Någon som vill hjälpa mig ltie?
har funderat länge på de här: Vad är skillnaden mellan MMA - K1 - Thaiboxning ?
Sen uöver det finna väll K1 max också? eller är jag ute och cyklar nu helt och hållet? :shock:
Någon som vill hjälpa mig ltie?
har funderat länge på de här: Vad är skillnaden mellan MMA - K1 - Thaiboxning ?
Sen uöver det finna väll K1 max också? eller är jag ute och cyklar nu helt och hållet? :shock:
Mma är stående, brottning och grappling. Oftast är alla slag och sparkar tillåtna och de flesta submission lås och stryp.
K-1 är en organisation (som ufc) som håller matcher i stående kamp med spark och slag. Inget på marken och ett annat rondsystem. Thaiboxning är en thailänsk sport som påminner om kickboxning, slag, spark, armmbågar och kast men inget på maarken. Existerar också med olika sorters regelverk beroende på erfarenhet hos deltagarna.
K1 max är lättare viktklasser i k1
Klarnade det? :-)
"Violence needs a victim. It needs to have someone who does not want to participate. Something thats being forced upon them"
Thaiboxning har även mycket clinch/nackbrottning då man kämpar om ett grepp runt den andra personens nacke samtidigt som du främst knäar honom men det händer även att man lägger till en armbåge eller lowkick i clinchen.
hahaJo det klarnade lite jo
![]()
Alltså, teoretiskt sett så ska man kunna figthas i en K1 match om man träna t.ex. mma?
Med tanke på sparkar och slag man nöter på? Och så lämnar man brottnig bara i K1, eftersom det bara är sparkar och slag.
Låter det rimligt?
Så kan man säga... Dock så får man tänka på att majoriteten av dom som tävlar i K1 på hög nivå endast tränar slag och spark. Någon som tränar mma kommer inte vara lika effektiv stående då han även lägger ner träningstid på brottning jämfört med en K1 fighter som inte lägger nån tid alls på brottningsdelen.
Dock så finns det ju undantag som t.ex. Overeem som klarar sig bra i både K1 och mma världen.
Okej, ja sånt där kanske man känner själv sen när man tränat en viss tid.. Finns det nybärjar K1 firghter grupper? eller vad är det för grupper dom delas in i? Vikter?
K1 är en organisation. Du är snarare ute efter thai/kickboxning om du vill tävla i stående på lägre nivå
"Violence needs a victim. It needs to have someone who does not want to participate. Something thats being forced upon them"
Man tränar inte NHL, men tränar hockey och så småningom kanske man får spela i NHL.
Samma sak med K1. K1 är en organisation där man tävlar i thaiboxning, typ.