Welcome to the MMA & UFC Snack på MMAForum.se.
Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 26 of 33
    Rookie

19-årings MMA och Thaiboxnings-journal

Hej!

19 år, bosatt i en stad nära Göteborg, intresserad av poesi, psytrance, träning och politik. Sysslat med träning hela livet. 175 längd, inte vägt mig på länge, ska bli av snart.

Här nämns de sporter jag ägnat mig åt på senare dagar, om man säger.

Hockey 2 år, Fotboll 10 år, Friidrott med inriktning på långdistanslöpning (1 år - men tränat på egen hand i flera år - måste skryta, haha: 1 mil på 37 min, inte jättebra men det kanske säger något om min kondition, hm), Gym regelbundet i 3 år, MMA 1 termin och Thaiboxning 1 termin.

Vet inte vad den här bakgrunden kan utfalla i för för- respektive nackdelar när det gäller min satsning på kampsport men det lär framtiden utvisa. Jag är i alla fall redo att ge allt det här året.

Tränar på en klubb där vi började sparras (både MMA och thai) redan första terminen, vilket inte är - såsom jag fattat det - helt vanligt bland klubbar i Sverige.

Nu i vår kommer jag att träna thaiboxning och MMA varvat med vartannat (varannan dag för att vara exakt). Vila söndag. Jag har inga problem med 10+ timmar träning i veckan, alltså prövat förut. Alla pass är mellan 1,5 och 2 timme.

Mitt mål? Att få tävla inom ett år, SW-nybörjartävling eller något (baserar den här önskningen på att flera nybörjare, med en termins erfarenhet, fick tävla SW). Men främst är kampsporten en motionsgrej. Faktiskt, men jag är en vinnartyp och min tävlingsvilja kommer säkert att spira när jag tränat lite mer. Men målet är helt enkelt att jag göra stora framsteg, anmärkningsvärda. Sedan får vi se vad det lider.

Kommer att uppdatera journalen efter varje träningspass och då även nämna vilket sorts kostintag jag haft under träningsdagen. För övrigt äter jag fiberrikt, proteinrikt: kött, tonfisk och som mest kolhydrater de dagar jag tränar. En favorit är kesella + funlight, via tips från en kille som sysslar med BB. Tyckte det lät gräsligt till en början men blev helt fast sedan.

Känns som att alla på det här forumet snackar UFC och droppar sina favoritfighters. Då är det kanske läge för mig att göra det med, han heter Anderson Silva. Bekant? Tänkte väl det.

Om det är något jag glömt så får jag helt enkelt fylla på senare.
    Och har ni några frågor så var inte blyga för att ställ dem.

Jag är inte helt oerfaren av sport, tävling, hårda pass och anser mig ha rätt sorts motorik för boxning. Och jag lär mig fort. Men jag måste vara ödmjuk och säga att jag inte är alls kampsportskunnig - inte i dagsläget i alla fall. Jag har allt att lära mig inom både teoretiska och praktiska kampsportsämnen. Därför behöver jag er. Och därför startar jag den här journalen. Därför att jag vill att ni ska gå hårt åt mig när jag skriver något galet, äter fel, tränar fel.

Må väl!

Rookie

Re: 19-årings MMA och Thaiboxnings-journal

Kan upplysa om att jag för tillfället har lätt halsont, så jag vilar.

Champ

Kul å se fler som börjar träna, på vilken klubb tränar du?

Hall of famer

skall följas, lycka till med träningen!

Rookie

-

Hall of famer

--

Champ

Dålig stämning på klubben ha, okej

Rookie

Quote Originally Posted by Linkan
    Dålig stämning på klubben ha, okej
    Nej, verkligen inte, inte någonstans!

Rookie

Första träningarna

Nyligen har man gjort sina första kampsportspass för året, efter långvarig förkylning.

1) Thaiboxningen, i lördags förra veckan (17/1), var ett tungt pass för den som varit borta från träning ett längre tag. Vi körde endast uppvärmning plus sparring. Några boxare från utomsoknes var på besök. Fick alltså sparras - på boxningsvillkor - mot duktiga boxare. Tyckte ändå att man klarade sig någorlunda bra. En kille, minns jag, som jag mötte, var riktigt duktig på kroppslag på mig. Inser att man måste ta mycket kroppslag - hellre det än sänka guarden och bli knockad.

Fysiskt: Väldigt god form trots lång, svidande frånvaro från träning. Känner mig aningen smidigare i höfterna. (Höga sparkar är mitt stora problem, har ju på grund av min träningsbakgrund inte de bäst lämpade musklerna för explosivitet och smidighet).

Psykiskt: Peppad utav bara helvete. Redo för år 2009, nyfiken på vad det kan bära i sitt sköte. Sugen på att lära mig mer.

2) MMA-pass (19/1), lugnt, mycket teknik och fribrottning som avrundning på 1.5-timmas passet. Kände att jag blivit starkare sedan sist jag tränade MMA, eller så har jag pluggat in de mest grundläggande teknikerna bättre. Kändes bra, och har goda vänner som kör MMA.

Vi gick igenom enkla lås, sådant man kan göra från "side mount"en (om jag förstått det hela rätt). Fick en nyttig genomgång av MMA-regler och handfasta råd i allmänhet. Vi övade två kast, simpla men nyttiga. Ett gick ut på att ta ett steg in mot motståndarens kropp, lyfta upp höger ben i knävecket (sett framifrån) och sedan, med hjälp av vänsterbenet, kasta ned motståndaren, och därefter side mounta.

Ett annat gick ut på att besvara ett nedtagningsförsök med ett kast.

Fysiskt: God form, peppad, inga skavanker eller så. Ska införskaffa knä-grejer (tyg).

Psykiskt: Hade sett fram emot passet. Förväntningar. Men blev inte besviken för fem öre.

Rookie

Kost

Under veckan har man ätit enligt ett nytt matschema.

Är inte överamtibiös med schemat - men jag följer det.

Det går i korthet ut på att äta mycket proteiner, fullvärdiga, rött kött, tonfisk, Lätt Kesella någon gång då och då (plus Fun Light). I skolan blir det så mycket proteiner som möjligt. Eftersom man tränar varje dag, förutom söndag, försöker man äta extra kolhydrater i form av fiberrikt bröd, ris och pasta (ja, jag vet, men äter det nära inpå passet).

Vad beträffar kosttillskott har flera försökt få mig att börja knapra "Rage", någon form av prestationshöjande tillskott som enligt många har god effekt på i synnerhet boxningsträning och explosiv träning i allmänhet. Är allmänt lite tveksam till sådana preparat, eller "tilskott" men har gott om pengar för tillfället och överväger att pröva.

Annars tar jag EsaPro innan och efter mina pass på gymmet. Aminosyror ska ju vara bra.

I övrigt är jag "drogfri", bortsett koffeinberoendet, ajaj.

Har ännu inte vägt mig men äter stora mängder av den mat jag ovan angav. Vore inte helt fel att lägga på sig några kilo muskler, är inte den största. Kanske låter lite töntigt, men det känns ibland som att man skulle få mer kraft bakom slagen om man vägde lite mer.

Contender

Härligt att du är frisk, hoppas det håller i sig
    Ska följa din journal, skriver utförligt och det är intressant.. Keep it up!

Rookie

I tisdags hade jag mitt första egentliga thaiboxningspass.

Det i lördags - som jag var på, och som det står skrivet om ovan - var ett pass för alla grupper, nybörjare såväl som fortsättare.

Hur som helst, i tisdags på passet visade det sig att alla från min förra grupp bytt till fortsättningsgruppen. Kändes lite konstigt, samtidigt som jag inte direkt protesterar; jag behöver nog, eller tydligen, stanna i nybörjarlevelet ett tag. Men det var ändå lite ovanligt att se alla man sparrats med förut och inte hade så stora problem med i en nivå över en.

Å andra sidan, jag vet att jag har en ganska avslappnad inställning till kampsportsutövandet och för min del så är det aldrig fråga om en tävling mot någon eller några andra, utan en tävling - eller det är heller inte rätt ord, kamp snarare - mot mig själv men inte för att krossa mig utan för att utvecklas. Både som kampsportare men kanske främst som idrottsutövare. Få mer inblick i sporten, bättra på fysiken - även om den i nuvarande skick är mycket god - och lära känna vänner, ev. gå någon nybörjarmatch.

Så detta med nybörjargruppen vs. fortsättningsgruppen kan jag lämna med ro, det rör mig inte så värst mycket. Vi får väl se hur allt artar sig.

I dag har jag ett thaipass, kl 17.30 och sedan MMA-pass direkt efter. Ser till att vara laddad med malto plus esapro mellan passen, en kompis, som jag vet är insatt, sa att det kan vara skönt att ha emellanåt om man känner sig trött.

Har ätit en jävla massa mat i dag, 4 portioner i skolan.

Aja, det här blev ett reflekterande och kontemplativt journalinlägg. Återkommer med en recension av träningarna - märk väl: plural - vid 21-tiden.

Hall of famer

Är du säker på att dom andra fått order om att flytta upp?
    Vet att på våran klubb så flyttar nybörjarna per automatik upp till fortsättningsgrupperna efter 1termin, förutom i vissa fall, men det händer väldigt sällan!

Kolla så att det inte är automatisk uppflyttning så du inte missar en termin, kan vara värt att kolla iaf!

Rookie

Quote Originally Posted by Sprawler
    Är du säker på att dom andra fått order om att flytta upp?
    Vet att på våran klubb så flyttar nybörjarna per automatik upp till fortsättningsgrupperna efter 1termin, förutom i vissa fall, men det händer väldigt sällan!

Kolla så att det inte är automatisk uppflyttning så du inte missar en termin, kan vara värt att kolla iaf!
    Jag snackade med en kille i dag, som är mycket ung och som började långt senare än jag gjorde, och han sa att tränaren under årets första träningsvecka hade sagt åt dem att hoppa upp till fortsättningsgruppen - den veckan som jag var sjuk.

Jag ska höra med tränaren nästa gång

Rookie

Thaiboxningen 20 januari:

(Glömde att recensera tisdagens pass). Mycket teknik, väldigt bra med nygenomgångar av grundläggande tekniker men aningen trist eftersom, ja de andra var väldigt gröna. Men det var ju ingen sparring direkt, så det märktes inte särskilt mycket. Ett 1.5s pass med kick-träning och, som avslutning, en lätt fys.

Thaiboxning 22 januari:

I dag var det säkert 25 pers som tränade i den lilla källarlokalen, extremt trångt men ypperligt skött av tränarna som lyckades genomföra ett bra pass trots omständigheterna. Mitsar, enkla kombinationer: jabb + högerkick. jabb + höger + vänsterkick. treslagskombination + vänsterknä. Ingen säckträning, bara kombinationer och fys. Även en del från fortsättningsgruppen var där i dag. Kändes bättre. Träffade många gamla bekanta.

Jag ville ju köra MMA-passet också, men det finns en regel som hindrade mig från det. Eller, nu låter det som att jag raljerar över den. Det finns en regel på klubben om att man inte bör köra 2 pass på raken, och det är väl i grund och botten sunt och jag respekterar givetvis det till hundra procent. Men det var bara det att jag kände att jag - LÄTT - skulle ha mäktat med ytterligare två timmar. Så när jag kom hem satte jag mig på motionscykeln och cyklade i 35 minuter i stället, till Percy Tårar.

Nästa träning är lördag, då är det thaiboxning i 2 timmar, brukar vara mycket sparring då. Det är träning för nybörjare såväl som fortsättare och tävlingsnischade, men det är företrädesvis fortsättare som går på lördagspassen.

Rookie

Thaiboxning 24/1: I dag var det ett lördagspass, vilket betyder, eller brukar betyda att det enda som i princip står på agendan är sparring. Alla, vare sig man är nybörjare, fortsättare eller tävlande, får delta på lördagspasset men det brukar mest vara fortsättare och tävlande där, och jag (nybörjare). I dag var det dock ingen sparring alls utan kombinationer med slag och sparkar och knän. Övningar med fokus på balansen. Sedan en fruktansvärd fys. Men som man orkade med!

Jättebra pass, är helnöjd med min insats och ser fram emot nästa pass på tisdag. Innan dess - på måndag - är det dock MMA-träning.

Hittade en bra kamrat på träningen i dag, bor nära dessutom, så han fick sjuss hem. Han är tekniskt mer begåvad än jag men vi kompletterar ändå varandra på ett bra sätt känner jag.

Maten i dag har varit superb. Skinka, kesella och gröt på morgonen och pannbiffar, pasta och wokgrönsaker efter träningen. Däremellan - runt passet - åt jag en keso-burk och prövade för andra gången det där kosttillskottet jag köpte på Gymgrossisten - "Rage". Känner mig inte lurad, men kan såklart heller inte intyga på att det är det som gör att jag nu för tiden känner mig oerhört pepp och glasklar i huvudet på träningarna.

Rookie

MMA 26/1. Ett extremt bra pass. Vi övade på en hel serie av grepp. Två sorters nedtagningar, nåt på B och nåt "dubbelben" eller vad det hette. Därefter; om hur man passerar guard, lägger sig i sidkontroll och för upp ett knä över magen och sedan placerar sig i bra position med huvudet vid kuken, sittandes på sin motståndare. Därifrån lärde vi oss hur man kan göra ett armlås, eller, om vår motståndare försöker resa sig på alla fyra och vända oss ryggen; hur vi tar kontroll över honom, låser fast benen i hans ben, armen under hans arm och är som ett plåster när han försöker rulla runt, för att till slut göra en strypning.

När det var frirull lyckades jag med en snubbe strypa ut honom 5 gånger i rad. Kändes fint. Sen lät jag mig strypas.

Känner att jag utvecklats. Fick också beröm av tränaren för mitt arbete på marken.

Contender

Sen lät jag mig strypas
    Du var mig en ödmjuk en :wink:

Låter bra det där, fortsätt att uppdatera, intressant
    (om du tränar nått annat skriv in det med vettja)

Rookie

Royk: Jag tränar både styrketräningar och ägnar mig åt enstaka löppass i veckan. Ska försöka föra in dessa i journalen också.

Apropå min övriga träning beräknade jag just det totala antalet träningstimmar i veckan till 12.

Contender

Quote Originally Posted by Huxflux
    Sen lät jag mig strypas.
    Haha, hoppas att du inte sa det till honnom=) Good Job, kör på!

Rookie

Thaiboxning 27/1: I dag fick jag veta att jag nu och framöver är välkommen till avancerade-passen. Mycket trevligt. Jag gjorde mitt yttersta, försökte mig på det jag är sämst på - vänsterroundkicks och pressade ut varje energikalori i mig. Upplägget var ganska traditionellt för att vara vår klubb, Borås-klubben. En kort (tidsmässigt) men rejäl uppvärmning följt av 15-15 på säckar för hälften av gruppen, medan den andra delen av gruppen ägnade sig åt sparkar på mits (roundkicks). Sedan allmänt fys tills 1.5-timmarspasset var över och klockan slog 20.00. Mycket nöjd med min insats. Dessvärre förefaller det som att jag dragit på mig en sträckning i vänsteröverarm. Hemskt irriterande men tar det lugnt nu det kommande dygnet, och så får vi se om jag är fit for fight till torsdagens MMA-pass.

I dag har jag käkat ett halvt kilo keso till frukost samt 2 havregrynsportioner. Och, hör och häpna, keso även till lunch. För första gången någonsin fick vi keso i skolan, till pannkakorna, av vilka jag åt noll stycken. När jag kom hem slevade jag i mig en kycklingfilé, några mackor och en kesella lätt-burk med fun light.

Formen är kanon.

Rookie

Vad är SW?

Hall of famer

Jäklar vad du käkar, du måste ju ha hävt i dig ett 1kg Keso på en dag! :lol:

Quote Originally Posted by donaldt
    Vad är SW?
    Submission wrestling, brottning med strypningar/brytningar.

Rookie

Ser till min förskräckelse att man inte uppdaterat här sedan förra måndagen - förra månaden, 21/1, på pricken.

Jag tränar på: 2 MMA-pass (nybörjare) och 2 (ibland 3) thai-pass (avancerad) i vekcna. På detta har jag gymmat 1-2 gånger och den del cyklande.

Mat? Varierar mig nu, inte bara kesoätande. Ibland gör jag 5-6 ägg som jag klämmer i mig tillsammans med några skivor fiberrikt bröd. Försöker äta allt kött jag kommer åt. Åker hem till vänner och flickvän och rensar deras kylskåp. Det verkar ju ändå vara på modet att vara vegetarian.

MMA, senaste månaden: Har börjat lära mig armbar, homepata (stavning?) och triangel väldigt bra. Vi kör mycket fribrottning, gillar det. Försöker behärska doubleleg nedtagning också, eller vad den heter.

Thai, senaste månaden: Kan sparka 10 snabba sparkar mot axeln (axelhöjd, menar jag). Vi kör mycket sparkar på mits och det börjar släppa rejält i mina höfter nu, känns fint. Går fortare och känns säkrare med några kombinationer nu: jabb jabb kraftfull höger. jabb höger vänsterkrog höger uppercut. eller min favoritkomb: jabb, vänster low kick, vänster hög spark.

Lovar att uppdatera mer och oftare!

Rookie

Quote Originally Posted by Sprawler
    Jäklar vad du käkar, du måste ju ha hävt i dig ett 1kg Keso på en dag! :lol:
    Det stämmer, Sprawler. Dagen inleds med 2 portioner havregrynsgröt och 1 burk Keso (500 g). Till det har man Fun Light-saft, oblandad. Och kaffe - mängder av denna magiska dryck!

Hall of famer

Jag rockar också Keso + Fun light formulan, den är utmärkt! (Klarar inte av keso alls annars.)

Page 1 of 2 12 LastLast