Welcome to the MMA & UFC Snack på MMAForum.se.

Poll: Ska jag börja med MMA?

Be advised that this is a public poll: other users can see the choice(s) you selected.

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 26 of 51
    Up and coming

24 år av felsteg...

...kanske inte riktigt, men så gott som!

Jag är hopplöst lat och bekväm med för stort självförtroende, vilket har resulterat i att jag inte lyckats träna seriöst mer än ett par månader i sträck under alla dessa år. För att ta tag i mitt liv, komma i form och trivas bättre så har jag funderat länge och väl på vad som är den bäst lämpade träningen för mig och här mina vänner kommer jag uppskatta era åsikter och tankar.

Jag kör en kort beskrivning:
    Längd: 195cm
    Vikt: 72kg
    Muskeltyp: Lång
    Flexibilitet: Väldigt dålig. (kan inte når ner till marken med fingertopparna om jag böjer mig framåt med raka ben).
    Styrka: Ganska bra för min tunna kropp.
    Uthållighet: Just nu kass kondition men med lite träning så kommer jag vara som farligast i 3 ronden.
    Träningsbakgrund: Mer eller mindre obefintlig senaste 10 åren.
    Ambitionsnivå: Få bra fys och må bra.

I vintras kom jag in i ett streak och började gymma på bra som fan, tränade lätt i början med många rep för tekniken och muskeluppbyggnad och avancerade sen till tyngre vikter och färre rep. Efter ett par månader flyttade min PT och vän till stockholm för att satsa på amerikansk fotboll och jag tappade motivationen att fortsätta träna. Nu vill jag inte hamna i samma situation igen och kommit fram till att börja träna någon sport är bästa lösningen (föredrar att träna med folk, för motivationen och möjligheten att pusha varandra).

Lyckligtvis så finns det en klubb i Norrköping som inriktar sig på MMA, BJJ och Thai/Muay vilket faller mig i smaken.

Nu vänder jag mig lite till er mer erfarna på forumet:
    Är det en dum idé att med så dåliga fysiska förutsättningar satsa på mma?
    Bör jag träna upp något innan jag drar ner till klubben?
    Vad ska man ha med sig första gången, hur tidigt ska man köpa fightinggear?
    Hur viktigt är det att parallellträna på gym?

Med detta sagt så hoppas jag på att komma igång inom några dagar och fortlöpande fylla ut den här tråden med min utveckling och lagom till årsskiftet förhoppningsvis kunna presentera mina stats igen fast med 15 kg mer i vikt, en flexibilitet som är mycket god samt en takedown-teknik som skulle få GSP att bli imponerad!

/Petter

Hall of famer

Re: 24 år av felsteg...

Ser inget problem med att börja köra MMA relativt otränad.
    Anser dock att du borde gymma på sidan om, vilket jag personligen inte gjorde, och hur bra gick det? Ganska bra under hösten, men sedan ploppade min gamla knäskada upp igen, fast det kan ha varit otur pga ett benlås som jag fastnade i.

Sedan om du kommer att få bra fys och må bra? Bra fys lär du väl få, men att må bra? Fy sjutton vad dåligt jag mådde första veckorna, hade ont överallt. Men de gick över och sedan mådde jag inte sämre än jag vanligtvis gör.

För att gå över till utrustningen så bör du skaffa ett tandskydd och susp ögonaböj.

Up and coming

Quote Originally Posted by Darbog
    Sedan om du kommer att få bra fys och må bra? Bra fys lär du väl få, men att må bra? Fy sjutton vad dåligt jag mådde första veckorna, hade ont överallt. Men de gick över och sedan mådde jag inte sämre än jag vanligtvis gör.
    Jag skrev inte det, men en anledning att jag blivit så sugen på MMA är att jag vill att det ska kännas. Träningsvärk och blåmärken ser jag fram emot!

Contender

ner till lokala klubben och se hur det känns gillar du det är det bara köra på :P

Up and coming

mikeHojer: Tack för den!

Jag läste din journal tidigare och blev jävligt imponerad och taggad att själv sätta igång med träningen ordentligt.

Moderator

Välkommen till forumet.
    Gå ner till primatelounge och kör ett par träningar och se hur det känns. Du kanske inte kommer bli bälteshållare i UFC men förutsatt att du har intresse kommer du säkert trivas. Det är en hel del bra folk där på klubben och mma är riktigt bra träning. kör på!
    "Violence needs a victim. It needs to have someone who does not want to participate. Something thats being forced upon them"

Hall of famer

jag var otränad som fan innan jag började med MMA.
    Nu är jag tjock och tränad

Up and coming

Tack grabbar.

Hur är regelverket i Sverige när det kommer till MMA? Får man köra proffsmatcher utan skydd med samma regler som UFC, Pride och övriga organisationer?

Har iaf bestämt mig för att ta mig ner till Primate Louge i morgon onsdag, det har intropass i BJJ och det känns som en bra start.

Vad är viktigast att fokusera på för träning i början om man är helt grön, stående fighting eller SW/BJJ/Grappling?

Contender

Thx m8=)
    Regler varierar i sverige är det tex utan armbågar men annars ganska samma som tex ufc men innan du behöver tänka på det har du nog ett par års träning framför dig och du kommer kunna allt utan och innan dess och dessutom kan man köra i flera grannländer som finland danmark england irland osv beroende på vilka regler som passar dig.
    Det är alltid viktigast att ha roligt men kan man ha roligt och ändå ha fokus är det ett plus för utvecklingstakten jag tycker det är bra att köra många olika saker så tröttnar man aldrig på nått :P men vill du tävla är grappling oftast grenen man börjar med. Men mma är nog den mest komplicerade sporten och finns inte nått som är skrivet i sten bara börja forska och testa sig fram jag har kört i 2 år och lär mig banbrytande saker dagligen.

Up and coming

mikeHojer: Det är ju precis det som är charmen, att inget är skrivet i sten! Sen bara Royce Gracy som revultionerade sporten med BJJ och nu har vi han den Brasilianska Japanen som tog bälte i UFC 99 som lyckats få fram karaten som annars varit en lite utdömd teknik i MMA.
    Att modifiera befintliga stilar och anpassa dem efter motståndet är ju MMA och så fighting ska vara.

Rookie

Kör bara på järnet! De flesta klubbarna pratar ju väldigt mycket om att det är utvecklingen och att alla har roligt på vägen som är det viktigaste. Vilket jag definitivt tycker att man har! Har kört 4 olika kampsporter innan och samhörigheten i min nuvarande klubb slår alla de andra med hästlängder!

"Ambitionsnivå: Få bra fys och må bra. " Är det vad du satsar på så leta upp en klubb och pröva på =) man mår aldrig bättre än precis efter lite sparring

Champ

Quote Originally Posted by Bedragen
    Vad ska man ha med sig första gången, hur tidigt ska man köpa fightinggear?

/Petter
    det räcker med en t-shirt och ett par softischbrallor/shorts på intropassen, dra ner, det är, som shogunatet skriver bra folk där!
    Dom har precis flyttat till ny lokal med ring och snart bur + gym och kettlebellsset etc..
    Do it!

Up and coming

Jag parkerade bilen på en jävligt öde gata i stadens industrilandskap, kollade mig omkring och funderade på om jag kört fel. Såg en lång ramp upp till en gammal djuraffär med dörrarna på glänt. In kommer jag till ett bygge, men den stora mattan som täckte golvet talade för att jag kommit rätt. Primate Lounge!

Så jag har officiellt varit på min första träning nu, BJJ. Tror det är ett bra sätt att komma igång med att bygga en någorlunda funktionsduglig kropp för fighting. Ska väl inte hyckla med att jag var helt slut efter den 3 minuter långa(?) uppvärmningen och värre blev det.

Dock har jag en reflektion efter gårdagens träning som inriktade sig på att sitta fast på sin motståndares rygg och kontrollera han. Jag väger ungefär lika mycket som 2 äpplen och 1 banan så när jag satt fast på min motståndare så flög vi runt mattan som tokar. När jag vaknade i morse kunde jag bittert konstatera att jag har skrapsår över armbågar och knän samt uppfläkt hud på foten och skavsår insida lår. Härdas kroppen mot detta eller kommer det alltid se ut som jag älskat med ett sandpapper?

Moderator

Den härdas. Tårna lär få en del stryk också så oroa dig inte, du har massa nya krämpor att se fram emot
    "Violence needs a victim. It needs to have someone who does not want to participate. Something thats being forced upon them"

Up and coming

Så jävla underbart.. Jag lever efter motot: "Man kan inte uppleva maximal njutning förens man upplevt maximal smärta", så jag ser fram emot detta!

Dock vet jag vad som står på inköpslistan för dagen: Tejp, tejp, plåster och mer tejp.

Champ

insida lår var något nytt! tår, knän, armbågar, ansikte och i vissa fall fingrar på bjjn, men aldrig insida lår! :shock: :lol:

ska du köra thaiboxning också så gå på toa eller någonting om dom nämner typ skuggsparring som uppvärmning och fokus på dagens pass... (du kommer inte kunna kliva ur varken skor eller strumpor dagen efter if you know what I mean )
    Men det är bra träning! vet inte om en brasse kommer ner snart igen, kommer inte ihåg vad han heter, brunbälte och verkar vara mkt trevlig! rulla med honom om du får chansen! själv kommer man vara upptagen med jobb och övertid och helg och allt vad det nu heter!

lycka till!

mUU
    mUU is offline
    Rookie

Vad är det för jävla tomte som har röstat nej? :lol:

Up and coming

Jag kanske är speciell, men efter att träna på att sitta som en ryggsäck på motståndaren så klämde jag som fan med låren och det skavde som fan..
    Jag ska hålla utkik efter brassen, tack för tipsen Jonte

mUU: Jag erkänner att det var jag själv Nej men seriöst, någon som inte anser att det är lönt för mig att ge mig in i en sport med dålig fysik eller som du uttryckte det en jävla tomte!

per
    per is offline
    Hall of famer

Jag röstade Nej.

Contender

Haha rolig läsning keep it up! Skavsår på låren var nått nytt har aldrig hört om det förut :P

Up and coming

Ligg på rygg, koppla benen om din motståndares midja, förstör balansen, hugg tag i huvudet och bryt motståndarens hållning. Fort, tryck ifrån och vrid, dra benet över motståndarens huvud, pressa ner dina ben och hans arm mot ditt bröst och lyft lite på din höft. Klapp klapp.

Från fullgaurd till armlås. Gårdagens träning var snuskigt rolig, dock känner jag att min fysik begränsar mig. Jag har än så länge bara rullat runt med tyngre killar, vilket jag trivs med. Får kämpa mycket mer då, men jag måste verkligen jobba på min muskeluthållighet samt att förfina tekniken så att jag inte slösar energi i onödan när jag kramas, nu så är jag helt död efter 3/4-delar av passet och orkar inte göra fullt motstånd och bjuder på för mycket enkla utvägar.

Inte lika mycket skrapsår idag, men min fot är lagom förstörd efter ett sår jag drog på mig träningen innan.

Vila idag (aka tvättdag) och träning i morgon då jag förmodligen ska dra med mig några polare till klubben.

Up and coming

FIIIIFAN SÅ KUL!

Är nog tamefanimig den roligaste sporten jag testat i mitt liv, bjj alltså. Stod i duschen idag och studerade min trasiga fot (som varit söndertejpad), skrapsåren på mina knän och armbågar samt de lätt lustiga blåmärkena jag fått på överarmarna som förmodligen kommer utav alla strypningar jag gjort/försökt göra.

Dagens pass var helt okej, en ny instruktör som körde sitt första pass så han var lite nervös men overall gick det bra. Sen, alltså efter träningen då började det roliga. Jag började rulla lite med en av killarna och övande in vad vi lärt oss och förfinade tekniken ett tag, sen gick vi över till de som kört avancerat och testade rulla lite med dem.

Jag är fan lite nöjd med mig själv, självklart fick jag stryk alla gånger men fan va motstånd jag gjorde och bröt deras låsningar och liknande flera gånger. Nu blir det att ladda med jävla massa mat och lite kondition innan nästa träningspass.

ps. är det någon som kan tipsa om någon video, textsamling, bildspel osv där man kan lära sig och gå igenom olika basic-tekniker och kontringar mot dem osv? ds.

Contender

fan va nice att du fastnat för sporten Om du är ute efter ett samlat dokument över bjj kan det bli svårt att hitta men nästan allt på youtube är basic saker och nästan allt man gör är basic men bara det att folk blir bättre på dom och försvara sig. Jag började med att lära mig alla submissions eftersom jag tyckte det va roligast annars är tipset att fråga en kunnig tex din tränare om en situation du har problem med och sen försöka göra det som dom tipsar om. Kan ju också sitta hemma och plugga igenom massor tills huvvet bara blir en dimma sen vänta tills allt fastnat och dimman lättar och sen börja plugga moves igen så har jag gjort och det har funkat ganska bra Och det bästa med det hela är att du aldrig blir fulländad finns alltid detaljer att rätta till...
    Om du som jag är lite wacko kan du bygga en grapple-dummie och nöta på hemma tills sakerna sitter och du kan drilla live på träning. http://www.geocities.com/fightraining/grappled2.html finns flera guider studera noga innan du börjar och har du frågor kan du fråga mig :wink:

Champ

Quote Originally Posted by Bedragen
    FIIIIFAN SÅ KUL!

Är nog tamefanimig den roligaste sporten jag testat i mitt liv, bjj alltså. Stod i duschen idag och studerade min trasiga fot (som varit söndertejpad), skrapsåren på mina knän och armbågar samt de lätt lustiga blåmärkena jag fått på överarmarna som förmodligen kommer utav alla strypningar jag gjort/försökt göra.

Dagens pass var helt okej, en ny instruktör som körde sitt första pass så han var lite nervös men overall gick det bra. Sen, alltså efter träningen då började det roliga. Jag började rulla lite med en av killarna och övande in vad vi lärt oss och förfinade tekniken ett tag, sen gick vi över till de som kört avancerat och testade rulla lite med dem.

Jag är fan lite nöjd med mig själv, självklart fick jag stryk alla gånger men fan va motstånd jag gjorde och bröt deras låsningar och liknande flera gånger. Nu blir det att ladda med jävla massa mat och lite kondition innan nästa träningspass.

ps. är det någon som kan tipsa om någon video, textsamling, bildspel osv där man kan lära sig och gå igenom olika basic-tekniker och kontringar mot dem osv? ds.

en ny instruktör? Vem är det? ett svartbälte? :?:

Ett tips på basicvideos är Matt Serra Brazilian Jiu Jitsu Basics, han förklarar allting så underbart fint, grymt pedagogisk! finns på "trackern" :wink:

Up and coming

Quote Originally Posted by Jonte89
    en ny instruktör? Vem är det? ett svartbälte? :?:

Ett tips på basicvideos är Matt Serra Brazilian Jiu Jitsu Basics, han förklarar allting så underbart fint, grymt pedagogisk! finns på "trackern" :wink:
    Kommer inte ihåg hans namn, men som jag förstått det så är han en medlem sen tidigare och han hade ingen gi på sig, så jag vet inte vad han har för bälte, men jag betvivlar att han har högre än lila.

Klockrent, då ska jag "köpa" den i helgen.

Champ

allright! det kanske är Tobbe? do it, en av dom bästa basicvideos jag sett faktiskt!

Page 1 of 2 12 LastLast