt för lång stund så fick jag klartecken på att jag kunde haka på, trots att jag inte har nån erfarenhet av JJ... Gött! Vart lite rädd för att behöva rulla med alla gula+ bara. Men den underbara Chifen tog mig under sina vingar och lärde mig grunderna att ta sig runt i mount iaf. gick lite sådär som jag hade väntat med alla ben å armar som ska röra sig överallt och flyga omkring.
    Efter det så övade vi mount, jag skulle försöka välta honom(stor chans) och han skulle försöka ta poäng på mig och försöka få varandra att tapa. Gick förvånansvärt bra, men antar att han inte gav 100% utan lät mig jobba lite. Fick beröm för att jag va stark iaf, det värmde gött, men har man ingen teknik så är det råstyrka som gäller.

Körde lite slag å sparkar, inte mycket att hänga i julgranen. Konstiga slag å konstiga regler.

Sen vart det lite riktig brottning! Första personen jag körde mot rullade jag ganska länge med, men till slut fick han in en armbar, och jag tappa mer på grund av att jag höll på å spy av utmattning än smärta.
    Andra jag mötte, gulbälte har jag för mig, hade jag förvånansvärt bra kontroll över, men tror han vägde ett par kilo mindre än mig också. hade mount/motsv på honom större delen av ronden.
    När vi ligger där å kramas som bäst, jag i sidemount, så känner jag att han viftar upp armen på nå vis. Gött! tänkte jag för mig själv och kör ett skutt a la supermannen (läs noll teknik) och får in honom i en armbar, nåt som jag aldrig lyckats med förut. Känner hur han får loss armen men jag får tag i den igen på nåt mirakulöst sätt och börjar slita för glatta livet tills armen är rak... bestämmer mig då för att, jag som är amatör borde nog ta det jääävligt lungt så de inte går rakt åt helvette med hans arm. Pressar sakta men säkert, han rullar så jag hamnar på sida. Pressar lite hårdare och ser hur han tapar! Lyckan var total

Var tungen att gå lite tidigare pga jobb som börjar 2200. på väg till bilen märker jag att mina nycklar är puts väck... går in igen och letar å frågar alla ledare man kunde hitta om de fått in nån nyckel. men icke.. letar vidare i säkert 20 minuter, ringen alla man känner för att eventuellt kunna ha skjuts hem för att hämta reservnyckel... den enda som svarar är bror min som ligger å sover, han säger att han ska försöka, men hans bil krånglar, ringer farsan utifall att. Han säger ok. går in igen och letar vidare, öppnar jackan och känner i fickorna i min tröja, och där ligger de små sattygen! jag har aldrig lagt nåt där förut i princip... slutet gott, allting gott!

Väl hemma så mår jag ganska kasst efter passet och får knappt i mig halva portionen, men en gainer i magen har jag iaf. tror jag fick i mig en 800 kcal iaf.

Allt som allt, skitkul, men stående teknikerna gillar jag inte. Blir att vänta i 2 veckor på att amatörerna ska börja så jag får äga dem lite:P

Fredens!

*EDIT* känner mig sliten nu och vet att träningsvärken kommer vara fin på vissa ställen imrgn! nåt att se fram emot, men nu är det bara att hålla sig vaken resten av kvällen som gäller.

Rookie

Första thaipasset avklarat!gick upp allt för sent å slängde i mig en sk frukost innan jag fick lov att stressa till träningen. hann i tid med råge, så onödigt stressat av mig... Kände mig inte på topp heller, tror jag har en förkylning på gång så blir till att vila i morgon. Men sen så har de tydligen ändrat en massa i schemat utan att lägga ut det på hemsidan riktigt, så skulle inte va nån träning imrgn iaf. Uppdatering på schemat kommer när jag vet hur det ser ut, men blir nog inga större förändringar.

Snabb genomgång för alla nykomlingar och börjar sen med uppvärmningen, springa i cirklar och leka följa John. ca 5 minuter in i uppvärmingen lyckas jag fastna med stortån i mattan (hur nu det gick till?) så den böjs bakåt och knakar till, sliter även upp ett mindre sår på den. Asbra start.
    Nåja, ur form och förkylning på g så hänger jag med nybörjarna, även om nästan alla andra man körde med under förra säsongen redan har gått upp till fortsättningsgruppen. Ska fråga på nästa pass om man får flytta upp. Övar det mest grundläggande med stance, rak höger och vänster och lite krokar på det. inget avancerat å inge mer att skriva om i princip.

Stortån är blå, och gör ont att böja den inåt. Perfekt när skorna böjer sig precis över det också! gött gött.

Ang. maten så vart det lite stressigt mellan träningen å jobbet, så hann inte laga till det som var tänkt... men ligger nog på en 2500kcal idag iaf:/ Blir att laga lite matlådor och kalkylera upp dem imrgn när man är ledig.

Fredens och godmorgon på er.

Rookie

Trodde jag inte skulle hinna med å träna idag, fick lov att vänta på att en lastbil kom med lite grejer jag hade beställt. Chaffören ringen och säger att det mesta är trasigt... Så det är bara å vänta på dem... när de väl kommer så är det en polare som kör xD svin är vad han är!

Nåja, hann iväg då inget va skadat. Kollar om det är lugnt att jag går upp i fortsättningsgruppen, så blev att köra med dem idag! tipptopp. Börjar med lätt sparring utan handskar, slå varannan kombination. Fortsatte med lite slagkombinationer, lägger på lite knän och sparkar allt efter som. Körde en hel del sparkar och knän. Avslutade passet med djupa knäböj, högerspark mot huvudet, och vise versa.. Sjukt drygt när man knappt kommer upp så högt med sparkarna ens.

Nu blir det att käka och må gött!
    uppåt 1000kcal blodpudding. blir att fylla upp med nötter och mjölk, och måste komma ihåg att köpa lingonsylt.
    hojt!

Rookie

Underbar dag! Kom hem och somna vid 0730, polaren ringer och väcker en vid 1000 för att vi ska dra på MMA. Lite lagom förvirrad stiger man upp och drar på sig träningskläderna. Kompisen blir dessutom försenad.

Väl på plats så blir de lite mer förseningar och träningen drar igång senare än planerat. börjar med den klassiska följa john. När vi ska börja hoppa på ett ben så sticker det till ett par gånger i vänsterfoten, och när vi byter till höger så hugger det till, ungefär som när man landar fel på fötterna när man har hoppat från en hög höjd. Tar en snabbvila och fortsätter sen. gick bra under passet, men känner av foten nu ibland
    Kör lite slagkombinationer på mits. Börjar med jabb, mitsen gör de samma å man ska ducka. lägger på en höger, mitsen samma, och lägger på en vänster och mitsen ska avsluta med en krok.
    Går sedan över till lite blockningar av sparkar och kontra knä, och följa upp med en spark.
    Blir att avsluta hela passet med lite thaisparring, går lite sådär som väntat men får in ett par sparkar och slag, fick även en del nyttiga tips att tänka på.
    MMA passet slutar senare än det var sagt så mitt planerade thaipass är det allt för lite tid kvar på så struntar i det och åker hem och käkar och sover lite till.

Kosten idag har inte varit så välplanerad. Käkade en liten frukost när jag kom hem från jobbet. drog i mig lite kvarg och havregryn innan träningen. Efter träningen så blir det en omelett. Hos farmor bjöds det på blåbärspannkaka. Sen sov jag fram till 2100, gick upp och drog till jobbet. Blir kycklingfilé, ris och cashewnötter vid 2400 för att inleda fastan igen.

Hare!

Rookie

Rent boxningspass på thaiboxningen idag. Inte vad jag såg fram emot men va skönt att få slå av sig lite.

Tränade på jabben mot mitshållare, la på en höger, la på en vänsterkrok... vart väldigt mycket nöta samma rörelser idag, men det var för att få in det i ryggmärgen som läran sa. Avsluta med skuggboxning och armhävningar sammanflätat. Ganska enformigt pass nu när jag ser det nerskrivet. Bättre lycka nästa gång kanske.

Rookie

Jäppjäpp, då börjar träningen komma igång på riktigt känns det som!

Följa john som uppvärmning.
    Börjar med lite armbågar från alla olika vinklar, sida, upp, ner och kombinationer. lägger Efter den så blir det spark som ska blockas med skenben, armbåge på låret och två slag i kroppen. Byter till spark som ska blockas med skenben och kontra med ett knä i revbenen.
    Kör lite mer uppvärmning med koncentration på knä för att följa upp med flying knee.
    Avslutar hela passet med lätt sparring, bara markera å ingen kraft i slagen... Och jag måste verkligen börja köra mot folk som är längre än mig märker jag, tappar allt anfall på en gång när jag möter långa personer:/
    Efter passet så får vi reda på att det kommer bli ett litet träningsläger nästa helg, med besök från en grannkommun, med lite nya ledare och en massa nya folk att slå!

Rookie

Mma + extra Bjj pass stod på schemat idag.
    Vart tvungen att hoppa in på jobbet i går natt... Så mycket för den efterlängtade vilan innan träningen:/

Börja med att kämpa mig ur sängen för att lägga mig på soffan... och somna om. Förvirringen är total var femte minut när larmet ringer, och jag vet knappt vart jag är. Kommer upp ur sängen 1030 och känner mig stressad. Slänger i mig nån sorts frukost och drar iväg, bara för att få vänta i en kvart på att folket kommer och öppnar upp.

Vart ett stående pass idag igen. Slagserier, knän och sparkar. avslutar med lite sparring och blir nerslängd som en vante av en Sjj-tränare, inte så oväntat, men likväl frustrerande.

Körde på och provade på BJJ/SW passet som kom efteråt. Börjar med att rulla i fem minuters ronder med en nätt liten dam från mman som har brunbälte i Sjj, eller om det var Kai... som tur är så har jag styrkan och tyngden på min sida så de blir lite rullande och får henne på en armbar en gång iaf!
    Nästa person jag möter lär ha vägt en 120 kg iaf... Känner mig som en bajsmacka redan innan vi startar. Klarar mig ok, även om jag inte får in nåt på honom och knappt kan andas när han ligger på mig. Han får in en armbar. Efter det blir det lite snabb vila och köra igång med honom igen.
    När vi är klara med den ronden känner jag att jag behöver ta en rond vila, och när pulsen sjunker så börjar jag känna av ljumsken, nacken kommer lite senare och jag bestämmer mig för att det får räcka för idag. Drar iväg till en Lidl och ska handla lite kvarg, men självklart är det slut.. Lagomt till att man ska börja gå ut så känner jag att ryggen börjar komma också, så spatserar ut därifrån lika graciöst som ringaren i Nottre Dame!

Ska vila ett tag nu innan duschen och maten

Rookie

Jäpp, då va man i form igen! skadade ryggen i helgen under mman, så har tagit det lugnt den här veckan. Köpte ett helt värdelöst liniment på apoteket, ormsalva, sades att det skulle vara värmande effekt, men icke! Rekommenderar att ni håller er undan det.

Thai idag iallafall.
    Började med lite lätt boxningssparring, gick lite sådär för en. Får en hel del smällar, och delar ut desto mindre.
    Efter det vart det en hel radda övningar under hela passet. Massa combos och ett par boxnings. Kändes som om tränaren ville få in för mycket på ett och samma pass idag. Kommer inte ihåg allt vi körde, men vi avslutade med bakre highkick och vänster highkick på en å samma serie iallafall, sjukt drygt som de ska va!

Märkte att jag är helt åt helvette för stel i benen idag måste börja mjuka upp dem nån gång snart.

Blir att slarva med maten nu... köpte på mig glass på extrapris, utan att tänka på att min minimala frys redan var överfull med kött, så nu blir det att äta upp en liter glass! gött och nyttigt som de ska va!

Rookie

Klarade inte av att stiga upp ur sängen i lördags när det var mma... förbenade nattjobb!

Var ett helpass med boxning på thaien idag. Väldigt sammanhängande träning där man började med simpla kombinationer och byggde på lite mer.
    Började med jobbigaste uppvärmningen på länge.
    Sen körde vi lite slag. börjar med jabb, höger och motståndaren skulle blocka. lägger på att motståndaren ska slå ut en jabb och man ska gå på utsidan och följa upp med ett slag under revbenen. Samma sak fast han slår en höger, man steppar åt sidan, slår över hans arm mot ansiktet. Samtidigt som motståndaren ska blocka alla attacker.
    Avslutar det hela med 21 burpees, knäböj och utfall, sänker till 15, och sista på 9 repetitioner... allt med så lite vila som möjligt, sjukt jobbigt och känner av benen nu!

Skulle dra på ett pass BJJ efteråt, men fick reda på att man måste ta och gå nån sorts nybörjarblanding av SJJ/BJJ och JJkai och träna upp sig där innan man får skutta på den riktiga bjjn... så vart hem och käka och vila ist:/

Rookie

Började med lite lätt sparring, slag och sparkar.. självklart så sparkar man sönder sitt eget smalben! Fått en fin liten bulle på benet nu.
    Fortsatte där träningen slutade förra gången, höger, vänster, ducka jabb och krok i ansiktet.
    Körde lite slagserier + sparkar. Lite sparkar enbart, ett gäng slagserier med armbågar.
    Avslutade med lite sparkar för att trötta ut en och en hel hop med knän.

Känner att jag måste få in sparkarna på riktigt nu... på tok för stel för mitt eget bästa

Rookie

jahapp... mindre sjukdom/förkylning satte stopp för träningen ett tag. Nätet har strulat så inte kunnat uppdatera heller.
    Glömde bort JJ i måndags. Var iallafall iväg på thaiboxning i tisdags och körde.

Dagens pass måste ha varit ett av de roligaste! Öppnade med lite vanlig drillning, jabb, rak höger, spark insida lår, spark i revbenen med lite olika variationer och kombinationer.
    Vart en hel del sparring idag också, något man saknat! började med vanlig thai, gick över till bara boxning, efter det var det bara sparkar. Körde det ett bra tag på olika sätt och avslutade med att man skulle gå efter klinch och knän! Riktigt kul träning var det.
    Fortsatte med lite knä och höger/vänster armbåge. Och så fick vi lära oss lite grundtekniker i "spinning kick" vad de nu heter, som spinning back fist fast med en spark. Gick betydligt bättre än väntat. lade på en vänster spark och snurra vidare till en "kick". Fick till och med ett "bra" av tränaren, så de måste man ju skryta lite över
    Avslutade passet med att slå oss trötta på mitsar, växlande lågt och högt tempo. Började med ett högt tempo som jag verkligen inte trodde jag skulle kunna hålla rakt igenom, men lyckades riktigt bra ändå och vart lycklig på mig själv!
    Slut på fjäskandet för mig själv nu... sitter på jobbet och ska kolla på film nu, älskar mitt jobb ibland!