Welcome to the MMA & UFC Snack på MMAForum.se.
Results 1 to 23 of 23
    Rookie

Cool EtriX balans mellan träning och jobb

Så polaren lurade i mig att börja kolla på UFC och TUF för han ville börja träna och ville inte träna ensam (Han vet att jag älskar kampsport och har velat börja träna igen ett bra tag), klart jag fastnar och behöver komma igång med träningen för att orka med att köra ordentligt.
    Tränade ITF Taekwon-do i typ 4 år men slutade för några år sedan pågrund av att jag inte hade tid när jag började på högskola.
    Planen för mig nu är att återuppta ITF Taekwon-Do till hösten och börja med MMA träning på Coloseum i Skövde så snart mitt arbetsschema tillåter.
    Men först börjar jag med grundträning.

Måndag - Styrketräning - Bröst, Mage, Ben
    Tisdag - Cardio/High Intesity Cardio
    Onsdag - Styrketräning - Axlar, Rygg, Underarmar, Höft
    Torsdag - Cardio/High Intesity Cardio - MMA (När möjligt)
    Fredag - Styrketräning - Bicep, Tricep, Vader
    Lördag - MMA (När möjligt)
    Söndag - Vila

Jobbar skift både på veckodagar och helg så normalt gymmar jag på morgonen men ibland även eftermiddag.
    Cardion kör jag både för att bränna fett (har iaf 15 kg ner till matchvikt) och för att få upp konditionen till att kunna köra iaf 4 - 5 ronder a 5 min.
    Postar mer specifika scheman när jag är hemma
    Last edited by EtriX; 07-08-2011 at 09:38 PM.

Champ
    Usch, vad jobbigt det såg ut. Har du ett fysiskt krävande jobb? Se till att äta ordentligt, med all den där träningen finns det risk att du bryter ner musklerna mer än du bygger upp dem!

Rookie
    Sitter på IT-support så det är rätt lugnt, försöker äta ordentligt med protein och mycket grönsaker, äter dessutom minst en banan varannan timme för att undvika kramper (och för att det är gott)
    Försöker träna smart, mixar mycket mellan explosivitet och uthållighet, lätta och tunga vikter.
    Ser även till att träna olika muskelgrupper och att strecha ordentligt.
    Har upptäckt att det är väldigt smidigt att träna på morgonen innan man går till jobbet för att få in en bra dygnsrytm när man jobbar eftermiddag eller kväll. Tränar självklart eftermiddag när jag jobbar morgon eller natt.

Rookie
    Gymmet idag uteblev tyvärr pågrund av ont i halsen, vill inte riskera att förvärra något som ligger. Kommer gå upp tidigt imorgon istället för att kolla hur halsen känns och om den känns bättre så kommer dagens program imorgon istället. har tyvärr ingen möjlighet att vara med på MMA träningar den här helgen heller... Kommer nog ta tid innan jag kan komma loss, jobbar mycket eftermiddag och helger nu när alla andra har semester.

Dagens kost:
    Frukost: Rostat bröd och fil
    Lunch: Stekt ris med broccoli
    Kvällsmat: Pepparkryddat Kalkonbröst med ris och stekt broccoli

(Broccoli kan vara bland det godaste som finns)

President
    Blog Entries
    30
    broccoli är riktigt gott när det är lite knapprigt eller vad man nu ska kalla det
    att gå runt med feber nu när det verkar vara fint väder i sverige är inte det bästa direkt.
    Annars var det en intensiv schema du lagt upp, Har du satt någon tidsram på när du skulle vilja nå matchvikten?
    mera MMA !!

Rookie
    som det ser ut nu så är det nog inte förrens i oktober nångång, ligger på 97-98kg just nu och skall ner till ca 80kg, så om ca 15-20 veckor.
    Kommer antagligen gå snabbare för jag brukar tappa första omgången ganska lätt men tänker inte pusha det i onödan, tränar mest för att det är roligt och jag gillar att träna kampsport mer än något annat just nu (beachen är ju redan körd för i år så att säga )

Det känns ju som en bättre idé på alla fronter att ta det lite lugnt när man känner sig krasslig, vill inte bli sjuk och missa jobb och träning för att jag tvunget skulle träna en dag, bättre att vänta lite då.
    Last edited by EtriX; 07-08-2011 at 06:36 PM.

Champ
    Skönt att du får vila på jobbet iallafall! Själv jobbar jag på ett lager, så ett sådant upplägg skulle aldrig funka för mig

Jag skulle slängt in några proteinshakes under dagen också, för att höja det dagliga proteinintaget!

Rookie
    Körde fredagens pass igår istället, kände mig mycket bättre i kroppen, var nog lite för tidigt ändå, kände av en lättare feber frammåt eftermiddagen, som tur va så gick den över och jag tog en ordentlig vila med mycket sömn och vatten genom gårdagen och idag.
    Igår blev det mest musli och fil med undantag för lunchen som blev pasta med köttfärs, svamp och bacon ihoprört till en gryta (som dessutom blev dagens matlåda till jobbet).
    Som det känns nu så känns det bra att träna imorgon men får kanske köra lite lättare vikter än vanligt.

Rampage: Jag gillar iallmänhet inte att använda kosttillskott förrens jag faktiskt behöver det, äter mycket hellre ordentlig mat och tillaga den på ett bra sätt.

Champ
    För att din proteinsyntes ska vara optimal behöver din kropp i runda slängar 196g protein om dagen, vilket är ca. 2g protein per kroppskilo. Får du i dig det genom din normala kost så är det jättebra, men personligen får jag inte i mig så mycket som jag behöver, så proteinshakes är ett bra komplement för mig.

Rookie
    Quote Originally Posted by Rampage2010 View Post
    För att din proteinsyntes ska vara optimal behöver din kropp i runda slängar 196g protein om dagen, vilket är ca. 2g protein per kroppskilo. Får du i dig det genom din normala kost så är det jättebra, men personligen får jag inte i mig så mycket som jag behöver, så proteinshakes är ett bra komplement för mig.
    Jodå säger inte att det är fel med proteinshakes eller d yl, men just nu är det inget problem för mig. Har noggrann koll över hur mycket jag får i mig med min diet och hur mycket jag behöver när jag tränar. Jag är en sån person som hellre kör med en stenhård proteinräkning med maten helt enkelt. Det var inte meningen att verka nedlåtande om tillskott om det var så det uppfattades.

Rookie
    Tyvärr ingen träning idag då jag jobbade natt igår och flickvännen åkte till vänersborg kl 12, perfekt timing för att missa gymmet, blir dock att gå upp tidigare imorgon och köra ett helvetes cardiopass med lite vikter mellan övningarna för att ta igen missad tid.
    Köpte handlindor och tandskydd idag, tänkte komma iväg till coloseum på lördag och vill inte gå till träning utan tandskydd. Blev ett shockdoctor gel max och Adidas 455 lindor. (Lindorna kommer även användas till viss del som gym handskar, börjar slita lite på huden i nävarna med alla frivikter )
    Dagens kost:
    Frukost: Stekt Ägg, Müsli m. Russin och Filmjölk
    Lunch: Nudlar m Köttfärs och Baconröra med kokt broccoli.
    Kvällsmat: Samma som lunch (Jobbar, så det blev matlåda)

Moderator
    Med tanke på den här dagen:
    Frukost: Rostat bröd och fil
    Lunch: Stekt ris med broccoli
    Kvällsmat: Pepparkryddat Kalkonbröst med ris och stekt broccoli
    Vill jag också slå ett slag för kosttillskott eller ändring av kostschema. Framförallt om du planerar att träna tungt OCH samtidigt gå ner i vikt. Detta gör det ytterst viktigt att du tillgodoser kroppens behov av vitaminer, mineraler, bra fetter och protein.
    "Violence needs a victim. It needs to have someone who does not want to participate. Something thats being forced upon them"

Rookie
    Quote Originally Posted by ShogunRua View Post
    Med tanke på den här dagen:

Vill jag också slå ett slag för kosttillskott eller ändring av kostschema. Framförallt om du planerar att träna tungt OCH samtidigt gå ner i vikt. Detta gör det ytterst viktigt att du tillgodoser kroppens behov av vitaminer, mineraler, bra fetter och protein.
    Ja tyvärr blir det lätt enformig diet när man gör matlådor och inte har så mycket ingredienser hemma, och om jag märker att jag inte får i mig tillräckligt av något av det jag behöver så kommer jag tillgodose det, även om det innebär att jag måste ta kosttillskott, men det är en sådan sak som jag helt enkelt är så van vid, att träna och försöka äta rätt, nu i början exprimenterar jag fortfarande med vissa maträtter och skulle behöva köpa ytterligare ingredienser.

Men som sagt, kosttillskott kommer när jag inte får i mig det jag behöver över en längre tid.

Jag tar gladeligen emot recept förslag om det är något som ni ser direkt att jag missar, tänkte testa lite recept från recept med bild tråden också.
    Last edited by EtriX; 07-11-2011 at 08:02 PM.

Rookie
    avslutade kvällen med att springa ~3km, mest för att jag missade gymmet idag och för att se hur det var att springa med lindade händer igen, det gör en ganska stor mental skillnad för mig, det känns i hela kroppen att jag tränar för kampsport och inte bara springer för springadet, tyvärr visar astman att jag inte har kvar min gamla kondition.
    Men hur barnsligt det än låter så var det lättare att springa med lindor än utan.... Nu gäller det bara att komma iform så jag kan springa med munskyddet igen.

Moderator
    Kör en kycklingfile i ugnen med citronsaft, vitlök, citronpeppar, salt, peppar och timjan. Till detta äter du 50g parboiled ris med ett stänk linfröolja i. Det är en bra lunch/middag
    "Violence needs a victim. It needs to have someone who does not want to participate. Something thats being forced upon them"

Rookie
    Kör en kycklingfile i ugnen med citronsaft, vitlök, citronpeppar, salt, peppar och timjan. Till detta äter du 50g parboiled ris med ett stänk linfröolja i. Det är en bra lunch/middag
    Tack för receptet skall iväg och handla imorgon och kyckling står med på listan (problemet med att bo i studentlägenhet är att vi inte har några frysar utan frysfack på 30x15x40cm :/ inte mycket som får plats där inte, skall absolut testa det,

Dagens träning blev 3 x 5 min intervall ronder med en intervall längd på 20s, sen lite bänkpress på 50kg (för att missa gårdagens pass helt), efter det så blev det hopprep 5 x 2 min ronder... Tanken var att vi skulle köra en övning till men polaren blev illamående under hopprepet så vi bestämde oss för att strecha och gå hem.
    Kände inte av astman alls när vi körde intervaller vilket var skönt, var lite orolig för att jag inte skulle kunna prestera pga det. Då gäller det att långsamt bygga upp lungorna för att slippa problemen helt enkelt.

Dagens mat blev
    Frukost: Müsli m Russin och Fil (stock chock där)
    Lunch: Hemmagjorda pannbiffar med toppstuvad pasta och blandade grönsaker (kallar det toppstuvat för det är samma recept som jag har när jag toppreder, mjölk och vetemjöl istället för smält smör med vetemjöl utblandat i mjölk.)
    Kvällsmat: Samma som gårdagen pga matlådor.

Var riktigt skönt att springa igår, funderar på om jag skall göra det igen men en kortare sträcka (typ 1~2 km) bara för att träna upp lungorna och astman, får bara vara försiktig så jag inte pushar det för hårt.
    Funderar på att införskaffa proteinshake för att ha på kvällen när jag jobbar sent, försöker att inte äta något efter 20 men jobbar man till 23 eller 00 så blir man lätt sugen.

Rookie
    Dagens löpar runda gick mycket lättare, kortade ner sträckan till strax över 1.5 km, inga tecken på astma besvär än, skall försöka kliva upp till 2 imorgon och se om de visar sig då.

Champ
    kyckling måste vara det bästa djuret som någonsin uppfunnits.. så gott och nyttigt
    Att springa med lindade händer sätter helt klart en annan kraft i ens kropp, kan knappt ta på mig vanliga vantar utan att de ger mig extra energi. Får lust att boxas direkt
    Shogun ang ditt ristips, vad är skillnaden på vanligt koktris och steamat i näring eller är det olika rissorter?

Rookie
    Tyvärr har den här veckan blivit lite haltande i styrketräning, har dragits med lite sjukdomar och det har varit resor hit och dit, har bara kommit iväg till gymmet en gång men annars har det bara varit löpande som har gällt den här veckan. Men kroppen och börjar kännas lite bättre efter min lilla förkylning i helgen.
    Skall fortfarande försöka komma iväg på första MMA träningen på lördag, om man inte blir inkallad till jobbet dvs, (jour is not the shit)

Har kollat lite på protein att ha när jag jobbar kvällar, bättra att dricka något sånt än att äta en godisbit sent på kvällen.

Moderator
    Blir du hungrig och vill ha ett mellanmål rekommenderar jag ett proteinrikt livsmedel istället för en proteinshake. Kör keso eller kvarg istället.

Rookie
    Blir du hungrig och vill ha ett mellanmål rekommenderar jag ett proteinrikt livsmedel istället för en proteinshake. Kör keso eller kvarg istället.
    Har funderat lite på keso med någon krydda i men inte så populärt att man sitter och äter kladdiga saker framför datorn :/
    Är mycket möjligt dock att jag struntar i det eftersom keso är så gott

Rookie
    Var på min första MMA träning idag. Jävlar vad jobbigt! Körde 1 timme submissions och 30 min halv hård sparring med nedtagning. Lärde mig mycket och det var en riktigt trevlig klubb, höll dock på att kräkas under träningen, trodde jag var i riktigt så dålig form som jag är. Kommer att fortsätta så fort jag kan träna, lite synd att jag jobbar eftermiddag/helg nu resten av sommaren.

Champ
    tjena etrix, har du börjat med träningen igen?