Welcome to the MMA & UFC Snack på MMAForum.se.
Results 1 to 15 of 15
    Rookie

Att träna som en ufc fighter, vad gäller konditionen!

Hejsan!

Jag är ny på forumet och skulle gärna vilja ha ett så välkomnande respons till min första tråd som möjligt. Har valt att skriva en träningsjournal om framförallt min träning.

Jag brukar väga runt 66 - 68 kg och står 172 cm lång! Alltså en kommande lightweight. Mina tidigare erfarenheter av kampsport är Thaiboxning, som jag tränat i 1 år och sedan nyligen gått över till MMA. Jag går i nybörjargruppen och tränar 2 gånger i veckan i göteborg, i GBGMMA.

Jag har nu planerat att träna vid sidan om mma träningarna, för att komma i så bra form som möjligt. Vill träna upp en kropp som gynnar en mma fighter. Hur ska jag kombinera intervall, långdistanslöpning och hög intensiv jogging?

Jag har gjort upp ett litet schema här som jag mer än gärna vill ha lite synpunkter på.

Måndag: På morgonen efter frukost blir det lågintensiv jogging (ca 6-7 km). På kvällen MMA träning.
    Tisdag: Gymet på kvällen (Armar, mage, underarmen)
    Onsdag: Hög intensiv jogging (Ca 3km), sedan på kvällen MMA träning
    Torsdag: Gym på kvällen (Lår, Vader, axlar, rygg)
    Fredag: Intervall träning på morgonen (Springa upp för trappor och gå ned, upprepande)
    Lördag: Vila
    Söndag: Sparras lite lugnt, gyma lite lätt.

Hur tycker ni schemat ser ut? Ett bra schema för en som vill uppnå fördelaktiva egenskaper inom MMA? Är det för lite vila? Blir man övertränad?

Är hemsk tacksam om ni kan ge mig lite synpunkter på hur jag kan förbättra schemat och dela med er av eran kunskap för fan!

Hoppas jag bemöts väl! Tack för mig!

Moderator

Re: Att träna som en ufc fighter, vad gäller konditionen!

Välkommen till forumet, hoppas du ska trivas.
    Om du inte vill träna för att bli snygg utan för att bli stark för mman borde du kanske satsa på fler basövningar istället för isoleringsövningar för särskilda muskelgrupper.
    Träna Chins, bänkpress, dips, marklyft och knäböj t.ex.
    "Violence needs a victim. It needs to have someone who does not want to participate. Something thats being forced upon them"

Rookie

Quote Originally Posted by ShogunRua
    Välkommen till forumet, hoppas du ska trivas.
    Om du inte vill träna för att bli snygg utan för att bli stark för mman borde du kanske satsa på fler basövningar istället för isoleringsövningar för särskilda muskelgrupper.
    Träna Chins, bänkpress, dips, marklyft och knäböj t.ex.
    Ja ok! Det har jag faktiskt hört ett antal gånger! Men vad tycker du om mitt schema förövrigt? Upplägget av träningen och tiderna? Har ju två pass på vissa dagar, är det skadligt? Jag äter givetvis rätt osv.

Moderator

Jag skulle kunna tänka mig att du periodiserar träningen en tid. Kör mma och styrketräning men skippa all konditionsträning och bygg upp. Efter nån månad eller två går du över och kör mer uthållighet & kondition.
    Sen känner du förhoppningsvis av själv vad kroppen pallar med men en vilodag till skulle nog inte skada, själv tränar jag mycket sällan mer än tre dagar i rad för då säger kroppen oftast ifrån.
    "Violence needs a victim. It needs to have someone who does not want to participate. Something thats being forced upon them"

Rookie

Jag skulle kunna tänka mig att du periodiserar träningen en tid. Kör mma och styrketräning men skippa all konditionsträning och bygg upp. Efter nån månad eller två går du över och kör mer uthållighet & kondition.
    Sen känner du förhoppningsvis av själv vad kroppen pallar med men en vilodag till skulle nog inte skada, själv tränar jag mycket sällan mer än tre dagar i rad för då säger kroppen oftast ifrån.
    Ok tack så hemskt mycket! Uppskattar verkligen dina råd.

Men när jag ska periodisera gymträningen, hur många gympass i veckan tror du är rimmligt? Hur ska jag rada upp gympassen i veckodagarna? och skulle du kunna länka några basövningar som gynnar mma?

Jätte tacksam om du svarar, hehe ledsen om jag är lite av en pain in the ass när det gäller kunskapen inom träning!

Moderator

Ingen fara, kul att nytt folk engagerar sig på forumet bara. Har Venom möjligtvis något bra träningsupplägg för styrketräning i samband med mma, jag är förvånad att han inte varit här och skrivit redan

http://www.muscles.se/styrkeovningar
    På den här sidan har du länkar till övningarna

Rookie

Ingen fara, kul att nytt folk engagerar sig på forumet bara. Har Venom möjligtvis något bra träningsupplägg för styrketräning i samband med mma, jag är förvånad att han inte varit här och skrivit redan

http://www.muscles.se/styrkeovningar
    På den här sidan har du länkar till övningarna
    Tack så jätte mycket! Så alla dessa är basövningar? Hur många övningar kör man oftast per muskelgrupp? Och vad gäller här för att gynna mma, explosiv, uthållig eller maximal?

Tack för alla dina svar! Förvånar mig faktiskt att bara en är aktiv med svar, men de svaren har varit jätte bra!

Moderator

Nej alla är inte s.k basövningar. Chins, bänkpress, dips, marklyft och knäböj är basövningar och kör du dom får du bra träning för precis hela kroppen.
    Alla dessa övningar tar på fler än en muskelgrupp... För mma bör du väl köra skapligt tungt och i bra tempo? Är du vältränad kan du även kolla upp "crossfit" (http://www.crossfit.com), många fighters som kör sådana system.

Contender

Ang överträning.
    Ta det lite lugnt i början. Trappa upp träningen, börja inte stenhårt med 2 pass om dagen osv, om du inte är van.
    Träna en 5 pass i veckan i några veckor, sen kan du börja lägga på 2 pass osv osv.

Om det inte är så att du är van sedan tidigare att köra 8-10 pass i veckan?

Jag började med 4 pass i veckan, gick ganska snart upp till 6. Körde 6 pass/veckan ganska länge (ca 2 månader) för att sedan gå över till 10 pass i veckan. Så länge du tycker det är kul och inte känner dig orkeslös så kör på!

Rookie

Quote Originally Posted by Royk
    Ang överträning.
    Ta det lite lugnt i början. Trappa upp träningen, börja inte stenhårt med 2 pass om dagen osv, om du inte är van.
    Träna en 5 pass i veckan i några veckor, sen kan du börja lägga på 2 pass osv osv.

Om det inte är så att du är van sedan tidigare att köra 8-10 pass i veckan?

Jag började med 4 pass i veckan, gick ganska snart upp till 6. Körde 6 pass/veckan ganska länge (ca 2 månader) för att sedan gå över till 10 pass i veckan. Så länge du tycker det är kul och inte känner dig orkeslös så kör på!
    Ja ok! Det är jag medveten om faktiskt, så nyckeln är att öka succesivt och känna efter.

Rookie

Jag har bestämt mig för att besöka gymet 3 gånger i veckan! Och konditionsträna ca 3 gånger i veckan. Alltså jogga en gång och 2 mma träningar. Men angående gymet, ungefär hur många olika övningar per muskelgrupp ska jag ägna mig åt varje pass? Och hur många muskelgrupper ska jag köra varje pass? Förutse att jag har 3 pass i veckan!

Tack så jätte mycket på förhand, behöver verkligen svar!

Contender

Jag är verkligen ingen expert, men en kompis som är något av en expert delade upp mina 3 träningar såhär:
    dag 1:bröst, biceps, mage
    dag 2: ben
    dag 3: rygg, axlar, triceps

När jag körde med kompisen gjorde vi 3 övningar per muskelgrupp, förutom på benen där vi väl körde 7 övningar, för olika delar av benen alltså. Nu har jag själv bytt så att jag gör 4 övningar på bröst&rygg, och istället gör en övning mindre på någon av de andra övningarna.

mUU
    mUU is offline
    Rookie

Quote Originally Posted by Shinigami
    Jag har bestämt mig för att besöka gymet 3 gånger i veckan! Och konditionsträna ca 3 gånger i veckan. Alltså jogga en gång och 2 mma träningar. Men angående gymet, ungefär hur många olika övningar per muskelgrupp ska jag ägna mig åt varje pass? Och hur många muskelgrupper ska jag köra varje pass? Förutse att jag har 3 pass i veckan!

Dag1: Marklyft och chins.
    Dag2: Bänk och dips.
    Dag3: Benböj och utfall.

Växla mellan tunga femmor och explosiva åttor varje månad, kör två~fyra set per övning.

Svårare än så behöver du inte göra det.

Rookie

Quote Originally Posted by mUU
    Quote Originally Posted by Shinigami

Dag1: Marklyft och chins.
    Dag2: Bänk och dips.
    Dag3: Benböj och utfall.

Växla mellan tunga femmor och explosiva åttor varje månad, kör två~fyra set per övning.

Svårare än så behöver du inte göra det.
    Tack så jätte mycket! Men när jag växlar mellan olika reps som du nämner ovan, ska jag köra en månad fem tunga reps och sen nästa månad 8 reps explosiva?

Oregistrerade
    Hangaround
    Lite sent svar, men folk verkar ha lite dålig koll så iaf.. Du ska kombinera tunga basövningar (1-5 rep) med uthålliga diton (20-50 rep, crossfit är ett alternativ).