Denna journal är delad på två olika forum. Den här och ett annat.
Skicka PM om ni vill veta länk till den, då det inte är så relevant
Tja!
Efter att läst många journalaler och läst på hela forumet känns det som att kicka igång sin egen journal.
Denna journal kommer att handla om mina deffnings och bulkperioder till mina första tävlingar inom en typ av MMA. Om många läsare finns kan jag tänka mig skriva om fortsättningen också, alltså om passen och tävlingarna hur det går och hur jag arbetar uppåt
Have an enjoyable reading!
Observera att detta är min första form av journal och hoppas det inte finns några "fel" jag kan lyckas åstakomma. Det borde inte vara så svårt. Feedback & Pepp-talk uppskattas!
AKTUELLT
11/4 - 1/5 - DEFF - AVSLUTAT
MAX kcal intag: 1870 (För att nå 76kg på en period av 3 veckor. Jag började med den innan denna journal)
Deffar just nu p.g.a. en Submission Wrestling tävling som kommer den 1a april. Svenska Grappling Ligan för de som är insatta.
Försöker att deffa ner mig till en annan viktklass (-77) från -88.
Så just nu minskar jag på gymmandet och muskelbyggandet utan fokuserar på förbränning
Kort info om mig & mina tränings erfarenheter
Namn: Niklas Torwald
Ålder: 15 [96a]
Längd: 182,4 cm
Vikt: 80,9
Tränar: Submission Wrestling (Sedan Jan 2011), Kickboxning (Sedan HT 2008), MMA (Sedan Jan 2011) samt basket (Sedan Sep 2010). Fast denna journal fokuserar sig mot kampsporten. 16/5-11 ska jag även börja med BJJ!
BEE: 2001.546
Stess-aktivitetsfaktor: 1.63 (låter det ok?)
Konstanta kalori intag: 3262.52 kcal/dag
Mått & Bilder
Kommer inom kort
Schema
Måndag: 75 min Submission Wrestling + 75 min BJJ
Tisdag: 75 min MMA + 45min kickboxning. Har fått ledigt från skolan ca 2 timmar varje tisdag så jag kan träna ett kickboxningspass under dan. Stället där jag tränar ligger såpass nära.
Onsdag: Ev. 60 min kickboxning + 60min basket (+ 40min gym + 75min BJJ). Mina onsdags träningar händer att jag skippar ibland för vila. Förhoppningsvis blir det lite gym och BJJ (75min) nu också på onsdagar
Torsdag: 75min Submission Wrestling + 60 min basket
Fredag: 60 min enbart sparring av valfri sport + 60 min basket / 75min BJJ. Ska nu i framtiden byta bort mitt 60min basket pass mot 75 min BJJ då det går samma tid.
Lördag: Vila
Söndag: 75min MMA
Innan varje Submission Wrestling, MMA eller kickboxningspass så brukar jag var där ca 40min tidigare för att kunna gymma lite lätt innan.
Brukar då träna i princip runt 11-12h per vecka. Då jag simmar och springer lite ibland
Kost
Har inte varit min bästa sida, men efter min senaste deff så försöker jag lära mig mycket av den. Kosten i en vanlig dag för mig brukar vara:
Deff
Frukost: 300g kvarg med 8g sötningsmedel och 3-4 matskedar sockerfri (kcalfri saft). Eller så äter jag havregrynsgröt med mjölk.
Lunch: Det som bjuds på i skolan. Försöker hålla mig till tallriksmodellen och skära ner på mängden. Alltså bara 1 portion. På helger blir det oftast rester från gårdagens middag eller keso-light (300g)
Mellanmål: Endast om jag har träning samma dag. 1 banan eller äpple, eller varför inte; 200g kvarg med sötningsmedel och 1 skurit äpple i.
Middag: Det som bjuds på hemma. Kan vara allt från husmanskost till oxfilé. Så länge jag skött mig bra under dagen och inte småätit så kan jag äta så jag blir
väldigt mätt om jag vill här, men oftast brukar det ändå bara vara typ 1,5 portioner.
Kvällsmål: Bara om jag är riktigt hungring. Oftast brukar det inte behövas och och det behövs brukar jag ligga på ett för stort kcal underskott och då brukar jag trycka i mig 1 macka med skinka eller med ägg. Obs, inget smör.
Vanligt
Kommer inom kort
Bulk
Kommer inom kort
Nu när ni vet lite om mig så kan väl själva journalen äntligen börja. Det kanske blev lite för långt i början men aja...
----------------------------------------------------------
Söndagen den 10/4
Okej, så let's roll
Dagen öppnades med ett alarm p.g.a. träning.
Frukosten blev:
300g milbona kvarg (mager)
Sötningsmedel (Mäter inte)
Sockerfri saft (Mäter inte, men kan tänka mig att det var 3 matskedar kanske)
På väg till träningen knaprade jag på en morot
Träningen bestod av (hoppas jag minns allting korrekt nu)
5 min jogging
4x2min skuggboxning
6min spark + kontring
4x2min Kombination mot motståndare. Jabb - Cross - flytta åt sidan - krok. Lungt tempo, fortfarande uppvärming. Byte av person som slår efter 4 min.
5x2min lugn boxningssparring
4x2min kombination mot motståndare. Jabb - Cross - Flytta åt sidan - krok - Roundhouse kick - nedtagning
5x2min kickboxningssparring
6min Kimora från sidecontrol
6min Armbar från sidecontrol
5x2 full sparring i enbart SW
I med att mattan var ledig en kort stund efteråt så drog vi över lite och körde 1 rond Vale Tudo sparring. 5min
Lunchen blev lite av en dubbellunch, vilket jag inte riktigt brydde mig om.
Först åt jag 1 förpackning wasa sandwich (2 bars. Totalt 200kcal) och drack vatten till.
Sedan när jag kom hem så stod en fläskpankakan till min förmodan helt oväntat i köket och ropade på mig. Det hade varit deras lunch där hemma så jag slängde i mig 1 portion och drog på lite lingonsylt på det (700kcal åt jag upp där...)
Middagen blev då rester från gårdagen.
200g kokade potatisar
200g rådjursstek
4 matskedar sås
Till min förvåning så låg jag på ett stort kcal underskott så jag klämde i mig 1 äggmacka mot kvällen.
Kcal brutto: 1710
kcal netto: 1710 - 630(träningen) = 1060
Maximalt kcal intag/dag: 1870
Hörs imorgon!
// Torwald
----------------------------------------------------------

LinkBack URL
About LinkBacks
Reply With Quote
men whatever works antar jag. Största hindret för dig kommer komma om några år i gymnasiet med alla "distraktioner" men kör på hårt och gör det som är kul i första hand.