Welcome to the MMA & UFC Snack på MMAForum.se.
Results 1 to 9 of 9
    Hall of famer

Små och stora HW

I olika topics runt här i forumet så har denna fråga kommit upp ett par gånger. T.ex. att Pride-stjärnorna är små HWs som inte väger så mycket, medan "nutidens" HWs är rätt tunga(se Brock Lesnar, Mir etc.).

Vad tycker ni? Kommer Fedor förlora p.g.a. alla 265 pounds muskelbyggare med teknik snart?
    Har fighters som Cro Cop någon chans?

För man är lite oroad alltså!

Cain som jag anser rätt liten väger 246 lb. Trodde Fedor låg där också men sen såg jag att han "endast" var på 233.

Skillnaden mellan Fedor och exempelvis Mir är ungefär 15kg, kanske ännu mer på matchdagen.

Jätteintresserad av era svar!

Champ

Re: Små och stora HW

nu skriver jag endast mina tankar

vikt har ju såklart en stor roll men jag tror mer på att man måste vara bekväm med sin vikt och tex fedor värkar ju ligga bekvämt på sina 230lbs han har ju bra kondition och är snabb, större kroppar behöver mer syre så ju större man är desto svårare är det att hålla ett högt tempo en längre tid och svårare att röra sig snabbt eftersom det är mer massa som måste flyttas. Sen så värkar det inte som fedor eller cain för den delen har större problem med tyngre fighters en så länge. Om vi nu kollar på mir så tror jag han låg på runt 240lbs innan han la på sig 40 till vi har ju bara sett 1 match med han sen dess o då slog han kongo ska bli intressant och se hur han påverkas av viktskillnaden om han fortfarande orkar hålla igång lika länge osv. Tror det tar lite tid o vänja sig vid att ha så mycket mer massa och att röra sig effektivt med den.

Champ

Tycker det verkar som det på senaste tiden det kommit fram redigt stora och atletiska fighters inom mma. De enda stora(storleksmässigt) jag kan komma på som varit aktiva inom mma för några års sedan är Tank Abott, Josh Barnett och Semmy Schilt och de personerna var ju inte direkt "atletiska".

Tror nog inte Fedor kommer förlora mot någon pga deras storlek utan snarare att Fedor börjar bli "gammal". Fast jag tror nog Fedor ändå kommer lägga av med mma efter 4-5 matcher till som högst.

Tror väl dock att storleken är en fördel och "mindre" fighters inom HW kommer ha en mindre chans mot de större i HW. Om man vill göra det mer rättvist kan man väl sätta en ny gräns vid 110kg eller något för HW.

Moderator

För det första så tycker jag inte att det känns helt rättvist att jämföra Schilt och Barnett med Tank Abbot :P

Sen är det ju oftast så att man tappar snabbhet med bulk. Junior Dos Santos t.ex är inte en jätte-tungviktare men å andra sidan är han mycket snabbare än de flesta. Det har både sina för och nackdelar att vara tung respektive lätt. Men visst är det alltid negativt att vara svagare än sin motståndare.
    "Violence needs a victim. It needs to have someone who does not want to participate. Something thats being forced upon them"

Champ

Quote Originally Posted by ShogunRua
    För det första så tycker jag inte att det känns helt rättvist att jämföra Schilt och Barnett med Tank Abbot :P
    Barnett och Schilt är ju på en helt anna nivå än Tank Abbot fast jag nämnde bara dom för jag inte kunde komma på så många större killar som varit med ett tag.

Moderator

Jag menar storleksmässigt.. Schilt är 211cm och väger in på 256lbs, Barnett är 191cm och väger in på 250lbs. Tank är ett huvud kortare än Barnett och väger 250lbs i fett
    "Violence needs a victim. It needs to have someone who does not want to participate. Something thats being forced upon them"

Hall of famer

jag är helt klart för att dela upp HW till typ max 230/235 pounds på ena och max 265 på andra, men grejen är att båda de divisionerna skulle bli så urvattnade... svårt val.

Hall of famer

Känns som att jag har haft det här uppe på tapeten tidigare

Hall of famer

Jaa. Men typ om Brock Lesnar får ner låt oss säga JDS så är det lite synd om honom. Fast ja, iofs man ska inte glömma att han tränar med "tha nogs"

Det är det jag mena med viktskillnaden mest. I andra divisioner så väger ju alla lika mycket så det är mest längd och skill som avgör.