Hej, jag är ny här och vet inte mycket om mma. jag blev medlem eftersom jag är mycket intresserad av det. Jag undrar vad som är skillnaden mellan mma och ufc? jag tycker det verkar ganska lika
Hej, jag är ny här och vet inte mycket om mma. jag blev medlem eftersom jag är mycket intresserad av det. Jag undrar vad som är skillnaden mellan mma och ufc? jag tycker det verkar ganska lika
Sporten "heter" mma och består ursprunglingen av att andra kampsporter som t.ex. boxning och brottning slogs samman. Ursprunglingen handlade det om att olika atleter från olika kampsporter ville göra upp om vilken kamsport som var bäst. Det fanns många mindre galor runtom i världen där detta redan hände men i modern tid kan man nästan säga UFC var det "första". När Ju Jutsu killarna dominerade sporten så började även folk från andra kampsporter träna jutsu och lärde sig mer stilar för att bli den bästa.
UFC är det största företaget som som arrangerar mma galor för tillfället. Andra galor är t.ex. Dream i Japan och Strikeforce i USA.
Alla mma galor har dock inte samma regler men nuförtiden följer de flesta "unified rules of mma" som har sitt ursprung i USA och UFC har gjort de reglerna kända. I japan kör man inte med "unified" reglerna och har ett annorlunda regelsystem. I det nu nedlagda Pride FC(Japan) så fick man sparka, stampa och hoppa på motståndaren om han ligger ner medan "unified" reglerna inte tillåter detta.
Detta är en väldigt kort förklaring då mma har sitt ursprung från pancrase på romartiden.
Ja precis, mma är alltså sporten (som basket) och UFC är en organisation där man tävlar (som NBA)
"Violence needs a victim. It needs to have someone who does not want to participate. Something thats being forced upon them"