Welcome to the MMA & UFC Snack på MMAForum.se.
Results 1 to 24 of 24
    Champ
    Blog Entries
    28

MMA på väg in i populärkulturen på riktigt?

Jag märker mer och mer att det börjar bli riktigt populärt med MMA i Sverige och även resten av världen! För 3 år sen visste inte nån i mina kretsar vad Rear Naked Choke, hammerfists och BJJ var för nåt, eller vem Anderson Silva, GSP och Penn var. Nu snackas det mer och mer om MMA överallt, det bloggas och skrivs om det lite då och då lite här och var, och det börjar verkligen få en allmän acceptans i Sverige, något som jag verkligen älskar att se.

Nu har fenomenet MMA blivit så pass populärt att det t.o.m. görs högbudgetfilmer om det. Jag såg nyss en trailer till en ny film som heter Warrior, som handlar om två bröder som slåss i en MMA-turnering. och även om filmen visar sig vara skräp så kan man i alla fall hoppas på att sporten porträtteras rätt och att fler blir intresserade av att prova på sporten!

Jag vet att det inte finns mycket till diskussionsvärde för detta egentligen, men jag känner mig otroligt pepp just nu och ville dela med mig av länken i alla fall Filmen kommer på bio den 9:e September, vet inte om det gäller Sverige också men man får ju anta att så inte är fallet.

Warrior (2011) - IMDb
    Last edited by toelock; 08-06-2011 at 08:16 PM.

Hall of famer
    Ja det är helt otroligt hur snabbt det har gått egentligen. Jag har "bara" följt sporten i fem år (vilket ju är längre än de flesta svenska fansen) och på den korta tiden har utvecklingen varit helt enorm. Mest kul, men det finns alltid en negativ sida som medföljer mainstream.

TXS
    TXS is offline
    Blogger Extraordinaire
    Blog Entries
    92
    Filmen verkar usel. MMA är bäst på riktigt och inte på bioduken. Men hela diskussionen är intressant! Hur stort kan MMA egentligen bli? Håller med om att de flesta inte visste ett skit för fem år sedan. Nu börjar kreti och pleti snacka MMA och det finns en klar likhet med pokerboomen som fanns för 6-7 år sedan. Frågan är om det kommer att hålla i sig? Jag tror inte det. Bara de mest inbitna kommer att fortsätta älska MMA, men den övriga massan kommer att hitta nya intressen.
    Expertbloggare på MMAForums egna UFC-blogg. Jag finns också på min gamla sida: UFC - En Blogg om Ultimate Fighting Championship och MMA.

President
    Blog Entries
    30
    MMA växer som bara den inom alla kretsar och den stora bommen kommer komma när vanliga dagsmedier eller vad de nu kallas, tex expressen.se, aftonbladet.se mm börjar ha ett jämnt flöde med mma nyheter likt de har för basket, boxning och andra sporter bakom fotboll och tennis. Hittills är det endast nyheter24 som satsat på det. att svenska kanaler visar galorna är ju också det viktigt. Sedan kommer inte alla att gilla mma , men iaf alla kampsport intresserade kommer att börja följa det mer och den publiken finns inte just nu och den är stor. Så håller inte med txs om att det kommer vara som det är idag, de mest inbitna.. utan kommer vara lite större och mer casual mma fans också.

ang filmen så räcker det med att se den avslöjande trailern så behöver man inte se filmen efteråt
    mera MMA !!

Champ
    Jag kan faktist hålla med om att det finns likheter med "pokerhysterin" för några år sedan. Med det sagt så tror och hoppas jag inte att det bara är en fluga.

Folk som jag har pratat med verkar i allmänhet vara folk som tidigare var folk som var stora boxning/K1-fans som har hittat en sport som är mer intressant och roligare att se på. Sen finns det ju såklart de som ser det hela som en show och buar så fort fighten hamnar på mattan, skulle inte röra mig ryggen om de slutar titta på det.

Nu ska vi inte vara så hårda i kritiken mot filmen! Jag tycker det ska bli kul att se en MMA-film som faktist verkar ha en hög budget, de har ju t.om anställt Josh Rosenthal som domare!

Rookie
    Jag snackar MMA med alla jag träffar nästan. Dock bara för att få dom intresserade samt att det är ett av mina största intressen. Jag är nog den största MMA nörden av alla mina vänner.

På tal om MMA filmer så ser jag fram emot Kevin James rulle Here Comes the Boom.

TXS
    TXS is offline
    Blogger Extraordinaire
    Blog Entries
    92
    Jag tror inte att MMA är någon "fluga", men jag tror att intresset kommer att plana ut såsmåningom. MMA kommer att växa ordentligt i några år till, men det blir svårt att få fotfäste i den vanliga medierna. Kanske en spalt i Aftonbladet men knappast något stående inslag i sportnytt. Det är lite för hårt för den breda allmänheten. Men man vet aldrig...

Är det överhuvudtaget önskvärt att MMA blir folkligt och allmänt accepterat?
    Expertbloggare på MMAForums egna UFC-blogg. Jag finns också på min gamla sida: UFC - En Blogg om Ultimate Fighting Championship och MMA.

Champ
    Svensksuccé i UFC | Sportbladet | Aftonbladet

AB snappade iaf upp Alexanders vinst, fortsätter Alexander att vinna så kommer de följa honom mer och mer och genom svenska framgångar och fighters i UFC kommer mediabevakningen öka. Sedan kommer det inte heller skada att det hålls stora mma galor som blir fyllda och skapar ett stort intresse.

tiden då alla mma utövare var "kriminella" och journalisterna var dinosaurier är förbi och snart är mma stjärnorna idoler

Moderator
    ja det var inte länge sedan alex skulle blivit beskriven som en blodtörstig barbar som emigrerade till usa för att utöva den livsfarliga dödssporten mma som varit förbjuden i sverige.
    "Violence needs a victim. It needs to have someone who does not want to participate. Something thats being forced upon them"

Hall of famer
    ahahha jag älskar att du säger "dödssport" för det är EXAKT vad aftonbladet hade skrivit. de hittar ju alltid på ord för att få saker låta spännande "dödsbilist" om någon som kört rattfull, "bombresa i sverige" om när breivik köpte material till bomben i sverige.

Champ
    Blog Entries
    28
    Aftonbladet och Expressen kommer säkert att hoppa på hattåget så fort Alex eller någon annan mer känd svensk utövare blir allvarligt skadad (om det ens händer), men huvudsaken enligt mig är egentligen att MMA får större exponering än vad det får idag.

Champ
    Tv4 sporten visade ju mma såg jag på TV. Jag satt och slötittade då jag väntade på en grej på datorn och helt plötsligt började de snacka om Tito Ortiz vs Evans. Blev helt jävla chockad. Lite konstigt dock att det inte sas något om Alexander.

Contender
    Quote Originally Posted by DizordA View Post
    Tv4 sporten visade ju mma såg jag på TV. Jag satt och slötittade då jag väntade på en grej på datorn och helt plötsligt började de snacka om Tito Ortiz vs Evans. Blev helt jävla chockad. Lite konstigt dock att det inte sas något om Alexander.
    sport journalisterna måste börja lära sig, dock har MMA exploderat vilket gjort att dem inte riktigt hängt med intresset bland deras tittare. Men det är början Att sporten blir mainstream är nog bra för alla speciellt svensk mma så att fighters får mer uppmärksamhet, sponsorer , galor får mer besökare och bättre tv kontrakt.
    Då kan vi få fram fler gustafsson, abedis och akiras

Champ
    Blog Entries
    28
    På tal om det, Sverige har väl väldigt många kampsportare? Vi utövar ju allt från BJJ till Tae Kwon Do till boxning, vi har starka brottare och det är ju helt överbefolkat av thaiboxare vad jag har förstått? Med rätt reklam för MMA så borde vi ju kunna hålla ännu fler galor i Sverige. Sen kan Zuffa köpa upp dem och se till att reglerna ändras i Sverige

Moderator
    att ufc har fått en monumental tv-deal lär ju inte heller försvåra
    "Violence needs a victim. It needs to have someone who does not want to participate. Something thats being forced upon them"

Champ
    Quote Originally Posted by toelock View Post
    På tal om det, Sverige har väl väldigt många kampsportare? Vi utövar ju allt från BJJ till Tae Kwon Do till boxning, vi har starka brottare och det är ju helt överbefolkat av thaiboxare vad jag har förstått? Med rätt reklam för MMA så borde vi ju kunna hålla ännu fler galor i Sverige. Sen kan Zuffa köpa upp dem och se till att reglerna ändras i Sverige
    Vad är det för regeländringar du snackar om? Det enda jag saknar på svenska mma scenen är fotbollssparkarna och det kommer ju aldrig införas och speciellt inte av UFC.

Moderator
    Armbågar mot huvudet på en liggande motståndare, fotstampningar. Det var tal om detta för ett tag sen men det är väl fortfarande olagligt i sverige. eller? Jag blir osäker själv

Champ
    Blog Entries
    28
    Sen är de väl extremt kinkiga gällande blod i svensk MMA vad jag har hört? Fast det är ju egentligen inga regler som bestämmer det, bara korkade ringläkare.

President
    Blog Entries
    30
    UFC kommer nog inte köpa in sig utan plocka fler fighters som får chansen i the big league. Hoppas de är snällare än mot Makombo

Aftonbladet börjar skriva artiklar om MMA och när de gör det kommer intresset också så pass stora är dem, snackade med en ganska hög lirare på ett mediehus som ville kolla upp om de fick tag på live sändningar från ufc, lite de csports sysslar med. intresset finns fattas bara en liten push vilket en UFC gala i sverige skulle gett =(
    Last edited by KanoBlack; 08-21-2011 at 05:15 AM.
    mera MMA !!

Contender
    Quote Originally Posted by KanoBlack View Post
    UFC kommer nog inte köpa in sig utan plocka fler fighters som får chansen i the big league. Hoppas de är snällare än mot Makombo

Aftonbladet börjar skriva artiklar om MMA och när de gör det kommer intresset också så pass stora är dem, snackade med en ganska hög lirare på ett mediehus som ville kolla upp om de fick tag på live sändningar från ufc, lite de csports sysslar med. intresset finns fattas bara en liten push vilket en UFC gala i sverige skulle gett =(
    trist att UFC sverige inte blev av tillslut. Skulle vart MMA feber

Champ
    Fox kommer ta mma till folkhemmen utan tvekan
    tror fox dealen är det sista steget. Kolla bara på detta
    UFC 134 Rio Prelims to Air in Times Square in New York | MMAWeekly.com

största möjliga offentliga yta i centrala new York?
    som väl vägrar att ge ufc licens för att arrangera galor?
    Last edited by pellepersson; 08-25-2011 at 09:37 AM.

Moderator
    Stämmer pelle. snacka om att pr-maskinen går på högvarv för tillfället!
    Samarbetet med fox ger nog både dollars och, kanske framförallt, inflytande

Champ
    Blog Entries
    28
    Jag kollade precis på Warrior som jag nämnde i det första inlägget, och jag måste säga att den var faktiskt sevärd! Filmen hade bra skådespel, suverän story (för den som kan uppskatta en bra drama, i alla fall), och presentationen var i toppklass med bra ljud/musik och bra kameraarbete. Jag rekommenderar den faktiskt, och då den har fått 8,3/10 på imdb så finns det säkert en och annan förutom mig som tyckte att den var bra. En del av fightscenerna kan vara lite... överdrivna, men man får väl tolerera det antar jag! Speciellt när filmen säkerligen har hjälpt till att öka intresset för MMA ännu mer i år!

Heja!

Javisst ja, jag kan tillägga att många bekanta ansikten finns med i filmen, bl.a. Josh Rosenthal och Rumble Johnson!
    Last edited by toelock; 12-04-2011 at 09:13 PM.

Hall of famer
    Ja nu slipper man snart saga att man jobbar som personlig tranare till slaekten! annars blir det alltid ett javla liv om hur farligt det ar blasbablalab