Welcome to the MMA & UFC Snack på MMAForum.se.
    Hall of famer
    Ingen träning igår, vaaaad nu da, tänker ni ..ehm minns inte när jag "skippade" en träning senast hehe.

fläktarna på jobbet har varit pajj, så suttit och toksvettats och druckigt allt för lite i kombo med en liten misssberäkning av hur mkt mat jag tog med mej till lunch.

tränat nu ett par månader tillbaka 7dar i veckan, var nog perfekt för kroppen igår att ladda riktigt ordentligt och få vila ut!

ser fram imot November, ska försöka pressa ner mej till -90kg på 3veckor.
    väger nu 94kg ska bli intressant att se hur kroppen reagerar med fler morgonpromenader och kanske gym direkt efter.

Vad tror ni, morgon-promenad 50min sen gym direkt 30min och på kvällen blir det MMA träning, borde funka va?
    blir morgonpromenader minst 5 dar i veckan.

Up and coming
    Varfor så mycket promenader? Varför inte löpa istället?

Hall of famer
    Quote Originally Posted by fisk4
    Går snabbare att bränna fettet med powerwalks..det enda!

Hall of famer
    Träning idag Gym

Axlar
    brukar köra 3 övningar i en
    flyes med hantlar 10 sen 10 hantelpress och 10 hantlarna framför sig upp och ned allt de där x 3
    militärpress 5 fram 5 bak x 3
    vikt över huvudet och pressa uppåt
    30
    25
    25
    :wink:

Up and coming
    Quote Originally Posted by xynd
    Quote Originally Posted by fisk4
    Går snabbare att bränna fettet med powerwalks..det enda!
    Källor på det?

Exakt varför skulle det gå snabbare? Du förbrukar ju mer energi vid löppning.

Promenader tycker jag känns som något aftonbladet och liknande medier har hypat, och vi vet ju alla hur bra koll dom brukar ha på vad dom snackar om

Up and coming
    Utan tvekan så bränner man mer fett om man springer 50 min än om man "powerwalkar" lika lång tid. Däremot så är det väl större risk att man bryter ned muskler när man springer, speciellt om man springer direkt på morgon innan matintag. Så i det avseendet så är ju promenader bättre.

Alla hittar vad de själva trivs med och Xynd's morgonpromenader funkar uppenbarligen bra för honom.

Up and coming
    Quote Originally Posted by darkkobold
    Utan tvekan så bränner man mer fett om man springer 50 min än om man "powerwalkar" lika lång tid. Däremot så är det väl större risk att man bryter ned muskler när man springer, speciellt om man springer direkt på morgon innan matintag. Så i det avseendet så är ju promenader bättre.

Alla hittar vad de själva trivs med och Xynd's morgonpromenader funkar uppenbarligen bra för honom.

Bryter ner och bryter ner, när man tappar vikt tappar man väll alltid lite muskler, men konsumerar man mycket protein under dagen skall inte det vara något problem.
    Här skriver bigswifty lite om ämnet på flashback, tror inte han har något emot att jag använder han som källa.
    http://www.flashback.info/showpost.p...7&postcount=17

Möjligt att han trivs med det, men han skrev ju upp sitt träningsschema och bad folk att kommentarer det.

Moderator
    haha jaha och vem är "bigswifty" ?
    Jag har faktiskt också hört att man bränner fett bättre genom att gå än att springa. Vet tyvärr inte de bakomliggande fysiologiska anledningarna men det känns väl knappast helt gripet ur luften...
    "Violence needs a victim. It needs to have someone who does not want to participate. Something thats being forced upon them"

Up and coming
    Läs lite fler av hans inlägg så skall du se att han e mycket kunnig, i flera andra av hans inlägg ger han mer fysiologiska beskrivningar av samma ämne. Visst jag har också "hört" liknande saker, men tycker själv det känns fullständigt ologiskt att kroppen skulle bränna mer fett vid lägre puls. Kan återkomma med fler källor om du vill, skall det vara mer vetenskapliga undersökningar eftersom foruminlägg inte räcker?

Hall of famer
    hahaha att hänvisa till flashback som källa..

Up and coming
    Quote Originally Posted by PR00H
    hahaha att hänvisa till flashback som källa..
    Vadå, e alla som skriver på ett av Sveriges största forum totalt okunninga inom allt? Exakt vad i hans inlägg är felaktigt?

Bara för att finns ett antal tomtar som skriver på flashback betyder väll inte det att alla e okunninga?

Här kommer en annan källa http://cat.inist.fr/?aModele=afficheN&cpsidt=16330935

Eftersom foruminlägg inte e trovärdigt nog på ett annat forum

Hall of famer
    Min egna slutsats är:
    Man kan vanligt vis promenera under längre tid än man kan springa. Dvs man håller en genomsnittligt högre pulsnivå genom att powerwalka en timme jämnfört med att springa 40 min. Jag kan ha siffrorna fel men principen är det samma.
    Om man däremot väljer antingen gå en timme eller springa en timme håller du en högre genomsnittlig puls om du springer, såklart.

Många experter ger råd till överviktiga att powerwalka istället för springa. Anledningen är att många överviktiga kommer inte orka springa så länge att det bränner lika mycket fett som att gå raskt. Det är dessutom mycket jobbigare att bli flåsig och få ont i hals, lungor osv = man ger upp snabbare om man springer sig dödstrött efter 15min. Mot om man känner sig fräsch efter en raskt promenad.

Slutsats promenader är bättre vid fettförbränning.

Contender
    kanske dax o skapa en tråd om de iställe, så inte xynds journal blir sabbad?
    Har faktiskt också funderat på detta.

Hall of famer
    intressant diskussion

Hall of famer
    Träning idag Submission wrestling

Uppvärming
    Räkan 5min
    nackbrygga 3min

cirka 200 trianglar på varje sida man bara pumpar, håller i handlederna
    25 på varje sida sen byter man.
    sen lite mer trianglar lite tips och trix
    avslutade med ett escape, posta upp och tryck in andra handen.

Dom avancerade körde triangel till armbar drill drill..
    avslutade med 15min sparring
    skönt pass idag!

Up and coming
    Quote Originally Posted by Kilo Lima
    Min egna slutsats är:
    Man kan vanligt vis promenera under längre tid än man kan springa. Dvs man håller en genomsnittligt högre pulsnivå genom att powerwalka en timme jämnfört med att springa 40 min. Jag kan ha siffrorna fel men principen är det samma.
    Om man däremot väljer antingen gå en timme eller springa en timme håller du en högre genomsnittlig puls om du springer, såklart.

Många experter ger råd till överviktiga att powerwalka istället för springa. Anledningen är att många överviktiga kommer inte orka springa så länge att det bränner lika mycket fett som att gå raskt. Det är dessutom mycket jobbigare att bli flåsig och få ont i hals, lungor osv = man ger upp snabbare om man springer sig dödstrött efter 15min. Mot om man känner sig fräsch efter en raskt promenad.

Slutsats promenader är bättre vid fettförbränning.
    Så aktiva idrottare skall följa råd som övervikta personer får till att gå ner i vikt, hmm ok. Mennar du att xynd skulle vara tjock

Att springa 50 minuter måste ju rimligtvis forbruka fler kcal än att gå 50 minuter, sen att man kanske inte riktigt orkar lyfta tungt efter ha sprungit 50 minuter är en annan sak, men isåfall kan man ju ha cardion mitt på dagen eller nått.

Så hur blir det nu xynd, inte sugen på att ge löpningen en chans? mår personligen mycket bättre efter en springtur.

Contender
    Den största anledningen till att powerwalka istället för att springa är att det inte sliter lika mycket på kroppen, jag tycker iaf mkt mer om att knata istället för att springa när man ska köra MMA pass nåra timmar senare, + att jag personligen inte klarar av att springa kl 8 på morgonen, -5 grader och ingen mat i magen...

Up and coming
    Trivs du inte att springa innan frukost gör det någon annan gång på dagen då
    (nej jag tror inte man bränner mer av att springa innan frukost.)

Som jag skrev tidigare tror jag inte heller att löpning "bryter ner muskler" om man har ett bra och balanserat kostintag och får mycket vila.

Känner folk för att gå/springa/cyckla/krypa etc för att bränna fett så skall dom göra det dem trivs med.

Kan dock inte låta bli att reagera på hur höga tankar folk har om morgonpromenader innan frukost och liknande, ibland (inte alltid) är det samma personer som köper andra saker som aftonbladet och liknande skriver om, som GI, stenåldersdiet, no-carb diet, och allt va det heter.

Går man ner i vikt så gör man det för att man har konsumerat mer kcal en man intagit under en längre period, inget annat.

Hall of famer
    Träning idag Thaiboxning

Uppvärmning 5min skuggboxning (jag körde rep)

7min slaps hela kroppen
    Sen blev det en massa rundor på padsen
    jabb - cross - uppercutt - lowkick blow - höger lowkick - höger cross
    drill drill byggde på den stegvis tror dom sista rundorna såg ut såhär
    Jabb - cross - uppercutt - lowkick block - höger lowkick - cross höger lowkick - cross - vänster hook - dubbel lowkick - höger cross

tung kombo men funka riktigt fint, speciellt vänster hooken oh direkt höger lowkick..ja jävlar.
    avslutade med 15min sparring, gick riktigt bra..försökte sätta en spark efter varje boxningskombo jag drog..lyckades hyffsat!
    avsluta med 400 sittups!

Hall of famer
    Träning igår Gym & MMA

Gick direkt på gymmet blev biecps & rygg
    Marklyft
    rygglyft
    3 olika biceps övningar 10 10 10 x 3
    zstång

sen in på mattan rulla lite..fick in ett och annat..
    på med shootohandskar och benskydd lite stående sparring
    efter det shooto sparring på mattan med zleepy och amebix, dom bytts av när dom blir trötta så jag får ne ny fräsch lirare hela tiden.
    växlade mellan vanliga shooto-sparring till gnp på pads..
    gav även rygg,mount mm för att sedan escapa det sammtidigt som någon slår..lite knepigare än vad man tror

Hall of famer
    Träning idag SW
    Kom hem 03:00 igår, så var lite sliten att gå upp vid 10 och köra morgonpromenad.
    men men, gick 70min i hyffsat tempo!

sen vid 15:30 dax för lite SW träning..
    uppvärmning rep/räka/kullibyttor
    sen vart det sparring för hela slanten, bytte partner var 5:e minut.
    gav bort mount & rygg ganska mkt..dom tuffa positionern att ecapa ifrån..så jag lär mej =)

Champ
    Träning igår Gym & MMA

Marklyft
    rygglyft
    zstång
    Så du tränar 3 övningar Biceps men bara 2 rygg? :shock:

Hall of famer
    Quote Originally Posted by Mehaarja
    Träning igår Gym & MMA

Marklyft
    rygglyft
    zstång
    Så du tränar 3 övningar Biceps men bara 2 rygg? :shock:
    igentligen 2 biceps och 2 rygg

bicepsövningen kör jag 3 övningar i ett, kör 10 en vinkel sen efter det direkt till en annan vinkel och en sista vinkel.

ser ingen annledning att att köra fler övningar än såhär, då gymmet är ganska tråkigt oftast =)

Hall of famer
    Träning idag Öppen matta

morgonpromenad 70min.

zleeepy kör som vanligt söndagspassen..

Uppvärmning
    rep
    skuggboxning
    3-4min ronder? sen mellan varje rond
    20 armhävningar 20 sittups 20 knäböj 10 burpees

x 3

ifrån sidemount brygga 20x3

Sen blev det lite stående
    Motståndaren slår jabb cross , man blockar och slänger iväg valfri kombo
    drill drill
    sen motståndaren drar iväg en lowkick, men väljer mellan att
    blocka
    fånga
    steg åt sidan
    sen en egen kombo på motståndaren.
    var ojämnt antal idag, men amebix höll handmitsarna åt mej.
    han var tydligen bakfull ifrån gårdagens bravader (tur man höll sig hemma)

Sen öppen matta som vanligt 60min
    5 ronder på mitsarna med amebix 2min sista 3min

Körde bara stående sen idag..
    blev sjukt mkt sparring idag.
    har en lirare som kört savate ganska länge, intressant att sparras med han, skumma sparkar, man lär sig nått nytt varje gång man sparras med han.
    körde 4 ronder 2-3min varje rond, han såg ganska slut idag hehe..
    kännde mej riktigt bra i kroppen idag, så lite stryk var jag sugen på!
    så 3 man roterar och kör med mej 2min var, så jag får en fräsch kille hela tiden, efter 3 byten vilar jag 30 sec och sen kör igenom 2+2+2 30sec vila..tro vi körde ehm..3-4omgångar, minns inte redigt, var ett sjukt högt tempo, inte speciellt hårt man dom pressade verkligen mej!
    körde lite kast och takedowns oxå, men fan det bränner fint..nästan ovärt hahah..=)

bra pass idag!

Contender
    Tjenna,, 5 min första ronden så man hinner bli lite varm sen 3 minuter dom andra två..

Hall of famer
    Träning idag Gym och Boxning & knän

morgonpromenad 70min

40min gym bröst triceps
    bänkpress
    sne bänkpress
    hantlar bakom huvudet och pressa uppåt
    sen stång bakom huvudet och pressa uppåt

Sen direkt till boxningen

Uppvärmning jogga runt..ganska lugn uppvärmning idag.
    Sen lite olika kombos
    jabb cross uppercutt hook
    dubbeljabb cross
    missade säkert nått nu, var och hämtade 3 nya som ville testa på som var lite sena..
    sen blev det clinch! (the muay thai plumm)
    4 ronder 3min varje rond
    första ronden uppvärmning bara pummla in och få "the plumm"
    sen efter man fått plumm så kör man 2 knän mot
    1: ronden revben
    2: ronden utsida lår
    3: ronden insida lår
    sen körde jag en extra rond mot magen med bellypads.
    2+2+2+2+2+2min sparring efter 2 min byter man motståndaren
    boxning alla ronder utom dom sista ronderna, körde in lite knän oxå
    avslutade med 300 sittups

lungt och skönt pass idag heh

köpte en

ska bli nice att sparka och slå på