Welcome to the MMA & UFC Snack pć MMAForum.se.
Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 26 of 39
    Hall of famer

Kickboxning kontra Muay Thai

Jag funderar lite smÄtt pÄ att börja trÀna kickboxning i höst, eller i alla fall prova pÄ det. Det jag funderar lite pÄ Àr vad som skiljer kickboxning frÄn muay thai? ArmbÄgar Àr sÄ vitt jag vet inte tillÄtet i kickboxning, men Àr det bara detta som skiljer?

En annan frÄga dÄ: Vad behövs för utrustning för att trÀna kickbox? KrÀvs thai-susp i metall eller funkar det med "vanlig" i plast?

Hall of famer
    I vanlig kickboxning sÄ tillÄts inte lowkicks, sen sÄ gÄr thaiboxning mer ut pÄ att lÀra sig fÄ effektiva tekniker riktigt bra, medans kickboxning har fler tekniker. SÄ kickboxningen har mer flashiga sparkar.

sen sÄ fÄr man inte knÀas i kickboxning heller, tror inte ens kickboxning har clinch

det Àr skillnaden mellan thaiboxning och vanlig kickboxning, sen finns det flera olika kickboxnings stilar, som t ex kickboxning lowkick (dÀr man fÄr lowkick"a")

Hall of famer

DÀr Àr skillnaden

Champ
    Quote Originally Posted by Delfin

DÀr Àr skillnaden
    van damme e kung! visar klart o tydligt att kickboxning e överlÀgset, dock dansade han balett me för spÀnsten!

Hall of famer
    Kickboxning Àr som fitness! 8)

Hall of famer
    Kickboxning Àr för amerikaner som inte vÄgar.

Nee skÀmt Äsido. Det Àr som JEJE sÀger.
    Kickboxning har inga sparkar under midjan, ingen clinch (som boxning), inga armbÄgar, inga knÀn.

Jag prövade pÄ kick för ett par Är sedan. Men det föll aldrig mig i smaken. Det var inte lika roligt och sen sÄ kÀnns Thai mer komplett som stÄende fighting. Plus att det Àr skoj med knÀn

Hall of famer
    flesta kickboxningsklubbar kör med lowkicks Àven endel som kör knÀn oxÄ =)

Hall of famer
    Vilket gör att de kör en halvvariant...bÀttre att trÀna riktig Thai dÄ

Up and coming
    Min kickboxningsklubb kör med lowkicks, och ibland armbÄgar och clinch. I kickboxning slipper man ha vÀst nÀr man tÀvlar i light, nÄgot man mÄste ha i D-klass i thai.

Hall of famer
    Quote Originally Posted by artr0x
    van damme e kung!
    Eller drottning!? För mycket kickboxning Àr inte bra....kolla bara...

...jag skulle nog vÀlja Thai, bara för att vara sÀker!

Hall of famer
    Quote Originally Posted by Karateslag
    Min kickboxningsklubb kör med lowkicks, och ibland armbÄgar och clinch. I kickboxning slipper man ha vÀst nÀr man tÀvlar i light, nÄgot man mÄste ha i D-klass i thai.
    Ingen som sÀger att du mÄste börja tÀvla i D-klass i Thai.
    Men om ni trÀnar med lowkicks och ibland clinch och armbÄgar...varför kör ni dÄ inte Thai?? Vad Àr det i Thaien som ni INTE vill ha om ni ÀndÄ kör det pÄ trÀning?

SjÀlvklart sÄ ska man trÀna det man tycker Àr kul. Personligen sÄ hade jag hellre valt (och gör) att trÀna Thai. Om jag sen vill tÀvla gÄr det alldeles utmÀrkt att tÀvla i Kickboxning, vilket mÄnga gjort. OmstÀllningen frÄn andra hÄllet, Kick till Thai Àr oftast svÄrare.

Hall of famer
    Oki, tack för alla svar. Blev ett bittert uppvaknande om knÀn och lowkicks, de skulle jag ju gÀrna ha med. Dock finns ingen thai-klubb i nÀrheten (vad jag vet), och kickboxningen hör till samma kampsportsallians som min BJJklubb varför jag tÀnkte att det va smidigt att prova. SÄ kick fÄr det bli, om det blir nÄgot alls. Flashiga kickar har ju ett flertal gÄnger vunnit matcher

AngÄende utrustningen dÄ, vet nÄgon lite mer om det? Gissningsvis Àr handskar en bra grej, behövs kanske nÄgon slags linda dÄ ocksÄ? Behöver man benskydd? Hit me!

Hall of famer
    En annan STOR skillnad Àr ju att Kickboxningen inte sparkar med skenbenet som trÀffyta. Utan fotens ovansida, hÀl och vrist.

Hall of famer
    Vill du lÀra dig effektiv stÄende fighting trÀna thai. Vill du ragga tjejer pÄ trÀningen och efter, trÀna kickboxning.

Contender
    Àh folk kastar skrattretande mycket skit pÄ kickboxning. i början kommer det inte spela ngn roll, du kommer kunna anvÀnda bÄda till samma effekt i mma om du t.ex. vill gÄ över dit. mÄnga tekniker i kickboxning funkar bÀttre i mÄnga situationer. mÄnga kickboxningsklubbar kör fullkontakt med lowkicks etc.

Up and coming
    Quote Originally Posted by Starfighter
    Men om ni trÀnar med lowkicks och ibland clinch och armbÄgar...varför kör ni dÄ inte Thai?? Vad Àr det i Thaien som ni INTE vill ha om ni ÀndÄ kör det pÄ trÀning?
    Det Àr en del pÄ klubben som tÀvlar i thai, men det Àr en kickboxningsklubb. Sen arrangeras det en del tÀvlingar med kickboxning med lowkicks.
    Quote Originally Posted by Starfighter
    En annan STOR skillnad Àr ju att Kickboxningen inte sparkar med skenbenet som trÀffyta. Utan fotens ovansida, hÀl och vrist.
    Bullshit, vi trÀffar med skenbenet.

per
    per is offline
    Hall of famer
    SVENSKA BUDO & KAMPSPORTSFÖRBUNDET
    Kickboxningskommittén

Varje trÀff mÄste för att ha poÀngvÀrde, trÀffa utan att ha blockerats eller parerats och tekniken skall ha utdelats med nÄgon av de knutna handskarnas knogparti eller med skenbenet eller foten pÄ nÄgon del av ansiktet eller huvudets sida eller pÄ kroppen ovanför bÀltet.

Trodde ocksÄ att kickboxare bara trÀffade med foten.

Hall of famer
    Trodde ocksÄ det.. Kickboxning ska ju vara karate fast utan gi och fullkontakt.

Contender
    Okej. Det verkar alltsÄ vara som olika klubbar kör olika stilar?

Hall of famer
    Hehehe lÄt mig smÄ le lite...

Som jag sa tidigare i mitt förra inlÀgg. Man ska trÀna det man tycker Àr kul. Oavsett stil.

Men nu blev jag lite nyfiken. Karateslag.
    Ni trÀffar enl dig, med skenbenet. Ni kör armbÄgar och clinch och knÀn ibland. Samt att ni kör med Lowkicks?
    Jag har trÀnat Kickboxning tidigare i mitt liv, tyckte att det var inte min grej. Just för avsaknaden av knÀn, lowkicks och att man just trÀffar med foten. Det Àr ju inte för inte som kickboxningsskydd ser ut sÄ hÀr.

Det kan inte vara sÄ att du trÀnar pÄ en Thaiklubb? För du har precis sagt att ni trÀnar thai

Jag vet av egen erfarenhet att det Àr en del Kickboxningsklubbar som trÀnar och tÀvlar med olika framgÄngar i Muay Thai. Det tycker jag bara Àr skoj. (Speciellt nÀr man tÀvlar emot nÄgon som aldrig kört clinch).

Men eftersom ni trÀnar allt det som du skrev. SÄ blir jag lite fundersam pÄ varför ni kallar det Kickboxing? Som trÀnare brukar man ju vara noga med att lÀra ut en "ren" stil. SÄ att det inte ska ske nÄgra missförstÄnd om vad som gÀller. SjÀlvklart Àr det skoj att lÀra sig lite annat ibland men man ska ju ÀndÄ ha en klar bild av den kampformen man utövar.

HÀr kommer ett utdrag ifrÄn Fightermags stilguid om just Kickboxning.
    Hur tÀvlar man i kickboxning? Reglerna i kickboxning liknar de som finns i vanlig boxning. Man fÄr trÀffa pÄ kroppens och huvudets framsida med foten eller med handen. Man fÄr bara trÀffa ovanför midjan. Matcherna pÄgÄr i 3x2 minuter med en minuts rondvila. Man har samma skydd som i amatörboxning, med den skillnaden att man naturligtvis ocksÄ har skydd pÄ foten och pÄ skenbenet.

I mina öron, efter din beskrivning sÄ trÀnar du Thai...ibland

För att inte kapa trÄden för mycket sÄ till den som undrade skillnaden pÄ Muay Thai & Kickboxning kan, som ett litet tips. GÄ in pÄ Fightermag.se och kolla deras stilguide. Sen kan man ju besöka en renodlad Thai klubb och en Kickboxnings klubb, snacka med trÀnarna och se vad man tycker verkar bÀst.

Up and coming
    Man har fotskydd och skenbensskydd.

VÄr klubb kör kickboxning med lowkicks, men nÀr vi kör mittsar kör vi ibland knÀn och det hÀnder att vi kör armbÄgar, pÄ skoj, och det hÀnder att vi trÀnar clinch.

LÀs reglerena för kickboxning med lowkicks pÄ Kickboxningsförbundets hemsida.

Hall of famer
    Quote Originally Posted by Karateslag
    Man har fotskydd och skenbensskydd.

VÄr klubb kör kickboxning med lowkicks, men nÀr vi kör mittsar kör vi ibland knÀn och det hÀnder att vi kör armbÄgar, pÄ skoj, och det hÀnder att vi trÀnar clinch.

LÀs reglerena för kickboxning med lowkicks pÄ Kickboxningsförbundets hemsida.
    Varför har ni fotskydd om ni sparkar med skenbenet? Jag har aldrig kört Kickboxning med skenbensskydd. Aldrig heller trÀnat thai med fotskydd.
    Var det fel enl. Fightermags stilguide? Att man rÀknar teknikerna ifrÄn slag med handen och sparkar med foten?

Jag kan förstÄ om ni har lite skoj ibland pÄ trÀningarna och trÀnar kanske lite armbÄgar och sÄ pÄ skoj...men dÄ mÄste det ju som sagt framgÄ under trÀningen att det inte Àr tillÄtet under tÀvling. Vilket i ert fall gÀller knÀn ocksÄ...och clinch...

Men som sagt, huvudsaken Àr att man Àr nöjd med det man trÀnar.
    Men det Àr INTE kickboxning om man kör knÀn, armbÄgar och clinch. DÄ Àr det Thai.

drue ville veta skillnaden, dÀr har du den.
    Kan Àven tillÀgga att tidigare har det varit som sÄ att du inte fÄtt poÀng för slag i Thai. Vilket du fÄr nu. Alla tekniker Àr lika mycket vÀrda. Det sas av WMC ordf. Stephan Fox pÄ senaste domarkursen (20080531).

Up and coming
    Man har fotskydd för att man lÀtt trÀffar med foten nÀr man kör headkicks, och fotskydd skyddar Àven hÀlen sÄ om man kör spinning backkicks sÄ skyddar det bra.

Ja, trÀnare upplyser oss tydligt om att knÀn, armbÄgar och clinch inte Àr tillÄtet i kickboxning.

En annan skillnad som inte tagits upp hÀr Àr att i thaiboxning fÄr du ta tag i motstÄndarens ben nÀr han sparkar, det fÄr man inte göra i kickboxning.

Jag vet inte riktigt varför jag trÀnar kickboxning och inte thai, jag började pÄ en kickboxningsklubb och har kört kvar dÀr, jag trivs pÄ klubben och klubben har mÄnga trÀningstillfÀllen och sÄ. Funderar pÄ att prova thai kanske till sommaren eller sÄ.

Up and coming
    FÄr man blocka spark med benet sÄ som i MT?

Hall of famer
    Nej, man blockar med ett par Àtpinnar som man har i ett lite hölster runt midjan, det pÄminner om ett hölster men Àr betydligt tuffare!

Hall of famer
    Quote Originally Posted by Norrsken
    FÄr man blocka spark med benet sÄ som i MT?
    Ja men man fÄr inte sparka under midjan

Page 1 of 2 12 LastLast