Welcome to the MMA & UFC Snack på MMAForum.se.

Poll: Ska jag börja med MMA?

Be advised that this is a public poll: other users can see the choice(s) you selected.

Page 2 of 2 FirstFirst 12
Results 27 to 51 of 51
    Champ

Re: 24 år av felsteg...

update!

Up and coming

Nu har jag kommit ikapp verkligheten igen.
    Efter 3 veckors semester var jag på klubben igen för första gången och jävlar va skönt.
    Senaste tiden har man kunnat läsa i de flesta lösnummersäljande ursäkter till kvällstidningar rubriker som "Så slipper du jobbångesten" och jag kan ge svar på tal, börja träna BJJ!

Hade en helt okej första dag på jobbet idag, men efter mitt första pass på nya terminen är jag eld och lågor. Vi tränade på armbar från fullgaurd, ett pass jag redan gått på och insåg snabbt hur bra det var med återupprepning. Jag hade så gott som glömt bort hur man avslutade hela tekniken men efter idag sitter den fint.

Vi avslutade med sparring i 20 minuter vilket var det jobbigaste jag gjort på jag vet inte hur länge, killen jag sparrades var helt grön men 8 kg tyngre.
    Han hade styrkan (/jag orkade inte) att slita sig från min låsning innan jag kunde slutföra någon armbar. Men eftersom vi sparrades fritt så gick på andra avslutningar och fick till en hel del sköna strypningar. Framförallt i sista omgången då båda var hysteriskt trötta, han hade kopplat mig med benen och jag lyckades strypa honom så att han vred åt sidan och jag hoppade direkt upp på hans rygg och fick in en klockren triangle choke.

Jag har funderingar på att börja Thai nu också men har inte riktigt bestämt mig, för om allt går som på räls och jag vill börja köra mma nästa termin så är du ju bra att ha thain i ryggen samt att jag utvecklar ju en mer explosiv styrka som jag inte få på samma sätt i BJJ, eller vad tror ni som förmodligen har lite erfarenhet och rutin?

Contender

Nice att du kör igång igen trodde nästan att du kroknat :roll: Thai e nice men du får nog mer slagvana, balans och snabbhet av den träning än explosivitet men det är inte så illa det heller men vill du ha ren power-explosivitet är det brottning som gäller (dock galet tung träning) thai e nog roligare i början och e inte lika tungt innan du får grym fys :wink:

Up and coming

Quote Originally Posted by mikeHojer
    Nice att du kör igång igen trodde nästan att du kroknat :roll: Thai e nice men du får nog mer slagvana, balans och snabbhet av den träning än explosivitet men det är inte så illa det heller men vill du ha ren power-explosivitet är det brottning som gäller (dock galet tung träning) thai e nog roligare i början och e inte lika tungt innan du får grym fys :wink:
    Kanske ganska lämpligt att klubben inför terminen precis skaffat en brottningstränare med några pass i veckan. Ska fundera på om jag inte ska haka på hans klass så att jag dominerar marken först och främst.

Up and coming

Har börjat fundera kring viktklasser i BJJ och hittar inga officiella regler för detta utan utgår från att det är upp till en tävlingsarrangör att bestämma.

Däremot hittade jag på SW hemsida en förteckning över viktklasser, vet någon om det är samma som brukar gälla för BJJ?

För det fanns en viktklass på 73kg som skulle passa mig handen i handsken, ligger och pendlar i de området idag och om det skulle behövas kan jag nog alltid cutta något kg.

BJJ är som en drog, jag längtar konstant till träning och ska nog börja tävla i framtiden!

Hall of famer

Code:
    Male  
    Rooster 	-57,5 Kg 	
    Light Feather 	-64 Kg 
    Feather 	-70,0 Kg 	
    Light 	-76,0 Kg 
    Middle 	-82,3 Kg 	
    Medium heavy 	-88,3 Kg 
    Heavy 	-94,3 Kg 	  	 
    Super heavy 	-100,5 Kg 	  	 
    Ultra heavy 	+100,5 Kg
    Brukar vara dessa som gäller. Väger du 73 kommer -76 va perfekt för dig då man väger in med GI och denna oftast lägger på ~2 kg. Onödigt att börja cutta i sina första tävlingar, åk dit för att lära dig istället och var så pigg du kan i en bekväm viktklass!

Up and coming

Precis hemkommen från BJJ-träning och ska strax blanda till mig en smoothie, men först skriva av mig lite dagen träning var.

Åter en repetition, vi tränade tringelstrypning (tror den heter så, man stryper motståndaren mellan sitt lår och hans egen överarm). Grymt skönt och få öva in den lite, men den är ganska svår. När jag kopplat benen runt nacken på honom så är han relativt körd men jävlar vad energi det går åt för mig när jag försöker kontrollera hans arm och placera den rätt inför den avslutande strypningen.

Fysiskt sätt så var den här träningen min främsta, har tröttnat för tidigt innan men idag så tröttnade jag snarare ut min motståndare.

Avslutade med att köra fri sparring från stående och jävlar va roligt det var! Har en förmåga att lyckas få kontrollpositioner trots starkare motståndare och jobba med timeingen i mina rörelser, fick rygg på motståndarens 3 ggr (dock bara 1 sub). Vi körde bara 2 omgångar och blev 1-1 men jag är nöjd ändå, min sparringpartner var trots allt tvungen att vila 5 minuter efter min första sub (han klappa ut lite för sent och det svartna för han).

Förmodligen kasst skrivet men det skiter jag i atm. Ska iväg på tjänsteresa till stockholm till på lördag så det blir ingen träning förens söndag igen.. =/

Peace

Hall of famer

Låter bra det där, kul att det börjar flyta på. Tips med triangeln - se till att vrida höfterna ordentligt och hitta rätt vinkel mot din motståndare. Den är skitsvår att sätta om du är nästan rak mot honom, men vrider du upp dig tightas den rejält! Bara ett tips

Up and coming

Dekadens

"dekade´ns, urartning, förfall, kulturell nedgång. Som dekadenter benämndes en grupp författare i 1880-talets Frankrike, bl.a. Verlaine, Baudelaire och Huysmans. Gruppen stod delvis i opposition till naturalismen och föregrep symbolismen genom att hämta inspiration ur det morbida och artificiella. Dekadenternas idéer påverkade författare även utanför Frankrike, t.ex. Oscar Wilde, Rilke, Herman Bang och Ola Hansson."

Även om ordet föddes pga ett gäng franska författare så lever ordet kvar i dag och vittnar om moralisk förfall, kulturell våldtäkt och ett spännande liv.

I torsdags åkte jag till Stockholm på tjänsteresa och återvände igår eftermiddag, lätt sliten. Anledningen att jag skriver detta är för att ni enklare ska förstå hur mycket sprit, hur lite sömn och hur fantastiskt trevligt jag har haft det i Stockholm men framförallt hur mycket jag ångrar mig idag 3 timmar innan träning.

Dagen erbjuder ett dubbelpass som jag ska gå på för första gången och jag har ingen aning om hur detta kommer sluta, jag är förvisso inte bakfull längre men jag har ingen som helst energi what so ever.

Skam den som ger sig

Up and coming

Lekte med omskolade brottare igår.

-Jag har ont i hela min kropp idag.

Champ

Quote Originally Posted by Bedragen
    Lekte med omskolade brottare igår.

-Jag har ont i hela min kropp idag.

man känner sig som en trasdocka när dom greppar tag i nacken!

Up and coming

Har haft en tuff period med mycket resor och plugg, har nätt o jämt kunnat infinna mig på träningarna, men en kort summering av den gångna veckan:

Söndags: Frisparring som slutade med att mitt knä möblerade om min sparringspartners läpp ganska rejält, var lite som en rocky film när han stod i duschen och spottade blod. Efter denna lilla incident började jag sparras med brottare som skrev om tidigare.

Måndag: Träningen handlade om att kontrollera motståndaren från sidemount, ett extremt effektivt sätt att bibehålla kontrollen och gå vidare till matchavgörande anfall. Dock har jag svårt med tekniken och lyckas inte göra mig tillräckligt tung eller ballanserad.

Onsdag: En utveckling av måndagens pass då vi jobbade oss till fullmount och gick på shoulder of justice samt en strypning jag inte kommer ihåg namnet på.

Ska försöka ta tag i mitt liv ett par dagar nu och ska träna först på söndag igen.

Champ

så du var på onsdagsträningen? Strypningen kallades sidechoke

Up and coming

Quote Originally Posted by Jonte89
    så du var på onsdagsträningen? Strypningen kallades sidechoke
    Aah, tack för den! Jo det var jag, jag såg dig tror jag! Men det var så jävla mycket folk och ingen direkt tid att snacka. Men ganska kort, mörkt hår och en blå bulldog eller pittbull gi?

Champ

Quote Originally Posted by Bedragen
    Men ganska kort, mörkt hår och en blå bulldog eller pittbull gi?

exacta!

Up and coming

En tand i knät...

Up and coming

Var ett tag sen jag skrev av mig nu, kan först o främst konstatera att jag inte gett upp och slutat iaf.

Förra helgen så umgicks jag en hel del med en polare som var lite sjuk och stålman som man är blir man ju inte smittad, trodde jag. Blev aldrig riktigt sjuk, men jävligt hängig och sliten så jag ville inte överanstränga kroppen eller riskera att smitta ner hela klubben.

Igår var första träningspasset på länge igen, kändes helt okej. Tror jag är lätt retarderad när det kommer till teknik, har svårt att få den att sitta och gör inga direkta framsteg. Trots mitt nyvunna handikapp kämpar jag på och körde lite nedtagningstekniker på lunchen idag, sjukt kul träningspass och vi avslutade med lite sparring. Jag var den sämre av oss och vi vägde ganska lika trots det så gjorde han ett misstag när han hade mig i closed gaurd och jag lyckades få rygg och strypa ut honom.

Lite kuriosa är att jag jobbar med ett kostymjobb och träffar massor med kunder som ger mig undrande blickar när det ser min något blåa fläskläpp, rivsår från halspulsådern till nacken och en drös blåmärken på mina armar under mina uppkavlade skjortärmar.

Kanske skulle köpa en ask choklad, lite blommor och hoppas på en välbehövd massage av damen.

Up and coming

Äckliga höst!

Har varit dålig/sjuk tillochfrån senaste månaden och träningen har blivit lidande. Håller en ganska strikt hållning mot mig själv att inte träna när jag är dålig eller misstänker att jag håller på att bli sjuk, både för mig själv och respekt för alla andra på klubben. Men nu börjar det bli bättre och i helgen kommer en polare hem från Norge där han börjat träna mma så vi ska grapplas lite på söndag, är sjukt taggad att krossa den jäveln

Tänkte försöka överraska honom det första jag gör med någon låsning för att sätta respekt och sen hålla mig aggressiv resten av träningen. Har ett par idéer på vad jag ska försöka mig på men är det någon av er som har förslag på riktigt bra överraskningsmoment så lyssnar jag gärna!

Peace!

Hall of famer

Gogoplata från mount om du verkligen vill äga honom
    [youtube:kncp7g9c]http://www.youtube.com/watch?v=lXmxx6vpJ3Y[/youtube:kncp7g9c]
    Flygande triangel om du vill showa lite
    [youtube:kncp7g9c]http://www.youtube.com/watch?v=17xF2hfA5Y0[/youtube:kncp7g9c]
    Armbar till triangel till omo plata om du vill visa dina tekniska skills, se till att precis nästan få honom att klappa i varje move och avsluta honom först i omo platan (videon visar en annan variation, men du fattar)
    [youtube:kncp7g9c]http://www.youtube.com/watch?v=XnO38YhNcEQ[/youtube:kncp7g9c]

Up and coming

Fina grejer drue! Gogoplatan tror jag kommer passa mig riktigt bra, ska bli jävligt kul o testa den!

Hall of famer

Återkom med hur det gick

Up and coming

Dagens visdom: Det borde vara en mänsklig rättighet att ha en egen massör/massös!

Kom precis från en träningspass och det känns som jag har skygglappar på mig, att vrida på huvudet/nacken känns lagom upphetsande. Vår tränare har lagt upp träningen ganska briljant, 99% av allt fokus handlar om basicpostitioner, basickontroll osv vilket gör att vi tränar väldigt lite på lås och andra avslutande tekniker (även om dem kommer naturligt i många basicpositioner) men idag hade han en godispåse med sig till träningen.

Vi tränade kontroll på en variant av sidemount (vet inte vad den heter), men istället för att ligga på min sparringpartners sida så ligger jag framför honom med min bröstkorg vid hans axlar och mitt huvud vid hans bröst. Detta för att blandannat undgå att få benen indragna i gaurd av långa och viga personer. Men därärifrån körde vi 2 stycken låsningar, en variant av kimura samt en choke som jag tror heter south-north choke.

För att återgå till min lagom ömma nacke. South-north är en blandning av strypning och nackgrepp men enligt regelboken klassad som strypning och därmed tillåten, men jävlar va öm i nacken man blir.

Men utöver det så är det så förbannat roligt att träna just nu, jag börjar äntligen få ett game när vi sparras. Har tidigare känt mig väldigt begränsad och handlingsförlamad i vissa positioner, men det börjar äntligen släppa och fastnar jag någonstans kan jag ofta jobba mig ur det och gå vidare och på så sätt hålla ett bra tempo. Sparrades med 3 gubbar varav vann mot 2 av dem och den tredje har kört i flera år och väger runt 10-12 kg mer än mig.

Så jävligt nöjd med dagens träning. Längtar redan nu till morgondagens träning samt att jag funderar på att göra ett ketlebellspass innan för att jobba på min dåliga stryka och kondition.

Peace

Champ

nästa sgl är ditt!

Up and coming

Var ett tag sedan nu.

Min BJJ har förändrats enormt mycket den senaste tiden vilket är sjukt roligt. Jag är och kommer förmodligen vara ett vitbälte ett par år till men idag kände jag för första gången under sparring att jag arbetade kontrollerat. Jag åkte förvisso på stryk då jag enbart rullade med blåbälten idag, men jag gav inte bort mkt onödigt, jag tog inte i för kung och fosterland för att försätta mig i en sämre position. En frid i rullandet helt enkelt.

Förra veckan lyckades jag ta mig till 4 bjj pass vilket är en bra merit för att vara mig, det känns jävligt bra nu.

Up and coming

Just nu:

Min vänsterarm vill inte fungera som den ska, gör ont när jag försöker spänna eller greppa, känns som en blandning av sträckning, inflammation och musarm. (fick t.o.m. avbryta sparringen idag p.g.a. att den gjorde för ont).

Min vänster höft är kajko och knäpper till när jag rör den för mycket.

Mitt vänster öra bygger massa brosk.

Allt dåligt kommer från vänster.

Funderar på att ta lite whiskey och en voltaren o hoppas på det bästa!

Page 2 of 2 FirstFirst 12