Welcome to the MMA & UFC Snack på MMAForum.se.
Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 26 of 33
    Rookie

MMA debatten blossar upp igen

http://www.fightermag.se/nyheter/201...ossar-upp-igen
    vad händer nu ? Kommer det bli en stor cirkus med smutskastning och påhittade anklagelser mm eller kommer den dö ganska fort?
    Last edited by Hulken; 10-24-2011 at 07:25 PM. Reason: länkfix

Champ
    "Stoppa misshandeln av hjärnan"

"I värsta fall kan slagen leda till en svår dödlig hjärnblödning." - När har detta hänt i MMA?

"Sparkar du ner någon på gatan betecknas det som misshandel. Men samma beteende hyllas i MMA där man med lagen på sin sida kan slå, sparka och strypa sin motståndare upprepade gånger. Det är dags att ta avstånd från denna offentliga misshandel." - Där slutade jag läsa. Måste ta några djupa andetag och lugna ner mig innan jag fortsätter.

Rookie
    Är mitt bidrag till mest fail .... kan man inte skillnaden i MMA och Boxnings matcher om hur de går tillväga för det mesta mängd slag mot huvudet mm + regler tänker då främst på räkningen så ska man inte uttala sig

" Idag kan vi se att flera framstående boxare senare i livet har drabbats av svåra hjärnsjukdomar. 2003 fick boxaren Ingemar Johansson diagnosen Alzheimers sjukdom. Samma sjukdom drabbade Ingos dåvarande motståndare och vän Floyd Patterson. Sedan flera år har världsmästaren Muhammed Ali Parkinsons sjukdom. Forskning visar tydliga samband mellan upprepade hårda slag mot huvudet och uppkomsten av hjärnsjukdomar av den här typen."
    Last edited by Hulken; 10-24-2011 at 07:35 PM. Reason: virigt inlägg

President
    Blog Entries
    30
    Quote Originally Posted by Hulken View Post
    MMA-debatten blossar upp igen - Fighter Magazine
    vad händer nu ? Kommer det bli en stor cirkus med smutskastning och påhittade anklagelser mm eller kommer den dö ganska fort?
    hoppas att den dör ganska fort och att de håller sig till sanningar och inte enbart siktar in sig på att skjuta ner mma, läste att de ska sända detta i debatt på onsdag. Vilka är det från mma hållet som ska delta där?
    antar att smmaf måste dit och ta diskussionen?
    mera MMA !!

Champ
    Sätter mina pengar på att dom inte kommer lyckas påverka något. Har svårt att se hur "detta" skulle ha större påverkan än den första vågen.

President
    Blog Entries
    30
    När man ger sig in i denna debatt brukar en del motargument höras. I gårdagens UNT låter man en filmkritiker uttala sig om att underhållningsvåld inte inspirerar till äkta våld utan "bara" gör oss räddare. Riktigt så enkelt är det inte. Empatisystemet i hjärnbarken är det som hindrar oss från att göra andra människor illa. Om vi hela tiden ser personer skada varandra finns det stor anledning att oroas över hur vår empati påverkas.
    jävla tomtar man blir ju nästan sur
    Last edited by KanoBlack; 10-24-2011 at 09:53 PM.

Champ
    Blog Entries
    28
    Ugh, ville inte ens klicka på länken. Hatar när folk snackar om sånt de inte har en aning om.

Moderator
    Samma gamla skräp som vanligt, man underbygger inte sina argument med ett uns fakta utan pratar helt utifrån någon sorts privat och högst personlig moralisk ståndpunkt och drar fula paralleller till "gatuslagsmål" och misshandel för att miskreditera sporten. Pinsamt att dom ens får utrymme att bilda opinion, men sådan är media
    "Violence needs a victim. It needs to have someone who does not want to participate. Something thats being forced upon them"

Champ
    Hur många får hjärnskakningar i MMA jämfört med Hockey eller Amerikansk Fotboll.

Letar efter ett klipp på youtube om en undersökning om hur mycket smällar en tacklare i A-fotboll. Där såg man att bara under träning så tar en tacklare ett tiotal smällar mot huvudet som hade lika mycket G-kraft som att sitta i en bil som krockar. Sen att man får spela efter så kort tid efter att man fått en hjärnskakning är ju sjukt. Detsamma gäller Hockey.

Efter en MMA-match kollar en läkare upp en och bestämmer hur länge man får vila "huvudet" från träning med hårda smällar. Hur många sporter utanför kampsporten gör det.

Hur kan man få blanda Moral och Etik med kroppslära och säkerhet i en och samma artikel. Visst är säkerheten viktig och då borde framförandet av det skötas på ett bra sett. Mår huvudet bra av att sparras? Förbereder man hjärnan bättre för hårda smällar vid sparring? Vad är skillnaden på skada från en match?

När jag får se en undersökning med x-antal fighters som fått sina hjärnor röntgade med en grundlig ordentlig undersökning på hur de har tränat och hur de har matchat mm så borde de hålla käften.

Champ
    Blog Entries
    28
    Jag håller med, samma idioter som bashar på MMA antingen glorifierar eller glömmer bort boxningen och hur farlig den är. Att få resa sig upp efter att ha blivit våldsamt knockad är ju sjukt farligt oavsett sport, och MMA är vad jag vet rätt så ensamma om att skydda sina utövare så pass mycket som de gör.

Rookie
    Quote Originally Posted by toelock View Post
    Jag håller med, samma idioter som bashar på MMA antingen glorifierar eller glömmer bort boxningen och hur farlig den är. Att få resa sig upp efter att ha blivit våldsamt knockad är ju sjukt farligt oavsett sport, och MMA är vad jag vet rätt så ensamma om att skydda sina utövare så pass mycket som de gör.
    Håller med. tänk om man fick en 10 p räkning efter att blivit ground n poundad.

Moderator
    Shooto reglerna är inte poppis hör jag
    "Violence needs a victim. It needs to have someone who does not want to participate. Something thats being forced upon them"

Champ
    Blog Entries
    28
    Säkerheten går ju först, har man knockat någon till nästa onsdag så har man ju bevisat sin dominans och då finns det ingen mening med att fortsätta det och riskera permanenta skador :P så anser i alla fall jag, skulle det vara som boxning eller K-1 så skulle betydligt många fler ha Parkinsons :P

Rookie
    Vad som skiljer mma från gatuslagsmål och ren misshandel: Domare, regler, träning i att hantera just det våld som är involverat plus i regel omfattande fysträning. Inget av detta är en garanti i gatufighter. Och i den senaste debatten var det nån pappskalle som hävdade att boxning var säkrare för hjärnan än mma. Skitprat, Det kontinuerliga dunkandet mot huvudet är ju vad som är farligt. Man har sett matcher i boxning där VINNAREN fick fler smällar i huvudet än förlorarna i de flesta mma-matcher. Om alla politiker och pappersvändare vill göra samhället en tjänst, fokusera era ansträngningar på att hjälpa polisen göra våra gator säkra. Vad är en riktigt rå mma-match i jämförelse med en gatumisshandel, våldtäkt eller mord? Jävla självgoda hycklare.

Rookie
    Verkar som hela tv debatten har blivit avblåst **Uppdaterad** MMA-debatten blossar upp igen - Fighter Magazine

President
    Blog Entries
    30
    Quote Originally Posted by Hulken View Post
    Verkar som hela tv debatten har blivit avblåst **Uppdaterad** MMA-debatten blossar upp igen - Fighter Magazine
    skönt att dem tog sitt ansvar och valde att inte fylla på med osanningar, den här diskussionen är nog slut.
    hoppas de läste den här tråden och insåg att ingen orkade med det här igen utan att de kommer med något revolutionerande eller mer övergripande som att även stoppa hästhoppning som är direkt livsfarligt

Champ
    Detta kan man ju nästan se som en tidig vinst.

Champ
    Ni får se, när/om UFC kommer till Sverige och när reklamerna för biljetterna visas i tv så kommer den här debatten och alla moral-gubbar och -kärrningar vakna till liv. Men seriöst. Finns det något mer att tilllägga i den här debatten. Har det kommit någon som helst undersökning?! nej....

Champ
    Quote Originally Posted by p41n View Post
    Ni får se, när/om UFC kommer till Sverige och när reklamerna för biljetterna visas i tv så kommer den här debatten och alla moral-gubbar och -kärrningar vakna till liv. Men seriöst. Finns det något mer att tilllägga i den här debatten. Har det kommit någon som helst undersökning?! nej....
    frågan är om det inte redan är försent för dem, visst blir det lite mer aktuellt men då kommer det inte spela någon roll längre då hela sverige har MMA feber.
    Finns säkert några som klagar på hockey idag

Champ
    Lite världsliga frågor som borde besvaras när moral-tanterna och gubbarna ändå är i farten....

Varför finns det bilar som kan köra över 150km/h när hösta hastighetsbegränsningen är på 130km/h?
    Varför har inte folk i ridsporten lika mycket skydd som en hockeyspelare?
    Varför släppter vi folk utomlands du för att klättra upp på Mount Everest, 1 av 10 dör ju!

Champ
    Quote Originally Posted by p41n View Post
    Lite världsliga frågor som borde besvaras när moral-tanterna och gubbarna ändå är i farten....

Varför finns det bilar som kan köra över 150km/h när hösta hastighetsbegränsningen är på 130km/h?
    Varför har inte folk i ridsporten lika mycket skydd som en hockeyspelare?
    Varför släppter vi folk utomlands du för att klättra upp på Mount Everest, 1 av 10 dör ju!
    mount everest klättringen gör mig nästan till en moral kärring, att folk ens får försöka klättra de ligger ju döda kroppar på väggen upp. helt sjukt
    Last edited by pellepersson; 10-29-2011 at 11:05 AM.

Champ
    Det blir tydligen ändå debatt i kvällsöppet. Dock en riktigt retard sådan. Jag menar frågeställningarna; "Hur farligt det är med MMA” kan jag ta men
    ”Är MMA rätt väg att gå för att bli av med ett destruktivt beteende?”. Öhhh va? Alla som har destruktivt beteende börjar knappast på MMA. WTF!

Contender
    Varför är motorcross för barn tillåtet när det dör ett par ungar av det varje år? Hur många i Sverige dör av MMA varje år?

Moderator
    Är MMA rätt väg att gå för att bli av med ett destruktivt beteende?
    Den här är intressant! Vart kom den ifrån liksom?

Moderator
    http://www.tv4play.se/nyheter_och_de...ign=tv4play.se

Sallfeldt gör ett otroligt bra jobb och håller sig saklig.

Jag tycker att det är så tråkigt att detta ska hållas i en stressad debattsituation som denna dock. Alla "moståndarsidans" argument är ju ohållbara.
    Det finns ingen forskning på mma som varken stödjer eller sänker argument kring hjärnskador.
    Forskning visar att våld mot huvudet är dåligt, detta förekommer inom i princip alla sporter. ta hockey eller amerikansk fotboll som exempel. Att säga att "tacklingar är inte vad det går ut på" är ju verkligen att blunda för verkligheten.
    Det finns forskning kring boxning men det är INTE jämförbart med mma.
    Det förekommer långt färre skador i mma än i annan proffsidrott som hockey och fotboll.
    Man kan inte utöva mma "på gatan". MMA är en sport som kräver sanktion från länsstyrelsen, ringdomare, poängdomare, skydd och godkänt regelverk med kontrakt påskrivet av deltagarna. Hur många sådana utspelar sig framför morsor och farsor på stan en lördagskväll? Nej precis, kalla det då inte mma.

Hall of famer
    Sallfeldt är grym, jag gillar hans personlighet och hans lugna och pedagogiska uttrycksätt. Jag tror faktiskt att han är precis den representanten för MMA i Sverige som vi behöver.

Sen förstår jag inte alls varför Paolo får vara med på alla debatter. Han lyssnar inte på någon, tror att alla trampar honom på tårna och visar sitt känslomässiga arrangemang framför sakkunskap.

Jag tycker absolut inte att man ska vifta bort alla "motståndare" till sporten. Det löser inte problemet. Det gäller istället att föra debatten, visa får syn på det hela. Jag förstår hur man kan tycka att MMA är misshandel. Jag förstår att föräldrar utan någon som helst kunskap om kampsport är rädda för att deras barn ska gå ut och slåss. Inget konstigt alls i det. Det handlar om okunskap.

Sen att påstå att slag mot huvudet inte skadar hjärnarn är ju ganska korkat om en hjärnforksare/läkare påstår att det gör det. Jag tycker att hockey parallellen är saklig men samtidigt är det rätt svårt att säga att hockey är värre än MMA. För i grund och botten så går hockey ut på att få pucken i mål och inte tackla varandra. Tacklingar är en del av spelet men de flesta tacklingar som orsakar hjärnskakningar är tacklingar mot huvudet eller en bit från sargen, vilket är regelvidriga tacklingar. Skulle det inte vara regelvidriga tacklingar så skulle hjärnskakningarna minska. Samma sak gäller ju inte i MMA.Hockeyn jobbar faktiskt också som någon sa hårt med att minska hjärnskakningar med hårdare straff osv.

Jag är självfallet för MMA men man måste även ta motståndarnas kritik på allvar och bemöta den på ett sakligt sätt. Sallfeldt argument om att en MMAutövare faktiskt blir utsatt för mindre "farlig" våld mot huvudet jämfört med andra utövare, eftersom de går så pass få matcher per år, är ett utmärkt exempel. Han försöker inte förlöjliga hjärnförskaren genom att påstå att hans kritik är trams, så som Paolo gör med sitt "kolla på min hjärna"-exempel.

Page 1 of 2 12 LastLast