Sveriges största & mest aktiva MMA forum
10 000 besökare varje månad med över 2850 registrerade medlemmar och 70 000 inlägg!.

Bli medlem här
Nya aktiva medlemmar får 50kr gratis att betta för på kommande MMA gala hos Betsson.com.
Rekommendera/Recensera en bra instruktionsfilm
Välkommen till MMA & UFC Snack på MMAForum.se.
+ Svara på ämne
Resultat 1 till 15 av 15
    Hall of famer
    Reg.datum
    Sep 2006

Rekommendera/Recensera en bra instruktionsfilm

Jag som är lite av en benlås fantast rekommenderar

Igor Yakimov Ultimate Leg Locks 6 DVD Set

helt otrolig film, tror du att du kan alla benlås ifrån alla positioner?
    denna film tar dej tillbaka till 0
    även roligt att dom visar hur man försvarar sig mot dem
    filmen är ett måste för er som gillar benlås!

Vill man ha en lite mer "wellrounded" video så är Bas Ruttens

Big Book of Combat 7 DVD Set
    riktigt bra, tar upp det mesta, samt även lite intervjuer med Bas

Fyll på vilka instruktionsfilmer ni gillar

Hall of famer
    Reg.datum
    Sep 2006
    Bas Ruttens är rolig, han är ju inte direkt någon grappling guru direkt; tyvärr.

Gillar Saulo Ribeiro's videos, både gi och no gi.
    För nybörjare kan jag varmt rekommendera Nathan Levertons vids, säljs ej längre men dyker upp då o då på olika trackers.

Hall of famer
    Reg.datum
    Sep 2006
    Såg idag
    Frank Shamrock Seminar & A Lanna Trilogy

Riktigt bra filmat på Franks seminarium,
    dom går igenom armbars/esacpe samt benlås/escape och kondition drills, den filmen var nog en av dom bästa "seminarium filmer" jag har sett
    Är nog filmat sent 90tal..

A Lanna Trilogy
    Handlar om några som åker ner till Thailand för att träna/tävla
    Har man aldrig varit utomlands/thailand och tränat så ger denna film en bra försmak om vad som kommer att ske när du beger dej ner

som någon skrev på något forum
    ""A Lanna Trilogy" is a fantastic 97 minutes long and packed full of tons of info about all the main parts of going to Thailand to train and everything that..."

Up and coming
    Reg.datum
    Sep 2006
    Xynd seriöst kolla in "Vincent Field Leglock instructional", den finns i xvid på mma trackern... Jag har sett en massa bra leglock instructionals på nätet som Yakimov, Erik Paulson, Tony Cecchine, Kesting etc alla de bästa benlås serierna och Vincent Fields slår alla.

Det är väldigt dåligt produktions värde, alltså filmat med en vanlig digital kamera i en gympa sal, det är en tjock snubbe som läser ur sina anteckningar samtidigt som han går igenom allt, så det krävs att man verkligen kollar skiten, men booyah vad bra det är...

Det är verkligen ett hett tips å nu får man väl akta både knän å anklar mer än någonsin när man är i Kalmar för att rulla nästa gång...:P

Up and coming
    Reg.datum
    Sep 2006
    Åkej jag är utråkad så varför inte lista de bästa benlås titlarna i min mening.

1: Vincent Field Leglock instructional. Jag skriver varför i posten ovanför.

2: Stephan Kesting "Dynamic kneebars". Japp det handlar bara om kneebars, men det går så oerhört på djupet av just denna submission att det inte är klokt. Steg för steg i minsta detalj med många variationer på hur den ska utföras effektivast och sen enormt många bra setups för den från nästan alla positioner inklusive flashiga rullande kneebars. Förtjänar andra platsen.

3: Igor Yakimov. Oldschool ryss som går igenom benlås "sambo style", jag menar hans benlås serie i 6 eller 7 delar och det är nog den deffinitiva resursen för sambo benlås. Minus för knackig engelska.

4: Tony Cecchine Catch wrestling serie: Catch wrestling serie i 10 delar, 3 av dem handlar om benlås, den jag rekomenderar här är främst den första av de 3 benlås filmerna. Väldigt bra genomgång av rakt ankellås/achilles lås, heelhook samt toehold i den här filmen. De andra filmerna har en hel del variationer på benlås från catchwrestlingen, en del jättebra, en del mindre bra, det mesta av detta får ni bättre från tex Vincent Field eller Igor Yakimov tex, men hans första film förtjänar sin plats i listan.

5: Real World Submissions med Dean Lister, det här är en enda dvd som är både en dokumentär som följer honom jorden runt samtidigt som det är en instruktions film inbakat. Benlåsen är kanske bara en tredje del av själva instruktionsfilmerna. Så det säger sig självt att detta är ingen renodlad benlås instruktions video, Dean Lister är dock förmodligen den som är bäst på benlås i hela ADCC och det han visar är extremt bra.

6: Imanari Masakazu super grappling techniques. Flashigaste benlås killen i hela mma, kolla tex hans match mot Jorge Gurgel i tidig ZST för att se hur brutal heelhooks han har.. Här får vi se hur han utför alla bensubmissions samt en del helt sjukt kreativa rullande ingångar till benlås. -Ett klart minus är att det är på Japanska-, lär ni er lätt visuellt så kommer ni lära er massor ändå.

7: Erik Paulson killer leglocks. Han visar helt sjukt många variationer på benlås, han helt enkelt bombaderar dej med variationer från alla möjliga och omöjliga positioner. Pedagogiskt är det inget underverk men det är den definitiva resursen till shooto/shootfighting benlås.

Contender
    Reg.datum
    Okt 2006

Team Edson Carvalho DVD

En instruktions DVD med 50 tekniker i BJJ med Gi

Bra DVD att få inspiration av

:wink:

Hall of famer
    Reg.datum
    Sep 2006

Re: Team Edson Carvalho DVD

Citat Ursprungligen postat av jocke
    En instruktions DVD med 50 tekniker i BJJ med Gi

Bra DVD att få inspiration av

:wink:
    Förklara mer specifikt vad den håller, se krellik och mitt inlägg längre upp.

Up and coming
    Reg.datum
    Okt 2006
    Jag gillar Denis Kang - My MMA och Brandon Vera - MMA Gameplan.

Denis Kang - My MMA:

Kang visar sina favorittekniker och drillar som han använder sig mycket av när han förbereder sig för match. Teknikerna visas steg för steg och i verklig fart. Detta varvas med att visa samma tekniker från när Kang drillar dem på träning och hur han applicerar dem under tävling.

Brandon Vera - MMA Gameplan:

Instruktionsfilmen börjar med stående tekniker, några varianter på att använda switchkick som fint lärs ut. Filmen fortsätter sedan med en del olika submissions från diverse positioner och avslutas med en del snack från Brandon om när han började tävla osv.

Ingen av dessa filmer kommer med något revolutionerande men visar en hel del bra saker från olika delar av fightgamet. Två trevliga filmer där man får ta del av ett upplägg för att fightas snarare än en massa tekniker som ofta är fallet med instruktionsfilmer.

Hall of famer
    Reg.datum
    Sep 2006
    Citat Ursprungligen postat av Glapsvinn
    Jag gillar Denis Kang - My MMA och Brandon Vera - MMA Gameplan. Bägge kör sina favoriter från olika distanser.
    Inte för att vara petig, men det funkar inte att Rekommendera/Recensera en film med 2 rader så skriv mer =)

Hall of famer
    Reg.datum
    Sep 2006
    Grabbar posta rätt, denna tråden är till för att Rekommendera/Recensera en bra instruktionsfilm, inget snack utöver det.

Skapa trådar i grappling-avdelningen genast!

m3
    m3 är inte uppkopplad
    Rookie
    Reg.datum
    Jul 2007
    Jag börjar med mina favoriter (sw filmerna)

Marcelo garcia - sub.grappling DVD
    Den innehåller kapitel om armdrag, taking the back, submissions, passing the guard. Mycket bra dvd för att lära sig armdrag,RNC och passeringar mitt game blev mycket bättre efter att ha sett denna.

Marcelo garcia - escapes vol 1 & 2
    Effektiva escapes från side, mount, back samt omaplata pos. Jag saknade kanske triangel escapes och liknande men annars är allting no-bullshit.
    Till skilland från t.ex. Tony Cecchine Catch wrestling filmerna så fungerar allt i marcelo garcias filmer och man vet att man lär sig av någon som har verkliga tävlingsmeriter.

Bas rutten Big dvd of combat
    Här har vi en riktigt riktigt bra instructional om MMA för nybörjare, den går igenom alla vanliga lås och enklare passeringar samt enkla slagk/spark kombinationer. Borde följa med medlemskapet på en mma-klubb

George S. Pierre vol 1 & 2
    Bra mma-tekniker även om långt ifrån allt täcks in i två timmar. Fokus finns på slagkombos samt singlelegs och lite cage-work.

Shinya Aoki -grappling super techniques (engelska undertexter)
    Bra sw tekniker, mycket kast och flygande saker tyvärr är ca 50% av videon med GI.

Karo parysian - 4 filmer
    Han lär ut 3olika kast för nogi samt en film med bara lås.
    Uchimata, osotogari och ett jag glömt namnet på.
    Bra film men jag orkar inte riktigt lära mig judo kast som är väääldigt balans och steg beroende från videos, hitta en judosnubbe istället.

Mark kerr vol 1-8
    Gammal klassiker, tanka ner vol 1 som handlar om doublelegs och sprawl men släng hans standup del... Han lär ut det viktigaste om doubleleg även om man kanske blir lite konfunderad då han är vänsterfotad.

Title boxing vol 1-16
    Skitbra filmer om grunderna i boxning, dom går igenom alla slag, alla kontringar och alla blockeringar som man bör kunna för att veta vad man ska göra. Många av filmerna inriktar sig även på att träna sin snabbhet,styrka och uthållighet.

Eddie Bravo - jiu jitsu unleashed - en bok på ca 200sidor
    & Eddie bravo - mastering the rubber guard
    Här finns inga guardpasseringar eller nedtagningar, men den är ändå skitbra... varför? Jo denhär boken lär ut jättemånga bra nogi svep och submissions och setups. Före jag läst boken var min halvguard bara att jag höll mig i för livet och försökte hindra deras passering, nu är min halvguard farlig med alla svep jag kan göra...

BJ Penn - 400sidors MMA bok
    Hans nya bok som kom ut i somras, den täcker om så lite kort i princip alla tekniker som är bra att kunna för mma. Innehåller slag, slag till nedtagningar, cagework, submissions, escapes, butscoop, passeringar, side, stomps, mount escapes, ground n pount. Ja allt man kan tänka sig och på ett lärorikt sätt.

Kevin Jackson & Mike Van Arsdale Ultimate Takedowns (6filmer)
    Bästa filmerna om nedtagningar, observera att det är för SW egentligen då inga slag setups lärs ut, och vissa nedtagningar kan också exponera ryggen. Men annars lär dom ut double,single,sprawl,armdrag med mera. Bra för att komma in i brottar-tänket och göra kraftfulla nedtaningar.
    Andra bra instructionals ni kan titta på istället för de med knasiga titlar är:
    Secrets of chute boxe vol 1-7
    Randy couture instructionals for mma

Hall of famer
    Reg.datum
    Sep 2006
    Inga länkar till trackers osv.

Up and coming
    Reg.datum
    Sep 2008
    Mario sperrys submission wrestling band har jag använt mig av i ca 8 år nu. Lär man sig några tekniker från varje band så är det lätt att snöra ihop allt till ett väl fungerande system. Bra för såväl nybörjare som avancerad.

Jean jaques machado best of online training; Mkt bra band som tar upp både gi och no-gi, machado är en av världens bästa instruktörer och det känner man av genom dessa band. Intermediate- Avancerad.

saulo ribeiro jiu jitsu; Ett måste för varje BJJ utövare. Jag gillar att han tar upp dom små detaljerna som är extremt viktiga när man kör med gi. Nyb-Avanc.

marcelo garcia; Banden är OK men det känns som att hans tekniker är vad som just fungerar för honom, inte säkert att det funkar för just dig. Men hans avsnitt om X-guard är riktigt grymt och man kan snappa upp lite nya tekniker här och där.

BJ Penn - The book of knowledge. Mycket bra bok som tar upp alla aspekter i MMA, markkamp, stående, cage control etc. Klart rekommenderad.

Bas Rutten Big dvd´s of combat. Bra instruktionsvideos men tyvärr så förklarar Basito inte spec mycket, han mest kör submission efter submission. Men men...enligt min filosofi ska man se allt och träna allt så 'köp' den när du väl är på gång!

Contender
    Reg.datum
    Apr 2009

Re: Rekommendera/Recensera en bra instruktionsfilm

Randy Couture - MMA x-training, tyckte jag va bra.
    Det som va mycket bra va själva boxnings teknikerna och drillarna.
    De andra va också bra, men boxningen va speciellt bra

Contender
    Reg.datum
    Okt 2009

Re: Rekommendera/Recensera en bra instruktionsfilm

Team Quest - Strength & Conditioing
    Namnet säger allt. Den är för dej som behöver vill ha tips om hur du förbättrar styrka och kondition.
    Övningar med skivstång, övningar för bålen, balansen, snabbhet mm Massor av rutiner som jag tycker ger mycket.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
Back to top

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32