Welcome to the MMA & UFC Snack på MMAForum.se.
Results 1 to 26 of 26
    Rookie

Följ en 15årings väg till sina första tävlingar i Shootfighting (MMA)

Denna journal är delad på två olika forum. Den här och ett annat.
    Skicka PM om ni vill veta länk till den, då det inte är så relevant

Tja!

Efter att läst många journalaler och läst på hela forumet känns det som att kicka igång sin egen journal.

Denna journal kommer att handla om mina deffnings och bulkperioder till mina första tävlingar inom en typ av MMA. Om många läsare finns kan jag tänka mig skriva om fortsättningen också, alltså om passen och tävlingarna hur det går och hur jag arbetar uppåt
    Have an enjoyable reading!

Observera att detta är min första form av journal och hoppas det inte finns några "fel" jag kan lyckas åstakomma. Det borde inte vara så svårt. Feedback & Pepp-talk uppskattas!

AKTUELLT

11/4 - 1/5 - DEFF - AVSLUTAT
    MAX kcal intag: 1870 (För att nå 76kg på en period av 3 veckor. Jag började med den innan denna journal)
    Deffar just nu p.g.a. en Submission Wrestling tävling som kommer den 1a april. Svenska Grappling Ligan för de som är insatta.

Försöker att deffa ner mig till en annan viktklass (-77) från -88.
    Så just nu minskar jag på gymmandet och muskelbyggandet utan fokuserar på förbränning

Kort info om mig & mina tränings erfarenheter
    Namn: Niklas Torwald
    Ålder: 15 [96a]
    Längd: 182,4 cm
    Vikt: 80,9
    Tränar: Submission Wrestling (Sedan Jan 2011), Kickboxning (Sedan HT 2008), MMA (Sedan Jan 2011) samt basket (Sedan Sep 2010). Fast denna journal fokuserar sig mot kampsporten. 16/5-11 ska jag även börja med BJJ!

BEE: 2001.546
    Stess-aktivitetsfaktor: 1.63 (låter det ok?)
    Konstanta kalori intag: 3262.52 kcal/dag

Mått & Bilder
    Kommer inom kort

Schema
    Måndag: 75 min Submission Wrestling + 75 min BJJ
    Tisdag: 75 min MMA + 45min kickboxning. Har fått ledigt från skolan ca 2 timmar varje tisdag så jag kan träna ett kickboxningspass under dan. Stället där jag tränar ligger såpass nära.
    Onsdag: Ev. 60 min kickboxning + 60min basket (+ 40min gym + 75min BJJ). Mina onsdags träningar händer att jag skippar ibland för vila. Förhoppningsvis blir det lite gym och BJJ (75min) nu också på onsdagar
    Torsdag: 75min Submission Wrestling + 60 min basket
    Fredag: 60 min enbart sparring av valfri sport + 60 min basket / 75min BJJ. Ska nu i framtiden byta bort mitt 60min basket pass mot 75 min BJJ då det går samma tid.
    Lördag: Vila
    Söndag: 75min MMA

Innan varje Submission Wrestling, MMA eller kickboxningspass så brukar jag var där ca 40min tidigare för att kunna gymma lite lätt innan.

Brukar då träna i princip runt 11-12h per vecka. Då jag simmar och springer lite ibland

Kost
    Har inte varit min bästa sida, men efter min senaste deff så försöker jag lära mig mycket av den. Kosten i en vanlig dag för mig brukar vara:

Deff
    Frukost: 300g kvarg med 8g sötningsmedel och 3-4 matskedar sockerfri (kcalfri saft). Eller så äter jag havregrynsgröt med mjölk.

Lunch: Det som bjuds på i skolan. Försöker hålla mig till tallriksmodellen och skära ner på mängden. Alltså bara 1 portion. På helger blir det oftast rester från gårdagens middag eller keso-light (300g)

Mellanmål: Endast om jag har träning samma dag. 1 banan eller äpple, eller varför inte; 200g kvarg med sötningsmedel och 1 skurit äpple i.

Middag: Det som bjuds på hemma. Kan vara allt från husmanskost till oxfilé. Så länge jag skött mig bra under dagen och inte småätit så kan jag äta så jag blir
    väldigt mätt om jag vill här, men oftast brukar det ändå bara vara typ 1,5 portioner.

Kvällsmål: Bara om jag är riktigt hungring. Oftast brukar det inte behövas och och det behövs brukar jag ligga på ett för stort kcal underskott och då brukar jag trycka i mig 1 macka med skinka eller med ägg. Obs, inget smör.

Vanligt
    Kommer inom kort

Bulk
    Kommer inom kort

Nu när ni vet lite om mig så kan väl själva journalen äntligen börja. Det kanske blev lite för långt i början men aja...

----------------------------------------------------------
    Söndagen den 10/4
    Okej, så let's roll
    Dagen öppnades med ett alarm p.g.a. träning.

Frukosten blev:
    300g milbona kvarg (mager)
    Sötningsmedel (Mäter inte)
    Sockerfri saft (Mäter inte, men kan tänka mig att det var 3 matskedar kanske)

På väg till träningen knaprade jag på en morot

Träningen bestod av (hoppas jag minns allting korrekt nu)
    5 min jogging
    4x2min skuggboxning
    6min spark + kontring
    4x2min Kombination mot motståndare. Jabb - Cross - flytta åt sidan - krok. Lungt tempo, fortfarande uppvärming. Byte av person som slår efter 4 min.
    5x2min lugn boxningssparring
    4x2min kombination mot motståndare. Jabb - Cross - Flytta åt sidan - krok - Roundhouse kick - nedtagning
    5x2min kickboxningssparring
    6min Kimora från sidecontrol
    6min Armbar från sidecontrol
    5x2 full sparring i enbart SW

I med att mattan var ledig en kort stund efteråt så drog vi över lite och körde 1 rond Vale Tudo sparring. 5min

Lunchen blev lite av en dubbellunch, vilket jag inte riktigt brydde mig om.
    Först åt jag 1 förpackning wasa sandwich (2 bars. Totalt 200kcal) och drack vatten till.
    Sedan när jag kom hem så stod en fläskpankakan till min förmodan helt oväntat i köket och ropade på mig. Det hade varit deras lunch där hemma så jag slängde i mig 1 portion och drog på lite lingonsylt på det (700kcal åt jag upp där...)

Middagen blev då rester från gårdagen.
    200g kokade potatisar
    200g rådjursstek
    4 matskedar sås

Till min förvåning så låg jag på ett stort kcal underskott så jag klämde i mig 1 äggmacka mot kvällen.

Kcal brutto: 1710
    kcal netto: 1710 - 630(träningen) = 1060
    Maximalt kcal intag/dag: 1870

Hörs imorgon!

// Torwald
    ----------------------------------------------------------
    Last edited by Torwald; 05-03-2011 at 08:49 PM.

Hall of famer
    Välkommen till forumet!

Skitbra journal, väldigt detailjerat med kosten. Kul och se att du tar det seriöst!

Du måste vara ett riktigt energiknippe så mycket som du tränar och lite du äter men whatever works antar jag. Största hindret för dig kommer komma om några år i gymnasiet med alla "distraktioner" men kör på hårt och gör det som är kul i första hand.

I fortsättningen skulle jag gärna läsa lite mer vad du gör på diverse träningar, inte bara vad du äter.

Var bor du?

President
    Blog Entries
    30
    tung Torwald! skönt med en kommande svensk mmafighter som hittat hit redan i ung ålder. Följer din tråd

Champ
    Skippa basketen ;p

Kul att du verkar sjukt insatt i kosten som 15åring, det brukar väl annars vara det man snappar upp sist!

Upp me lite bilder å forsätt skriva

Rookie
    Quote Originally Posted by Kilo View Post
    Välkommen till forumet!

Skitbra journal, väldigt detailjerat med kosten. Kul och se att du tar det seriöst!

Du måste vara ett riktigt energiknippe så mycket som du tränar och lite du äter men whatever works antar jag. Största hindret för dig kommer komma om några år i gymnasiet med alla "distraktioner" men kör på hårt och gör det som är kul i första hand.

I fortsättningen skulle jag gärna läsa lite mer vad du gör på diverse träningar, inte bara vad du äter.

Var bor du?
    Tack! Det där med träningar tänkte jag faktiskt ta att lägga in, men jag orkade inte riktigt igår :P Tänkte typ komma med en edit idag vad jag gjorde.
    Men jag ska tänka på det du sagt.
    Tack för tipsen!

För övrigt så bor jag ute på Värmdö som ligger ca 1,5 mil från Stockholm. Mina träningar är däremot i Nacka som ligger lite närme.
    Min klubb är Nacka Dojo

Quote Originally Posted by KanoBlack View Post
    tung Torwald! skönt med en kommande svensk mmafighter som hittat hit redan i ung ålder. Följer din tråd
    Haha, sweet! Tack!
    Välkommen tillbaka

Quote Originally Posted by Linkan View Post
    Skippa basketen

Kul att du verkar sjukt insatt i kosten som 15åring, det brukar väl annars vara det man snappar upp sist!

Upp me lite bilder å forsätt skriva
    Tja!
    Helt ärligt så har jag nog tänk att göra det, men om det blir aktuellt så är det nog efter sommaren till höstterminen tror jag.
    Bilder kommer nog förhoppningsvis på torsdag, annars kommer det före

Härligt med allt stöd! Tack grabbar

Contender
    Snacka om detaljerad och intresant journal! Den här ska följas Vill gärna se lite picz!

Hall of famer
    Vem ar det som haller mma,sw,thai,boxnings-passen pa nacka dojo? inte hort sa mkt fran den klubben innan..
    jag har sett sa manga talanger i mma runt 13-18 aldern sen hittar dom alkohol och damer sen ar det kort..hoppas du skippar den biten!

Rookie
    Pics kommer nog upp imorgon troligtvis, senast torsdag.

Klubben är inte direkt så jättestor inom mma, men inom sjj och bjj har vi ett par bra personer.
    bl.a. Ricard Carneborn och Ingemar Sköld

Han som håller träningen för Team Nacka MMA, som är klubbens mma topteam är Michael Alpäng. Han tränar / har tränat MT men det är inte något de tränar på min klubb. SWn så har vi lite blandade personer. Inga direkt stora namn men det största är nog kanske Ralf Carneborn.

Det är lugnt med dessa saker, har redat hittat dem, men alkoholen blir det bara ibland på någon fest och brudarna så... jadu, inga riktiga förhållanden som är ivägen utan det är mest korta ons typ. Så allt flyter på perfekt för mig

Updatering av journalen sker ikväll efter min träning.
    Cya

yoo
    yoo is offline
    Rookie
    riktigt Grymt .

Rookie
    NEEEEJ, när jag skulle posta så råkade klickade jag på "Svara på ämne" så allt försvann.
    fml. Men jag drar en till nu
    Dock blir denna lite mer kortfattad än den andra.

Måndagen den 11/4

Denna dag har gått helt okej. Träningen gick dock lite bättre så jag kan börja om att berätta om den.
    Fixade också lite ny utrusning till MMA:n. Köpte Chokem benskydd och grapplinghandskar. Var det ett bra köp eller ska jag lämna tillbaka dom :P
    Sen köpte jag lite annat smått och gott

Submission Wrestling
    Uppvärmning
    5min jogging
    6min kullerbyttor av olika typer
    20x3 drills
    Teknik
    Rätt basic idag.
    Började med kimora svep från guard.
    Sen körde vi svep från när man ligger i någons mount.
    Sparring
    5x2min
    5x3min
    5x1min

Fokuserade rätt mycket på olika svep och passeringar i sparringen och inte så mycket på submissions då jag känner att jag behöver öva på det mer.

Kost

Om vi säger såhär... jag har haft bättre dagar med min kost.

Frukost
    370g kvarg
    100g jordgubbar
    Skippar sötningsmedlet p.g.a. min deff. Har börjat undvika kolisar.

Lunch
    Ajaj...
    200g köttfärsås
    150g ris
    150g sallad + 70g gurka
    70g nachoschips (majschips) FY!
    60g ost
    60g gräddfil

Ja... vad ska man säga. Det var det som bjöds på i skolan och jag var extremt hungrig så jag började bli irriterad på allt som rörde sig i min närhet. Tänkte inte så mycket utan mest bara åt. Ska nog efter detta börja med någon form att frukt eller dyl. mellan frukost och lunch.

Middag
    70g ris
    135g grönsakswok
    240g stekt kyckling

Helt okej skulle jag gissa på.

Kvällsmål
    220g filmjölk
    70g äpple
    1 matsked drygt kanel

Kcal brutto: 2010
    kcal netto: 2010 - 640(träningen) = 1370
    Maximalt kcal intag/dag: 1870

Var hungrig när jag kom hem sent från träning... What more to say?

Detta var nog allt för idag. Återkommer imorgon igen.
    Until then... take care

Jag har nämnt det tidigare, kritik mot allt är gärna uppskattad!

// Torwald

Hall of famer
    Ungefär hur mycket protein/kolhyderater/fett får du i dig om dagarna?

Rookie
    Tisdagen den 12/4

Dagen träning blev inställd p.g.a. basketmatch :/ Skulle mycket hellre vilja tränat men laget behövde mig och ville inte svika dem. Kommer nog ev. kanske sluta på basketen efter sommaren.

Körde dock inte så mycket under matchen, men jag räknar med att jag brände ca 200kcal.

Kost

Kosten idag tyckte jag var rätt bra.
    Jag funderar på om jag ska gå in på en LCHF diet, men vad tycker ni? Just nu minskar jag bara kolisarna, men varför inte ännu mer lixom?

Frukost
    150g havregrynsgröt
    140g (1,4dl) mjölk

Lunch
    100g lax (kokt skulle jag nog gissa på att den var. Skolans... Defenitivt inte grillad el. stekt.)
    70g kokad potatis utan skal
    200g sallad

Mellanmål
    250g kesella

Var hungring så jag sprang ner till närmaste ica

2:dra mellanmålet (innan match)
    120g (2st) ägg

Middag
    370g kravg
    70g jordgubbar

Fanns ingen riktig middag hemma och jag orkade inte koka ihop något kl 11...
    Halvbra dag känns det som... men men... Jag mår ändå utmärkt, så det kanske ändå var bra.

Från och med nu ska jag också börja mäta intagen av de olika näringsämnena:

Fett: 53g
    Kolhydrater: 65g
    Protein: 114g
    Energi intag (brutto): 1330kcal
    Energi intag (netto): 1130kcal

Vänta va? Kan det där stämma? :S
    Kontrollräkna någon, tack?
    Är rätt trött nu så kan ej räkna ordentligt

Aja, over & out.
    Hörs imorgon!
    // Torwald

Contender
    Dina skydd som du inhandlade Chokem, är nog helt okej grejjer.. jag kör själv med chokems benskydd med kenka grapplinghandskar o jag är nog nöjd me chokems utrustning

Moderator
    LCHF är en populär diet vi viktnedgång men den är egentligen inte optimal vid hård träning. Många som tränar hårt kör cyklisk ketogen diet (LCHF är en ketogen diet) vilket innebär att man äter kolhydrater kring träningen men inte i övrigt.
    "Violence needs a victim. It needs to have someone who does not want to participate. Something thats being forced upon them"

Rookie
    Quote Originally Posted by Dawzon View Post
    Dina skydd som du inhandlade Chokem, är nog helt okej grejjer.. jag kör själv med chokems benskydd med kenka grapplinghandskar o jag är nog nöjd me chokems utrustning
    Grymt att höra. Hoppas bara de håller då de ändå var relativt billiga. Duger i alla fall Har dock inte hunnit att testa dem än förut mot säcken, men än så länge funkar dom bra.

Quote Originally Posted by ShogunRua View Post
    LCHF är en populär diet vi viktnedgång men den är egentligen inte optimal vid hård träning. Många som tränar hårt kör cyklisk ketogen diet (LCHF är en ketogen diet) vilket innebär att man äter kolhydrater kring träningen men inte i övrigt.
    Okej, tack för infon. Lutar mot att jag kör kvar med det jag håller på med nu då det verkar funka. Morgonvikten låg igår på 79.5kg. Så det går nedåt. När jag började för typ 1 vecka sen vägde jag runt 83.4.
    Kan tänka efter om en annan diet efter tävlingen men som sagt, jag behåller nog den här just nu.

Rookie
    Onsdagen 13/4

Inte mycket hände idag. Ingen träning och kosten var kass.
    Råkade radera mitt stora inlägg om gårdagen, därför kom det ingen igår. Orkar inte skriva så långt om i onsdags men jag kan säga att morgonvikten låg på 79.5kg.

Energi intag
    Brutto: 1730 kcal
    Netto: 1730 kcal
    Maximalt intag brutto: 1870kcal/dag

Tyvärr inga näringsämnen mätta för idag... eller jag orkar inte räkna ut det nu. Jag gör det för idag istället ( 14/4)

Torsdagen 14/4

Någolunda bättre dag idag om man utgår från igår som kändes kass.
    Råkade försova mig för basketen då jag tog en liten powernap när jag kom hem men jag stack lite tidigt till min SW träning och gymmade lite istället.
    SW passet gick bra. Mycket sparring - Me gusta.
    Idag kände jag rent psykiskt mitt behov av att köra lite seriösare sparring, vilket det blev.
    Blev väldigt jämn sparring i alla mina ronder men jag överlevde alla ronder utan att tapa

Kost

Frukost
    300g kvarg
    70g äpple
    Lunch
    400g Tortillini

Vettefan vad de var fyllda med men rätt gott var det. Kanske åt lite mycket då...
    Middag
    350g kvarg
    Fanns inte mycket riktigt hemma som var värt att laga. kvarg = lätt och enkelt, dock ingen bra middag. Jag vet :/
    Kvällsmål
    330ml natruilett dryck.
    Hittade någon gammal hemma. Den skulle ändå nästan gå ut strax och jag var hungring.

Energi intag:
    Brutto: 1850kcal
    Netto: 1330kcal
    Max: 1870kcal/dag

Protein: 125g
    Fett: 55g
    Kolhydrater: 115g

Hörs imorgon!
    // Torwald

Hall of famer
    Hur har det gått i påsk med träning o kost hållning? Mycke godis, bakelser o snacks för mig iaf.

Rookie
    Tja hörni!
    Jag har inte glömt er!
    Jag har bara varit bortrest under lovet och inte kunnat updatera :/ Känns lite sent att börja göra det nu, men jag kan skriva att jag kört mycket cardio träning, ätit mycket godis och ätit onyttigt... :S
    nuvarande vikt: 78.0kg
    6 dagar kvar till tävling. Kan i för sig basta bort lite, men vill helst undvika det.

Hinner inte uppdatera mer nu. Mycket plugg i veckan. Får se om jag hinner.
    Hörs grabbar

Sorry om det är lite rörigt, men jag är riktigt stressad

President
    Blog Entries
    30
    haha skön torwald! plugg före nöje!
    Vilken tävling är det du ska vara med på?
    Vad ska du ha för matchvikt?

Rookie
    Okej grabbar! Tillbaka nu
    Nu jävlar blir det loads of updateringar framöver. DVS. jag är tillbaka och jag är aktiv

Tävlingen som ägde rum var Svenska grapplingligan som gick sådär :/
    Min första tävling inom SW och resultaten blev följade:
    0-2-3 (W-L-D)
    Det segaste var nog att två av de oavgjorda hade jag precis fått in ett lås på offret men han aldrig sträcka ut det :/
    Men det kommer fler tävlingar som tur är. Nästa är 11 Juni, och den ska jag vara med på. Samma viktklass och allt.
    Skönt med denna tävlingen var ju ändå att jag lärde mig en del och fick lite känn för hur det gick till.

Nu är deffen över vilket är rätt skönt, men jag ska försöka stanna vikten där jag ligger nu tills nästa tävling då jag tävlar i -77. Runt 78.5kg väger jag nu.

Nu ska jag även lägga till 2-3 mer pass i veckan. Ska nämnligen börja på BJJ med så det ska bli jävligt kul. Nu börjar jag känna att jag kommer någonvart. Märker stark utveckling. BJJn har jag inte börjat med än men det blir väl nästa vecka då jag fick hoppa in mitt i terminen, dom sa att det var lugnt.

Kost idag:

Frukost
    300g kvarg
    35g honung
    2dl apelsinjuice
    2x30g baguettdel
    Mjukost
    2 salamiskivor

Lunch
    Lammbiff
    Ris
    Brunsås
    Tillägg: Åt mycket...

Middag
    3 skivor blodpuddig
    2 stekta ägg

Extra
    1 kexchoklad
    ½ snickers
    2 proteinshakes

Träning

1,25h MMA. Vår MT tränare var inte där på passet, bara våran brottare var där så det blev mycket fokus på triangles, armbars, takedowns. Full sparring i slutet (I love it).

Hörs senare gubbar!

Rookie
    Har även uppdaterat mitt schema nu. Skrivet det även här.

Schema
    Måndag: 75 min Submission Wrestling + 75 min BJJ
    Tisdag: 75 min MMA + 45min kickboxning. Har fått ledigt från skolan ca 2 timmar varje tisdag så jag kan träna ett kickboxningspass under dan. Stället där jag tränar ligger såpass nära.
    Onsdag: Ev. 60 min kickboxning + 60min basket (+ 40min gym + 75min BJJ). Mina onsdags träningar händer att jag skippar ibland för vila. Förhoppningsvis blir det lite gym och BJJ (75min) nu också på onsdagar
    Torsdag: 75min Submission Wrestling + 60 min basket
    Fredag: 60 min enbart sparring av valfri sport + 60 min basket / 75min BJJ. Ska nu i framtiden byta bort mitt 60min basket pass mot 75 min BJJ då det går samma tid.
    Lördag: Vila
    Söndag: 75min MMA

Innan varje Submission Wrestling, MMA eller kickboxningspass så brukar jag var där ca 40min tidigare för att kunna gymma lite lätt innan.

Brukar då träna i princip runt 11-12h per vecka. Då jag simmar och springer lite ibland
    Last edited by Torwald; 05-03-2011 at 07:21 PM.

Contender
    Kör du med det här tempot kommer du garanterat få helt andra resultat inom ett par månader bara
    Möter du 15åringar eller är de enbart nybörjare+vikt?vilken ålder som helst?

Rookie
    På tävlingen eller?
    Där mötte jag alla möjliga åldrar men alla var -77kg.
    Träningen däremot är det helt mixade vikter. Det är nybörjade + fortsättare grupp jag går i just nu i SWn.

Hall of famer
    glom inte skolan! heheh..

Rookie
    Haha, nejdå. Det är lugnt
    Har redan säkrat mina gymnasieval. Kommer in på allt jag sökt.
    Mitt förstahandsval blev en IB linje i Stockholm och där har jag fått besked om jag kommit in. Mitt andrahandsval blev ett natur/natur program.
    Har lyckats hitta balansen mellan träning, plugg och socialtliv vilket är riktigt skönt

Hall of famer
    Om du pliggar lika lite som jag har du all tid i vätlden att göra roliga grejjer.

Enligt mig kommer det svåra när du jobbar till 17 varje dag och har "fritid" 18-23 att göra allt du vill (träna, social etc) då visar det sig snabbt hur man prioriterar sin tid.