Welcome to the MMA & UFC Snack på MMAForum.se.
Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 26 of 48
    Hall of famer

Thaiboxning eller Shootfighting?

Hej.
    Nu till borjan av aret ska jag borja pa antingen shootfighting eller thaiboxning pa Fighter Centre i Stockholm.
    Min plan fran b'o'rjan var att jag f'o'rst skulle ga thaiboxning i ett eller tva ar och sen ga upp till shootfighting fast jag vill helst ga direkt till shootfightingen.
    Men jag undrar om man b'o'r ha gatt pa nagon kampsport innan man kommer till Shootfightingen eller kommer jag klara mig utan att bli helt 'o'verk'o'rd om jag kommer dit utan nagon _riktig_ kampsports bakgrund?

( ar just nu i London darfor jag skriver lite konstigt )
    tack!!!!!!!!

Hall of famer
    Börja direkt med MMA. Det finns ingen anledning att börja med något för att sedan ha en "grund" till MMA. Du kommer inte bli slaktad, de är säkert bussiga på Fight Center ska du se.

Champ
    I nybörjar grupperna är det mest folk som inte kört något innan vad jag erfarat(har begränsad erfarenhet :P) kan va nån som har gått på boxning, judo, thaiboxning typ men de flesta är färska. Även om det är någon som gått på det så kan det vara bra för ju bättre träningspartners du har, desto bättre potential har du att bli bra snabbare.

Hall of famer
    Börja MMA/SHOOT direkt!

Det är bara bra om man åker på lite stryk i början, då utvecklas man snabbare!

Iofs så kommer du inte åka på stry i början, eftersom att folk som börjar i nybörjar-grupperna har ingen/väldigt begränsad kampsports erfarenhet..

Hall of famer
    det är iof väldigt bra att ha lite ren standup träning i grunden, för det blir lätt slarv på de rena slagteknikerna på shootfightingpassen, då såpass mkt ska täckas in.
    Det är bra att ha en grund att vila på, jag kommer ihååg att jag var glad att jag hadde gått en termin kickboxning innan jag började.
    Då får du bekanta dig med lokalerna oxå innan du hoppar in och kör rubbet

men jag skulle nog oxå börjat på shooton direkt iaf :P.

Contender
    Jag tycker du ska börja med Shooten direkt, i nybörjarträningen så har de flesta inte så mycket erfarenhet. Sen så om man vill utveckla sitt stående extra så kan man alltid börja med thaiboxningen samtidigt som Shooten, det kostar bara 500kr extra på FC Sthlm när man redan är medlem i en annan grupp.

Hall of famer
    Varför inte båda?

...ananrs håller jag med föregående talara! Shooten direkt!

Sen om du känner för det så kan du ju kompletera med Thaien!

Hall of famer
    annars kan du göra det medvetna valet shootboxing!

Hall of famer
    Jag tycker du ska börja på taekwondo. Vem vill ligga o böga på mattan när du kan sätta en tornadospark i huvudet på motståndaren istället!

Hangaround
    Quote Originally Posted by Venom
    Börja direkt med MMA. Det finns ingen anledning att börja med något för att sedan ha en "grund" till MMA. Du kommer inte bli slaktad, de är säkert bussiga på Fight Center ska du se.
    MMA är sjukt stort, mycket man behöver behärska o går man rakt på sak blir de lätt överflödigt mycket att ta till sig. Jag går mot strömmen o säger börja med det du vill bli bra på o se till att lär dig det ordentligt. senn bygger du ett MMA-game utifrån det.
    Tips påvägen som om du lyckas ta det till dig kommer spara dig många månaders träning jämt emot utveckling... (9 av 10 tycks inte lyckas med det så...) Lysna och förstå när din tränare säger, "ta det lungt, stressa inte upp dig o gör tekniken ordentligt nu för fan, han är inte din motståndare, han är din sarringsPARTNER!".

Contender
    Quote Originally Posted by PR00H
    annars kan du göra det medvetna valet shootboxing!
    "MMA" utan markkamp/Kickboxning med stående submissions, stentufft.

Hall of famer
    Jo trym och jag har läg upp oppositionens åsikter nu får du välja själv

Hall of famer
    Jag skulle nog jämföra MMA med 7-kamp eller 10-kamp, eller varför inte friidrott i allmänhet om man ska vara lite krass. Det är nog bra att ha en grund någonstans. Jag skulle nog föreslå att du börjar med det du tror att du har mest naturlig talang för. Bygga upp tekniker, styrka och kondis. Sedan kan du lära dig andra genrer av fighting.

Skaffa en plattform och gå sedan vidare därifrån. Jag skulle nog föreslå att börja med något sorts grappling, kanske BJJ varvat med lite submission wrestling.

Contender
    Quote Originally Posted by trym
    Tips påvägen som om du lyckas ta det till dig kommer spara dig många månaders träning jämt emot utveckling... (9 av 10 tycks inte lyckas med det så...) Lysna och förstå när din tränare säger, "ta det lungt, stressa inte upp dig o gör tekniken ordentligt nu för fan, han är inte din motståndare, han är din sarringsPARTNER!".
    Det där är lätt det bästa tipset...

Men det övriga vettefan om jag håller med om. Det beror ju lite på vad man har för mål, kanske inte så många som har som mål att bli väldigt bra innan dom ens testat sporten. Om det är MMA man vill träna då ska man göra det också, känns lite segt att köra en annan sport innan bara för att det är nyttigt. Och som jag sa innan. På Fighter Center kan du köra både MMA och Thai samtidigt och det är inte speciellt mkt dyrare, då kommer du få träna allting som har med MMA att göra samtidigt som du utvecklar det stående gamet mer.

Hall of famer
    Ok, tack allihopa för hjälpen. Tror nog jag börjar med Shooto och efter en eller två terminer så börjar med Thaiboxning samtidigt vid sidan om.
    Förresten, vet någon här när FC Stockholms vår termin startar?
    Har mailat dom men dom är otroligt sega och jag hittar ingen info på hemsidan :/

Hall of famer
    Ring och hör med dem
    08-694 89 00
    070-269 55 13

Hall of famer
    Ok, ska ringa imorgon (Det är förmodligen inte öppet idag)
    Tills dess.. brukar det finnas ungdomar på klubben som tränar Shooto om någon här vet? Är själv 16år.

Hall of famer
    Quote Originally Posted by JEJE
    Ok, ska ringa imorgon (Det är förmodligen inte öppet idag)
    Tills dess.. brukar det finnas ungdomar på klubben som tränar Shooto om någon här vet? Är själv 16år.
    Jag började träna när jag var 16, på klubben jag började i så var det 3st 16åringar.

På klubben där jag tränar nu så har vi typ 4-5st 16åringar, så det är nog inga problem!

Hall of famer
    Hehe ok.
    FC Sthlm kommer ha öppet hus den 19e, så jag kommer gå dit och sen får vi se hur det blir ang. thai eller shooto !

Tack igen för alla svar.

Hall of famer
    Räknas Fighter Centre Stockholm som en av dem större klubbarna i Stockholm ?
    Hur är det på träningarna? Mycket folk?
    Frågar här eftersom jag vill ha ett neutralt svar

(syftar på thaiboxningen)

Contender
    Har inte tränat Thaiboxning på FC så kan inte uttala mig gällande kvaliteten på träningen (har inte tränat Thai alls faktist :P) men jag vet att det inte är överfullt på deras träningar. Nybörjarträningarna i Shoot kan vara helt smockade i början av terminerna på FC. Men på Thaien ser det ut att vara gott om plats. Sen hur bra klubben är har jag ingen åsikt om.

Rookie
    var ligger FC? :s

Hall of famer
    Quote Originally Posted by swedegun
    var ligger FC? :s
    http://www.fightercentre.com/fightercen ... ?stad_id=2

Hall of famer

Re: Thaiboxning eller Shootfighting?

Quote Originally Posted by JEJE
    Hej.
    Nu till borjan av aret ska jag borja pa antingen shootfighting eller thaiboxning pa Fighter Centre i Stockholm.
    Min plan fran b'o'rjan var att jag f'o'rst skulle ga thaiboxning i ett eller tva ar och sen ga upp till shootfighting fast jag vill helst ga direkt till shootfightingen.
    Men jag undrar om man b'o'r ha gatt pa nagon kampsport innan man kommer till Shootfightingen eller kommer jag klara mig utan att bli helt 'o'verk'o'rd om jag kommer dit utan nagon _riktig_ kampsports bakgrund?

( ar just nu i London darfor jag skriver lite konstigt )
    tack!!!!!!!!
    Tjo!
    Jag har tränat både Thai och Shoot på FC Sthlm. Tränat Thai där sen HT05. Har även tränat Shoot en del. Dock inte så mycket som jag velat.
    För att träna någondera utav de två så krävs ingen som helst tidigare erfarenhet av någon kampsport. Du kan med lätthet börja träna shoot och utvecklas som alla andra utan att ha tränat nåt annat innan. Tror faktiskt att de flesta i nybörjar gruppen inte har någon tidigare erfarenhet så du kommer inte vara ensam.

Nybörjar passen brukar vara ganska smockade med folk, det lättar allt eftersom terminen fortlöper men det har varit väldigt bra med folk hela terminen som varit. Det är dock helt klart som mest folk på Shooten. FC Sthlm är en shootklubb i grunden så det är flest utövare av den formen på centret. Det brukar vara ca 70-90 nybörjare på shoot passen i början, det är extremt mycket folk. Många som prövar på och ser vad det handlar om etc. Det lättar lite, men det är VÄLDIGT mycket folk hela terminen skulle väl tippa på att det är nog 45-50 pers i slutet på terminen.

När det gäller Thaien så har även det blivit populärt på FC. Det är ganska nystartat på centret (HT05) men lockar mycket folk. Nybörjar passen brukar vara hyffsat befolkat, runt 50-60 pers i början på terminen och emot slutet är det lite mer än hälften kvar.
    Självklart behöver du ingen tidigare erfarenhet av kampsport för att träna Thai där. Men självklart så underlättar det i form av att man oftast har lite bättre "känsla" för teknikerna etc.

Mitt tips är att komma på "Öppet Hus" och sen snacka med de som finns där. Sen kan du ju alltid köra pröva på pass i början.

Orkar du...kör bägge.
    Oavsett vilket du väljer tror jag du kommer ha grymt kul. Klubben har riktigt bra stämning och väldigt bra instruktörer.
    Är det något mer du vill veta så fråga på eller om du vill, skicka mess.

Jag brukar hjälpa till på nybörjarpassen i Thai och har till viss del hand om hemsidan så jag kansken kan svara på dina frågor. (Mest Thai).

Hoppas det gav lite svar på dina frågor.

Up and coming
    Quote Originally Posted by Kilo Lima
    Jag tycker du ska börja på taekwondo. Vem vill ligga o böga på mattan när du kan sätta en tornadospark i huvudet på motståndaren istället!
    hahahha böga i mattan
    lol

Hall of famer
    Ok, tack så mycket för hjälpen Starfighter.. Fick svar på många frågor.
    Kanske skriver ett pm senare om jag kommer på nån till fråga hehe :P

Page 1 of 2 12 LastLast